Liviu Voinea, secretar de stat Ministerul Finantelor: Probabil ca vom aplica in viitor o modificare a distribuirii poverii fiscale / Un nou acord cu FMI nu ne strica / Plata TVA la incasarea facturii va fi discutata cu FMI la sfarsitul lunii
Plata TVA la incasarea facturii ar putea fi introdusa dupa discutiile cu reprezentantii FMI si ai Comisiei Europene din 24 iulie, cu cele cateva conditii din proiectul legii, spune secretarul de stat din Ministerul Finantelor, Liviu Voinea, intr-un interviu pentru HotNews.ro. Voinea anunta ca in 2012 ramane cota unica, dar pe viitor ne putem astepta la o „modificare a distribuirii poverii fiscale”. Secretarul de stat in MFP vorbeste despre o posibila modificare a modului de operare a Fiscului si relatia cu mediul de afaceri.
- Venit din mediul privat, Voinea stie ce asteapta oamenii de afaceri de la un minister vazut ca greoi si birocratic, cum sunt Finantele. Turbulentele politice nu l-au afectat decisiv, el fiind mai degraba un tehnocrat. Are mapa de proiecte in lucru plina, dar „mandatul meu e pana la legislativele din toamna”, spune el. Cate din planurile sale de tehnocrat pus sa administreze o zona sensibila din Minister vor putea fi finalizate, ramane sa vedem.
Rep: Ce schimbari intentioneaza Ministerul de Finante sa aduca in finantele publice din 2013?
Liviu Voinea: Si in 2013 si in anii de dupa, vom continua procesul de consolidare fiscala. Deficitul comercial va continua sa scada, dar este posibil ca incepand cu 2013 structura veniturilor si eficienta cheltuielilor sa se modifice dar obiectivul final al politicii fiscal bugetare, acela de consolidare fiscala va ramane. Se va reduce deficitul bugetar cu 0,5% in fiecare an. Noi de la 4,4 ne propunem 2,25 si, la jumatatea anului, suntem in grafic.
- „Probabil ca vom face o modificare a distribuirii poverii fiscale…”
Rep: Haideti sa detaliem. Vom avea in 2013 parte de impozit progresiv?
Liviu Voinea: Nu as dori sa discut despre ceea ce s-ar intampla dupa 2013 din mai multe motive. Unu: fac parte dintr-un Guvern care are un mandat pana la legislativele din aceasta toamna. Doi, avem pana in martie 2013 constrangerile cu finantatorii internationali. Prin urmare orice modificare de fiscalitate trebuie agreata cu dansii si nu ar fi corect ca dansii sa afle in presa ceea ce intentionam sa facem. Probabil ca vom face o modificare a distribuirii poverii fiscale…
Rep: Citesc aici printre randuri ca discutam despre…
Liviu Voinea: Cititi ce doriti printre randuri pentru ca mai mult nu pot sa va spun. Eu nu am venit la Ministerul de Finante pentru a vorbi in 2012 despre ce va fi in 2013. Eu pot sa va spun ceea ce a facut pana acum Ministerul si ceea ce avem de gand sa facem pana la sfarsitul acestui an. Ca in paralel exista scenarii, proiectii bugetare samd., sigur ca exista. Dar esential este sa transmitem mesajul ca vom continua procesul de consolidare fiscala, chiar daca mijloacele folosite in viitor vor diferi de cele utilizate anterior. Nu as dori sa intru in mai multe detalii.
Rep: Se va incheia un nou acord cu Fondul?
Liviu Voinea: Acest subiect nu s-a discutat inca in Guvern, asta va pot spune sigur. Insa, cu sau fara acordul cu FMI, Romania are oricum mecanismul de consultare -si care e destul de constrangator – cu Comisia Europeana. Care mecanism, va reamintesc, nu este optional. Iar acesta este si mai constrangator pentru ca se aplica prevederile Semestrului Fiscal, bugetul trebuie aprobat in amanunt de CE, orice masuri fiscale la care te-ai gandi trebuie puse in acord cu directivele europene… Avem asadar oricum relatia cu CE care pe zona se supraveghere a politicii fiscale si bugetare care in prezent este mai puternica decat era in urma cu 6 luni si va fi peste 6 luni mai puternica decat este in prezent. Parerea mea este ca un nou acord cu Fondul nu ne strica, dar masurile din acord sunt oricum prevazute si in memorandumul cu CE. Nu e ca si cum ai avea optiunea ca nu se mai uita nimeni la tine si poti sa faci ce vrei.
Rep: Daca s-ar inrautati situatia in zona euro, aveti un scenariu de rezerva sau v-ati gandit la niste masuri prin care sa imbunatatiti partea de venituri bugetare? Ma gandesc de pilda la o taxa in genul celei pe tranzactiile financiare sau la un alt gen de masuri
Liviu Voinea: In ceea ce priveste taxa pe tranzactiile financiare politica oficiala a Ministerului Finantelor si a Guvernului este ca vom aplica ceea ce va decide CE. Daca ei vor spune sa o aplicam, o vom aplica, iar daca nu, nu.
Rep: La ce lucrati acum?
