Sari direct la conținut

​HARTA INTERACTIVA Ziua marilor inaugurari: de la autostrada care ocoleste Sebesul, la tronsonul care se termina brusc in camp

HotNews.ro

Circa 88 de kilometri de autostrada vor fi deschisi circulatiei incepand de joi, cu jumatate de an intarziere fata de termenul initial. Cei mai multi vor fi inaugurati intre Orastie si Sibiu, iar de departe cel mai asteptat tronson va fi cel care va ocoli municipiul Sebes, un punct sufocat de trafic si ambuteiaje. Tot joi va fi inaugurat si primul tunel de autostrada din Romania, in apropiere de Sibiu. Ca o premiera negativa, aproape 10 kilometri din autostrada Lugoj – Deva Lot 1, desi finalizati, nu vor putea fi utilizati de soferi pentru ca, din cauza nesincronizarilor de planuri ale autoritatilor si a contestatiilor din instanta, autostrada care ocoleste Lugojul spre Timisoara se opreste brusc in camp. Toate tronsoanele au fost incepute in anul 2011, in guvernul Boc.

UPDATE 19/12/2013, 16:00 – Loturile 1,2 si 4 din autostrada Orastie – Sibiu au fost deschise circulatiei. Ministrul Dan Sova a declarat ca Lotul 1 Lugoj – Deva va fi deschis circulatiei pe 23 decembrie.

Harta Interactiva – Autostrazile din Romania inaugurate in decembrie 2013

  • Da click pe harta pe segmentele de autostrada colorate diferit pentru a afla mai multe detalii
  • Da zoom pe harta pentru a vedea traseul mai indeaproape

Vezi harta mare

Mai multe aplicatii si harti interactive puteti accesa pe portalul de harti al HotNews.ro

Joi se deschid circulatiei circa 88 de kilometri de autostrada, majoritatea intre Sibiu si Orastie, desi data de inaugurare trebuia sa fie in luna aprilie. Tronsoanele de autostrada ce vor fi inaugurate de catre premierul Ponta si ministrul Dan Sova au fost toate incepute in anul 2011, in mandatul fostului ministru al Transporturilor Anca Boagiu.

Sebes – orasul sufocat de trafic, salvat de noua „autostrada de centura”

Dintre toate, cele mai importante portiuni ce se inaugureaza sunt loturile 1, 2 si 4 dintre Orastie si Sibiu, in special lotul de autostrada care ocoleste Sebesul si va functiona, astfel, ca o adevarata centura ocolitoare pentru un oras sufocat de trafic si ambuteiaje, un adevarat punct nevralgic pe harta rutiera din tara.

Primul tunel de autostrada din tara

Ca o premiera, pe lotul 4 dintre Sibiu si localitatea Saliste va fi inaugurat si primul tunel de autostrada din tara.

Cele patru loturi (circa 60 km de autostrada) inaugurate joi intre Sibiu si Orastie sunt esentiale pentru traficul din zona si pentru traficul dinspre si inspre granita de vest. Astfel, incepand de joi, soferii pot parcurge aproape toata distanta dintre Sibiu (autostrada de centura) si pana la Deva pe autostrada. Pentru 2014, mai ramane de realizat lotul 3 din judetul Sibiu, ramas in urma din cauza intarzierilor de lucrari generate de alunecari de teren.

  • Vezi mai jos un video realizat de publicatia Turnul Sfatului din Sibiu cu autostrada si tunelul de la Saliste:

Autostrada care se termina in camp: 10 km nu pot fi folositi, desi sunt gata

Ca o alta premiera, de data aceasta negativa, pe autostrada Lugoj – Deva Lotul 1 vor fi deschisi circulatiei doar 17 kilometri, desi tronsonul este finalizat pe toata lungimea sa – 27,4 km. Practic, ultimii 10 km din autostrada in cauza nu pot fi folosit de soferi pentru ca, in dreptul localitatii timisene Sanovita, autostrada se termina brusc, in camp.

Capatul autostrazii Lugoj - Deva la Sanovita

Capatul autostrazii Lugoj – Deva la Sanovita

Foto: Dorum / Construim Romania

La aceasta situatie s-a ajuns dupa ce CNADNR nu si-a sincronizat actiunile, iar unele proceduri au fost ingreunate: desi lotul 1 al Autostrazii Lugoj – Deva e in lucru din vara lui 2011, realizarea unui nod rutier la capatul spre Sanovita a fost pus, in planuri, in sarcina viitorului constructor al urmatorului tronson de autostrada spre Timisoara, constructor care, in urma tergiversarilor din CNADNR si, mai apoi, din instantele de judecata, a fost anuntat abia in urma cu cateva saptamani.

Cu alte cuvinte, desi cei 10 kilometri de pe Lugoj – Deva lot 1 sunt gata, ei nu vor putea fi folositi decat de abia anul viitor in cel mai bun caz.

Ce loturi de autostrada se deschid circulatiei joi:

  • A1 Orastie – Sebes Vest (lot 1) – 24,11 km
  • A1 Sebes Vest – Cunta (lot 2) – 19,74 km
  • A1 Saliste – Sibiu (lot 4) – 16,6 km
  • A1 Lugoj – Deva (lot 1) – 17 km din 27,4 km
  • A6 – Balint – Centura Lugoj – 11 km

Lotul 1 Orastie – Sebes 24,11 km

Lotul 1 al autostrazii Orastie – Sibiu incepe in continuarea autostrazii Deva – Orastie (32,5 km) inaugurata in intregime in luna mai si continua pana in zona de vest a municipiului Sebes. Lucrarile au fost realizate de catre constructorul german Strabag. Costul realizarii celor 24 de km de autostrada de pe acest lot a fost de circa 551 milioane de lei (aproximativ 126 milioane de euro), din care a fost decontat în anul 2013 un procent de 35,42%.

Lotul 2 – Sebes – Cunta 19,74 km

Autostrada la Lancram langa Sebes

Autostrada la Lancram langa Sebes

Foto: myid / Construim Romania

Lotul 2 incepe din zona Sebes Vest – ocoleste prin zona de nord municipiul Sebes acolo unde se intersecteaza cu DN1 – si continua mai departe aproape paralele cu DN1/DN7 pana in dreptul localitatii Cunta acolo unde este construit un sens giratoriu pentru iesirea spre DN1, pentru ca lotul 3, din judetul Sibiu, ar urma sa fie deschis circulatiei abia de anul viitor, din cauza intarzierilor generate de alunecari de teren aparute in doua puncte in zona Apoldu.

Lotul 2 a fost construit de asocierea Straco Grup SRL – Studio Corona SRL Civil Engineering si a costat, potrivit informatiilor de la CNADNR, circa 378 milioane de lei (aproximativ 86 milioane de euro), din care a fost decontat în anul 2013 un procent de 43,69%.

Practic, Lotul 2 devine o centura ocolitoare pentru Municipiul Sebes si astfel este eliminat un punct nevralgic in reteaua rutiera si care dadea mereu batai de cap soferilor care erau nevoiti sa il tranziteze. Astfel, un drum de tranzitare a zonei care putea sa dureze chiar si cateva ore, acum poate fi parcurs mult mai rapid si in siguranta.

De-a lungul timpului, de nervi nu s-au umplut doar soferii care au trecut prin Sebes, ci si localnicii care trebuie sa suporte claxoanele, injuraturile si traficul greu ce le strabate orasul. Problema traficului din Sebes i-a determinat pe doi tineri din oras sa faca o melodie hip-hop in care sa vorbeasca despre nevoia unei sosele de centura.

Lotul 4 Saliste – Sibiu, primul tunel de autostrada – 16,6 km

Tunelul de autostrada de la Saliste

Tunelul de autostrada de la Sacel

Foto: Turnul Sfatului

Ultimul lot al autostrazii Orastie – Sibiu ce este deschis circulatiei este lotul 4, cel dintre localitatea sibiana Saliste si centura cu profil de autostrada a Sibiului.

Tronsonul de 16,6 km lungime a fost realizat de catre asocierea Astaldi SpA – Euroconstruct Trading ’98 SRL – Astalrom SA si a costat circa 530.780.773,26 lei fără TVA (aproximativ 120 de milioane de euro), din care a fost decontat în anul 2013 un procent de 40.03%.

Pe acest tronson a fost realizat primul tunel de autostrada din Romania, in dreptul localitatii sibiene Sacel.

In acest tunel, in urma cu cateva zile, peste 400 de angajati ai constructorilor au sarbatorit finalizarea santierului printr-un gratar si o petrecere.

Bucata lipsa: Lotul 3, gata in octombrie 2014

In ceea ce priveste Lotul 3 – 22,11 km – cel care nu se deschide acum odata cu celelalte loturi – autoritatile promit ca lucrarile vor fi gata in octombrie 2014.

Viaductul de la Aciliu (in constructie - septembrie 2013)

Viaductul de la Aciliu (in constructie – septembrie 2013)

Foto: Captura YouTube

Intarzierea vine in urma problemelor generate de alunecari de teren aparute in doua puncte in zona Apoldu. Din cauza problemelor, potrivit ultimelor informatii publicate de CNADNR, costul lotului ar putea sa creasca chiar si cu 20%.

Constructorii – italienii de la Impregilo SpA – spun ca problemele de teren nu au fost prevazute inainte de atribuirea contractelor. Problemele majore au aparut tocmai de o parte si de alta a celei mai impresionante lucrari, viaductul de un kilometru de la Aciliu, cel mai inalt viaduct din tara. Problemele aparute nu au putut fi gestionate de antreprenorul italian Impregilo, iar lucrarile la acest lot au acumulat cele mai mari intarzieri.

Aici constructorii au sesizat CNADNR inca de anul trecut si au propus modificarea proiectului si construirea unui tunel prin deal. Autoritatile au acceptat noua solutie abia in aceasta vara.

Astfel, la Aciliu, CNADNR a acceptat propunerea constructorului de a realiza un tunel dublu in lungime de 250 de metri in zona dealului cu probleme, in continuarea dinspre est a viaductului.

A1 Lugoj – Deva – 17 km din 27,74 km

A6 - centura Lugojului

A6 – centura Lugojului – se leaga de A1 Lugoj – Deva

Foto: Dorum / Construim Romania

Tot joi, autoritatile vor deschide circulatiei doar 17 km din intreg lotul 1 al autostrazii Lugoj – Deva, din dreptul localitatii Dumbrava si pana la nodul rutier de la Balint, la intersectia cu A6 spre Lugoj.

De fapt, intreg lotul in lungime de 27,4 kilometri este gata si terminat, insa ultimii 10 km de la Balint pana in dreptul localitatii Sanovita nu pot fi folositi de soferi pentru ca autostrada se termina brusc in camp, fara sa existe un nod rutier sau o legatura cu drumul judetean 609A prin care traficul sa fie descarcat spre DN6.

10 km de autostrada, finalizati, dar nefolosibili

Raspuns CNADNR cu privire la nodul de la Sanovita

Raspuns CNADNR cu privire la nodul de la Sanovita

Foto: Hotnews

Nerealizarea unui nod rutier sau a unei solutii provizorie de descarcare a traficului se datoreaza unei nesincronizari in planurile CNADNR. Practic, CNADNR prevedea ca o solutie in acel punct sa fie realizata sui construita de castigatorul contractului pentru tronsonul de autostrada Timisoara – Lugoj Lot 2 adiacent lotului 1 Lugoj-Deva.

Cu toate acestea, semnarea contractului pentru Timisoara – Lugoj lot 2 a venit abia in urma cu cateva saptamani, asta dupa ce anuntarea castigatorului a fost tergiversata mai bine de 8 luni si apoi cateva luni bune decizia de atribuire a fost contestata in instanta.

Totusi, avand in vedere ca firma ce va construi autostrada mai departe spre Timisoara este aceeasi care a facut si lotul 1 Lugoj – Deva – italienii de la Tirrena Scavi – exista sanse bune ca o solutie pentru descarcarea traficului la Sanovita sa vina chiar in prima parte a anului 2014.

Chiar si asa, cei 10 km care sunt finalziati, dar nefolosibili vor zace multe luni bune fara a fi de folos altcuiva decat camioanelor constructorului. In plus, nefiind deschis intre lotul 1 de la Dumbrava si pana la Sanovita, nici cei 17 km deschisi circulatiei acum nu vor fi foarte folositori soferilor.

Primii kilometri din Autostrada A6 Lugoj – Calafat

Odata cu cei 17 km din lotul 1 al autostrazii A1 Lugoj – Deva, joi se deschid si primii kilometri din autostrada A6 Lugoj – Calafat.

Practic, de la nodul rutier cu A1 din dreptul localitatii Balint, va incepe un drum de legatura de 11 km cu Centura Lugoj, un drum de legatura ce reprezinta de fapt primul tronson din autostrada A6.

Utilizatorul Dorum de pe forumurile de infrastructura construim-romania.ro si skyscrapercity.com a surprins in timp evolutia lucrarilor pe acest tronson, iar in ultimele zile a postat o comparatie cu acelasi segment fotografiat la distanta de opt luni.

Inaugurarea tronsoanelor de autostrada dintre Sibiu si Orastie va incepe cu un protest: „Vrem autostrada Sibiu – Pitesti”

Odata cu deschiderea tronsoanelor dintre Orastie si Sibiu, comunitatea pasionatilor de infrastructura de pe forumurile dedicate anunta un protest inedit fata de intentiile Guvernului de a amana cu ani buni realizarea autostrazii Sibiu – Pitesti.

Astfel, soferii din zona Sibiului si nu numai sunt invitati de forumisti sa-l intampine joi, 19 decembrie, pe prim-ministrul Ponta chiar la inaugurarea mai multor loturi de autostrada intre Sibiu si Orastie cu urmatorul afis pus in luneta sau parbrizul autoturismului: „Vrem autostrada Sibiu – Pitesti”.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro