Prețurile RCA vor fi plafonate pentru 6 luni la nivelul din 28 februarie 2023 / Cum motivează ASF noul proiect de HG – DOCUMENT
Prețurile RCA vor fi plafonate la nivelul tarifelor de primă proprii practicate de fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, tarife care în medie sunt mai mici decât tarifele de referință publicate de ASF în data de 7 martie 2023 pentru majoritatea categoriilor de vehicule, se arată în noul proiect ASF privind înghețarea prețurilor la RCA.
- În proiectul inițial, care urma să fie discutat de Guvern în ședința de vineri și care a fost retras, era propusă plafonarea la nivelul datei de 1 martie 2022, iar în situația în care tarifele ar fi fost mai mari decât cele din 1 martie 2023, asigurătorii RCA ar fi fost obligați să aplice cel mai mic tarif de primă dintre cele două, o măsură imposibil de aplicat, potrivit asigurătorilor, care au atenționat că cele două tipuri de tarife au altă structură și nu pot fi comparate.
Prin noul proiect de HG, asigurătorii vor fi obligați să practice pentru fiecare categorie de client în parte prețurile la care au vândut RCA în data de 28 februarie 2023, pe motiv că în medie prețurile la RCA au fost mai mici decât din data de 7 martie 2023 până în prezent.
Cum motivează ASF înghețarea prețurilor la nivelul din 28 februarie 2023
„Prima medie RCA subscrisă de societățile de asigurare autorizate și supravegheate de A.S.F. în luna februarie 2023, ultima lună încheiată la data propunerii proiectului de act normativ, pentru polițele cu valabilitate de 12 luni, convertită în clasa de Bonus-Malus B0, este mai mică decât tariful de referință RCA publicat de A.S.F. în data 07 martie 2023, pentru majoritatea categoriilor de vehicule.
În cazul asiguraților persoane juridice, tariful de referință RCA actual este mai mare decât prima medie RCA la nivelul pieței din luna februarie 2023 pentru majoritatea categoriilor tarifare.
Pentru categoria de autoturisme deținute de persoanele juridice, tariful de referință este mai mare decât prima medie RCA subscrisă în luna februarie 2023 pentru toate segmentele tarifare corespunzătoare acestei categorii (în funcție de capacitatea cilindrică a motorului).
Variația medie (tarif de referință 2023 versus prime medii februarie 2023) pe total categorie este de aproximativ +16%, în funcție de capacitatea cilindrică a motorului, iar cea mai mare variație, de aproximativ +27%, fiind înregistrată în cazul autoturismelor cu capacitate cilindrică <= 1200 cmc.
În cazul autoturismelor deținute de persoane fizice, categorie cu ponderea cea mai mare din totalul vehiculelor, tariful de referință actual este mai mare decât prima medie RCA la nivelul pieței din luna februarie 2023 pentru majoritatea categoriilor tarifare.
Variația medie (tarif de referință 2023 versus prime medii februarie 2023) pe total categorie este de aproximativ +12%, în funcție de capacitatea cilindrică a motorului și vârsta asiguratului, iar cea mai mare variație, de aproximativ +64%, fiind înregistrată în cazul autoturismelor cu capacitate cilindrică >2500 cmc, pentru asigurații cu vârsta sub 30 de ani (inclusiv).
Pentru subcategoriile de autoturisme cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 2001 și 2500 cmc, respectiv >2500 cmc, tariful de referință RCA este mai mare decât prima medie din luna februarie 2023 în cazul tuturor segmentelor tarifare, în funcție de vârsta asiguratului, variația medie totală (tarif de referință 2023 versus prime medii februarie 2023) pentru aceste două subcategorii de autoturisme fiind de aproximativ +27%.”, se arată în nota de fundamentare.
- „Având în vedere cele prezentate, o soluție temporară pentru remedierea stării de fapt o poate constitui înghețarea temporară, pentru 6 luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA pentru contractele RCA încheiate ulterior datei intrării în vigoare a prezentului act normativ la nivelul tarifelor de primă proprii calculate și practicate de către aceștia la data de 28 februarie 2023, tarife care au fost practicate anterior publicării tarifelor de referință de către ASF în luna martie 2023, astfel fiind asigurată o dispersie a riscurilor la nivelul pieței de asigurări.”, se menționează în motivarea proiectului de HG.
Comisionul brokerilor va fi plafonat la maxim 8% din prima netă RCA
O altă măsură este limitarea comisionului de vânzare a polițelor RCA, comision care se adaăugă de asigurători (într-o măsură mai mică) și de brokerii în asigurări (în mare parte, pentru că asigurătorii au forță mică de vânzare) și care se reflectă în costul final al poliței RCA.
Acest comision de distribuție va fi limitat la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuție din contractul RCA.
Se vor plafona și prețurile de înlocuire temporară a vehiculului avariat
În același timp, având în vedere măsura înghețării tarifelor de primă pe o perioadă de 6 luni și faptul că primele încasate de către asigurători RCA trebuie să acopere obligațiile care derivă din subscrierea riscurilor, deci implicit să plătească daunele produse în această perioadă, autoritățile propun măsuri care să conducă la acordarea unor despăgubiri echitabile.
- „În acest caz, despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, în baza contractelor încheiate în această perioadă trebuie să acopere costurile de înlocuire temporară a vehiculului avariat doar în situația în care acesta nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.
- În aceste situații legislația trebuie să protejeze persoanele prejudiciate ca și beneficiari finali ai drepturilor la despăgubire, dar și asigurații având în vedere faptul că despăgubirile pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat plătite de către asigurătorii RCA se regăsesc întotdeauna în costul viitoarelor contracte RCA.”, se menționează în document.
Inițiatorii proiectului de HG spun că persoana vinovată sau asigurătorul RCA al acesteia nu pot fi ținuți responsabili să acorde aceste despăgubiri persoanei prejudiciate pentru o perioadă de timp și la o valoare nelimitată.
- „Ca atare, în cadrul proiectului, s-a avut în vedere acoperirea acestui risc pentru o perioadă de maximum 30 de zile fie de la data eliberării autorizației de reparație de către poliție, fie de la data eliberării documentului de intrare în reparație eliberat de către asigurătorul RCA, perioada fiind în concordanță cu perioada de valabilitate a autorizației de reparație emisă de către poliție.
- Aceasta poate fi totuși prelungită numai cu aprobarea asigurătorului RCA în situații justificate, probate cu documente.
- Totodată, pentru astfel de despăgubiri, asigurătorii RCA vor avea în vedere un tarif ce nu poate depăși tariful mediu practicat de reprezentanțele rent-a-car.
- În același timp, pentru vehiculele care nu se mai repară și se încadrează în situația de dauna totală economică se aplică o limitare a valorii acestor despăgubiri acordate ce este legată de nivelul valorii de piață a vehiculului avariat.
- Se propune astfel și instituirea unui mecanism transparent de stabilire a despăgubirilor acordate pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeași clasă sau o clasă inferioară în situația în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic”, se mai arată în nota de fundamentare.
Când ar urma să se aplice noile tarife RCA
Depășirea nivelului maxim al tarifelor de primă și practicarea comisioanelor de distribuție la un nivel mai mare decât cel prevăzut de Hotărârea de Guvern de către societățile de asigurare care practică asigurarea RCA constituie contravenție și se sancționează cu amenzi cuprinse între 1.000 de lei și 50.000 de lei.
În funcție de gravitate se pot aplica și amenzi mai mari. Contravențiile se constată de către persoanele cu atribuții privind supravegherea și controlul din cadrul ASF, aplicarea sancțiunilor contravenționale se realizează de către Consiliul ASF, iar amenzile se fac venit la bugetul de stat.
După adoptarea de către Guvern, toate prevederile din acest proiect de HG ar urma să intre în vigoare în 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial, mai puțin dispozițiile privind amenzile, care se vor aplica în 10 zile de la publicarea actului în Monitorul Oficial.
Asigurătorii au avertizat că plafonarea prețurilor RCA ar încălca legislația UE
Asigurătorii i-au trimis joi ministrului de Finanțe, Adrian Câciu, un document de poziție în care susțin că proiectul anterior de HG privind tarife maxime la RCA „încalcă legislația UE, este lipsit de fundament economic și ambiguu, riscând să destabilizeze și mai mult piața de asigurări RCA, serios afectată de falimentele Astra Asigurări, Carpatica Asigurări, City Insurance și de insolvența constatată a Euroins”.
Asigurătorii amintesc că România a mai fost sancționată de Comisia Europeană cu deschiderea procedurii de infringement în anul 2018 pentru plafonarea prețurilor RCA și că ulterior Statul român a fost nevoit să schimbe legislația pentru a scoate toate limitările impuse modului de stabilire a prețurilor RCA.
VEZI AICI POZIȚIA ASIGURĂTORILOR PRIVIND PLAFONAREA RCA
Firmele de asigurări mai reproșează și faptul că fundamentarea economică a necesității de adoptare a Proiectului de HG este unilaterală, fiind raportată numai la evoluția primelor medii anualizate RCA, dar fără să ia în considerare cauzele obiective, bazate pe calcule actuariale, care au determinat creșterea acestora.
Și brokerii s-au opus plafonării prețurilor RCA: Numărul de angajați s-ar reduce cu peste 40% și sute de mii de clienți ar avea probleme
În ziua în care Guvernul a anunțat că ASF a retras pentru a reanaliza proiectul de HG privind plafonarea prețurilor la RCA, cele mai mari asociații ale brokerilor în asigurări arată gravitatea măsurilor propuse: peste 40% din numărul de angajați din industria de brokeraj în asigurări ar rămâne fără locuri de muncă și circa 350.000-500.000 de clienți în fiecare lună vor întâmpina reale probleme în a-și încheia o poliță RCA.
Ce observații au avut Ministerul Justiției și Consiliul Concurenței
Ministerul Justiției a avizat favorabil joi proiectul de HG privind înghețarea prețurilor RCA, dar cu multe observații privind riscuri majore de nelegalitate, avertizând că se impune avizul MAE deoarece există riscul declanșării procedurii de infringement.
Surse guvernamentale au declarat pentru HotNews.ro că „MAE nu a avizat proiectul, pe motiv că nu este necesar”.
Măsurile din proiectul ASF au fost considerate drept coșmar de către asigurători, brokeri și de unii deputați, dar proiectul a primit aviz favorabil, cu observații, de la Consiliul Concurenței.
Consiliul Economic și Social (CES) i-a dat aviz negativ, cu mențiunea că avizul CES este doar consultativ.