Portalul ONRC de aproape 40 de milioane de euro lăudat de Marcel Ciolacu are mari hibe. Alina Gorghiu amenință cu demiterea directorului
Dacă problemele cu noul portal informatic al Registrului Comerțului (ONRC), aflat în subordinea Ministerului Justiției, nu vor fi remediate, atunci instituția va solicita premierului Marcel Ciolacu schimbarea din funcție a directorului ONRC, a anunțat marți ministrul de resort, Alina Gorghiu, într-o declarație pentru Economedia.
„Aștept de la conducerea Registrului să comunice transparent și constant cu beneficiarii, să ceară scuze tuturor celor care au fost afectați de blocaje și să își asume rezolvarea problemelor într-un termen mult mai scurt. În cazul în care aceste probleme nu vor fi remediate, voi cere premierului schimbarea din funcție a directorului ONRC”, a spus Alina Gorghiu.
Ministrul Justiției susține că motivele blocajului invocate de ONRC – personal insuficient, perioadă de concedii, solicitări peste medie „nespecific perioadei” – „oricât de reale ar fi, nu pot fi decontate de mediul de afaceri, beneficiar al acestor servicii”.
Oficialul guvernamental a precizat că a cerut suport tehnic și de la Ministerul Digitalizării care a trimis specialiști, IT-iști, tehnicieni, pentru a lucra alături de colegii de la Registrul Comerțului, iar unele dintre probleme s-au remediat.
„Implementarea noii platforme reprezintă un proiect care a costat aproape 40 de milioane de euro și trebuia tratat cu mult mai multă responsabilitate. Fiind vorba de o schimbare de platformă de anvergura celei de la ONRC, era nevoie de testări prealabile repetate, pentru a se asigura instituția că portalul este funcțional, că avocații, contabilii și ceilalți nu sunt afectați în derularea activităților lor. Ca ministru, îmi doresc digitalizarea Registrului și protejarea mediului de afaceri, o justiție prietenoasă cu mediul de afaceri”, a mai afirmat Alina Gorghiu, pentru sursa citată.
Conform acesteia, în prezent se derulează un concurs în derulare pentru ocuparea a 249 de posturi vacante ale ONRC la nivelul întregii țări, pentru a crește numărul de personal și a rezolva o parte din disfuncționalități.
În urmă cu două săptămâni, premierul Marcel Ciolacu se lăuda că pe noul portal ONRC, făcut cu fonduri europene, „reducem timpul necesar înființării unei firme de la 72 de ore la doar 24”.
„Trecem într-o nouă etapă și în proiectul de digitalizare de la Registrul Comerțului. Știu că a fost nevoie de întreruperea activității Registrului pentru o săptămână, dar de azi beneficiile sunt majore pentru antreprenorii români. Întregul parcurs de activitate al unei firme poate fi acum gestionat online. Concret, reducem timpul necesar înființării unei firme de la 72 de ore la doar 24. Mai mult, în maxim 15 minute se pot completa și încărca documentele în noul portal dezvoltat de ONRC”, a spus Ciolacu, la începutul unei ședințe de Guvern, pe 1 august.
Premierul mai spunea că sistemul va fi folosit de două milioane de beneficiari în următorii 5 ani – iar acum sunt deja 1,6 milioane de firme care îl utilizează.
Ce probleme reclamă antreprenorii
În prezent, deși sistemul a fost lansat, antreprenorii au reclamat în mod constant „problemele tehnice majore” cu care se confruntă portalul.
„Sunt probleme cu portalul ONRC, mai ales în ceea ce privește înregistrarea cererilor, care înainte funcționa (prin vechiul portal ONRC, n.r.). În prezent, nu funcționează sau, dacă funcționează, funcționează cu întârzieri sau pauze de refacere a cererii, te scoate din cerere, din portal. Sunt niște probleme tehnice destul de importante, ceea ce înseamnă că nici nu ți se poate înregistra dosarul, nici nu se poate soluționa. O problemă tehnică întâlnită în ultima perioadă este că eliberarea documentelor nu se mai face de pe o zi pe alta. Dacă astăzi îți este admis dosarul, în mod normal ar trebui să primești mâine documentele, dar nu le vei primi. Vei observa în portal că termenul de eliberare este indicat ca fiind mâine dar poți primi cererea peste câteva zile sau chiar o săptămână, două”, a declarat avocatul Cristian Bărcan, fondator al companiei RegNet, cu experiență în crearea a peste 10.000 de firme pentru diferiți antreprenori, potrivit StartUpCafe.ro.
Blocajele din portalul ONRC afectează și procedurile de acordare a creditelor bancare pentru firme, iar antreprenorii care vor să atragă fonduri europene se pot confrunta și ei cu întârzieri, atunci când au nevoie de certificate constatatoare.
„Ai blocaj în ceea ce privește certificatele constatatoare, firmele nu pot lua credit de la bancă, pentru că ai nevoie de constatator. Băncile sunt obligate să obțină constatatoare pentru firme, să vadă care e situația lor, cine este administrator, cine sunt asociații. Dacă nu au acest constatator ei nu pot acorda credit”, a mai spus Cristian Bărcan.
Conform acestuia, întreprinzătorul român are nevoie de Registrul Comerțului încă de la demararea afacerii și ulterior, pentru a se extinde.
„Tu nu poți să pornești afacerea, pentru că atunci când depui cerere pentru înmatriculare ai trei variante: poți să o depui pe portal, pe mail sau fizic. Ori te duci tu la Registrul Comerțului, ori trimiți actele prin curier. Problema este că nu poți monitoriza dosarul. Dacă trimiți documentele pe mail, nu știi când ți se înregistrează. E adevărat că în această perioadă cred că este și un volum imens de cereri, pentru că nu funcționează tehnic și se creează un bulgăre de zăpadă. Înființarea este primul pas. Apoi poate vrei să-ți adaugi un cod CAEN, vrei să deschizi un punct de lucru, să schimbi asociații sau administratorul, dacă îți expiră mandatul de administrator, nu poți prelungi pentru că nu funcționează platforma. Contul tău de la bancă, în acest moment, poate fi blocat pentru că nu ai niciun drept să reprezinți firma. Probleme cu administratori, cu punct de lucru, cu CAEN-uri, vreau să-mi desfășor activitatea în altă parte, vreau să mă extind, nu pot”, a mai explicat avocatul.
Iar dacă în prezent Registrul Comerțului are dificultăți cu volumul mare de cereri din partea antreprenorilor, atunci el riscă să se confrunte cu un și mai mare volum odată ce Ministerul Economiei va porni programul Startup Nation 2024, prin care își propuse să finanțeze peste 7.000 de afaceri noi.
„Trebuie să avem ceva în vedere: Suntem în luna concediilor și, de obicei, după ce începe anul școlar, de la jumătatea lunii septembrie, va fi și un număr mai mare de cereri depuse la Registrul Comerțului. Deci, dacă nu se rezolvă aceste probleme până pe 15 septembrie, atunci va veni încă un val peste acest val și o să o luăm dintr-un ciclu în altul fără avea capacitate suficientă pentru a înregistra cereri”, a avertizat fondatorul companiei RegNet. (Citiți AICI sinteza problemelor comune întâlnite pe noul portal MyONRC).
ONRC: Numărul solicitărilor primite la nivel național în această perioadă s-a dublat comparativ cu perioada similară din 2023
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC) a anunțat marți, într-un comunicat de presă publicat pe pagina de Facebook a Ministerului Justiției, că 68.916 din 87.595 de solicitări primite online au fost soluţionate automat de noul portal, fără intervenţia operatorului uman.
Numărul de solicitări primite în această perioadă, la nivelul întregii țări, a fost aproximativ dublu faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, spun reprezentaţii instituției, potrivit cărora „noul sistem informatic a rămas online și a rezistat accesărilor multiple”.
Precizările ONRC:
- „68.916 din 87.595 solicitări primite online au fost soluționate automat de noul portal ONRC.
- De la momentul lansării – 26.07.2024 – și până în prezent, în noul sistem informatic au fost înregistrate în total 145.888 de solicitări pentru Registrul Comerțului, din care prin noul portal online s-au depus 87.595 solicitări. Dintre solicitările primite online, 68.916 solicitări au fost soluționate automat, fără intervenția operatorului uman (rezervări denumire firmă, furnizări de informații din Registrul Comerțului).
- Numărul de solicitări primite în această perioadă, la nivel național, este aproximativ dublu față de aceeași perioadă a anului trecut, noul sistem informatic a rămas online și a rezistat accesărilor multiple, fiind realizate în permanență actualizări de sistem și corelare cu bazele de date istorice, cu istoricul fiecărui cont de utilizator, asigurarea în permanență a help-desk-ului în relație cu utilizatorul de cont, fiind înregistrat la nivelul portalului un număr de aproximativ 700.000 de utilizatori.
- Diferența de solicitări – și online și fizic – necesită intervenția angajaților ONRC pentru procesare, soluționare, înscriere în registrul comerțului – moment de la care se face opozabilitatea față de terți și informațiile devin publice și disponibile prin portalul de servicii online, editare și eliberare documente de înregistrare.
- Solicitările pentru care este nevoie de intervenția operatorului uman (în număr de 76.972) se operează cu cei aproximativ 1200 de angajați ai ONRC la nivel național care, în paralel cu derularea fluxurilor operaționale, asigură și servicii de help-desk în relația cu beneficiarii.
- Până la finalul lunii septembrie, pentru a opera toate solicitările ce necesită intervenția operatorului uman, termenele vor fi prelungite. Cererile vor fi soluționate etapizat, în funcție de data înregistrării, completitudinea, corectitudinea, coerența cererilor de înregistrare și a documentelor depuse în susținere, existența conformă a tuturor documentelor prevăzute de lege.
- Angajații ONRC sunt în contact permanent cu beneficiarii.
- Amploarea și complexitatea noului sistem informatic necesită o perioadă de tranziție pentru acomodarea tuturor utilizatorilor cu elementele de noutate. Conform estimărilor specialiștilor, din 30 septembrie, activitatea în relația cu beneficiarii va respecta termenele de înființare și înregistrare în Registrul Comerțului.
- Portalul de servicii on-line și toate componentele sistemului informatic sunt monitorizate, verificate, analizate, tratate și optimizate permanent, iar echipele tehnice și de business lucrează permanent pentru optimizarea sistemului informatic și asigurarea unei funcționări optime, raportat și la solicitările primite de la utilizatori, dar și pentru a răspunde la volumul foarte mare de activitate din aceasta perioadă, în fiecare zi fiind puse versiuni noi ale acestuia, pentru care asigurăm toate resursele disponibile.
- Bazele de date constituite începând cu anul 1990, de ordinul a milioane de înregistrări, au fost transferate în noile structuri de baze de date, iar pe componenta Registrul Comerțului s-a realizat și centralizarea la nivel național fiind unificate 43 de baze de date din cele 42 de oficii ale registrului comerțului și ONRC – aparat central, o activitate care a presupus un volum de muncă foarte mare ca nivel de solicitare și durată datorită complexității, diversității, dimensiunii acestora.
- Ne cerem scuze pentru disconfortul creat solicitanților, mediului de afaceri, profesioniștilor, dar implementarea noului portal era necesară pentru a asigura continuitatea serviciilor, având în vedere faptul că sistemul anterior nu mai putea fi utilizat, existând pericolul de pierdere a tuturor datelor de la nivelul instituției.”