Marius Mitrus, administrator la Rompetrol Rafinare, dupa decizia Ministerului Energiei de a-l revoca: Am reusit sa nu imi fac "prieteni" printre reprezentantii KMG International, care s-au dovedit ca au o capacitate de "accesare" a structurilor statale, infinit mai mare decat a chiar reprezentatului statului roman
Marius Mitrus, membru in Consiliul de Administratie al Rompetrol Rafinare, acuza actionarul minoritar al companiei, adica statul roman prin Ministerul Energiei, ca a fost pasiv, „fara capacitate de reactie in cazul deciziilor ce ii puteau afecta interesul”. „Am reusit sa NU imi fac „prieteni” printre reprezentantii actionarului majoritar – KMG International, care s-au dovedit ca au o capacitate de „accesare” (pe cai oficiale) a structurilor statale, infinit mai mare decat a chiar reprezentatului Statului Roman”, mai spune Marius Mitrus, printr-o postare pe Facebook. Acesta precizeaza ca in calitate de membru CA al Rompetrol a depus diligente continue pentru aducerea companiei in zona de legalitate, pentru cresterea activului net, care ajunsese mult sub jumatatea capitalului social. In tot acest timp, Ministerul Energiei nu s-ar fi implicat in nicio forma in aceasta problema.
„Nu am ascultat de „indicatiile” transmise de Ministerul Energiei. Motivul este simplu: NU au existat…nici macar una…in nicio forma pe care ne-o putem inchipui”, scrie Marius Mitrus pe Facebook.
Acesta precizeza ca la momentul numirii in functie, Activul net al companiei se afla in dezechilibru cronic fata de jumatate din capitalul social, cu un minus de peste 878 de milioane de lei. „Prin masurile pe care le-am sustinut cu obstinenta pentru a evita reducerea capitalului social al companiei (situatie ce ar fi afectat si masurile dipsuse de organele penale), la finalul, impus, al mandatului meu Activul net inregistreaza un plus de 81 de milioane de lei peste jumatatea capitalul social.
DA, merit sa fiu revocat pentru ca am depus diligente continue pentru aducerea companiei in zona de legalitate”, mai spune Mitrus. Acesta sustine ca a reusit sa impuna „interesele Statului roman, prin solicitari succesive de fundamentare a deciziilor comerciale propuse spre aprobare, prin analize atente ale indicatorilor financiari si prin permanenta referinta la riscurile de natura legala pe care anumite decizii le implicau”.
Reamintim ca Ministerul Energiei intentioneaza sa-l schimbe pe Marius Mitrus din functia de membru in Consiliul de Administratie al Rompetrol Rafinare, fiind convocata cu acest scop Adunarea Generala a Actionarilor pe 16 ianuarie 2018. Marius Mitrus este si consultant strategie, cu atributii de consiliere a conducerii executive a BNR. In locul sau, Ministerul Energiei propune pe Nicoleta Viorica Soisun, care a fost angajata la Cancelaria fostului premier Calin Popescu Tariceanu, dupa doi ani in care a muncit pe functia de casiera la Casa de editura si presa „Realitatea Romaneasca”. In prezent, este consilier in Secretariatul General al Guvernului.
Ce mai scrie Marius Mitrus pe Facebook:
„1. Nu ma consider o victima! Decizia de a fi revocat dintr-o calitate in care am fost anterior numit de o autoritate publica este la latitudinea conducatorilor respectivei institutii (altii decat cei, incolori politic, care m-au numit). Necesitatea de fundamentare, moralitate, etica, a unei decizii de revocare de acest tip nu este ceruta de cadrul legal aplicabil. Alta ar fi situatia,in cazul in care, desemnarea mea in respectiva pozitie ar fi rezultatul procedurii de recrutare prevazuta de OUG 109/2011, asa cum este cazul functiei pe care o exercit in cadrul Societatii de Administrare a Participatiilor in Energie – SAPE S.A.).
2. Nu sunt de acord cu ostracizarea publica pe criterii de „C.V.”. In spatele etichetei de „securist” (termen dur pentru un om care a servit tara in haina militara incepand cu anul 2001, deci la peste 10 ani de la sfarsitul perioadei in care, prin referinta, termenul mentionat poate fi, fara aparente constrangeri, utilizat) sau al unei consiliere in cadrul aparatului guvernamental se pot afla (nu neaparat ascunde) profesionisti.
3. Iata cateva din motivele pe care le consider ca posibile argumente solide PENTRU revocarea mea din calitatea de reprezentant al Statului Roman in C.A. al ROMPETROL RAFINARE S.A. (functie remunerata de companie si NU de Statul Roman):
A. La momentul numirii in functie, Activul net al companiei se afla in dezechilibru cronic fata de jumatate din capitalul social (MINUS de peste 878 de milioane de lei).
Prin masurile pe care le-am sustinut cu obstinenta pentru a evita reducerea capitalului social al companiei (situatie ce ar fi afectat si masurile dipsuse de organele penale), la finalul, impus, al mandatului meu Activul net inregistreaza un plus de 81 de milioane de lei peste jumatatea capitalul social.
DA, merit sa fiu revocat pentru ca am depus diligente continue pentru aducerea companiei in zona de legalitate.
B. La momentul numirii in functie, pozitia actionarului minoritar (Statul Roman) era pasiva, fara capacitate de reactie in cazul deciziilor ce ii puteau afecta interesul.
Am reusit sa impun interesele Statului roman, prin solicitari succesive de fundamentare a deciziilor comerciale propuse spre aprobare, prin analize atente ale indicatorilor financiari si prin permanenta referinta la riscurile de natura legala pe care anumite decizii le implicau.
Si pentru toate acestea, am dovezile scriptice ale diligentelor depuse pentru prezervarea a ceea ce consideram ca reprezinta interesul Statului Roman.
Tot prin aceasta abordare, am reusit sa NU imi fac „prieteni” printre reprezentantii actionarului majoritar – KMG International, care s-au dovedit ca au o capacitate de „accesare” (pe cai oficiale) a structurilor statale, infinit mai mare decat a chiar reprezentatului Statului Roman.
C. Nu am ascultat de „indicatiile” transmise de Ministerul Energiei.
Motivul este simplu: NU au existat…nici macar una…in nicio forma pe care ne-o putem inchipui.
D. Rezultatele financiare ale Rompetrol Rafinare S.A. au inregistrat, in ultimii doi ani, maxime istorice.
Da, dupa multi ani de pierderi financiare consecutive, Statul Roman va incasa dividende substantiale aferent participatiei de 44,6959% din capitalul social al companiei„.
Revocarea lui Marius Mitrus va avea loc incepand cu 16 ianuarie 2018, data desfasurarii Adunarii Generale a Actionarilor. Nicoleta Soisun va fi numita pentru un mandat care expira trei luni mai tarziu, pe 30 aprilie 2018. Atunci expira mandatul actualilor membri ai Consiliului de Administratie. Practic, Ministerul Energiei depune efortul de a administratorul de la Rompetrol in conditiile in care mandatul urma sa expire in scurt timp, fapt care ridica anumite semne de intrebare. Marius Mitrus ocupa functia de administrator la Rompetrol Rafinare din aprilie 2016, la propunerea Ministerului Energiei, in calitate de actionar minoritar al Rompetrol Rafinare. Potrivit CV-ului sau, Marius Mitrus (38 de ani), absolvent al Academiei de Studii Economice si al Academiei Nationale de Informatii, a lucrat timp de 12 ani (2001-2013), pe diverse functii, intr-o „institutie cu atributii in domeniul securitatii nationale”. In perioada 2009-2013 a fost chiar director adjunct intr-o directie din cadrul acelei institutii. Din 2013 este consilier in BNR.
De asemenea, in septembrie 2016, a fost selectat de Ministerul Energiei, in baza OUG 109/2011 privind guvernanta corporativa, pentru a ocupa functia de membru in Consiliul de Administratie al Societatii de Administrare a Participatiilor in Energie (SAPE), companie in care statul roman, prin Ministerul Energiei, este actionar unic.
- Situatia activului net, care a adus compania in pericol de dizolvare
In noiembrie 2016, Autoritatea de Supraveghere Finanaciara (ASF) a atentionat compania Rompetrol Rafinare (RRC) ca se gaseste in situatia de dizolvare, deoarece activul net a ajuns sa fie la mai putin de jumatate din valoarea capitalului social. Conform Legii 31, „daca consiliul de administratie, respectiv directoratul, constata ca, in urma unor pierderi, stabilite prin situatiile financiare anuale aprobate conform legii, activul net al societatii, determinat ca diferenta intre totalul activelor si totalul datoriilor acesteia s-a diminuat la mai putin de jumatate din valoarea capitalului social subscris, va convoca de indata adunarea generala extraordinara pentru a decide daca societatea trebuie sa fie dizolvata”.
In aceste conditii, Consiliul de Administratie a convocat AGA pe 19 decembrie 2016, fiind decisa continuarea activitatii societatii si a stabilit data de 31 decembrie 2017 pentru remedierea situatiei.
Pe 31 decembrie 2016, activul net al companiei a avut valoarea de 1,3 miliarde lei, in conditiile in care jumatate din capitalul social este de 2,2 miliarde lei. La 30 septembrie 2017, activul net a ajuns la 1,7 miliarde lei, potrivit raportului pe 9 luni. In prezent s-ar fi ajuns la un plus de 81,5 milioane lei fata de jumatatea capitatului social, prin masuri precum restructurarea partiala a datoriei societatii, cu un impact pozitiv de 285 milioane lei, si prin schimbarea de politica contabila de recunoastere si evaluare ulterioara a activelor corporale reprezentate de constructii, cu un impact pozitiv de 674,5 milioane lei.
„In cursul anului 2017, au fost elaborate diverse analize pentru identificarea celei mai bune metode de remediere a activului net, urmand ca pana la final de 2017 sa fie implementate masurile necesare pentru solutionarea situatiei”, se precizeaza in raport.
Pe 20 decembrie, actionarii vor lua act intr-o sedinta extraordinara de implementarea masurilor aprobate de Consiliul de Administratie in vederea reglementarii activului net relationat la capitalul social.
Ministerul Energiei detine 44,7% din actiunile Rompetrol Rafinare, in timp ce actionarul majoritar, KMG International, 48,1%.