O companie din Turcia va construi centura ocolitoare a Bacaului, primul tronson de autostrada din Moldova, in dauna firmelor lui Umbrarescu si Casuneanu
Compania turca Eko Insaat Ve Tic AS a fost desemnata de catre Compania Nationala de Autostrazi drept castigatoare a licitatiei pentru constructia variantei de ocolire a municipiului Bacau (30 km), practic primul tronson de autostrada din Moldova, anunta autoritatile locale. Compania turca a castigat licitatia, desi avea a treia oferta ca valoare si dupa ce, initial, fusese descalificata. Turcii au castigat competitia cu o oferta de circa 393 milioane de lei, cu 90 de milioane de lei mai mult decat oferta firmelor lui Umbrarescu si cu 40 de milioane de lei mai mult decat oferta companiei lui Costel Casuneanu, regi ai asfaltului care practic luptau pe „teren propriu”. Informatiile privind desemnarea companiei Eko Insaat Ve Tic AS ca invingator la licitatie au aparut chiar in timpul celei de-a doua vizite a premierului Ponta in Turcia din aceasta toamna.
Compania turca Eko Insaat Ve Tic AS a fost desemnata castigatoare a procedurii de licitatie pentru constructia variantei de ocolire a municipiului Bacau de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), a declarat, pentru Agerpres, Ionut Tomescu, purtator de cuvant al primariei Bacau.
Celelalte companii care au participat la licitatie au termen 10 zile pentru a formula contestatii, termen dupa care, daca nu se inregistreaza contestatii, se poate semna contractul.
Finantarea proiectului se face prin Fondul European de Dezvoltare Regionala si de la bugetul de stat. Termenul de implementare a contractului este de 48 de luni de la semnarea contractului si include si perioada de proiectare si garantie ulterioara.
Casuneanu si Umbrarescu au pierdut pe teren propriu. Turcii au castigat de pe locul 3
In cursa pentru realizarea celor 30 de kilometri din varianta de ocolire a municipiului Bacau, parte a autostrazii A7 spre Suceava-Siret, au intrat initial 10 companii si asocieri. Potrivit documentatiei depusa de CNADNR, desmenarea castigatorului a avut in vedere criteriul „cel mai scazut pret”.
Ofertele pentru centura Bacau
Foto: SEAP
Initial, oferta companiei din Turcia se clasa pe locul trei in ceea ce priveste valoarea ofertei depuse.
Inaintea turcilor se aflau companiile oamenilor de afaceri Dorinel Umbrarescu si Costel Casuneanu. Ambii oameni de afaceri din Bacau – numiti de presa si regi ai asfaltului – au intrat in cursa cu oferte mult mai mici avand in vedere ca acest proiect de infrastructura urmeaza sa se desfasoare pe „teren propriu”.
De altfel, pe fondul ratarii sau a amanarii mai multor contracte pe proiecte de autostrazi, Umbrarescu a decis sa trimita in somaj peste 1.000 de oameni din cadrul firmelor sale.
Primele trei oferte:
- SC SA & PE Construct SRL (Dorinel Umbrarescu)- 303.900.003 Lei
- PA&Co International – Indecon SAU (Costel Casuneanu) – 353.257.244 Lei
- Eko Insaat Ve Tic AS – 393.881.398 Lei
Oferta turcilor, descalificata initial si repusa in cursa dupa o contestatie
Oferta turcilor a fost descalificata initial, la deschiderea ofertelor, pe motiv ca nu indeplinea unele conditii privind garantia de la licitatie. Turcii au facut contestatie, iar Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor a dat dreptate companiei din Turcia, obligand CNADNR sa ia in calcul oferta in vederea evaluarii finale.
Potrivit Ziarului de Bacau, „dupa evaluarea propunerilor tehnice, in cursa au ramas ca fiind conforme patru dintre cele zece firme ofertante. Restul au fost neconforme din diferite motive”.
Site-ul cu informatii locale aghiuta.com, dosarul lui Casuneanu, cel al Asocierii PA&CO International – Idecon SAU a fost descalificat „pentru neconformitate (lipsa documente, avize etc)”.
Presedintele CJ Bacau: De proiect s-au ocupat indeaproape Victor Ponta, Dan Sova si autoritatile locale
Presedintele Consiliului Judetean Bacau, Dragos Benea (PSD) declara miercuri ca printre oamenii care s-au preocupat indeaproape de proiect se numara si premierul Victor Ponta.
„Este o investitie care a prins viata in timpul Guvernului USL, condus de premierul Victor Ponta. De acest proiect s-au preocupat indeaproape 4 persoane: premierul Victor Ponta, ministrul Dan Sova , primarul Romeo Stavarache si Dragos Benea. Sper ca in urmatoarele 10 zile sa nu avem contestatii. Un lucru insa este sigur: este un proiect ireversibil, lucrarile vor incepe , in cel mai rau caz, in primavara anului viitor iar la demararea lor, vor fi prezenti si premierul Victor Ponta si ministrul Dan Sova”, declara presedintele Cj Bacau, potrivit Desteptarea.
Informatiile cu victoria turcilor la licitatie, aparute chiar in timpul vizitei lui Ponta la Istanbul
De altfel, primele informatii cum ca firma desemnata castigatoare de catre CNADNR este compania turca Eko Insaat Ve Tic AS au aparut la finele lunii octombrie, chiar in aceleasi zile in care premierul Ponta tocmai efectua ce-a dea doua vizita a sa in Turcia din aceasta toamna.
Ziarul de Bacau publica informatia pe 29 octombrie, chiar in ziua in care Victor Ponta se afla la Istanbul la inaugurarea tunelului feroviar pe sub Bosfor.
Vizita lui Ponta in Turcia a fost cea dea doua din aceasta toamna, dupa vizita petrecuta in a doua jumatate a lunii spetembrie.
Potrivit informatiilor de pe site-ul propriu, firma Eko Insaat Ve Tic AS are in portofoliu mai multe lucrari de drumuri si autostrazi realizate in Turcia, Bulgaria sau Kazahstan.
Centura Bacau – prima bucatica din viitoarea autostrada A7 ce va traversa de la Nord la Sud Moldova
Contractul prevede realizarea unei centuri ocolitoare in lungime de peste 30 de km si care sa uneasca DN 11 (in Vest), DN2 (In Sud), DN2 (in Nord) si DN 15 (in Nord).
Proiectul presupune realizarea a trei sectoare, dupa cum urmeaza:
- Sectorul nr. 1: legatura rutiera DN 2 (sud Bacau) cu DN 2 (nord Bacau), in lungime de 20,180 km sector ce se suprapune cu viitoarea Autostrada Moldova intre km 2 + 413 si km 18 + 682;
- Sectorul nr. 2: legatura rutiera de la nord de Bacau intre DN 15 si DN 2 in lungime de 3,160 km;
- Sectorul nr. 3: legatura rutiera de la sud de Bacau intre DN 2 si DN 11, in lungime de 7,360 km.
Daca sectoarele 2 si 3 vor reprezenta drumuri nationale si vor fi proiectate pentru o viteza de 100 km/h, o bucata de peste 16 km din sectorul 1 se suprapune cu traseul viitoarei Autostrazi Moldova, insa in prima faza de executie se va asfalta doar un sens de autostrada, pe celalalt sens fii realizate doar terasamentele.
Potrivit informatiilor publicate de Departamentul Marilor proiecte de Infrastructura condus de Dan Sova, „intre km 2 + 413 si km 18 + 682 traseul se suprapune peste traseul viitoarei autostrazi MOLDOVA. Curbele in plan (curbe la stanga) de la km 2 + 000 si km 19 + 000 care acum asigura legatura intre drumurile de legatura intre DN 2 si autostrada vor face parte pe viitor din nodurile rutiere sud si nord fiind bretele de acces. In aceasta etapa cele doua noduri nu se realizeaza doar se expropriaza suprafetele de teren necesare realizarii lor odata cu realizarea autostrazii MOLDOVA”.
„In prima etapa va fi realizata calea a 2-a a viitoarei autostrazi (calea de pe stanga) cu parte carosabila de 14.00 m pe care se va sistematiza circulatia in sistem de 2 + 1 (doua benzi pe un sens si una pe sens opus) cu alternarea numarului de benzi pe sens la cca. 2.00 km„, se mai arata in documentul citat.
A doua cale din autostrada va fi executata in etapa a II-a (odata cu constructia viitoarei autostrazi MOLDOVA), iar pana atunci, odata terasamentul facut in prima etapa de executie, va ramane innerbata.
Harta mare si detaliata cu traseul Centurii Ocolitoare a municipiului Bacau poate fi descarcata de aici.
Potrivit informatiilor obtinute de la CNADNR de catre utilizatorii romani ai forumului SkyScraperCity, cel mai probabil autostrada Moldova va avea indicativul A7 si va fi pe traseul Ploiesti-Buzau-Focsani-Suceava-Siret.