Sari direct la conținut

​​HARTA INTERACTIVA Radiografia autostrazilor aflate in constructie. Care sunt tronsoanele, cati kilometri, care sunt noile termene de finalizare si stadiul lucrarilor la zi

HotNews.ro

Peste 140 de kilometri de autostrada de pe coridorul IV pan-european ar fi trebuit sa fie gata in luna aprilie, insa termenul de finalizare a fost depasit si nici pana astazi nu s-a deschis vreun kilometru de autostrada. Chiar si asa, Compania Nationala de Autostrazi este optimista si spera ca pana la finalul anului sa finalizeze aproape toate tronsoanele in lucru si a transmis, la solicitarea HotNews.ro, noile termene de finalizare, stadiul lucrarilor pentru fiecare autostrada aflata in constructie si motivele intarzierilor pe unele loturi. Pe langa problema obisnuitelor intarzieri in ceea ce priveste constructia de autostrazi, anul 2014 se anunta a fi unul foarte „sec”. Din 2012 si pana in prezent, guvernul Ponta nu a semnat niciun contract pentru noi tronsoane de autostrazi pe coridorul IV, iar acest lucru se va vedea cel mai bine in anul 2014, cand e posibil ca singurele tronsoane de autostrada ce ar putea fi inaugurate sa fie doar cele care, din cauza intarzierilor, nu vor fi gata anul acesta.

  • HotNews.ro va prezinta detaliat situatia tuturor tronsoanelor de autostrada aflate in constructie, noile termene de finalizare estimate de autoritati si stadiul lucrarilor la zi

In Romania sunt in constructie in prezent peste 235 de kilometri de autostrada, iar dintre acestia nu mai putin de 160 sunt de pe traseul autostrazii A1 de pe Coridorul IV Pan-european Nadlac-Constanta (finantare nerambursabila 85% de la UE) – ruta pe care s-au facut si inaugurat cei mai multi kilometri de autostrada in ultimii ani.

Termenul de finalizare pentru aproape toate loturile de pe A1 pe care se lucreaza in prezent era luna aprilie 2013, insa acest termen a trecut si, pana in ziua de azi, inca nu s-a inaugurat nici un kilometru de autostrada.

Cu toate acestea, reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi sunt optimisti si, asa cum au comunicat la solicitarea HotNews.ro, spera ca aproape toate loturile de autostrazi de pe coridorul IV sa fie gata in acest an. In plus, acestia au comunicat si stadiul lucrarilor pe fiecare din loturile aflate in executie.

HotNews.ro va prezinta, centralizat, care este stadiul lucrarilor si noile termene de finalizare pentru tronsoanele de autostrada aflate in prezent in executie in Romania:

  • Autostrada Orastie – Sibiu (82 km)

Lotul 1 – Orastie – Sebes Vest – km 0+000 – km 24+110

– 24,11 km, valoare 551 mil. lei, fara TVA

– antreprenor general: Strabag SRL

– patru poduri peste cursuri de apa, patru poduri peste cai de comunicatie terestre, 7 subtraversari, 2 noduri rutiere (Orastie si Sebes), un spatiu de servicii, un centru de intretinere, parcare inteligenta la Sebes

Termen nou de finalizare: august 2013

Stadiul lucrarilor (7 mai): 53,03%

Lotul 2 – Sebes vest – Cunta – km 24+110 – km 43+855

– 19,74 km, valoare 377,78 mil. lei fara TVA

– antreprenor general: asocierea Straco Grup SRL (Romania) – Studio Corona SRL Civil Engineering

– 13 poduri, trei pasaje pe autostrada, un viaduct, un tunel peste CF, trei noduri rutiere (Lancram, Sebes, Cunta), un spatiu de servicii

Termen nou de finalizare: noiembrie 2013

Stadiul lucrarilor (7 mai): 54,70%

Lotul 3 – Cunta – Saliste – km 43+855 – km 65+965

Este tronsonul care a fost puternic afectat de alunecari de teren, o probleme pe care, spun constructorii, nu au fost prevazute inainte de atribuirea contractelor. Problemele majore au aparut tocmai de o parte si de alta a celei mai impresionante lucrari, viaductul de un kilometru de la Aciliu, cel mai inalt viaduct din tara.

