Privatizarea rutelor de cale ferata este un esec
Privatizarea mai multor rute de cale ferata din Prahova se dovedeste a fi, pe zi ce trece, un esec. Numeroase trenuri au fost anulate, angajatii preluati de operatorul particular muncesc nonstop, oboseala acestora putind pune in pericol si siguranta traficului, iar vagoanele CFR inchiriate de la stat arata jalnic.
Anul trecut, o data cu adoptarea Hotaririi de Guvern 27/2004, mai multe sectii de circulatie CFR interjudetene au fost scoase la privatizare. In Prahova, Compania de Transport Feroviar Bucuresti a concesionat trei astfel de rute: Ploiesti Nord-Maneciu, Buda-Slanic si Cimpina-Cimpinita.
Calatoria a devenit o aventura
Pe 1 octombrie 2004 au intrat in vigoare doua contracte semnate de operatorul privat si Compania Nationala CFR SA, respectiv CFR Calatori. “In contractul semnat cu CNCFR SA, concesionarul a obtinut tot ce tine de infrastructura si personal, iar prin cel semnat cu CFR Calatori, i-au fost inchiriate locomotivele si vagoanele care deserveau rutele respective.
Din cite stiu eu, chiria pe care acesta o plateste pentru toate rutele preluate din Prahova, Dimbovita si Brasov este de doar 600 de milioane de lei pe an!”, sustine Adrian Codreanu, secretarul general al Uniunii Sindicatelor Libere Feroviare Miscare Comercial Bucuresti.
Desi chiria modica ar fi trebuit compensata prin investitii in modernizarea vagoanelor, sindicalistii sustin ca nu s-a respectat nici macar programul de igienizare a trenurilor, astfel incit o calatorie pe rutele interjudetene a devenit o aventura periculoasa.
Salariatii sint epuizati
Desi in contractul semnat cu Compania Nationala CFR sint prevazute numeroase clauze care-l obliga pe patron sa asigure conditii decente de munca angajatilor, sindicalistii acuza conducerea Companiei de Transport Feroviar Bucuresti de incalcarea acestor prevederi.
“Inca de la inceput am avut probleme cu domnul Stefan Movila, patronul societatii din Bucuresti, si doar la insistentele noastre a preluat 142 de oameni din cei 250 care lucrau in sectiile concesionate. I-am spus ca personalul insuficient ii va crea numai probleme, dar, din ratiuni financiare, a facut cum a vrut.
Asa s-a ajuns in situatia ca acei oameni sa lucreze nonstop zile in sir, pentru ca nu are cine sa-i schimbe la tura! La sfirsitul lunii decembrie, aproape 50 de oameni s-au declarat inapti pentru serviciu dupa ce lucrasera peste 24 de ore neintrerupt. Nici macar orele suplimentare efectuate nu le sint platite, desi am reclamat acest lucru inclusiv la Inspectoratul Teritorial de Munca.
Stiti ce solutie a gasit pentru a rezolva aceasta problema? Pe perioada Sarbatorilor a anulat toate trenurile, iar de la 1 ianuarie a mai lasat doar un sfert din numarul minim de curse prevazute in contract”, afirma liderul sindical.
Maxi-taxi sa traiasca
In aceste conditii, Gara de Sud, unul dintre cele mai importante noduri de cale ferata din tara, a ajuns o simpla halta. “Am vrut sa iau trenul de Maneciu, dar am vazut ca nu am decit o cursa, la opt seara. Le-au scos pe toate din cursul zilei. Nu stiu cine a luat aceasta masura, dar rau ne-a mai facut.
Eu sint pensionara, aveam reducere la bilet, iar acum trebuie sa iau microbuzul”, povesteste o batrina, in timp ce priveste lung catre tabela cu mersul trenurilor, spinzurata pe un perete insalubru al garii. Cei mai fericiti sint patronii companiilor de maxi-taxi, ale caror masini se dovedesc neincapatoare pentru clientii de altadata ai CFR-ului.
Desi reprezentantii sindicalistilor au facut numeroase sesizari la prefectura, Consiliul Judetean Prahova, Autoritatea Feroviara si la cele doua companii de stat care aveau obligatia de a monitoriza felul in care operatorul privat isi respecta clauzele contractuale, pina acum nici o institutie a statului nu a luat vreo masura.
Chiar daca am incercat sa aflam care este si punctul de vedere al conducerii Companiei de Transport Feroviar Bucuresti, acest lucru a fost imposibil, directorul societatii, Stefan Movila, nefiind de gasit nici macar pe telefonul mobil.