Primul dintre cele doua pasaje de la Mihai Bravu, peste Dambovita, va fi gata in doua luni. In aceasta vara incep lucrarile la pasajul subteran de la Piata Sudului
Primul dintre cele doua poduri parte a Pasajului rutier suprateran de la Mihai Bravu se va finaliza in maxim doua luni, iar cel de-al doilea pod – pana la sfarsitul anului 2015, promite Madalin Dumitru, seful directiei de Infrastructura din Primaria Capitalei intr-un interviu acordat HotNews.ro. Tot in zona Berceni, in aceasta vara vor incepe lucrazile la pasajul subteran de la Piata Sudului, lucrarea in valoare de circa 38 milioane de euro fiind finantata din fonduri europene nerambursabile. Multe semne de intrebare raman insa la proiectul de largire a strazii Fabrica de Glucoza, in acest moment autoritatile nestiind cand va incepe lucrarea. Asta desi, anul acesta, autostrada A3 va intra in Bucuresti, iar strazile din zona Pipera nu au capacitatea necesara pentru a prelua traficul. Mai multe informatii despre marile proiecte de infrastructura din Bucuresti, in interviul de mai jos.
Catiusa Ivanov: In ce stadiu se afla in prezent lucrarile la Pasajul Mihai Bravu?
Madalin Dumitru: Se finalizeaza primul tronson al pasajului urmand ca in aproximativ o luna si jumatate – doua sa se poata circula normal pe sensul dinspre Piata Sudului spre Mihai Bravu. Dupa, vor demara lucrarile la cel de-al doilea sens, intrucat este vorba despre doua pasaje de sine statatoare care vor forma un tot, acestea fiind parte a inelului principal de circulatie.
VIDEO – cum va arata Pasajul Mihai Bravu – Splaiul Unirii
CI: In cat timp se va finaliza toata lucrarea? Care este rolul celor doua poduri si cat costa?
Madalin Dumitru: Sfarsitul anului viitor nu ne va prinde lucrand la acest pasaj. Rolul celor doua pasaje peste raul Dambovita este acela de a fluidiza circulatia pe inelul principal de circulatie. Asa cum exista Le periferique la Paris si alte bulevarde care asigura tranzitarea orasului fara a mai fi nevoie sa acceseze zona centrala. La nivel local, pasajul asigura legatura intre Piata Sudului si zona de Nord a orasului. Lucrarile nu depasesc 100 milioane de lei in conditiile in care au fost efectuate lucrari si pe contractul anterior. Totalizarea costurilor se va face la final, intrucat se doreste si reabilitarea podului la nivelul solului, peste raul Dambovita, iar la acesta costurile sunt inca in evaluare.
CI: Pentru ca suntem in zona respectiva, cand vor incepe lucrarile la pasajul subteran de la Piata Sudului?
Madalin Dumitru: Pasajul rutier subteran de la Piata Sudului este o lucrare extrem de importanta si de frumoasa. Lucrarile vor incepe in cursul acestei veri. Contractul de executie a fost deja semnat, iar fondurile europene ce urmeaza a fi trase fac parte din primul interval de finantare 2007-2013, plus cei doi ani de gratie. Lucrarile vor incepe in maxim doua luni.
Acest pasaj intra in subteran dinspre Nitu Vasile si va iesi catre Vacaresti. Vor fi doua benzi pe sens plus pasaj subteran pentru pietoni si vom asigura o legatura cu mijloacele de transport din zona respectiva deoarece este bine stiut ca acolo avem si metrou, transport de suprafata plus mijloacele de transport care aduc in oras calatori din zona periurbana. 98% din valoarea cheltuielilor eligibile (mai putin TVA-ul) sunt fonduri europene nerambursabile. Valoarea proiectului este de 38 milioane de euro. Lucrarile nu vor depasi 18 luni, dar facem eforturi sa se finalizeze mai repede.
CI: Ce se intampla cu autostrada suspendata (inelul median)? Ati gasit finantatori pentru ea? Stiu ca proiectul este gata, dar s-a impotmolit in finantare fiind vorba despre 1,5 miliarde de euro.
Madalin Dumitru: O parte dintre acesti bani au fost deja redistribuiti in zonele locale intrucat un astfel de proiect, la valoarea lui totala, contine si strazi laturalnice, strazi pe care sa se desfasoare circulatia intre zonele pe care autostrada le strabate. Insa toate aceste lucrari vor fi efectuate la nivel local, acolo unde ele sunt necesare. Proiectul in sine, are nevoie de o finantare de 700-800 milioane euro, insa costurile urmeaza a fi stabilite de investitor cat mai judicios cu putinta.
Simulare cum va arata autostrada suspendata
CI: Ati gasit finantatori?
Madalin Dumitru: Sunt foarte multi interesati sa participe la acest proiect. Pentru moment insa, conditiile pe care acestia le impun nu au fost agreate. De aceea inca se analizeaza posibilitatile de eficientizare a acestor costuri in asa fel incat municipalitatea sa aiba cat mai mult de castigat.
CI: Se va plati vreo taxa pentru cei care vor circula pe acest drum?
Madalin Dumitru: La acest capitol ne-am aplecat cu mai multa atentie si nu dorim ca bucurestenii sa aiba de suferit desi la final va aduce beneficii uriase utilizatorilor. Insa, in primul rand vrem sa fim siguri ca el va exista de sine statator fara aportul unor sume care sa plece din buzunarul bucurestenilor. Municpalitatea va pune la dispozitia investitorului terenul, iar proiectarea, construirea si exploatarea vor pica in sarcina celui care va fi partenerul nostru in acest proiect.
CI: Ati mai modificat proiectul autostrazii suspendate?
Madalin Dumitru: Este cel aprobat prin Planul Urbanistic Zonal, insa va fi atribuit un proiect de proiectare si executie, iar cel care efectueaza proiectul va lua in calcul, la nivel de detaliu, toate oportunitatile in asa fel incat optimizarea sa fie maxima.
CI: Autostrada A3 va intra probabil in acest an in Bucuresti, iar strazile din zona Pipera sunt subdimensionate. Cand vor incepe lucrarile de largire a strazii Fabrica de Glucoza si cat vor costa exproprierile? Stiu ca a fost scandalul acela ca Primaria a cerut 30 milioane de euro pentru exproprieri, iar consilierii au refuzat sa aloce aceste sume si urmeaza sa reganditi proiectul.
Madalin Dumitru: Ca si discutie, o autoritate publica se bazeaza pe hotarari sau pe dispozitii. Ultima hotarare a Consiliului General al Municipiului Bucuresti(CGMB) stabileste un plafon de 37 milioane de euro la nivelul anului 2010 pentru exproprieri. Primaria Generala a hotarat reanalizarea si eficientizarea acestor costuri in asa fel incat la sfarsitul anului 2013 am inaintat CGMB un studiu de fezabilitate pastrand parametrii si latimea strazii, dar la un pret estimat de 28 milioane de euro pentru exproprieri. Deci a fost o economie de circa 10 milioane de euro propusa consilierilor fata de proiectul aprobat de ei in 2010. Acestia nu au votat aceasta diminuare. Am cerut anularea hotararii din 2010 si au respins si aceasta cerere. Speram ca de aceasta data vor fi de acord sa anuleze aceasta hotarare sau sa adopte una cu 10 milioane de euro mai ieftina. O alta masura ar fi diminuarea culoarului si amprizei drumului, adio ca sa nu mai facem parcarile pe margine, insa asa cum este bine stiut, toate autostrazile in toate capitalele europene patrund in interiorul orasului pe strazi care asigura o capacitate suficienta. Daca vom face Fabrica de Glucoza cu doua benzi pe sens, fara parcari, ca sa reducem costurile, mai devreme sau mai tarziu aglomeratia va genera anumite probleme din punct de vedere a parcarilor parazite, opriri, mijloace de transport in comun.
CI: In cat timp vor incepe lucrarile? Mai vorbeati ceva despre un pasaj in zona?
Madalin Dumitru: Acolo este prevazuta circulatia la nivelul solului pe toata lungimea bulevardului, iar lucrarile vor incepe cand se vor finaliza discutiile si disputele pe marginea exproprierilor.
CI: De ce avem nevoie de un pasaj rutier subteran de 18 milioane de euro la Piata Presei Libere? Foarte multi ONG-isti sunt de parere ca acest pasaj va distruge profilul bd. Kiseleff si ca este inutil.
Madalin Dumitru: In primul rand, profilul bulevardului nu este afectat de lucrarile si existenta acestui pasaj. In al doilea rand, copacii care urmeaza a fi dezafectati, vor fi replantati, si in plus se vor planta arbori in compensare, atat in zona respectiva cat si pe alte spatii verzi. Proiectul acesta, in afara de valoarea sa cu privire la mediu fiindca va ajuta la diminuarea poluarii, va duce la fluidizarea traficului, fiindca in momentul de fata stie toata lumea cat de anevoioasa este intrarea in oras. La nivel macro, o data cu deschiderea pasajului Basarab, inelul principal de circulatie a capatat o alta fluenta, iar alimentarea inelului cu vehicule care vin de pe DN1 este deja mai permisiva. In plus, tot intr-o ordine fireasca si logica, a fost realizat bd. Buzesti-Berzei, iar Uranus este etapa a II-a. Deci dupa ce am deschis Pasajul Basarab si Buzesti-Berzei, inelul principal poate primi un flux mai mare de trafic si este nevoie si de acest pasaj, astfel incat nici intrarea in oras si nici traficul din oras sa nu aiba de suferit. Daca ar fi fost o alta topica a evenimentelor si am fi inceput intai cu acest pasaj fara sa fi rezolvat cele doua obiective, intrebarea acestor ONG-uri referitor la utilitatea acestui pasaj ar fi avut un anume sens.
CI: Ce se intampla cu drumul expres spre autostrada Bucuresti-Pitesti? Stiu ca a fost anulata autorizatia pentru Pasajul de la Ciurel, ati emis alta autorizatie, iar Planul Urbanistic Zonal al proiectului este suspendat in instanta. Se mai lucreaza acolo? In cat timp va fi gata?
Madalin Dumitru: Se mai lucreaza intrucat interesul bucurestenilor si al Bucurestiului nu poate avea de suferit din cauza unor interese subiective. In momentul de fata se lucreaza la nodul de la Sos. Virtutii. Se efectueaza turnari de betoane, armaturi si toate lucrarile premergatoare realizarii pasajului peste Dambovita. Urmeaza sa ne apropriem de dealul Tugulea prin supratraversarea Sos. Virtutii si in felul acesta accesul dinspre Virtutii spre Splaiul Independentei si invers sa se desfasoare facil si fluent. In acelasi timp, se desfasoara activitati premergatoare exproprierilor, acolo unde este prevazut, pentru a putea continua lucrarile spre Sos. Uverturii, aceasta fiind mare generatoare de vehicule, toate acestea mergand catre Pasajul Lujerului unde se stie foarte bine cat este de aglomerat pe toata perioada zilei. Odata realizat acest proiect, macar pana la Soseaua de Centura, Bd. Iuliu Maniu si zona aceea va avea un upgrade extraordinar si nu este cazul sa mai pierdem timpul. Oricum, tot ceea ce inseamna contestarea PUZ-ului, a documentelor subsecvente, sunt in momentul de fata doar sicane si sunt facute de cei care fie au interese in zona – cum este proprietarul unui teren care considera ca tot Bucurestiul trebuie sa astepte dupa el, este vorba de fostul arhitect sef de la Sectorul 6 – chiar daca temeiul legal nu este de partea lor. De altfel, PUZ-ul este doar suspendat, nu anulat.
CI: Dar ce se intampla daca va anuleaza si Planul Urbanistic Zonal?
Madalin Dumitru: Prevederile legii sunt foarte clare. Asa cum prevede legea, asa vom actiona. Noi vorbim insa de Bucurestiul de peste 20-30-40 de ani. Sa nu credeti cumva ca Bd. Magheru, atunci cand a fost infiintat, si alte bulervarde care de-a lungul timpului au luat nastere, nu au trecut prin astfel de discutii si nu a fost vorba de interese meschine ale celor care erau in zona respectiva. In momentul de fata, ca participant la strategia de dezvoltare a orasului, va pot spune ca peste 20-30 de ani toate discutiile acestea vor fi de domeniul amintirilor sau nu isi va aminti nimeni si toata lumea se va bucura de niste proiecte generoase de infrastructura.
CI: Care este noul termen de finalizare a lucrarii?
Madalin Dumitru: Atat timp cat se lucreaza sub trafic si cu astfel de participanti ca public, nu se pot face estimari cu privire la termene. Dar daca toti bucurestenii si-ar spune punctul de vedere, atunci domnii acestia care nu doresc decat sa impiedice desfasurarea or sa isi dea seama ca sunt intr-o proportie de 1% sau nici atat, nu ar mai avea ce spune. Nu are nimeni de castigat din blocarea lucrarilor. Daca cineva greseste trebuie sa dea socoteala pentru ce a gresit. Insa strategia si dezvoltarea orasului nu poate fi oprita prin astfel de demersuri. De altfel s-a vazut clar ca Buzesti-Berzei-Uranus a fost oprit in mai multe randuri si dpa finalizare toata lumea a inteles ce se dorea acolo, toata lumea este multumita. Iar toti cei care au incercat sa puna piedici, “marele” Nicusor Dan de la Salvati Bucurestiul, nu a facut decat sa isi doreasca sa candideze la primarie si a vazut foarte bine in ce fel bucurestenii au fost de partea lui. Nu numai ca nu s-a auzit de dansul la postul de primar general, dar nu a reusit sa intre nici macar in Consiliul General. Deci cei piedici sunt extraordinar de putini si traiesc intr-o lume a lor, care practic nu-i lasa sa vada viitorul.
CI: Totusi, la Buzesti Berzei au fost niste probleme deoarece instanta a anulat si planul urbanistic zonal si autorizatiile de construire. Nu puteti spune ca aceste probleme nu au fost.
Madalin Dumitru: Vorbim despre niste documente, despre planuri urbanistice, aprobari care nu au fost adoptate dupa anul 2008 ci inainte de 2008. Modul in care s-a dorit, s-a gandit si s-a organizat desfasurarea acestui proiect la nivelul de inceput a apartinut conducerii anterioare a primariei, insa chiar daca el a inceput cu stangul, si a inceput sa zicem poate cu toate odata, pe de-o parte lucrarile pe teren si pe de alta parte punerea la punct a documentelor, ulterior anului 2008 cand s-a schimbat conducerea primariei, practic toate aceste lucruri au fost puse la punct din mers, iar anii pierduti si parte din resursele materiale pierdute datorita blocajelor s-au recuperat. De altfel, daca s-ar fi intamplat cu 2 ani in urma deschiderea acestui bulervard, practic faptele de dinainte oricum ar fi ramas, iar beneficiile s-ar fi vazut inca de pe atunci. Acum si contestatiile si piedicile, blocajele de pe parcursul acestor 2 ani, s-au facut doar de dragul de a-si face numele cunoscut anumite prsoane sau doar de dragul de a pune la punct niste lucruri. Tot aici s-a dovedit clar ca nu are nimeni o dorinta extraordinara pentru interesul public ci numai si numai pentru interese obscure sau meschine.
CI: Cand terminati de reabilitat Sos. Pantelimon, Sos. Iancului?Cam cat la suta din lucrari aveti terminat in prezent ?
Madalin Dumitru: In prezent ne apropiem de 40 % din realizarea pe teren a acestor reabilitari si dorim ca spre sfarsitul anului sa fim foarte aproape de finalizarea tuturor lucrarilor.
CI: Cand va fi terminata parcarea Park & Ride de la Cora Pantelimon, aceasta facand parte din acest proiectul de reabilitare a Sos. Pantelimon, si ce alte proiecte pentru parcari Park & Ride mai aveti ?
Madalin Dumitru: Parcarea de pe Pantelimon va fi inceputa in probabil o luna, o luna si jumatate, durata de executie fiind de maxim 1 an. Este o parcare subterana ce asigura un numar de aproximativ 400 locuri de parcare, iar alte parcari asemanatoare tip Park & Ride vor fi la intrarea de pe DN1 si anume acolo intoarce tramvaiul, pe Aerogarii.
CI: Ati rezolvat problema juridica cu terenul ? Stiu ca era o cerere de retrocedare.
Madalin Dumitru: Da, s-a rezolvat problema. Terenul apartine municipalitatii, si pe acest teren se executa deja proiectul, iar in cel mai scurt timp vor demara lucrarile de executie. Avem licitatia facuta. Lucrarea costa mai putin de 16 milioane lei. Cand vom incepe lucrarea vom putea spune exact cand se va finaliza, dar deocamdata la nivel de birocratie inca mai avem cateva lucruri de pus la punct.
CI: Ce proiecte pentru alte parcari Park & Ride mai aveti ?
Madalin Dumitru: Mai avem un proiect pe Bulevardul Liviu Rebreanu si acum se afla in analiza cateva puncte de intrare in Bucuresti in zona de Vest a orasului, fie pe Bulevardul Timisoara, fie undeva pe Iuliu Maniu. De asemenea, in zona de Nord se mai identifica cateva spatii unde calatorii sa-si poata lasa masinile si sa acceseze transportul in comun. Ne intereseaza foarte mult zona Laminorului, acolo unde se vor finaliza in curand lucrarile la metrou, si zona Berceni, acolo unde este capatul liniei de metrou. Deci, vrem sa continuam cu aceste demersuri, dar dupa ce le vom avea pe primele finalizate si isi vor dovedi eficienta, vom putea trece mai departe la celelalte lucrari.
CI: Cand vor incepe lucrarile la penetratia Timisoara ? Stiu ca aveti probleme cu exproprierile fiindca alesii locali nu v-au aprobat banii pentru exproprieri.
Madalin Dumitru: Acolo au fost aprobate exproprierile, dar in urma unor analize corelate cu dinamica evenimentelor din prezent, si anume ca zona aceea industriala nu mai are atractivitate, ca momentul in care a fost facut studiul de fezabilitate, dorim sa economisim bani prin renuntarea la linia de tramvai de la Valea Cascadelor pana in zona CET-ului. In locul acelor linii de tramvai, castigam cate o banda pe sens, fara a mai fi nevoie sa expropriem teren. Incercam sa diminuam ampriza drumului pentru a nu mai fi nevoie sa achizitionam teren.
CI: In legatura cu faza a 2-a a Diametralei Buzesti -Berzei-Uranus, pana la Calea Rahovei. Cat va costa lucrarea si daca ati primit avizele pentru a trece cu tunelul pe sub Palatul Parlamentului ?
Madalin Dumitru: Costurile vor putea fi stabilite dupa finalizarea licitatiei. Exista un plafon maxim care nu poate fi depasit, insa si la acesta se lucreaza intrucat, dupa cum stiti, abia s-a aprobat Planul Urbanistic Zonal pentru a defini acest proiect. El initial a fost gandit ca un pasaj suprateran peste Strada Izvor, iar dupa aceea s-a renuntat la aceasta idee si s-a decis sa intre in subteran, in dealul Parlamentului, inca din zona parcului Izvor, si in felul acesta balanta costurilor se modifica. In mai putin de o luna de zile vom avea acest studiu de fezabilitate modificat, iar lucrarea va consta dintr-un singur pasaj subteran din zona Izvor pana in zona 13 Septembrie, spre Uranus. O data stabilite conditiile finale, parametrii studiului de fezabilitate, vom afla acest plafon care nu putem sa-l depasim prin legislatie. La etapa de licitatie preturile se vor diminua, deci probabil spre toamna vom avea clar costurile, durata de xecutie a lucrarii si constructorul, care sa-si asume aceasta responsabilitate.
CI: Ati primit aprobarea pentru a trece pe sub Palatul Parlamentului ?
Madalin Dumitru: Dupa cum stiti, un PUZ reprezinta o faza premergatoare Autorizatiei de construire deci si la aceasta faza avem nevoie de alte aprobari. Acest pasaj nu este al Primariei Capitalei sau al generatiei noastre. Acest proiect este un obiectiv care va apartine generatiilor viitoare.
CI: Cand incepeti supralargirea strazii Brasov pana la intersectia cu Sos. Alexandriei, plus pasajul de acolo ? Foarte multa lume intreaba ce se intampla acolo.
Madalin Dumitru: Da, este un proiect extraordinar de pretios din punct de vedere al eficientei. Va asigura legatura Sos. Alexandriei cu inelul median, cu strada Brasov. Avem deja aprobat studiul de fezabilitate, urmeaza in curand sa demaram procedura de licitatie, si pana la sfarsitul anului vom avea si termenul si pretul acestui proiect. Foarte multe etape premargatoare aferente procedurii de achizitie publica au fost deja parcurse.
CI: Cand reluati lucrarile la pasajul pietonal de la Eroii Revolutiei ?
Madalin Dumitru: S-au platit numai lucrari de pe vremea cealalta, dupa care au urmat niste procese, procese castigate de catre Municipalitate cu constructorul care vroia mai multi bani. Acolo s-au intalnit o serie intreaga de anomalii, in sensul ca lucrarea de pasaj pietonal subteran a fost conexata cu reabilitarea carosabilului pe intreaga suprafata a pietei. Atribuindu-se lucrarea la un pret, ulterior s-a constatat ca n-ar fi nevoie chiar de toate lucrarile, drept pentru care teoretic valoarea ar fi trebuit diminuata, dar daca tot au ramas bani s-a decis ca fi fost oportun sa se placheze cu mozaic trotuarele, drept pentru care nici reabilitarea integrala a soselei nu s-a facut, dar nici economie nu s-a facut, si tot asa pana cand, cu o zi inainte de schimbarea mandatului in 2008, conducerea anterioara a dat un ordin de sistare a lucrarilor pana cand se vor efectua acele acte aditionale pe care conducerea ce a urmat si care este si in prezent activa la Primaria Generala nu le-a agreat, ba din contra a mers in instanta, a castigat toate fazele, iar de anul trecut am inceput sa analizam din punct de vedere tehnic si economic lucrarile care au ramas de executat. Nu s-a platit toata lucrarea pentru ca a fost vorba de reabilitare a carosabilului si a trotuarelor din toata zona pietei, si lucrarile acestea la pasajul denivelat subteran. Se efectueaza expertize tehnice cu privire la ceea ce s-a facut si la ceea ce a mai ramas de facut, intrucat pe fond, noi trebuie sa atribuim un contract de executie pe lucrarile ramase de executat, iar partea aceea ce a fost efectuata sa fie expertizata si sa fie adusa la standardele care sa-i asigure o durata de viata normata de peste 40-50 de ani.
CI: Ati inceput lucrarile la strapungerea Bulevardului Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu ?
Madalin Dumitru: La finalul anului trecut, terenurile apartineau deja municipalitatii fiind finalizate exproprierile si din primavara aceasta se lucreaza pe tot tronsonul. In momentul actual sunt toate utilajele in actiune pentru realizarea pasajului denivelat suprateran peste Dambovita, in zona Splaiului, si se fac devierile de retele pentru a putea demara lucrarile la ampriza drumului de la Nicolae Grigorescu pana la Splai. Aceasta artera este o parte a inelului median, partea de est a inelului median, si asigura legatura pana la Autostrada A3, prin segmentul care a fost deschis D-na Ghica – Chisinau. O luam pe Bulevardul Chisinau, pe Bulevardul Nicolae Grigorescu si coboram catre zona de Sud a orasului, in cartierul Berceni, iar segmentul actual asigura legatura intre Nicolae Grigorescu si Camil Ressu – Splaiul Independentei. Vom vom continua prin spatele Institutului de Medicina Legala pana cand va ajunge Sos. Oltenitei si atunci se va numi ca inelul median a capatat o forma si reprezinta o alternativa la inelul principal de circulatie. Lucrarile la acest obiectiv se doresc a fi finalizate inainte de sfarsitul anului 2014, dar acestea depind de ce gasim acolo. Aceea a fost o zona industriala dezvoltata haotic din anul 1950 pana in prezent si se intalnesc tot felul de retele despre care nici detinatorii de utilitati nu stiau, intrucat toate au fost construite inainte de revolutie intr-un stil foarte energic, fiecare stia la ce lucreaza si nu il interesa pe unul despre celalalt.
CI: Mai faceti pasajul pietonal de la Piata Romana ? Aveti bani pentru el ? Cand il faceti ?
Madalin Dumitru: Pasajul de la Piata Romana reprezinta un pasaj pietonal denivelat subteran. Reprezinta o reeditare, daca imi permiteti sa o numesc asa, a pasajului de la Piata Universitatii, si acolo lucrarile daca vor incepe, ele nu vor incepe inainte de sosirea toamnei, deci din toamna am putea sa incepem lucrarile, deoarece dorim sa finalizam mai intai lucrarile de pe Calea Victoriei.
CI: Pentru toate proiectele de infrastructura despre care am vorbit, Primaria Capitalei are nevoie de cateva miliarde de euro. Are Primaria Capitalei banii acestia? Va ganditi sa apelati la niste credite sau alte surse de finantare ?
Madalin Dumitru: Din punct de vedere managerial important este ceea ce are orasul nevoie. Orasul are nevoie de proiecte, de o atitudine ferma, clara si pozitiva. Atata timp cat in oras nu s-a ajuns la o circulatie asa cum ne-o dorim, atata timp cat in oras mai exista blocaje, atata timp cat mijloacele de transport inca mai au de suferit, atata timp cat numarul mare de vehicule inca influenteaza negativ viata bucurestenilor, noi suntem hotarati sa deblocam aceasta situatie.
CI: Aveti sau nu aveti bani ?
Madalin Dumitru: Banii pe care ii avem in prezent sunt suficienti pentru a executa lucrarile pe care ni le-am propus, acestea fiind in ordinea prioritatilor, iar continuarea lor va depinde de ceea ce urmeaza sa se intample.
- INFO PLUS marile proicte de infrastructura
Pasajul Mihai Bravu
Lucrarile la Pasajul Mihai Bravu – Splaiul Unirii au fost reluate in luna septembrie 2013, dupa ce s-a desemnat un nou constructor – firma Astaldi – valoarea contractului pentru terminarea pasajului fiind de 155 milioane lei. Lucrarile la pasaj au fost oprite in vara anului 2012, de atunci lucrarea fiind un cosmar pentru soferii care tranziteaza zona. Contactul cu firma Romstrade, constructorul care a castigat in 2010 licitatia pentru construirea pasajului, a fost reziliat automat deoarece compania a intrat in insolventa in decembrie anul trecut. Potrivit primarului general, municipalitatea a platit catre Romstrade, pentru lucrarile executate, circa 30 milioane lei. Romstrade trebuia sa termine pasajul pentru circa 120 milioane lei, in vara anului 2012. In urma licitatiei din aceasta vara, pasajul este mai scump cu 30 de milioane de lei, la care se adauga cele 30 milioane de lei platite catre Romstrade.
Modernizare Soseaua Iancului-Soseaua Pantelimon
Lucrarile de reabilitare a celor doua bulevarde au inceput la jumatatea lunii iunie 2013 si prevad reabilitarea carosabilului, a liniei de tramvai si amenajarea de locuri de parcare. Pentru realizarea acestei facilitati au fost taiati arborii de pe margine, in loc fiind plantati alti copacei.
Construirea parcarii parc&ride de la capatul Sos. Pantelimon a fost cuplata cu modernizarea bulevardului. Lucrarile pentru cele trei obiective se ridica la circa 70 milioane de euro, iar licitatia a fost castigata de consortiul alcatuit din firmele Tehnologica Radion, TIAB si Via Proiect. Reprezentantii Primariei Capitalei promit ca vor finaliza cele doua bulevarde in toamna anului 2014.
Drumul expres spre autostrada A1 – Pasajul Ciurel
Lucrarile la pasajul de la Ciurel au inceput in 2010 si au fost abandonate imediat din lipsa de bani. Valoarea totala a proiectului este de 138 milioane de euro.
Consilierii generali ai Capitalei au aprobat, la sfarsitul lunii august 2012, traseul noului drum expres spre Autostrada Bucuresti-Pitesti (penetratia Splaiul Independentei – Ciurel – Autostrada Bucuresti – Pitesti), artera ce va reprezenta o ruta alternativa la bulevardul Iuliu Maniu pentru iesirea spre vest din Capitala.
Pe parcursul lucrarii vor fi construite trei pasaje supraterane: la intersectia sos. Virtutii cu Splaiul Independentei (Pod Ciurel), la intersectia Penetratia A1 – Bd. Uverturii si la intersectia cu Soseaua de Centura si in zona Pasajului CFR de la Ciorogarla. In total, drumul express va avea o lungime de circa 8,3 km, trei benzi pe sens si se estimeaza ca va costa 138 milioane de euro. Lucrarea a inceput in 2010, prin demararea lucrarilor la Podul Ciurel, desi Planul Urbanistic Zonal inca nu fusese aprobat de Consiliul General. Lucrarea este realizata de consortiul JV Bogl – Astaldi – Euroconstruct -Tehnologica si Proiect Bucuresti, in calitate de proiectant. Termenul estimat pentru finalizare este de 35 luni, de la inceperea lucrarii, respectiv anul 2014. Pentru realizarea proiectului trebuie expropriatate 40 de hectare de teren, proprietate privata.
Un grup de cetateni din zona pasajului Ciurel au obtinut in instanta anularea primei autorizatii pentru acest proiect, emisa in 2010, iar municipalitatea a emis o alta autorizatie, cu acelasi continut, in 2013. In plus, Planul Urbanistic Zonal care stabileste traseul drumului a fost suspendat in instanta de acelasi grup de cetateni.
Largire Fabrica de Glucoza
Consiliul general al Municipiului Bucuresti a respins la sfarsitul anului 2013 proiectul prin care primarul Sorin Oprescu cerea voie sa cheltuiasca 28 milioane de euro (125,7 milioane lei) pentru exproprierea terenurilor (43.277 mp) si cladirilor necesare largirii strazii Fabrica de Glucoza intre Calea Floreasca si Soseaua Petricani. Consilierii spun ca preturile notate de municipalitate sunt foarte mari si ca sunt interese ale executivului acolo. Proprietarul care urma sa primeasca cea mai mare despagubire este omul de afaceri iranian Sohi Manochehr Saadati. Controversata avocata Tanti Virginica Dumitrescu urma sa primeasca si ea 41,4 milioane lei.
Pasaj pietonal piata Romana
Pasajul pietonal de la Piata Romana costa circa 65 milioane lei (circa 15 milioane de euro) potrivit indicatorilor tehnico economici aprobati de Consiliul General in 2006, iar lucrarile vor dura circa un an si jumatate. Scopul pasajului este de a fluidiza traficul in zona dar si de a imbunatati circulatia pietonala.
Pasaj pietonal Eroii Revolutiei
Lucrarile la Pasajul pietonal de la Piata Eroii Revolutiei sunt abandonate din 2008, desi municipalitatea a platit in totalitate lucrarea si ar fi trebuit sa fie gata pana acum. Reprezentantii municipalitatii au raspuns la solicitarea HotNews ca au reziliat contractul cu vechiul constructor si ar urma sa aiba loc o noua licitatie in curand. Interesant este ca, desi s-au platit 12 milioane de lei, adica toata lucrarea, municipalitatea inca evalueaza lucrarile executate si nu stie ce a mai ramas de facut.
Lucrarile la pasajul pietonal de la Piata Eroii Revolutiei au inceput in 2007, executantul lucrarii, desemnat in urma licitatiei, fiind consortiul Iridex&Sopmet, care trebuia sa termine lucrarea in 18 luni contra sumei de circa 12 milioane lei.
In 2008 lucrarile au fost sistate de conducerea de la acea vreme a Municipalitatii, in vederea semnarii unui act aditional de crestere a valorii contractului si a termenului de executie. In iulie, 2008, dupa ce s-a schimbat conducerea Primariei Capitalei, s-a cerut rezilierea contractului cu constructorii Iridex Grup Constructii si Sopmet.
„In iulie 2008, pentru ca au existat suspiciuni cu privire la temeinicia suplimentarii valorii contractului, reprezentantii Municipalitatii s-au adresat instantei de judecata. In acest moment actiunea in instanta s-a finalizat definitiv si irevocabil. Au fost efectuate platile pentru lucrarile real executate in valoare de circa 12,2 milioane lei”, sustin reprezentantii municipalitatii.
Reamintim ca in 2008, inainte de alegeri, Consiliul General al municipiului Bucuresti a aprobat majorarea sumei alocate pentru pasaj de la 12 la 18 milioane lei pe motiv ca se pun in plus 3 escalatoare.
- Ce proiecte de infrastructura primesc bani in 2014, potrivit bugetului aprobat pe anul 2014:
- lucrari aflate in derulare/finalizate:
– 78 de milioane lei datorie pentru Pasajul Basarab, lucrare finalizata in iunie 2011;
– 40 milioane lei pentru strapungerea bd. Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu, unde Primaria a finalizat exproprierile pentru a putea incepe lucrarea;
– 45 milioane lei pentru bulevardul Buzesti-Berzei-Uranus lucrare finalizata si inaugurata la inceputul acestui ani;
– 45 milioane lei pentru Penetratia Splaiul Independentei – Ciurel – A1. Planul urbanistic zonal care stabileste traseul acestui drum expres a fost blocat in instanta, insa Ion Dedu, seful directiei de Infrastructura din Primaria Capitalei spune ca se pot face exproprierile si in baza studiului de fezabilitate.
– 56 milioane lei pentru modernizarea bd. Liviu Rebreanu. Lucrarea este finalizata;
– 16 milioane lei pentru lucrarile de modernizare la bd. Aerogarii;
– 45 milioane lei pentru modernizarea pasajului rutier de la Muncii, pasaj aflat in lucru;
– 50 milioane lei pentru pasajul suprateran Splaiul Unirii – Mihai Bravu, pasaj aflat in lucru;
– 30 milioane lei pentru modernizarea Soselei Pantelimon si Iancului, strazi aflate in lucru;
- lucrari noi, anuntate sa inceapa in 2014
– 20 milioane lei pentru penetratia bd. Timisoara;
– 15 milioane lei pentru pasajul rutier subteran de la Piata Presei;
– 10 milioane lei pentru pasajul pietonal de la piata Romana;
– 40 milioane lei pentru largirea strazii Fabrica de Glucoza.
– 40 milioane lei pentru supralargirea strazii Brasov pana la intersectia cu Sos Alexandriei plus pasaj rutier la intersectia str. Brasov cu bd. Ghencea.