Sari direct la conținut

„O clasă fundamental nouă de nave”. Rusia anunță submarinele cu propulsie nucleară pentru a exporta mai repede cantități uriașe de gaz

HotNews.ro
„O clasă fundamental nouă de nave”. Rusia anunță submarinele cu propulsie nucleară pentru a exporta mai repede cantități uriașe de gaz
Submarinul strategic cu propulsie nucleară „Prințul Vladimir”, din cadrul proiectului Borei-A, în regiunea Murmansk din Rusia, 12 octombrie 2024. Sursa foto: Russian Defense Ministry Press Service / AP / Profimedia

Rusia a început să proiecteze submarine cu propulsie nucleară destinate exportului de gaze naturale lichefiate (GNL) din Arctica către Asia, pentru a încerca să reducă aproape la jumătate durata călătoriei pe ruta maritimă nordică (NSR), a anunțat un înalt oficial de stat, potrivit Reuters.

Rusia utilizează deja spărgătoare de gheață cu propulsie nucleară pentru a deschide calea acestor transporturi, pe ruta NSR, care se întinde de-a lungul țărmurilor arctice ale Rusiei, de la Murmansk, în vest, până la Strâmtoarea Bering, în est, o rută pe care Moscova o consideră o alternativă mai rapidă la Canalul Suez și pe care intenționează să o dezvolte.

Dar Rusia suferă de o lipsă de nave capabile să spargă gheața groasă din Arctica, un obstacol pentru noul său proiect Arctic GNL 2, care a fost plasat pe lista sancțiunilor de către Statele Unite din cauza războiului declanșat de Moscova în Ucraina.

Instalația Arctic GNL 2 a început producția de GNL maritim în decembrie anul trecut. Dar, deși primele încărcături cu gaz super-refrigerat au fost expediate la începutul lunii august, acesta nu a ajuns încă la cumpărătorii finali.

Mihail Kovalciuk, un apropiat al președintelui Vladimir Putin și director al Institutului Kurchatov, cel mai important centru de cercetare nucleară din Rusia, a prezentat proiectul submarinului în cadrul unei conferințe industriale din Sankt Petersburg săptămâna trecută, potrivit site-ului oficial al evenimentului (Offshore Marintec Russia 2024).

„Este vorba despre crearea unei clase fundamental noi de nave, capabile să devină o alternativă la navele «tradiționale» de transport de gaze, care, în condiții arctice, nu pot naviga pe tot parcursul anului fără escortă asigurată de un spărgător de gheață”, scrie pe site-ul Offshore Marintec Russia 2024.

Kovalciuk, care s-a întâlnit cu Putin la Kremlin pe data 24 septembrie, a mai declarat la conferință, potrivit site-ului evenimentului: „Se discută de mult timp, de la începutul anilor 2000, despre crearea unor transportoare subacvatice de gaze cu propulsie nucleară. Acum, noi (Institutul Kurchatov) și Gazprom am început să proiectăm unul, iar această activitate va avansa”.

Publicația de știri RBC scrie că ideea este de a reduce timpul necesar pentru a naviga pe NSR de la 20 de zile la 12 și notează că submarinele ar putea transporta aproximativ 180.000 de tone de GNL, în conformitate cu un transportator de gaze convențional din clasa Arc 7 ice.

Submarinele planificate ar avea o lungime de 360 de metri, o lățime de maximum 70 de metri și ar fi propulsate de reactoare nucleare RITM-200, pe care Rusia le folosește pentru a-și alimenta cele mai noi spărgătoare de gheață.

Totuși, unii experți sunt sceptici cu privire la fezabilitatea proiectului submarinului.

Alexander Nikitin, un fost ofițer al marinei ruse care este expert nuclear la Bellona Environmental Transparency Center, organizație independentă cu sediul la Vilnius, a declarat că Rusia nu are capacitățile necesare pentru a construi un astfel de submarin.

În plus, ar fi necesare și nave și docuri de deservire suplimentare, precum și echipaje cu pregătire specială, a spus el.

„Părerea mea este că ei se gândesc: «Poate că va funcționa». Dar, având în vedere situația, este puțin probabil”, a adăugat el, catalogând proiectul drept „o cacealma”.

Urmăriți cele mai recente evoluții ale războiului din Ucraina LIVETEXT pe HotNews.ro

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
INTERVIURILE HotNews.ro