Ce probleme au intampinat constructorii

Viaductul de la Aciliu

Viaductul de la Aciliu

Foto: Forum peundemerg.ro

„Problemele intampinate au fost cauzate de intarzieri in exproprierea de teren, conditii fizice nefavorabile, intarzieri in realocarea utilitatilor, alunceari de teren. In prezent, propunerile emise de catre Antreprenori sunt in analiza la inginer, urmand sa fie stabilit modul de solutionare in conformitate cu prevederile contractuale”, au precizat reprezentantii CNADNR pentru HotNews.ro.

– 22,11 km, valoare 604,7 mil. lei fara TVA

– antreprenor general: Impregilo SpA

– trei poduri peste cursuri de apa, trei pasaje peste cai de comunicatie, un viaduct (cel de un km de la Aciliu), un nod rutier (Apoldu de Jos), un spatiu de parcare si servicii

Termen nou estimat pentru finalizare: 18 luni de la data obtinerii Autorizatiei de Construire pentru lucrarile datorate alunecarilor de teren, restul lucrarilor – septembrie 2013

Stadiul lucrarilor (7 mai): 70,30%

Lotul 4 – Saliste – Nod Sibiu Vest – km 65+965 – km 82+070

– 16,61 km, valoare 484,83 mil. lei fara TVA

– antreprenor general: asocierea Astaldi SpA – Euro Construct Trading 98 SRL (Romania) – Astalrom SA

– sase pasaje, doua poduri, doua noduri rutiere (Saliste, Sibiu vest), tunel (dealul Sacel), un spatiu de servicii, un centru de intretinere si monitorizare

– Termen nou estimat pentru finalizare: noiembrie 2013

– Stadiul lucrarilor (7 mai): 63,60%

  • Autostrada Deva – Orastie (32,5 km)

Autostrada Simeria - Orastie (1)

Autostrada Simeria – Orastie (1)

Foto: Forum Skyscrapercity.com

Dupa inaugurarea unei jumatati din aceasta autostrada in decembrie 2012 (15 km intre Soimus si Simeria), portiunea dintre Simeria si Orastie (17,5 km) urma sa fie gata si inaugurata tot in aprilie 2013. Termenul nu a fost respectat si, asa cum a comunicat si CNADNR catre HotNews.ro, urmatorul termen pentru finaliziarea lucrarilor a fost 10 mai, insa nici acesta nu a fost respectat. Urmatorul termen va fi 10 iunie.

* Detalii aici: FOTOGALERIE Vineri ar fi trebuit sa fie gata inca 17,5 km de autostrada intre Simeria si Orastie, insa deschiderea traficului a fost amanata pana in luna iunie. Vezi cum arata noul tronson la cateva zile inainte de termenul de finalizare

Lotul Simeria – Orastie

– 17,8 km, 178 mil euro (fara TVA) pentru toata autostrada Deva-Orastie

Constructor: Strabag – Straco

Termen de finalizare comuncat de CNADNR: 10 mai 2013 (termenul nou 10 iunie)

Stadiul lucrarilor (7 mai 2013): 96,85%

  • Autostrada Lugoj – Deva

Lotul 1 – Lugoj-Dumbrava (si drum de legatura)

– 27,4 km, cost de 154 milioane euro

– Constructor: Asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte d’Acqua SpA – Cossi Construzioni SpA

– Termenul nou de finalizare estimat – CNADNR: termenul estimat de inginer pentru autostrada – luna august, pentru drumul de legatura – luna decembrie

– Stadiu (7 mai 2013): 61,29%

  • Autostrada Arad – Nadlac – 38,8 Km

Lotul 2 – Arad – Pecica

– 16,6 Km, cost 93 milioane euro

– Constructor: Alpine Bau GmbH

– Noul termen de finalizare transmis de CNADNR: 31 august 2013

– Stadiul lucrarilor la 22 aprilie: 81,55%

Lotul 1 – Pecica – Nadlac

– 22,2 Km, contract reziliat cu Romstrade, licitatia pentru un nou contructor este in curs

– cost estimat: 365 milioane de lei

– Stadiu lucrarilor la data rezilierii contractului: circa 40%

– Termen de finalizare: 12 luni de la incheierea noului contract.

Loturile de pe autostrada A3 aflate in executie. De la blocajul Bechtel, la „ciotul” de langa Bucuresti

In ceea ce priveste celelalte autostrazi aflate in constructie vorbim de doua loturi pe A3 unde se lucreaza si un lot unde recent a fost desemnat un contractor, insa lucrarile inca nu au inceput (Gilau – Nadaselu, 8,7 km, constructor: Spedition UMB).

Astfel, cel mai mare, dar si controversat tronson este cel dintre Suplacu de Barcau si Bors (64 de Km) realizat de compania americana Bechtel. Acolo santierul a inceput in noiembrie 2003 si nici pana in ziua de azi nu s-a finalizat, ba mai mult – abia s-au realizat circa 50% dintre lucrari.

Autostrada Transilvania in lucru

Autostrada Transilvania in lucru

Foto: Hotnews

Practic, stadiul lucrarilor ajunge la circa 54%, iar statul roman a platit peste 250 de milioane de euro (informaii vehiculate in presa si de catre oficiali). Ministrul marilor proiecte, Dan Sova a anuntat in repetate randuri in acest an ca doreste rezilierea cotnractului cu Bechtel, insa pana in prezent acest lucru nu s-a intamplat.

In decembrie anul trecut, CNADNR estima pentru HotNews.ro ca un termen de finalizare ar fi in anul acesta, insa un astfel de deznodamant este putin probabil in acest moment.

Un alt lot este mai degraba un „ciot” de 6,5 km al autostrazii Bucuresti – Ploiesti, insa este un ciot extrem de important pentru ca leaga Soseaua de centura – locul in care in prezent se opreste autostrada – cu reteaua stradala a Capitalei.

Desi vorbim de doar 6,5 Km, lucrarile la acest tronson vor dura cel putin pana in 2014. Aceasta intarziere este datorata in mare parte alocarilor bugetare redusa pentru aceasta investitie. Costul pentru aceasta autostrada este suportat in intregime de la bugetul de stat. Stadiul lucrarilor in prezent este de circa 15-17%.

Astfel, dintre toate loturile de mai sus, daca este sa respectam termenele inaintate pentru HotNews.ro de catre CNADNR, la finalul anului am putea vorbi de circa 140 de noi kilometri de autostrada deschisi circulatiei, fapt ce ar duce numarul total al kilometrilor de autostrada din Romania sa fie de 730.

Anul 2014 ar putea fi unul fara inaugurari de autostrazi noi. Guvernul nu a incheiat aproape niciun contract in 2012 si in acest an

Daca anii 2011 si 2012 au fost ani record, iar anul 2013 are sansa sa fie cel mai prolific an in ceea ce priveste numarul de kilometri de autostrada finalizati, anul 2014 se anunta a fi unul foarte… „sec”.

Toti kilometrii de autostrada finalizati in ultimii 2 ani, precum si cei preconizati a fi gata in 2013 sunt datorita contractelor semnate de catre guvernarea trecuta in perioada 2008-2011. In 2012, Guvernul Ponta nu a semnat niciun contract pentru noi tronsoane de autostrazi, iar acest lucru se va vedea cel mai bine in anul 2014 cand e posibil sa nu se inaugureze niciun kilometru de autostrada.

Desi mai multe licitatii pentru cateva tronsoane de autostrada au fost lansate in 2012, procedurile au fost lungite si, pana in prezent, nu s-a anuntat niciun castigator.

Singura execeptie o face tronsonul Gilau – Nadaselu (8,7 km), continuarea autostrazii Campia Turzii – Cluj Napoca (Gilau), al carei licitatie a fost castigata de catre asocierea UMB – Tehnostrade. Cu toate acestea, prevederile contractuale vorbesc de 6 luni pentru proiectare si 18 luni pentru executie.