Liviu Voinea: Avem mai multe proiecte in lucru. Am demarat, de pilda, un exercitiu de evaluare a tuturor proiectelor de proiecte publice finantate de bugetul de stat. Pe cele finantate de la bugetele locale nu putem interveni, dar pe cele finantate de la bugetul de stat avem acest drept. Beneficiem si de sprijinul oferit gratuit de Banca Mondiala si ii vom prezenta primului ministru un raport chiar inainte de vizita Fondului si a Comisiei.
Rep: Ce concluzii preliminare sunt?
Liviu Voinea: Sunt toate proiectele de investitii publice, pe care le-am ordonat dupa cateva criterii. Cat s-a cheltuit din proiect pana acum, cat e prevazut sa se cheltuiasca anul viitor, cand a inceput proiectul..Sunt proiecte incepute prin 1979 sau 1985 – si care mai sunt si azi finantate- care aveau in acel moment termen de 5 ani dar care au majoritatea banilor de cheltuit dupa 2014
Rep: Cate proiecte aveti de genul acesta?
Liviu Voinea: Peste 4000. E o munca foarte complexa, dar o vom termina la timp. Ideea este de a le ierarhiza si a face propuneri cu scopul de a face economii la buget in acest an si in anii urmatori prin prioritizarea lor. Cele care au eficienta ridicata, care au atras finantari europene si au avut o disbursement rate ridicata.
Scopul final este de infiintare in MFP o unitate de evaluare a investitiilor publice pentru ca tot ceea ce se face pe bani publici trebuie sa aiba in spate un studiu de oportunitate si de evaluare. Se va face si acest proiect cu ajutorul Bancii Mondiale pentru ca ei au schema acestei unitati pregatita de 3 ani si nu reuseau sa o implementeze. Acest exercitiu il facem fara a avea aceasta unitate in spate. Si cat am lucrat in mediul privat am solicitat public infiintarea unei astfel de unitati care sa evalueze si sa ierarhizeze investitiile facute din banii publici. Acum avem ocazia sa ducem acest proiect pana la capat.
Rep: Oamenii de afaceri nu de putine ori au acuzat MFP de lipsa de transparenta, spunand ca desi au venit cu propuneri concrete de imbunatatire a legislatiei sau cu masuri care sa corecteze din actualele deficiente, nu au fost luati in seama de conducerea ministerului.
Liviu Voinea: Eu am incercat sa deschid ministerul, sa aduc mai multa transparenta in dialogul social. Am printre altele in subordine si relatia cu patronatele si am repornit Comisia de dialog Social, a carei activitate a fost blocata. De fapt, au si avut loc deja doua asemenea intalniri pe tema modificarii Codului Fiscal si a normelor metodologice ale Ordonantei. Am avut disponibilitatea de dialog cu toate organizatiile patronale si sindicale…a fost aici si FIC (Consiliul Investitorilor Straini – n.red.) si AMCHAM (Camera de Comert Americana in Romania – n.red.) si as vrea sa adaug doar ca in ordonanta de modificare a Codului Fiscal au fost introduse o serie de modificari legate de Bursa de Valori privind impozitarea castigurilor de capital, solicitare venita de la AOAR. In timpul consultarii pentru Normele Metodologice am preluat si o solicitare a Asociatiei Romane a Bancilor legata de provizioanele la cesiunea de creante pe care am lamurit-o in favoarea mediului de business.
Rep: Pe ce curs e construit bugetul pe 2013?
Liviu Voinea: Bine, oficial cursul e prevazut in Strategia Fiscala pe 2012-2014, dar nu e relevant acel curs. Insa proiectul de buget pe 2013 este in lucru si va fi citit in prima lectura cu ocazia vizitei urmatoare a Fondului. De zona aceasta raspunde dl. secretar de stat Gherghina.
Rep: Ce se intampla cu deductibilitatea TVA la achizitia de masini? Au fost voci care au spus ca e o supra-birocratizare, ca e nevoie de mai multe hartii ca sa demonstrezi ca esti corect.
Liviu Voinea: Unele clarificari erau asteptate de mult de mediul de afaceri – chiar si chestiunea aceea a deductibilitatii TVA la achizitia de masini, care trebuie inteleasa ca o simplificare. Acum Statul iti spune: „Noi stim ca iti folosesti masina si ca sa te duci si la piata si sa circuli in interesul firmei. Si e 50-50% deductibilitatea. Daca tu imi dai o declaratie pe proprie raspundere si imi demonstrezi cu foile de parcurs ca iti folosesti masina doar pentru firma, poti sa iti deduci 100%, dar este subiectul controlului si risti ca, in cazul in care descoperim ca ai folosit-o si in interes personal, sa iti imputam diferenta de 50%. Plus ca, o serie de activitati care prin natura lor sunt de transport – taxi, curierat samd – au acum 100% deductibilitatea, adica am extins fata de ceea ce exista inainte. Aici e o simplificare fara sa fi afectat in vreun fel mediul de afaceri…
- Steguletele rosii si controalele Fiscului
Rep: Micii contribuabili acuza controalele prea dese din partea Finantelor. Cum comentati?
Liviu Voinea: Pana la finalul anului vom introduce un sistem simplificat de TVA pe care acum il discutam cu Fondul. Vrem sa ne concentram pe contribuabilii mari, iar micii contribuabili – cei care ai si ei o mica afacere, sa nu mai fie vizitati de cate 4 ori pe an de Fisc. Trebuie atat sa dramuim resursele limitate de care dispunem, cat si sa ii lasam pe cei care au o mica afacere sa traiasca.
Rep: Pe cand reorganizarea ANAF si unificarea bazelor de date locale cu centrale?
Liviu Voinea: ANAF are in prezent in derulare, tot cu expertiza Bancii Mondiale, un proiect de reorganizare. Principiul este de a reduce pana la a anihila de tot posibilitatea legaturilor „neprincipiale” de prietenie intre directiile locale si unii oameni de afaceri locali. Acolo sunt de multe ori increngaturi care nu pot fi rezolvate decat prin reorganizarea totala. Acest proces va dura circa doi ani. El a fost blocat o perioada si acum a fost repornit. Scopul final este ca decizia de a-l controla pe X sau pe Y, ca si rezultatul controlului, sa nu mai fie atributul directiilor locale, ci sa fie luat aici.
Rep: Si cum o sa faceti asta?
Liviu Voinea: Aducem 5 baieti destepti din IT&C, aplicam niste filtre informatice si statistice si ne uitam ce firme au venituri uriase, dar sunt pe pierderi in ultimii ani. Sau au profituri si nu platesc contributiile. Punem niste stegulete rosii pe harta si trimitem punctual in control acolo unde sunt aceste stegulete rosii. Este ceea ce au facut bulgarii si si-au crescut substantial incasarile.
- TVA la achitarea facturii, dar cu cateva conditii
Rep: Ce alte urgente aveti?
Liviu Voinea: Avem o serie de proceduri de infringement in faza avansata pe care e o prioritate sa le abordam. In cazul uneia am transmis deja opinia ca ne vom conforma. Altele sunt mai sensibile – cum ar fi cel legat de antrepozitele fiscale – unele ramasesera nerezolvate de doi ani si pentru mine e o prioritate sa elimin acest pericol ca Romania sa fie sanctionata pentru aspecte ce tin de directivele europene.
Rep: Pe cand plata TVA la incasarea facturii? Dl. ministru Georgescu spunea ca e „in studiu”.
Liviu Voinea: Da, e in lucru si as adauga ca e mai avansat decat faza de “studiu”. Avem deja nota de fundamentare – cu anexe si tabele etc. Proiectul mai trebuie agreat cu FMI si cu Comisia Europeana. Ne dorim sa implementam TVA-ul la incasare, doar ca sunt o serie de aspecte: unul e sa ii convingem pe cei de la Fond ca nu exista un impact negativ sau ca, in masura in care el ar putea exista, noi il vom atenua.
Trebuie puse la punct toate mecanismele de evitare a unor potentiale gauri in buget pe termen scurt si mediu.
Proiectul va fi probabil aplicat cu urmatoarele constrangeri: discutam despre firmele cu mai putin de 500.000 euro cifra de afaceri (e o directiva europeana in acest sens care va intra in vigoare la 1 ianuarie 2013 si care permite tarilor membre sa aleaga sau sa respinga aceasta schema. Propunerea noastra este sa o alegem, cu o serie de mecanisme suplimentare care sa asigure ca nu vom avea pierderi suplimentare la buget).
Asadar, firma A – cu sub 500.000 euro cifra de afaceri – transmite firmei B o factura. In prezent, firma A are de platit TVA, iar firma B isi deduce TVA. Cand plateste insa B lui A facura, nu mai conteaza. Ceea ce avem in analiza este ca firma A sa plateasca TVA numai cand primeste efectiv banii de la B, dar nici firma B sa nu isi poata deduce TVA pana la achitarea facturii. Mai mult, acest lucru sa poata fi facut doar daca banii sunt virati prin banca.
Rep: Cota unica sau progresiv?
Liviu Voinea: In 2012, cota unica. Nu pot sa ma pronunt pentru ce va fi peste un an. Restabilirea increderii cu mediul de afaceri este o prioritate pentru mine. Inainte de a face orice, e nevoie sa ai increderea partenerilor: Fondul, Comisia, mediul de afaceri. Imbunatatirea Codului Fiscal fara consecinte bugetare negative. Se pot face punctual multe lucruri si vrem sa le facem in 2012. Ce va fi in 2013 vom trai si vom vedea.
Rep: Cum va afecteaza actualele evenimente de pe scena politica? Nu pe dumneavoastra personal desigur, ci institutional.
Liviu Voinea: Exista-inclusiv la nivel personal- o raspundere a semnaturii pe care o resimti in mod direct si e normal sa fie asa. Deocamdata insa mediul de afaceri nu ne-a semnalat dificultati provenind din aceasta zona. Eu sunt tehnocrat si incerc sa imi fac treaba dincolo de tensiunile politice. Incerc sa fac o imbunatatire a legislatiei fiscala in sprijinul contribuabililor fara sa influentez deficitul fiscal.