În conflict deschis cu Arafat, Rafila vrea să-i scoată pe reprezentanții DSU din comisiile de concurs pentru serviciile de ambulanță
Ministerul Sănătății se pregătește să organizeze concurs la serviciile județene de ambulanță și la Serviciul de Ambulanță București-Ilfov, în condițiile în care, potrivit surselor HotNews.ro, toate serviciile de ambulanță sunt conduse în acest moment de manageri interimari sau aflați în prelungire a contractului de management.
Marea schimbare pe care vrea însă să o facă actualul ministru al Sănătății: Alexandru Rafila, aflat în conflict deschis cu Raed Arafat, vrea să îi excludă pe reprezentanții DSU din comisiile de concurs pentru serviciile de ambulanță.
Un proiect de Ordin privind aprobarea Normelor de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcției de manager general, persoană fizică, din cadrul serviciilor de ambulanţă judeţene şi al Serviciului de Ambulanţă Bucureşti – Ilfov a fost publicat de Ministerul Sănătății în transparență decizională.
Cum vrea Rafila vrea să scoată DSU din organizarea concursului de la ambulanță
Un Ordin similar privind metodologia de concurs pentru serviciile de ambulanță a fost aprobat de Ministerul Sănătății și anul trecut, în mandatul de ministru al Sănătății al Ioanei Mihăilă.
Ordinul aprobat atunci, pe care Ministerul Sănătății vrea acum să îl abroge, și noul proiect, elaborat în mandatul lui Alexandru Rafila, seamănă în multe privințe, cu două mari excepții:
- probă scrisă susținută de candidați în loc de test grilă pentru verificarea cunoștințelor
- și eliminarea din comisia de concurs a reprezentanților Departamentului pentru Situații de Urgență.
Propunerea privind eliminarea reprezentanților DSU din comisiile de concurs pentru conducerea serviciilor de ambulanță vine într-un moment în care ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, și șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, se află în conflict deschis, în urma declarațiilor publice ale lui Rafila, care nu este de acord cu faptul că serviciile medicale de urgență – SMURD, ambulanțe, compartimentele și unitățile de primiri urgențe ale spitalelor – nu sunt coordonate de Ministerul Sănătății, ci de structura din Ministerul de Interne condusă de Raed Arafat – DSU.
Cum va arăta noua metodologie de concurs
Cum va arăta noua metodologie de concurs pentru serviciile de ambulanță – proiect de Ordin publicat de Ministerul Sănătății în transparență decizională:
- Art. 1 – (1) Prezentele norme reglementează organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcției de manager general, persoană fizică, din serviciile de ambulanţă judeţene şi din Serviciul de Ambulanţă Bucureşti – Ilfov din reţeaua Ministerului Sănătăţii.
- (2) Concursul pentru ocuparea funcției de manager general în serviciile de ambulanţă judeţene şi în Serviciul de Ambulanţă Bucureşti – Ilfov se organizează la nivel central, în municipiul Bucureşti, de către o comisie de concurs numită prin ordin al ministrului sănătăţii.
- Art. 2 – (1) Concursul se desfăşoară după cum urmează:
- a) etapa de verificare a îndeplinirii de către candidaţi a condiţiilor stabilite în anunţul de concurs, evaluare dosar, etapă eliminatorie;
- b) proba scrisă, etapă eliminatorie;
- c) proba de susţinere a proiectului de management și interviu;
- (2) În urma verificării îndeplinirii de către candidaţi a condiţiilor stabilite în anunţul de concurs, candidaţii sunt declaraţi admişi sau respinşi, putând participa la etapa următoare doar candidaţii declaraţi „Admişi”.
- Art.3 – (1) Punctajul maxim aferent probei scrise și probei de susţinere a proiectului de management și interviu este de 100 puncte, corespunzător notei 10,00, pentru fiecare probă.
- (2) Nota minimă de promovare a fiecărei probe din concurs este 7,00.
- (3) După finalizarea etapelor de concurs se întocmeşte, în ordine descrescătoare, clasificarea candidaţilor care au promovat concursul şi cu nominalizarea candidatului admis pe funcția pentru care a concurat.
- Art. 4 – (1) Numirea, pe baza rezultatelor concursului în funcția de manager general al serviciului de ambulanţă judeţean sau al Serviciului de Ambulanţă Bucureşti – Ilfov se face prin ordin al ministrului sănătăţii.
- (2) Managerul general încadrat în condiţiile alin. (1) încheie cu Ministerul Sănătăţii un contract de management pe o perioadă de maximum 3 ani. Contractul de management poate fi prelungit, în condiţiile legii, sau poate înceta înainte de termen, în cazul neîndeplinirii obligaţiilor prevăzute în acesta, constatate în urma evaluării anuale efectuate pe baza indicatorilor de performanţă stabiliţi prin ordin al ministrului sănătăţii.
- Art. 5 – (1) În vederea organizării şi desfăşurării concursului, Ministerul Sănătăţii afișează pe pagina de internet www.ms.ro, la rubrica creată special în acest scop, pe pagina de internet a serviciului de ambulanță județean pentru care se organizează concursul, anunţul de concurs cu cel puţin 30 de zile înainte de data începerii concursului.
- (2) Anunţul de concurs cuprinde:
- a) denumirea funcției scoase la concurs;
- b) locul şi perioada de înscriere;
- c) locul şi perioada de desfăşurare a concursului;
- d) condiţiile care trebuie îndeplinite de candidaţi pentru a se putea înscrie la concurs;
- e) conţinutul dosarului de înscriere;
- f) temele şi bibliografia.
Cine va face parte din comisia de concurs
- Art. 6 – (1) Comisia de concurs are următoarea componenţă:
- a) un președinte, cadru didactic (profesor, conferenţiar sau şef de lucrări) cu funcţie de predare în specialitatea sănătate publică şi management sanitar din cadrul universităţilor de medicină şi farmacie sau din cadrul universităților cu facultăți de medicină;
- b) trei membri titulari, reprezentanți ai Ministerului Sănătăţii.
- (2) Comisia de soluţionare a contestaţiilor are următoarea componenţă:
- a) un președinte, cadru didactic (profesor, conferenţiar sau şef de lucrări) cu funcţie de predare în specialitatea sănătate publică şi management sanitar din cadrul universităţilor de medicină şi farmacie sau din cadrul universităților cu facultăți de medicină;
- b) trei membri titulari, reprezentanţi din Ministerul Sănătăţii,
- (3) Secretariatul comisiilor prevăzute la alin.(1) și alin.(2) este asigurat de structura de resurse umane din cadrul Ministerului Sănătăţii.
Art.7- Componenţa nominală a comisiei de concurs, respectiv a comisiei de soluţionare a contestaţiilor, cu menționarea membrilor supleanți, se aprobă prin ordin al ministrului sănătății, la propunerea structurii de specialitate din cadrul Ministerului Sănătății care gestionează asistenţa medicală de urgenţă.
Cine se poate înscrie la concurs
- Art. 14 – La concurs se pot înscrie candidaţii care îndeplinesc, cumulativ, următoarele criterii:
- a) au cetăţenia română şi au domiciliul stabil în România;
- b) cunosc limba română, scris şi vorbit;
- c) sunt absolvenţi ai unei instituții de învăţământ superior medical, economic sau juridic, cu diplomă de licenţă;
- d) au cel puţin 5 ani vechime în posturi de medic specialist/primar, economist sau jurist, în sistemul de sănătate;
- e) sunt absolvenţi ai unor cursuri de perfecţionare în management sau management sanitar, agreate de Ministerul Sănătăţii şi stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii, ori sunt absolvenţi ai unui masterat sau doctorat în management sanitar, economic ori juridic, organizat într-o instituţie de învăţământ superior acreditată, potrivit legii;
- f) nu au fost condamnaţi pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului sau contra autorităţii, infracţiuni de corupţie sau de serviciu, infracţiuni care împiedică înfăptuirea justiţiei, infracţiuni de fals ori a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie care i-ar face incompatibili cu exercitarea funcţiei, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea, amnistia postcondamnatorie sau dezincriminarea faptei; nu le-a fost interzis dreptul de a ocupa o funcţie de conducere sau de a exercita profesia ori activitatea în executarea căreia au săvârşit fapta, prin hotărâre judecătorească definitivă, în condiţiile legii;
- g) nu au fost destituiţi din funcţie sau nu le-a încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare în ultimii 3 ani;
- h) sunt apte din punct de vedere medical (fizic şi neuropsihic);
- i) nu au vârsta de pensionare, conform legii, la data concursului.
Cum se va desfășura concursul, pas cu pas
- Art. 17 – (1) În vederea desfăşurării în condiţii optime a probelor de concurs, Ministerul Sănătăţii va pune la dispoziţie o sală adecvată în raport cu numărul de candidaţi.
- (2) Locația sălii pusă la dispoziţie va fi anunțată cu cel puţin 5 zile înainte de data desfăşurării probei scrise pe pagina de web a Ministerului Sănătății, www.ms.ro și va trebui să permită înregistrarea audio a probelor de concurs.
- (3) ) În sălile de concurs este interzisă utilizarea telefoanelor mobile.
- Art.18 – (1) Cu cel mult 48 de ore înainte de începerea probei scrise, la solicitarea comisiei de concurs, se stabilește un număr necesar de supraveghetori.
- (2) Pe timpul desfășurării probei scrise, supraveghetorii nu dau indicații privind rezolvarea subiectelor.
- (3) Candidații au acces în sala de susținere a probei scrise cu 15 minute înainte de momentul deschiderii plicului care conține subiectele de concurs; candidații care nu sunt prezenți până în acel moment pierd dreptul de participare la concurs.
- (4) Din momentul deschiderii plicului care conține subiectele de concurs, candidaţii nu pot părăsi sala de concurs decât după 30 de minute şi numai după predarea lucrării. Pentru necesităţi fiziologice candidaţii pot părăsi sala de concurs numai însoţiţi de 2 supraveghetori, iar timpul absenţei din sală nu prelungeşte durata probei pentru candidaţii respectivi.
- (5) Pentru rezolvarea subiectelor timpul maxim este de 3 ore de la momentul comunicării acestora. Candidaţii vor folosi numai cerneală sau pastă de culoare albastră. Orice altă culoare decât cea albastră este interzisă, fiind considerată semn distinctiv.
- (6) După expirarea timpului alocat probei, lucrările candidaţilor se preiau de secretarul comisiei de concurs, sub semnătură, şi se transmit membrilor comisiei de concurs.
- (7) Fiecare lucrare este evaluată independent de către fiecare membru al comisiei de concurs şi se apreciază separat, conform grilei de corectare aprobate de preşedintele comisiei de concurs. Punctajul maxim este de 100 puncte, corespunzător notei 10.
- (8) În situaţia în care există diferenţe mai mari de 15 puncte între punctajele acordate, preşedintele comisiei de concurs repartizează lucrarea comisiei de soluţionare a contestaţiilor, care o reverifică şi stabileşte punctajul definitiv.
- (9) Rezultatul probei scrise se comunică prin afişare la sediul Ministerului Sănătăţii și pe site-ul www.ms.ro, în termen de 24 de ore de la finalizarea probei.
- (10) Sunt declaraţi „Admis” candidaţii care au obţinut la proba scrisă un punctaj minim de 70 puncte, corespunzător notei 7,00.
- (11) Candidaţii au dreptul să conteste rezultatul în termen de 24 de ore de la data afişării. Contestaţia se soluţionează de comisia de soluţionare a contestaţiilor, în termen de 24 de ore de la data expirării termenului de depunere a acestora. Modul de soluţionare a contestaţiilor se afişează la sediul Ministerului Sănătăţii și pe site-ul www.ms.ro.
- Art.19 – (1) Susţinerea proiectului de management de către candidaţi și interviul vor avea loc la data prevăzută în anunţul de concurs, dar nu mai târziu de 30 zile de la data-limită de depunere a dosarelor de înscriere la concurs.
- Art. 20 – (1) Candidaţii depun proiectul de management odată cu înscrierea la concurs.
- Art. 21 – (1) Susţinerea proiectului se face în plenul comisiei de concurs, pe durata a maximum 30 de minute, apoi candidatul va răspunde întrebărilor din planul de interviu din partea membrilor comisiei de concurs.
- Art.23 – (1) În urma susţinerii proiectului de management și interviului, membrii comisiei de concurs stabilesc nota pentru această probă.
- (4) Pentru evaluarea proiectului de management se acordă un punctaj maxim de 50 puncte, iar pentru interviu se acordă un punctaj maxim de 50 puncte, din totalul de 100 puncte.
- Art.24 – (1) Rezultatul evaluării proiectului de management şi susţinerii proiectului de management și al interviului se comunică prin afişare la sediul Ministerului Sănătăţii și pe site-ul www.ms.ro, în termen de 24 de ore de la finalizarea probei.
- (2) Sunt declaraţi „Admis” candidaţii care au obţinut la evaluarea şi susţinerea proiectului de management și interviu un punctaj minim de 70 puncte, corespunzător notei 7,00.
- (3) Candidaţii au dreptul să conteste rezultatul evaluării proiectului de management şi susţinerii proiectului de management și al interviului în termen de 24 de ore de la data afişării. Contestaţia se soluţionează de comisia de soluţionare a contestaţiilor, în termen de 24 de ore de la data expirării termenului de depunere a acestora. Modul de soluţionare a contestaţiilor se afişează la sediul Ministerului Sănătăţii și pe site-ul www.ms.ro.
- Art.25 – (1) Media finală a fiecărui candidat se calculează, cu două zecimale, ca medie aritmetică a notelor obţinute la fiecare probă.
- (2) În baza mediilor finale ale candidaţilor se întocmesc, pentru fiecare funcție scoasă la concurs, în ordine descrescătoare, listele finale ale concursului.
- (3) La medii egale, departajarea candidaţilor se face după media obţinută la proba scrisă iar la menţinerea egalităţii, după media obținută la proiectul de management.
- Art.26 – (1) Comunicarea rezultatelor finale se face prin afişare la sediul Ministerului Sănătăţii și pe site-ul www.ms.ro.
- Art.27 – (1) În termen de 48 de ore de la finalizarea concursului sau, după caz, de la rezolvarea contestaţiilor, preşedintele comisiei de concurs înaintează structurii de specialitate din cadrul Ministerului Sănătății care gestionează asistenţa medicală de urgenţă procesul verbal cu rezultatele concursului și lista persoanelor care au fost declarate „Admis” pentru ocuparea funcției/funcțiilor de manager general al serviciului de ambulanţă judeţean şi al Serviciului de Ambulanţă Bucureşti – Ilfov în vederea realizării demersurilor pentru emiterea ordinului de numire în funcţie pentru persoana desemnată câştigătoare de către structura de specialitate din cadrul Ministerului Sănătății.
- Art.28 – (1) Numirea în funcţia de manager al serviciului de ambulanţă judeţean şi al Serviciului de Ambulanţă Bucureşti – Ilfov se face prin ordin al ministrului sănătăţii, în temeiul prevederilor Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
- (2) Managerul numit în condiţiile alin.(1) încheie contract de management cu Ministerul Sănătăţii, potrivit legii, pe o perioadă de maximum 3 ani, în temeiul prevederilor Legii nr.95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Posibila mare miză a scandalului Rafila – Arafat pe sistemul de urgență: finanțarea acestuia
La începutul lunii aprilie, Alexandru Rafila declara în premieră că vrea ca Ministerul Sănătății să preia coordonarea sistemului medical de urgență – SMURD, serviciile de ambulanță, unitățile și compartimentele de primiri urgențe ale spitalelor – de la Departamentul pentru Situații de Urgență,
Săptămâna trecută, Alexandru Rafila arăta că nu renunță: cerea din nou coordonarea serviciilor medicale de urgență și afirma că opoziția sa la coordonarea acestora de către DSU nu ar avea nicio legătură cu persoana Raed Arafat, ci cu activitatea medicală de urgență.
Tot ceea ce înseamnă sistem medical de urgență – servicii de ambulanță, SMURD, Unitățile de Primiri Urgențe și Compartimentele de Primiri Urgențe ale spitalelor – se află de ani buni în coordonarea Departamentului pentru Situații de Urgență, structură condusă de Raed Arafat.
Trebuie spus că, în toți acești ani, niciun ministru al Sănătății nu a contestat public coordonarea sistemului medical de urgență de către Raed Arafat și nu a cerut ca aceasta să revină Ministerului Sănătății. Ultimul ministru al Sănătății care a intrat în conflict cu Raed Arafat iar acest lucru a „răsuflat” public a fost Sorina Pintea, însă motivul conflictului a fost atunci altul – trimiterea către instanță a unor documente privind intervenția de la incendiul din clubul Colectiv.
Creionarea acestui sistem de urgență integrat, cu sistemul medical de urgență și celelalte servicii de urgență adunate sub aceeași umbrelă și coordonate de același om, a început încă din anul 2014, odată cu numirea lui Raed Arafat în funcția de șef al Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), structură creată în cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
Posibila mare miză a conflictului iscat de declarațiile de joi ale lui Alexandru Rafila ar putea fi reprezentată de bani: mai exact, finanțarea sistemului medical de urgență.
Întreg sistemul medical de urgență – servicii de ambulanță, Unități de Primiri Urgențe ale spitalelor, Compartimente de Primiri Urgențe și SMURD – este finanțat de Ministerul Sănătății.
Surse din minister au explicat pentru HotNews.ro că, practic, Ministerul Sănătății plătește, la fiecare final de lună, facturile pentru toate aceste servicii.
Ministerul Sănătății nu are însă coordonarea lor, aflată la Departamentul pentru Situații de Urgență. Practic, nu are niciun cuvânt de spus.