Sari direct la conținut

PwC România Tax Talks: Ne așteptăm la o activitate extrem de intensă de monitorizare și control privind plafonarea adaosului comercial

PwC România
PwC România Tax Talks, Foto: PwC România
PwC România Tax Talks, Foto: PwC România

Modificările aduse taxelor pe consum – TVA, accize, taxa pe adaosul de zahăr -, precum și legislația privind plafonarea adaosului comercial vor aduce un efort suplimentar de interpretare și implementare, dar și acțiuni multiple de control și risc crescut de aplicare a unor sancțiuni pentru producători, furnizori, distribuitori și comercianți. În noul episod PwC Romania Tax Talks, Ruxandra Târlescu, Partener, Inge Abdulcair, Director, și Cătălina Nacev, Avocat senior coordonator D&B David și Baias au discutat despre aspectele practice ale modificărilor la TVA și accize și despre acțiunile de monitorizare și control ale ANAF și ale Consiliului Concurenței.

Urmăriți episodul 2 al PwC Tax Talks:

Principalele declarații

  • Aceste majorări de cote vin într-un context cu inflație ridicată. Întrucât se vor reflecta în prețuri destul de repede, acestea vor scădea puterea de cumpărare și consumul, afectând atât consumatorii, populația, cât și producătorii și comercianții.
  • Similar altor țări din UE, precum Ungaria și Croația, autoritățile au aplicat încă din vară măsuri de plafonare a prețurilor prin OUG 67/2023, cu scopul de a susține consumatorii afectați negativ de inflație. Practic, pentru anumite produse din coșul de bază, cota de adaos comercial a fost plafonată la 20% pentru procesatori și comercianți și 5% pentru toți distribuitorii pe lanțul de distribuție.
  • Principala provocare a fost înțelegerea modalității de aplicare a restricțiilor suplimentare raportat la specificul modelului de afaceri. Dinamica și fluxurile operaționale din lanțul de aprovizionare alimentar sunt extrem de complexe, iar în acest context, modalitatea de aplicare a unei astfel de restricții este diferită de la caz la caz.
  • Atât Consiliul Concurenței, cât și ANAF, prin Direcția Generala Antifraudă, au fost extrem de active în monitorizarea și verificarea modalității de aplicare a Ordonanței și am văzut cazuri de sancționare efectivă pentru încălcarea cotelor de adaos. Ne așteptăm la continuarea acestor controale și în viitor.
  • Taxa pentru băuturile cu conținut de zahăr există și în alte țări, cum ar fi Franța, Belgia, Portugalia, Ungaria, dar in variante diferite. De la 1 ianuarie 2024 vom avea accize pentru băuturile nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este mare mai mare decât 5g.
  • Aplicarea unor cote de TVA diferite atrage probleme de interpretare privind încadrarea corectă a produselor. Care sunt produsele pentru care se aplică cota redusă? Avem referințe pentru cozonac și biscuiți: doar cozonac? și panetone? Biscuiți cu cremă, fără cremă?
  • Două aspecte au stat la baza majorărilor de cote, practic la revenirea lor la nivelul standard. Primul este că România are mari probleme de colectare a TVA, iar aplicarea cotelor reduse a fost motivată în actele normative prin care au fost adoptate de-a lungul timpului inclusiv pentru a crește conformarea fiscală. Însă, în ultimul raport privind deficitul de încasare a TVA, Comisia Europeană a precizat în mod expres că reducerea unor cote de TVA nu a ajutat la îmbunătățirea colectării.
  • Al doilea aspect este legat direct de deficitul de colectare și se referă la extinderea plajei de produse și/sau servicii cu cote reduse în ultimii ani și implicit scăderea ratei efective de TVA pentru total consum.

Articol susținut de PwC România

ARHIVĂ COMENTARII