Sari direct la conținut

​​INTERACTIV Cum au "disparut" 40 de metri din autostrada Transilvania: Gaura dintre lotul facut de Bechtel si restul autostrazii care se construieste acum spre Targu Mures

HotNews.ro
40 de metri lipsa pe autostrada Transilvania, Foto: Hotnews
40 de metri lipsa pe autostrada Transilvania, Foto: Hotnews

Situatie absurda pe traseul autostrazii Transilvania, in apropiere de Campia Turzii: circa 40 de metri de autostrada s-au „pierdut” intre planurile Companiei de Drumuri si situatia din teren. Mai exact, vorbim de o „gaura” de 40 de metri – unde corpul autostrazii nu este complet construit, intre tronsonul realizat de americanii de la Bechtel si inaugurat in 2010 si lotul adiacent de la Campia Turzii spre Targu Mures (sectiunea 2A2 din cadrul Lotului 3 al autostrazii Campia Turzii – Ogra) aflat in prezent in perioada de executie.

Cei circa 40 de metri unde corpul autostrazii nu a fost finalizat complet faceau parte din tronsonul executat de compania Bechtel, insa constructorul american nu a mai terminat lucrarile, iar in 2013 contractul a fost reziliat.

Tronsonul adiacent, Lotul 3 Campia Turzii – Targu Mures, licitat in 2014 si contractat in 2015, are planurile autostrazii care se opresc exact in punctul unde incep cei 40 de metri lipsa.

FOTO: Bucata unde lipseste corpul autostrazii. Teoretic, cei 40 de metri ar fi trebuit sa fie construiti de Bechtel. (Sursa foto: Filmare aeriana Asociatia Pro Infrastructura)

Surse din partea constructorului au precizat pentru HotNews.ro ca poarta discutii cu Compania de Drumuri pentru a gasi o solutie pentru situatia aparuta. Pe teren, insa, santierul autostrazii nu ajunge sa faca o conexiune cu corpul autostrazii executate de Bechtel.

La solicitarea HotNews.ro, Compania de Drumuri a recunoscut ca 40 de metri din tronsonul 2B ai A3 Campia Turzii – Gilau nu au mai fost executati de catre Bechtel.

„La data finalizarii sectorului de autostrada, cuprins intre km 0+000 – km 10+200 din sectiunea 2B, Campia Turzii-Gilau, de catre Antreprenorul Bechtel International Inc, in luna noiembrie 2010, nu au fost executati circa 40 de metri din acest sector, respectiv de la km 0+000 si pana la km 0+040 al Sectiunii 2B”, se arata in raspunsul CNAIR transmis HotNews.ro.

Compania de Drumuri motiveaza nefinalizarea celor 40 de metri prin faptul ca primul punct al sectorului de la „km 0+000 se afla in axul DN15 neexistand posibilitatea devierii acestuia, avand in vedere ca in Studiul de Fezabilitate aprobat la acea data, pe DN15 urma sa se execute un pasaj peste autostrada, pe aliniamentul actual al DN15”.

Totusi, Compania de Drumuri sustine ca situatia va trebui remediata de constructorul lotului adiacent, mai exact asocierea Straco Group – Specialist Consulting – Total Road, pentru ca ar exista o astfel de cerinta in cadrul caietului de sarcini din licitatia atribuita constructorului.

„In cadrul contractului „Proiectare si Executie pentru Realizarea Autostrazii Brasov – Targu Mures – Cluj – Oradea, Sectiunea 2A: Ogra – Campia Turzii, Lotul 3 Chetani – Campia Turzii, km 21+500 – km 37+191″ este prevazuta ca cerinta obligatorie specificata in mod expres <>”, sustine CNAIR.

Cu toate acestea, cerinta contractuala la care face referire Compania de Drumuri nu poate fi aplicata practic din cauza situatiei din teren. La pozitia kilometrica la care face referire CNAIR – mai exact la km 37+191 – nu exista corpul autostrazii la care constructorul sa faca conexiunea ceruta.

Practic, daca ar fi sa extindem numerotarea pozitiilor kilometrice folosite pentru sectiunea 2A Chetani – Campia Turzii, legatura ar trebui sa fie realizata aproximativ la pozitia 37+230. Rezulta circa 40 de metri care trebuiesc construiti si platiti si care momentan sunt inafara oricarui contract semnat.

HotNews.ro a analizat planurile autostrazii aflate in constructie in prezent intre Campia Turzii si Ogra si a suprapus pe harta exact locul in care tronsonul in lucru NU se intersecteaza cu autostrada realizata de Bechtel. (Vezi aici o fotografie mare cu planul Lotului 3 al autostrazii Campia Turzii – Ogra)

> Muta cursorul vertical intr-o parte si in alta pentru a vedea cum se suprapun geografic planurile autostrazii Campia Turzii – Ogra (Lot 3), aflata in constructie, si situatia la zi, din satelit, cu tronsonul reallizat de Bechtel in 2010.

Nota: Planurile au fost asezate astfel incat sa fie usor de citit informatiile scrise. Practic, Nordul geografic este in partea jos-dreapta a fotografiilor suprapuse.

Nu se vede comparatia interactiva pe mobil sau vrei sa o vezi mare in browser? Click aici.

„In luna noiembrie 2010, sectorul Campia Turzii – Gilau, executat de catre Bechtel International Inc. a fost pus in circulatie pe baza de Proces Verbal de Predare – Primire. In anul 2013 contractul de costruire incheiat cu firma Bechtel Inc. a fost reziliat, fara ca Sectiunea 2B Campia Turzii – Gilau sa fie complet finalizata”, a mai transmis Compania de Drumuri la solicitarea HotNews.ro.

Tocmai pentru ca tronsonul in cauza nu a fost finalizat – cea mai importanta lucrare neterminata este viaductul peste Somes, veriga lipsa care sa conecteze autostrada deschisa de lotul Gilau – Nadaselu aproape gata – in 2014 Compania de Drumuri a scos la licitatie finalizarea lucrarilor, inclusiv podul de la Gilau.

Foto: Unde se termina in prezent corpul autostrazii construita de Bechtel. Pana in axul DN15, acolo unde se termina actualul lot 3 al autostrazii Campia Turzii – Ogra sunt circa 40 de metri:

Cu toate acestea, in caietul de sarcini si in documentatia aferenta lucrarilor ramase de executat consultate de HotNews.ro nu apareau si cei 40 de metri de finalizat de la capatul dinspre Campia Turzii.

In orice caz, licitatia respectiva a fost anulata, fosta conducere CNADNR acuzand documentatia de calitate slaba. In cele din urma, in octombrie 2016 Compania de Drumuri a scos la licitatie doar executia podului peste Somes, fara lucrarile ce au ramas de finalizat pe restul tronsonului pana la Campia Turzii.

Pana una alta, intreg tronsonul de la Campia Turzii si pana la Ogra zace nelucrat de mai bine de un an pentru ca autoritatile nu au putut gestiona reactualizarea in timp util a acordului de Mediu.

Revizuirea Acordului de Mediu, documentul pe baza carei se da autorizatia de construire, nu este gata, desi procedura a fost atribuita direct in 2015 unei fime controversate, al carei actionar a fost condamnat definitiv pentru abuz in serviciu intre timp, si care avea termen de finalizare de sase luni. Au trecut, insa, de atunci mai bine de 26 de luni, iar blocajul creat duce la aparitia unor decalaje intre diversele tronsoane ale autostrazii, decalaje care vor duce practic la imposibilitatea de folosi unele loturi odata finalizate.

Pe larg, aici:

VIDEO Situatie absurda la un mare proiect de infrastructura: o bucata mare din autostrada A3 Targu Mures – Campia Turzii zace nelucrata din cauza ca autoritatile sunt incapabile sa revizuiasca Acordul de Mediu

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro