Sari direct la conținut

Producătorii de răcoritoare se plâng că românii au cumpărat mai puțin din cauza accizei introduse de la 1 ianuarie 2024: un efect poate fi pierderea locurilor de muncă

HotNews.ro
Băuturi răcoritoare, diferite branduri, Foto: Paul ELLIS / AFP / Profimedia
Băuturi răcoritoare, diferite branduri, Foto: Paul ELLIS / AFP / Profimedia

Volumul de băuturi răcoritoare vândute în primul trimestru din anul 2024 a scăzut cu 5% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, spune Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare (ANBR), care dă vina pe introducerea accizei de la 1 ianuarie 2024.

Conform sursei citate, aceasta se adaugă scăderii de 10% în volum în anul 2023, față de anul 2022, ca efect al creșterii TVA de la 9% la 19%, măsură aplicată la momentul respectiv doar pentru această categorie de produse.

“Toate aceste măsuri discriminatorii impuse sectorului băuturilor răcoritoare au dus la creșteri de preț pentru consumator implicând o creștere directă a prețului mediu pe litru la raft între 20-25% și până la 50% pentru băuturile în ambalaje la peste 2,5l. Creșterea directă a prețului înseamnă +14 puncte procentuale față de rata medie actuală a inflației din România și +5 puncte procentuale peste rata medie a inflației din industria alimentară”, menționează sursa citată.

Consecințele imediate și directe, spune ANBR, se vor traduce în:

  • redimensionarea afacerilor
  • pierderea locurilor de muncă
  • reducerea investițiilor sau renunțarea la acestea
  • distorsionarea lanțului comercial natural, prin găsirea de soluții de către comercianți de a evita plata taxelor, fie prin comerț ilegal, respectiv o creștere a practicilor evazioniste, fie prin creșterea comerțului cu țări terțe
  • modificarea obiceiurilor de consum, mai ales în rândul tinerilor, cu consecința naturală ca o parte dintre consumatori să se îndrepte către produse alcoolice care vor avea un preț similar cu cel al băuturilor răcoritoare
  • scăderea gradului de conformare voluntară pentru o industrie care în acest moment de află în topul celor cu o rată de colectare foarte mare a taxelor și impozitelor, etc.

“Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare consideră această măsură de suprataxare a băuturilor răcoritoare ca fiind discriminatorie, deoarece ea nu vizează întreaga cantitate de zahăr din dieta unei persoane. Zahărul din băuturile răcoritoare reprezintă doar 3% din aportul mediu zilnic de calorii al unei persoane, conform unor studii realizate la nivel european de către Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA). Mai mult, zahărul din băuturile răcoritoare nu este diferit de zahărul adăugat în alte categorii de produse”, menționează sursa citată.

De la 1 ianuarie 2024 s-a introdus o taxă pentru zahăr. Mai exact este vorba despre o acciză pentru:

• băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între 5g – 8 g/100 ml de 40 lei/hl

• băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8 g/100 ml de 60 lei/hl

Prin zahăr adăugat, conform definiției din OUG 115/2023, se înțelege zahăr din trestie, zahăr brun, zaharoză cristalină, zahăr invertit, dextroză, melasă, zaharuri din miere, melasă și siropuri, cum ar fi sirop de malț, sirop de fructe, sirop de malț de orez, sirop de porumb, sirop de porumb bogat în fructoză, sirop de arțar, sirop de glucoză, glucoză-fructoză, fructoză, zaharoză, glucoză, lactoză, lactoză hidrolizată, galactoză, zaharuri în nectaruri, cum ar fi nectarul de flori de cocos, nectarul de curmale, nectarul de agave, zaharuri din dulceață, adăugate ca ingrediente.

Vezi și: Ce prețuri vor crește de la 1 ianuarie ca efect al majorării TVA, al noii taxări la băuturile cu zahăr și al creșterii accizei la carburanți

INTERVIURILE HotNews.ro