Marile falimente din asigurări. Cum au ajuns românii să plătească de câteva ori mai mult pentru RCA
Falimentul demarat la Euroins este ultimul dintr-o serie de prăbușiri ale unora din cei cei mai mari asigurători din România în ultimii 8 ani. Pentru români, asta a însemnat o explozie a prețurilor RCA.
După 2 ani de controale și amenzi cuprinse între 34.000 de lei și peste 3,5 milioane de lei date de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), instituția care ar fi trebuit să vegheze la respectarea legislației, românii vor resimți efectele unui nou faliment major la Euroins – cel mai mare lider RCA cu aproape 2,8 milioane de clienți.
ASF se apără susținând că, între februarie 2020 și ianuarie 2023, a aplicat acestui asigurător amenzi totale de peste 16 milioane de lei.
De cealaltă parte, Euroins acuză ASF de preluare ostilă și spune că va identifica toate mijloacele legale în România și în alte jurisdicții, pentru a contesta decizia ASF.
Euroins ar fi al patrulea mare faliment RCA care a avut loc în ultimii 8 ani în asigurări sub ‘atenta supraveghere’ a Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), după Astra, Carpatica și City Insurance.
Dacă Euroins are în spate grupul bulgar Eurohold, celelalte trei companii care au falimentat au fost controlate de oameni de afaceri români cu legături politice, au lăsat în urmă zeci de mii de oameni care nu au reușit să-și mai recupereze decât doar o parte din despăgubirile solicitate.
De fiecare dată a fost nevoie ca firmele de asigurări rămase să plătească și mai mult la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), cel care preia de fiecare dată o firmă în faliment, și să preia în asigurare clienții firmelor în faliment, iar toate aceste costuri au dus la explozia prețurilor.
Vom prezenta în cele ce urmează o cronologie a marilor falimente RCA și ce despăgubiri a plătit FGA până acum în toate aceste cazuri
Astra lui Dan Adamescu: Plăți de peste 557,3 milioane de lei, după retragerea autorizației în 2015
Primul mare faliment RCA răsunător a fost cel al Astra Asigurări, firmă controlată de fostul om de afaceri Dan Adamescu, care a murit în ianuarie 2017.
Falimentul Astra Asigurari a fost decis definitiv joi, 28 aprilie 2016.
Cele mai recente informații transmise de FGA la solicitarea HotNews.ro arată că „până la data de 10 martie 2023 Fondul a efectuat plăți de 557,3 milioane lei pentru societatea Astra Asigurări”.
Carpatica lui Ilie Carabulea: Plăți de peste 501,9 milioane lei, după retragerea autorizației în 2016
Al doilea mare faliment răsunător din asigurări a fost cel al Carpatica Asigurări, societate care a fost controlată de omul de afaceri Ilie Carabulea.
Acesta a fost condamnat în vara anului 2017 la cinci ani și șase luni de închisoare în dosarul Carpatica, fiind eliberat condiționat în 2018.
Conducerea ASF a decis retragerea autorizației de funcționare a Carpatica în data de 27 iulie 2016.
Falimentul Carpatica Asigurări a fost decis definitiv în instanță în 24 martie 2017.
Datele FGA transmise HotNews.ro arată că „până la data de 10 martie 2023 Fondul a efectuat plăți de 501,9 milioane lei pentru societatea Carpatica Asigurări”.
City Insurance a lui Dan Odobescu, cumnatul lui Adrian Năstase: Plăți de peste peste 150 milioane de euro până acum
Cel mai recent faliment RCA este al City Insurance, fost lider RCA controlat de Dan Odobescu, cumnatul lui Adrian Năstase, care a intrat în procedura de faliment în anul 2021.
Falimentul a fost decis definitiv în instanță în data de 20 aprilie 2022. Termenul limită de depunere a cererilor de plată către FGA a expirat în 20 iulie 2022.
Datele FGA transmise HotNews.ro arată că „până la data de 10 martie 2023 Fondul a efectuat plăți de 739,9 milioane lei (peste 150 milioane de euro) pentru societatea City Insurance”.
Euroins: ASF a decis să retragă autorizația de funcționare și să ceară falimentul liderului RCA
ASF a anunțat oficial vineri că a decis să retragă autorizația de funcționare și să ceară în instanță falimentul Euroins, conducerea companiei fiind preluată de Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA).
Asiguratorul ar avea nevoie de fonduri de 2,19 miliarde lei pentru cerința de capital de solvabilitate, spune autoritatea. Grupul bulgar Eurohold a reacționat acuzând o preluare ostilă a activelor Euroins.
La sfârșitul lunii ianuarie 2023, Euroins România avea 2,76 milioane de polițe RCA active, potrivit informațiilor HotNews.ro.
De ce cresc prețurile RCA în urma falimentelor: Asigurătorii, obligați să plătească mai mult la FGA
Pentru gestionarea falimentului City Insurance, dar și a celorlalte mari falimente – Astra și Carpatica – Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a decis să majoreze contribuțiile pe care le plătesc firmele de asigurări către FGA pentru gestionarea falimentelor din asigurări.
- „Anul 2022 a marcat creșterea cotei de contribuție pentru asigurările generale încasate de către FGA, de la societățile de asigurare, de la 1% la 2,5%, aspect care a dus la încasarea unei contribuții medii lunare de 24,8 milioane lei.
- Anul curent a adus o nouă creștere a cotei de contribuție pentru asigurările generale de la 2,5% la 4%, fapt care duce la creșterea medie lunară a încasărilor, până la un nivel prognozat de 46 milioane lei.”, a anunțat în luna ianuarie din acest an Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA).
Aceste creșteri succesive ale contribuțiilor plătite către FGA de asigurători, dar și faptul că firmele de asigurări rămase în piață trebuie să preia clienții asigurătorului în faliment, cu toate riscurile aferente, duc la explozia prețurilor RCA.
Potrivit datelor transmise HotNews.ro de către Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) „la data de 10 martie 2023 disponibilitățile financiare ale FGA erau de 180,3 milioane lei.
Potrivit legii, FGA își poate suplimenta necesarul de lichiditate din următoarele resurse:
- contribuţii ale asigurătorilor la Fond;
- dobânzi şi penalităţi de întârziere din plata cu întârziere a contribuțiilor de către asigurători;
- sume din fructificarea disponibilităţilor Fondului;
- sume din recuperarea creanţelor Fondului;
- sume provenite din dobânzile legale aferente împrumuturilor acordate Fondului de rezoluţie pentru asigurători, administrat de Fond;
- sume provenite din alte surse, stabilite conform legii;
- împrumuturi de la instituţiile de credit sau împrumuturi obligatare, prin emisiune de titluri de valoare ale Fondului;
- dobânzi sau taxe în legătură cu orice împrumuturi sau garanţii furnizate asigurătorului supus rezoluţiei, conform prevederilor art. 59 lit. b) din Legea nr. 246/2015.
„În vederea îndeplinirii obligațiilor către creditorii de asigurare, FGA va aplica dispozițiile Legii nr.213/2015, realizând analize periodice cu privire la evoluția cererilor de plată înregistrate și a provizioanelor aferente, iar în baza datelor și informațiilor actualizate permanent, a estimărilor referitoare la evoluția veniturilor din contibuții, precum și a modificărilor legislative, FGA va propune modificări ale reîntregirii disponibilului, dacă situația o va impune.”, a precizat FGA.
Ce măsuri ia în calcul Guvernul Ciucă în privința prețurilor RCA
Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) nu are suficiente resurse să gestioneze și situația de la Euroins, în condițiile în care plătește deja pentru falimentele Astra, Carpatica și City Insurance.
În cazul în care instanța decide falimentul Euroins, polițele RCA se vor rezilia automat peste 3 luni, doar că între timp acestea ar putea produce daune.
De unde bani? Sursele HotNews.ro spun că pentru a rezolva situația, Guvernul ar urma să împrumute FGA și că va plafona prețurile RCA, o măsură luată deja în calcul de ASF la care se lucrează în mod serios, potrivit unor surse guvernamentale.
Problema este că plafonarea prețurilor RCA ar însemna pentru mulți șoferi că vor plăti mai mult decât în prezent, iar o astfel de măsură ar putea atrage o procedură de infringement de la Comisia Europeană, cum s-a mai întâmplat.
Plafonarea prețurilor RCA ar putea însemna, de fapt, prețuri mai mari pentru unii șoferi
Plafonarea prețurilor RCA, luată în calcul de ASF, în scandalul generat de creșterea noilor tarife de referință, ar putea fi costisitoare pentru mulți șoferi, mai ales pentru cei din alte localități decât București, pentru care sunt asigurători care vând RCA sub tarifele de referință, care nu sunt obligatorii, ci doar orientative.
Plafonarea prețurilor RCA nu ar fi o premieră în România. O măsură similară a fost luată în anul 2016, de către Guvernul Cioloș, pentru o perioadă de 6 luni. Asigurătorii au dat în judecată Guvernul, iar România a intrat în procedură de infringement declanșată de Comisia Europeană.
- Ar fi benefică sau nu pentru asigurați o nouă plafonare a prețurilor RCA?
HotNews.ro a analizat ce prețuri finale sunt acum la RCA comparativ cu noile tarife de referință anunțate de ASF pentru a vedea cum ar putea fi afectați asigurații.
În condițiile în care tarifele de referință anunțate de ASF sunt valabile pentru șoferii care sunt în clasa B0, HotNews.ro a solicitat brokerilor de asigurări mai multe simulări de oferte RCA pentru această categorie.
Datele arată că în București, prețurile finale RCA sunt mai mari decât cele de referință atât pentru persoane fizice cât și pentru persoane juridice încadrate la clasa B0.
În restul localităților, prețurile finale RCA pot fi mai mici dar și mai mari decât tariful de referință, în condițiile în care asigurătorii țin cont și de proprii indicatori în stabilirea acestor prețuri.
În București, prețurile RCA sunt de regulă mai ridicate decât în alte localități, în condițiile în care multe daune sunt făcute de proprietarii de mașini domiciliați în Capitală.
După cum se știe, Euroins și-a redus încă de anul trecut expunerea pe RCA și fuge în special de șoferii din București pentru a nu mai acumula alte daune, motiv pentru care practica cele mai mari prețuri RCA din Capitală, până la decizia ASF de vineri, 17 martie, prin care i-a fost retrasă autorizația de funcționare.