Tronson Autostrada Gilau - Nadaselu (cu rosu)

Tronson Autostrada Gilau – Nadaselu (cu rosu)

Foto: Hotnews

Asadar, chiar daca lucrarile la acest tronson vor incepe la sfarsitul acestui an, sunt mici sanse ca UMB sa poata finaliza toate lucrarile in 2014, chiar daca firma romaneasca de constructii are in parlamares finalizarea unei autostrazi inainte de termen – chiar si cu sase luni – autostrada Timisoara – Lugoj (10 km). Insa, spre deosebire de acel tronsond e autostrada,portiunea Gilau – Nadaselu este o lucrare mai complexa, intr-o zona deluroasa.

Pe langa tronsonul sus amintit, la finele lui august 2012, CNADNR anunta caa primit zeci de oferte pentru realizarea a 3 tronsoane de autostrada intre Lugoj si Devasi un tronson intreTimisoara si Lugoj,in total aproximativ 98 de kilometri de autostrada.

Niciun contract semnat in 2012 inseamna niciun tronson nou gata in 2014

Cu toate acestea, nici pana in prezent nu s-a stabilit un castigator, desi au trecut circa 8 luni de la data depunerii ofertelor. Oficialii, in frunte cu premierul Ponta sau ministrul Dan Sova, dar si sefii CNADNR au motivat mereu intarzierea prin complexitatea ofertelor, dar au si dat vina pe alte structuri ale statului sau pe diverse contestatii.

Chiar si daca aceste contracte vor fi semnate maine, intarzierea acumulata in procesul de atribuire a contractelor va duce la intarzierea demararii lucrarilor si, avand in vedere ca toate contractele prevedeau o perioada de 6 luni pentru proiectare si 18 luni pentru executie, e lesne de presupus ca aceste tronsoane nu vor fi gata pana in 2014.

Astfel, potrivit celor prezentate mai sus, putem presupune ca singurele tronsoane de autostrada care ar putea fi inaugurate in 2014 ar fi doar cele care, din cauza intarzierilor, nu vor fi gata in 2013 (vezi tronsonul Suplacu de Barcau – Bors, lotul 3 din Orastie-Sibiu sau A3 Sos. Centura – Bucuresti).

Km de autostrada functionali in 2011:

A1 Bucuresti – Pitesti byass: 110 km

A1 Sibiu bypass: 17,6 km

A1 Timisoara – Arad: 32,25 km

A2 Bucuresti – Cernavoda: 152 km

A2 Murfatlar – Constanta: 14,5 km

A3 Gilau – Campia Turzii: 52 km

A4 Constanta bypass: 10,8 km

TOTAL: 389,15 km

Km de autostrada deveniti functionali in 2012:

A1: Arad bypass: 12,25 km

A1: Timisoara – Lugoj, Lot 1: 9,5 km

A1: Deva (Soimus) – Simeria: 15 km

A2: Medgidia – Murfatlar: 16,3 km

A2: Cernavoda – Medgidia: 20,49 km

A3: Bucuresti – Ploiesti: 55,5 km

A4: Constanta bypass: 11,2 km

TOTAL 2012: 140,24 km

Astfel, la finele anului 2012 Romania are 529,39 km de autostrada.

Km de autostrada estimati a deveni functionali in 2013:

A1: Arad – Nadlac – Lot 2 – 16,6 Km

A1: Lugoj – Deva, Lot 1: 27,4 km

A1: Deva – Orastie (lotul Simeria – Orastie): 17,5 km

A1: Orastie – Sibiu: 82 km (cel putin 60 km daca lotul 3 nu va fi gata)

TOTAL 2013: 143,5 Km (120,5 km)

Harta Interactiva – Autostrazile din Romania aflate in contructie – mai 2013

  • Da click pe harta pe segmentele de autostrada colorate diferit pentru a afla mai multe detalii
  • Da zoom pe harta pentru a vedea traseul mai indeaproape

Vezi Harta Mare in ArcGIS.com

Harta de baza ©OpenStreetMapcontributors, CC-BY-SA este oferita prin intermediul serviciului de cloud ArcGIS.com, serviciu oferit de ESRI.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro