Sari direct la conținut

Proiect de OUG: De la 1 ianuarie 2019, benzina trebuie să conțintă minim 8% biocarburant

HotNews.ro
Carburanti, Foto: Michelin
Carburanti, Foto: Michelin

​Furnizorii de carburanţi vor introduce pe piaţă de la 1 ianuarie 2018 numai benzină cu un conţinut de biocarburanţi de minimum 8% în volum față de 4,5% cât este acum, se arată într-un proiect de Ordonanță de Urgență publicat pe site-ul Ministerului Energiei. Este o obligație impusă prin directive europene, iar neaplicarea ei ar putea duce la sesizarea României la Curtea de Justiție a Uniunii Europene și obligarea la plata unor amenzi și/sau penalități, se precizează în proiectul de act normativ. În cazul motorinei, conținutul de biocarburanți trebuie să fie de minim 6,5% în volum.

Majorarea cotei de biocarburanți de la 4,5% la 8% ar fi trebuit să se producă încă de la 1 ianuarie 2018, dar autoritățile române au amânat cu un an. Însă Comisia Europeană a declanșat două cauze pentru netranspunerea legislației.

Ținând cont de faptul că statele membre trebuie să realizeze o monitorizare completă și o raportare a intensității gazelor cu efect de seră generate de combustibilii pentru transport în conformitate cu Directiva 2015/652/CE, al cărei termen de transpunere a fost 21 aprilie 2017 și având în vedere că termenul de transpunere a Directivei 2015/1513/CE a fost 10 septembrie 2017, în data 23 aprilie 2018 a fost transmisă, Agentului Guvernamental pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene, scrisoarea K2/1125 prin care se solicita prelungirea cu trei luni, până la data de 09.08.2018, a termenului stabilit pentru transmiterea răspunsului la avizul motivat în cauza 2017/0273 (infrigement).

Având în vedere faptul că s-a primit răspunsul Secretariatului General al Comisiei Europene Ares(2018) 2372198, în data de 04.05.2018, prin care Comisia Europeană a aprobat prelingirea cu trei luni a termenului de răspuns, până la data de 09.08.2018, este necesară transpunerea Directivei 2015/652 și Directivei 2015/1513 cu maximă celeritate„, se arată în proiectul de act normativ.

Câteva prevederi ale proiectului de Ordonanță de Urgență

  • De la data de 1 ianuarie 2019, benzina trebuie să aibă un conţinut de biocarburant de minimum 8% în volum.
  • În cazul în care, în cadrul standardului de produs aplicabil, conţinutul de etanol din benzină depăşeşte valoarea de 5% în volum sau conţinutul de oxigen din benzină depăşeşte 2,7 % m/m, pe etichetă se include şi următorul text de avertizare: «Atenţie! Verificaţi compatibilitatea motorului autovehiculului dumneavoastră cu acest amestec de carburant.»
  • În cazul în care, în cadrul tipului de amestec există aditivi metalici, se va include şi următorul text de avertizare: «Atenţie! Amestecul de carburant conţine aditivi metalici.»
  • Se interzice introducerea pe piaţă a benzinei cu tetraetil de plumb. Prin derogare, se permite comercializarea unor cantităţi de benzină cu un conţinut de plumb care nu depăşeşte 0,15 g/l, până la maximum 0,03% din totalul vânzărilor de benzină din anul precedent înregistrate în România, destinate a fi utilizate exclusiv de către vehicule de colecţie aparţinând unui tip caracteristic şi distribuite prin intermediul grupurilor specifice interesate.
  • Furnizorii de carburanţi introduc pe piaţă numai motorină cu un conţinut de biocarburanţi de minimum 6,5% în volum.
  • În cazul în care, în cadrul standardului de produs aplicabil, conţinutul de EMAG din motorină depăşeşte valoarea de 7 % în volum, se include şi următorul text de avertizare: «Atenţie! Verificaţi compatibilitatea motorului autovehiculului dumneavoastră cu acest amestec de carburant
  • În cazul în care, în cadrul tipul de amestec există aditivi metalici, se include şi următorul text de avertizare: «Atenţie! Amestecul de carburant conţine aditivi metalici
  • Până la data de 31 decembrie 2020, furnizorii au obligaţia să reducă emisiile de gaze cu efect de seră generate pe durata ciclului de viaţă pe unitatea de energie a carburantului şi energia furnizată cu până la 10%, dar nu mai puţin de 6%, în raport cu emisiile de gaze cu efect de seră generate pe durata ciclului de viaţă pe unitatea de energie de carburanţii fosili în 2010, având ca referinţă standardul pentru carburanţi aferent acelei perioade.
  • Pentru realizarea obiectivului de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră conform prevederilor prezentului articol, furnizorii de carburanţi introduc pe piaţă, de la data de 1 ianuarie 2019, numai benzină cu un conţinut de minimum 8% în volum biocarburanţi, precum şi motorină cu un conţinut de minimum 6,5% în volum biocarburanţi.
  • Prin excepţie, se admite introducerea pe piaţă a unor cantităţi de benzină şi motorină fără componentă de biocarburant destinată a fi utilizată numai pentru alimentarea autovehiculelor la ieşirea de pe banda de montaj.
  • Valorile conţinutului de biocarburanţi din benzină şi motorină introduse pe piaţă, prevăzute ȋn prezentul act normativ, se referă la biocarburanţii care nu sunt obţinuţi din deşeuri, reziduuri, material celulozic de origine nealimentară şi material ligno-celulozic. În vederea respectării obligaţiilor privind energia regenerabilă stabilite la nivel naţional şi a obiectivului de utilizare a energiei din surse regenerabile în toate tipurile de transporturi, contribuţia adusă de biocarburanţii din deşeuri, reziduuri, material celulozic de origine nealimentară şi material lingo-celulozic se consideră a fi dublă faţă de cea adusă de alţi biocarburanţi.

Vezi aici actul normativ

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro