Sari direct la conținut

Instituțiile publice se vor conecta la o platformă unică de servicii digitale. De când nu se va mai cere pe e-mail copia după buletin

HotNews.ro
Autentificare digitală / Sursa foto: Tsingha25 / Dreamstime.com
Autentificare digitală / Sursa foto: Tsingha25 / Dreamstime.com

Toate instituțiile publice vor fi obligate să-și conecteze sistemele informatice la Punctul de Contact Unic electronic (PCUe), care va fi platforma unică pentru servicii digitale din România, dar și la aplicația de autentificare digitală ROeID, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență lansat în consultare de Ministerul Digitalizării. De la 1 ianuarie 2026, accesul în PCUe se va face doar prin aplicația ROeID, iar cetățenilor nu li se va mai cere copie în format electronic după cartea de identitate.

Un Regulament UE care ar fi trebuit implementat până la sfârșitul anului trecut cere tuturor statelor membre să dețină puncte de contact unice electronice accesibile online de către cetățeni și firme în relația cu instituțiile și autoritățile publice.

Pentru a evita declanșarea unei proceduri de infringement împotriva României, Ministerul Digitalizării propune astfel modificarea și completarea Ordonanței de urgență 41/2016, astfel încât toate instituțiile publice vor avea obligația de a se interconecta cu Punctul de Contact Unic electronic (PCUe), platformă operată de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR).

Spre comparație, actuala ordonanță prevede doar că instituțiile publice au obligația de a publica, din oficiu, informații și modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, în format electronic, atât pe pagina de internet proprie, cât și pe punctul de contact unic electronic.

Revenind la proiectul de OUG propus acum de Ministerul Digitalizării, toate instituțiile publice vor fi obligate de a transmite informațiile necesare interconectării sistemelor IT la PCUe.

După finalizarea interconectării, ADR va elibera un certificat de constatare a interconectarii sistemelor informatice.

Ce sisteme IT vor putea fi accesate în Punctul de Contact Unic electronic

În proiectul de OUG se menționează că PCUe este platforma unică pentru serviciile digitale din România, care permite accesarea centralizată a serviciilor publice la nivel central și local și care include următoarele sisteme destinate transformării digitale a României, gestionate de ADR:

  • a) Sistemul Național Electronic de Plată Online a Taxelor şi Impozitelor-Ghişcul.ro;
  • b) Platforma Națională de Interoperabilitate-PNI;
  • c) Aplicația ROeID – soluție de autentificare unică la nivel național;
  • d) Nodul elDAS – sistem de interoperabilitate tehnologică cu statele membre ale Uniunii Europene.

Instituțiile publice „trebuie să se interconecteze cu aplicația ROeID, soluție de autentificare unică electronică la nivel național”, se mai arată în document.

Accesul în PCUe se va face doar prin aplicația ROeID din 1 ianuarie 2026 / Firmele vor plăti pentru a utiliza ROeID

Începând cu data de 1 ianuarie 2026, accesul în PCUe pentru cetățenii români este permis doar prin aplicația ROeID, iar pentru cetățenii europeni doar prin aplicația eIDAS.

„Utilizarea ROeID ca metoda de autentificare poate fi pusă şi la dispoziția entităților private, contra cost, în conformitate cu Normele de aprobare a tarifelor de utilizare a aplicației ROeID, aprobate prin decizie a preşedintelui ADR, în termen de maximum 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență”, se precizează în proiect.

Instituțiile publice nu vor mai cere pe email copie după buletin celor care se autentifică prin ROeID

Prin propunerile de modificare a actului normativ şi utilizarea ROeID ca mijloc de autentificare în platforma unică pentru serviciile digitale din România, toate instituțiile publice vor fi obligate să elimine cerința de solicitare prin e-mail a copiei după cartea de identitate.

În prezent, prin OUG 41/2016, instituțiile publice sunt obligate să accepte o copie în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail, precum și să publice o adresă de e-mail pentru primirea în format electronic a copiei după cartea de identitate, pe punctul de contact unic electronic și pe pagina proprie de internet.

Prezentul proiect de Ordonanță de urgență urmează a fi adoptat în perioada următoare de Guvern și va intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial.

În 45 de zile de la intrarea în vigoare a acestui act, președintele ADR va trebui să emită normele metodologice de aplicare.

Sursa foto: Dreamstime.com

INTERVIURILE HotNews.ro