Sari direct la conținut

Modificarile PSD la Legea finantarii partidelor, votate de Comisia Juridica. PNL: "Nu se vor mai confisca banii obtinuti ilegal de partide"/ Va fi necesar un "raport sintetic" si nu unul detaliat; AEP sa se ocupe de indrumare si mai putin de sanctionare

HotNews.ro
Comisia Juridica din Camera Deputatilor (Eugen Nicolicea), Foto: Agerpres
Comisia Juridica din Camera Deputatilor (Eugen Nicolicea), Foto: Agerpres

Comisia juridica a votat luni mai multe modificari initiate de PSD la Legea finantarii partidelor, intre care si una care prevede, potrivit deputatului PNL Gabriel Andronache, ca nu se vor mai confisca sumele obtinut ilegal de partide. HotNews.ro relata saptamana trecuta ca PSD a depus o serie de amendamente la un proiect de modificare a Legii finantarii partidelor, prin care propun ca partidele sa nu mai fie nevoite sa depuna un „raport detaliat” al veniturilor si cheltuielilor, ci doar un „raport sintetic”. Mai mult, ei adauga un articol in lege prin care subliniaza ca Autoritatea Electorala Permanenta trebuie sa se concentreze pe activitate de „prevenire si indrumare” si mai putin de sanctionare.

„S-a adoptat raportul suplimentar pentru modificarea Legii 334 privind finanţarea partidelor politice. Amendamentele propuse de majoritatea parlamentară au fost aprobate, din păcate amendamentele noastre ale PNL au fost toate respinse, inclusiv cel care se referea la menţinerea textului de lege privind confiscarea, într-o formă modificată în sensul în care să se procedeze la confiscarea sumelor care sunt plătite nelegal peste sumele pe care legea le prevede, existând posibilitatea încasării lor în mod legal. În situaţia în care sunt astfel de sume plătite către partide politice peste cuantumul legal prevăzut de Legea 334, aceşti bani nu mai sunt supuşi confiscării, iar partidul politic în cauză sau persoana care a făcut donaţii peste limita legală este supusă unei sancţiuni contravenţionale,” a declarat Andronache, citat de Agerpres.

Intrebat daca amenda poate fi mai mică decât prejudiciul, Andronache a raspuns: „Există un cuantum prevăzut de lege. Există posibilitatea ca amenda să meargă şi până la 100 de mii de lei. În situaţia în care sumele plătite nelegal depăşeşete acest cuantum în mod evident amenda este mai mică decât cuantumul acelei sume.”

Concret, amendamentul prevede abrogarea art 53 alineanul (1) din Legea finantarii, care prevede:

Art. 53

(1) În situaţiile prevăzute la art. 52 alin. (1)-(3), contravenientul varsă la bugetul de stat sumele de bani şi/sau contravaloarea în bani a bunurilor şi serviciilor care au constituit obiectul contravenţiei, pe baza hotărârii Autorităţii Electorale Permanente.

(2) În acelaşi mod se fac venit la bugetul de stat donaţiile acceptate de un partid politic în curs de dizolvare sau de un partid politic care acţionează în baza statutului modificat, deşi modificările nu au fost comunicate Tribunalului Bucureşti, conform prevederilor legale, sau instanţa a respins cererea de încuviinţare a modificării statutului.

Motivarea acestui amendament a fost ca „Sunt indicate în mod expres cazurile în este incidentă sancţiunea complementară a confiscării.”

Alte modificari prevad ca raportarea sa fie „pe intregul partid”, iar raportul sa fie unul „sintetic”, nu unul „detaliat”.

„Partidele politice au obligaţia de a publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data de 30 aprilie a anului următor, cuantumul total al veniturilor din cotizaţii, al întregului partid, obţinute în anul fiscal precedent, precum şi lista membrilor de partid care au plătit în anul fiscal precedent cotizaţii a căror valoare însumată depăşeşte 10 salarii minime brute pe ţară”, va prevede lege.

*Art. 49 – (1) Anual, până la data de 30 aprilie, partidele politice au obligaţia de a depune la Autoritatea Electorală Permanentă un raport detaliat al veniturilor şi cheltuielilor realizate în anul precedent.

se va modifica:

Articolul 49, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 49 – (1) Anual, până la data de 30 aprilie, partidele politice au obligaţia de a depune la Autoritatea Electorală Permanentă un raport sintetic al veniturilor şi cheltuielilor realizate în anul precedent.

*După articolul 59 se introduce articolul 59^1 cu următorul cuprins:

Art. 59^1.- Autoritatea Electorală Permanentă are misiunea de a asigura organizarea şi desfăşurarea alegerilor şi a referendumurilor, precum şi finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, îndrumarea și ghidarea partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale, precum şi a candidaţilor independenţi în respectarea legilor și a standardelor internaționale în materie.

În exercitarea rolului său de control, activitatea de prevenire și îndrumare prevalează în fața celui sancționator.

Proiectul de lege urmeaza sa intre la votul final al Camerei Deputatilor marti, iar daca va fi votat, va mege la promulgare la presedintele Klaus Iohannis.

In forma initiala, proiectul abroga un alineat care, potrivit initiatorilor – parlamentari ai minoritatilor, se repeta intr-un alt articol de lege si care prevede ca organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale participante la alegeri fac subiectul controlului AEP numai in perioada electorala si numai in legatura cu aceasta.

Proiectul a fost respins de Senat in septembrie anul trecut.

La sedinta comisiei juridice de saptamana trecuta, deputatul PSD Mircea Draghici a precizat ca a lucrat la aceste modificari impreuna cu Autoritatea Electorala Permanenta.

El a declarat atunci ca s-a inspirat din Legea preventiei, atunci cand a modificat articolul referitor la rolul AEP.

„Legea a pornit ca o propunere de abrogare a unui alineat al unui articol. se modifica substantial aceasta lege. Legat de aceste sanctiuni duble – exista posibilitatea unor sanctiuni complementare. Pe de alta parte pe alcouri apre incorecta o dubla sanctiune. Ce observ eu insa este ca se elimina posibilitatea confiscarii donatiilor obtinute ilegal, ceea ce nu mi se pare corect. Sunt masuri foarte gresite. Toate contraventiile au fost lasate la sfarsit si practic au fost repetate textele ca interdictii dupa care se reia tot textul nu se mai face trimitere la articolele respective, insa cu unele modificari. Aceasta nu este o practica corecta de redactare a textelor normative” spunea atunci deputatul USR Cristian Ion Stelian.

Citeste aici toate amendamentele PSD

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro