Sari direct la conținut

Licitații eșuate pe Coridorul Vertical de Gaze / Motivele pentru care întârzie gazele din Grecia

HotNews.ro
Terminal LNG, Foto: Mischa Keijser / ImageSource / Profimedia
Terminal LNG, Foto: Mischa Keijser / ImageSource / Profimedia

Licitațiile organizate în 1 iulie de România, Bulgaria, Ungaria și Ucraina pentru gazele de pe Coridorul Vertical de Gaze au eșuat. Erau licitații pentru capacitățile din punctele de interconectare, pe unde ar trebui, teoretic, să fie transportate gazele din Grecia. Problemele pornesc din Grecia.

Prin acest coridor vor fi aduse gaze de la terminalele de gaze lichefiate din Grecia, urmând să treacă prin Bulgaria către România. Mai departe, prin conductele românești, o parte din gazul grecesc ar putea ajunge în Ucraina, Ungaria și Slovacia. Teoretic, este un coridor bidirecțional al fluxurilor de gaze naturale. Aceasta înseamnă că pot fi transportate gaze și în sens invers.

Licitații anulate

Iulie se anunța o lună importantă pentru transportatorii de gaze din țările implicate în realizarea Coridorului Vertical de Gaze: Transgaz (România), DESFA, Gastrade (Grecia), ICGB, Bulgartrangaz (Bulgaria), FGSZ (Ungaria), Eustream (Slovacia) și GTSO (Ucraina).

Operatorii de transport din aceste țări au convenit să facă simultan, în iulie 2024, cu un an mai devreme decât calendarul prevăzut, un test de piață cu caracter angajant pentru alocarea de capacități, la punctele de interconectare.

Cu operatorii din Bulgaria, Ungaria și Ucraina, Transgaz a inițiat proiecte de capacitate incrementală. În acest sens, au fost organizate licitații pe 1 iulie, în trei dintre ele fiind implicată și România, pentru punctele de interconectare cu Bulgaria, Ungaria și Ucraina.

Prin capacitate incrementală se înţelege o posibilă creştere viitoare sub rezerva obţinerii de rezultate pozitive la testul economic.

Cele trei puncte de interconectare ale României pe Coridorul Vertical:

  • PI Negru Vodă / Kardam, situat la frontiera româno-bulgară,
  • PI Isaccea / Orlovka, situat la frontiera româno-ucraineană
  • PI Csanadpalota, situat la frontiera româno-ungară

Însă, procedurile pentru cele trei puncte au eșuat, potrivit datelor Transgaz.

„Rezultatele testului economic demonstrează că nivelul ofertelor depuse în cadrul licitațiilor nu îndeplinesc criteriile pre-definite de succes pentru niciunul dintre nivelele de capacitate incrementală (nivelul 1, nivelul 2, nivelul 3) (…)licitațiile de capacitate incrementală vor fi închise și anulate având în vedere rezultatul testului economic negativ”, se arată într-un anunț privind închiderea procedurii de capacitate incrementală România-Ungaria.

Amânări peste amânări la terminalul din Alexandroupoli

Terminalului plutitor de LNG de la Alexandroupolis, cu o capacitate de 5,5 miliarde metri cubi/an, își întârzie operarea comercială, fiind anunțate amânări peste amânări, scrie presa greacă.

„Inițial s-a anunțat că începerea operării comerciale se va realiza la sfârșitul lunii aprilie, apoi a fost amânată pentru începutul lunii iunie și s-a afirmat chiar că Prim-ministrul Kyriakos Mitsotakis l-ar inaugura cu puțin timp înainte de alegerile europene, iar acum ne îndreptăm spre sfârșitul lunii septembrie sau începutul lunii octombrie. Desigur, nimeni nu poate spune cu siguranță dacă acest lucru se va întâmpla”, potrivit evros-news.gr.

Presa greacă spune că ar exista probleme la sistemul de conducte submarine și terestre, care conectează Unitatea Plutitoare de Stocare și Regazeificare (FSRU) la sistemul național de transport al gazelor. Acesta ar fi motivul întârzierii.

Problema întârzierii a fost ridicată și de ministrul Energiei din Bulgaria, Vladimir Malinov, în cadrul unei întâlniri recente pe care a avut-o cu conducerea Gastrade, compania care gestionează infrastructura

Ministrul bulgar a spus că este o prioritate stringentă rezolvarea cât mai rapidă a problemei tehnice. „Eu consider că Gastrade ar trebui să ia măsuri decisive pentru a rezolva problema și a pune infrastructura în operare comercială în cursul anului calendaristic curent. Alte întârzieri sunt complet inacceptabile având în vedere importanța strategică a FSRU pentru aprovizionarea cu energie a regiunii”, a afirmat Malinov.

Citește și: România vrea să devină acționar la două terminale de gaze lichefiate din Grecia

INTERVIURILE HotNews.ro