INTERVIU Peter Balas, Comisia Europeana, despre negocierea acordului de liber schimb UE-SUA: Romania a vrut sa se asigure ca in sectoare industriale care nu sunt foarte competitive va beneficia de perioade de tranzitie
Romania vrea sa protejeze agricultura si sectoare mai putin competitive din industrie in negocierile dintre UE si SUA pentru un acord de liber schimb, spune intr-un interviu Peter Balas, director general adjunct al Directoratului pentru Comert din UE. Balas, implicat in negocierile Bruxelles – Washington pentru cel mai cuprinzator acord de liber schimb din istorie, TTIP, spune ca Romania va avea si beneficii indirecte din acest acord, prin cresterea exportului de componente catre tari care vor exporta la rindul lor produsele finite catre SUA.
- TTIP (Transatlantic Trade and Investment Partnership) este un acord de liber schimb aflat in plina negociere intre Statele Unite si Uniunea Europeana. Odata adoptat, TTIP ar elimina multe dintre barierele existente in acest moment in calea schimburilor comerciale. Vezi aici mai multe detalii despre TTIP.
Reporter: Am vazut ca in trecut ati lucrat la Organizatia Mondiala a Comertului (OMC) si stiti cat de dificile sunt aceste negocieri. Va asteptati ca negocierile dintre Statele Unite si UE pentru TTIP sa fie mai simple sau mai complicate decat cele de la OMC?
Peter Balas: Sper ca, desi negocierile vor fi dificile, vom reusi sa ajungem la o intelegere intre doi parteneri care au aceleasi valori politice, au atitudini similare, aceleasi sisteme economice, care sunt conduse de o agenda politica puternica, asa cum a fost ea exprimata de liderii ambelor parti, atat de cei din partea americana cat si de cei ai statelor membre UE, de presedintele Comisiei Europene si de cel al Consiliului European, a caror intentie este ca aceste negocieri sa fie fructuoase.
Nu ne confruntam cu diferente fundamentale in privinta rolul statului si al rolului guvernarii. Ambele parti vor sa ajunga la un acord, bazandu-ne nu doar pe valorile democratice, dar si pe functionalitatea economiei de piata si asta inseamna ca avem deja un punct major de confluenta. E excelent. Dar e adevarat ca sunt implicate interese economice si cand avem de-a face cu interese majore, orice schimbare de atitudine este, desigur, mai dificila. Si mai sunt, de asemenea, la mijloc, valori culturale diferite si traditii diferite, abordari de reglementare care si ele fac ca aici sa fie nevoie de compromisuri de ambele parti.
Reporter: Au avut loc, deja, negocieri intre cele doua echipe, ati vazut cum decurg lucrurile, cat va asteptati sa dureze acest proces de negociere?
Peter Balas: Obiectivul anterior era sa reusim sa incheiem negocierile pana la finalul lui 2014. Si e un proiect foarte ambitios, pentru ca, in mod normal, negocierile dureaza mai mult – dar, asa cum am spus, avem de-a face cu o foarte puternica agenda politica, iar negociatorii fac tot ce le sta in putinta pentru a creea conditiile pentru ca negocierile sa fie finalizate la timp.
Asa cum ati spus, e stabilit un ritm al negocierilor – au loc intalniri la fiecare doua luni, dar se munceste mult si intre aceste intalniri. Sunt suficiente grupuri de experti care negociaza diferite detalii si ne arata cu adevarat cat de complexe sunt aceste negocieri, iar noi trebuie sa ne asiguram ca exista consistenta si ca vom incheia acest capitol. Pentru ca, in final, acesta va fi un singur acord, care ar trebui sa fie constient sau echilibrat
Acum, sunt sectoare a caror competitivitate difera intre partea americana si cea europeana. Unele vor fi marile castigatoare, altele ar putea pierde cate ceva. Mai presus de toate, trebuie sa gasim echilibrul, nu doar cel global american sau global european ci si un echilibru de interes pentru fiecare stat membru in parte. Pana la urma avem nevoie de sprijinul fiecaruia dintre cele 28 de state membre, inclusiv de al Romaniei, pentru a cantari exact care sunt beneficiile unui asemenea acord – iar acesta este o provocare in sine.
Si va pot spune, cunoscand culisele Comisiei Europene, ca uneori e mai greu sa ajungi la o intelegere intre statele membre si sa ai o pozitie comuna decat iti e sa ajungi la o intelegere cu state ne-partenere.
Reporter: Pentru ca aici sunt 28 de economii separate…
Peter Balas: Exact! Economii diferite, politici diferite si competitivitati diferite.
Reporter: Stiu ca exista studii de impact. Care este beneficiul anual estimat pentru toata Uniunea Europeana odata ce acest parteneriat incepe sa functioneze?
Peter Balas: N-as putea sa ma antepronunt. Odata ce e complet implementat – pentru ca nu va fi complet functional imediat, ci peste cativa ani – ar trebui sa mareasca, nu lunar, ci anual, cu jumatate de procent, PIB-ul global al UE. In aceste zile, vorbim de cresteri ale GDP in fiecare stat membru de 0,1%, 0,2%, 0.3%. Aici vorbim de un plus de 0,5% anual doar ca rezultat al finalizarii acestor negocieri. Iar raportat la termenii monetari, ne asteptam la castiguri de peste 100 de miliarde de euro in PIB si ne asteptam, deasemenea, la o intarire a monedei euro. Produsele europene sunt competitive si credem ca acesta va fi un acord in avantajul ambelor parti, din moment ce atat Uniunea Europeana cat si Statele Unite isi vor putea mari atat exporturile, cat si PIB-ul.
Reporter: Care sunt sectoarele majore economico-financiare din Europa care vor beneficia de pe urma acestui acord?
Peter Balas: Cred ca toate sectoarele competitive vor avea de castigat. Si sa va dau exemple: in mod cert, UE are un sector competitiv in constructia de masini industriale, dar si in constructia auto, si ele vor fi si mai competitive de-acum incolo. Statele Unite au taxe si impozite mai mari pentru anumite tipuri de vehicule – cum ar fi camioanele, de exemplu, in timp ce UE are taxe mai mari pentru automobile. Toate aceste taxe vor disparea.
Un alt exemplu e industria chimica si farmaceutica, amandoua niste sectoare foarte puternice. Produsele de lux, cosmeticele si altele, la fel de importante. Industria textila, in special moda high-end. Mancarea de inalta calitate – toate acestea reprezinta domenii in care si noii membri, inclusiv Romania vor putea participa. Ori ca exportatori directi, ori ca sub-furnizori pentru companiile vest-europene, pentru care vor produce parti si componente.
Reporter: Care sint avantajele Romaniei din aceasta afacere? Exista studii defalcate pe fiecare stat membru UE in parte?
Peter Balas: Studii exista, dar ar fi trebuit facute de insasi statele membre. Pentru ca atunci cand discutam aceste probleme, ne gandim ca in Comisia Europeana sa asteptam ca statele membre sa dea glas propriilor pozitii. Iar daca se va lua o decizie in privinta negocierilor, atunci ea va fi bazata pe studii.
Nu sunt in cea mai buna pozitie sa dau un raspuns in privinta Romaniei, pentru ca noi am facut studii globale, atat in ceea ce priveste economia UE, cat si industria UE – deci global in UE. Si, cum am mai spus, poate ca exporturile Romaniei, Bulgariei sau Ungariei spre Statele Unite nu vor creste la fel de mult, dar in mod cert vor creste exporturile acestor tari catre Germania, de exemplu, mai ales ca industria auto din Germania va exporta masini facute cu subansamble si piese importate din tari precum Romania, care deja are o cooperare stransa cu grupul Renault. Deci aceasta e un alt domeniu in care Romania isi poate intari rolul de sub-furnizor.
Reporter: Comisia Europeana si unele state membre comunica mult pe tema acordului. Am vazut web-site-ul, comunicatele de presa, impresionanta activitate pe twitter, si-asa mai departe. De ce acest subiect lipseste cu desavarsire din agenda publica a autoritatilor romane? Se poate ca strategia de a ocoli acest subiect sa se dovedeasca gresita, la final?
Peter Balas: Din nou, prefer sa nu judec comunicarile autoritatilor romane in spatiul public, dar pot sa va spun ca semnarea acestui acord e benefica tuturor, si societatii civile, publicului si partea buna e ca lumea are sansa sa inteleaga mizele economice si chiar sa participe la rezolvarea unor probleme politice sensibile.
Interesele Statelor Unite in zone precum Organismele Modificate Genetic sau diferitele tehnologii de procesare a alimentelor ridica multe probleme in Europa. De aceea vrem sa fim siguri ca nu exista probleme sau recul politic in aceste directii. Speram ca in fiecare stat membru UE acest proces sa fie bine constientizat.
Reporter: Care sunt problemele in care Romania a avut ceva de spus cand s-a stabilit mandatul negocierilor?
Peter Balas: Romania s-a aratat interesata de agricultura, mai ales in zona produselor cu valoare adaugata scazuta. Deasemenea, Romania a vrut sa se asigure ca in sectoare industriale care nu sunt foarte competitive va beneficia de perioade de tranzitie. Deasemenea, nu pot omite serviciile culturale, zona care iarasi ii permite Romaniei sa se implice.