Sari direct la conținut

Rezolvare subiecte BAC 2024 la Limba Română. „Subiecte de dificultate medie, cerințele trebuiau citite cu atenție pentru o rezolvare corectă”

HotNews.ro
Simulare examen clasa a-VIII-a, Foto: Inquam Photos / George Călin
Simulare examen clasa a-VIII-a, Foto: Inquam Photos / George Călin

Subiectele primite de absolvenții de liceu la proba de la Limba română la Bacalaureat 2024, rezolvate de profesoara Cristina Marian Ionescu, de la Colegiul Național „I.L. Caragiale” Ploiești, pentru HotNews.ro. 

Profesoara Cristina Marian Ionescu explică pentru HotNews.ro care a fost gradul de dificultate a subiectelor, cum ar fi trebuit elevii să rezolve exercițiile, ce trebuia scris la eseu și dacă au existat capcane în cerințele la proba la Română la Bacalaureat 2024.

„Aș începe prin a spune că subiectele au fost de dificultate medie, echilibrate, doar că textele-suport și cerințele trebuiau citite cu atenție pentru o rezolvare corectă, o abordare corespunzătoare. Bineînțeles că sunt subiecte la care putem vorbi despre o diversitate a competențelor și a cunoștințelor verificate – înțelegere și producere de text, identificare și prezentare de trăsături, argumentare. În toate cele trei subiecte au fost importante coerența și logica discursului, expresivitatea formulărilor, experiența de lectură și corectitudinea exprimării”, ne explică Cristina Marian Ionescu.

Rezolvare subiectul I la Română la BAC 2024

Profesoara Cristina Marian Ionescu este de părere că elevii nu au avut capcane la partea A a subiectului la Română la BAC 2024 și că nu ar fi trebuit să fie dificil de rezolvat pentru că „informațiile la care copiii trebuiau să se raporteze se găseau relativ ușor în text”.

O altă mențiune pe care profesoara ne-a făcut-o este că toate exercițiile la Română la BAC 2024 trebuiau rezolvate prin enunțuri, nu prin rezolvare schematică. În caz contrar cerinței, elevii vor fi depunctați.

  • Exercițiul 1, structurile se găseau la începutul și finalul textului. Sensul secvenței „pe neașteptate” – „brusc”, „inopinat”, „instantaneu”. Sensul cuvântului „împrejurare” – „situație”, „conjunctură”.
  • Exercițiul 2 – informația din text se găsea pe primul rând – „Gazeta literară”.
  • Exercițiul 3 – informația se găsea în al doilea alineat al textului – „important era aici ca răspunsul să fie redactat cu alte cuvinte față de cele pe care le alegeau să le citeze”, spune profesoara.
  • Exercițiul 4 – Cristina Marian Ionescu atrage atenția asupra verbului de comandă „explică”: „Aici puteau să spună că l-au surprins repeziciunea deplasării, siguranța ei, a venit neînsoțit, fără baston, acestea contrastând cu apariția lui Arghezi în spațiul public”.
  • Exercițiul 5 – Elevii trebuiau să se încadreze în minimul de cuvinte impus pentru a obține punctele. „Este important să menționeze un substantiv ca trăsătură, să fie prezentată în text: spiritul de observație, emotivitatea, pasiunea pentru lectură, sinceritatea. Aveau multe trăsături evidențiate”, explică profesoara.

La eseul argumentativ de la partea B, Cristina Marian Ionescu subliniază că era important ca elevii:

  • să argumenteze pro sau contra, nu pe ambele;
  • să atingă numărul de cuvinte;
  • să respecte structura textului argumentativ (ipoteză care să plece de la o idee generală și formularea clară a acesteia, prin două argumente formulate și dezvoltate);
  • să aibă o concluzie relevantă și corelată cu ipoteza.

„Obțin punctaj bun dacă au avut în vedere atât respectarea subiectului propus, pentru că altfel nu primesc punctaj, cât și pentru redactare. Adică dacă au folosit conectorii specifici textului argumentativ, dacă au avut o exprimare corectă și așezarea în pagină, vizibilitatea”, explică dna. profesoară.

Rezolvare subiectul II la Română la BAC 2024

La rolul notațiilor autorului, profesoara Cristina Marian Ionescu este de părere că absolvenții de liceu se așteptau să le pice acest subiect, întrucât au tot lucrat în liceu pe acesta. „Nu le cerea decât atenție, o lectură atenție pentru a formula un răspuns pe măsură”.

Ce ar fi trebuit să scrie elevii pentru un răspuns corect, explicat de dna. profesoară:

  • să specifice de la început care este rolul general al notațiilor autorului – „ele sprijină viziunea regizională, îndrumă jocul actorilor, ajută cititorul să își imagineze acțiunea, aduc informații despre spațiul și timpul acțiunii, informații despre personaje”;
  • prima notație conținea locul acțiunii, unde elevii ar fi trebuit să dezvolte spațiul precizat de autor, cu detaliile pe care le citeau în fragment – decor, mobilier etc.;
  • alte notații introduceau personajele, pe care trebuiau să le numească, că își lasă pălăriile în cui, mișcarea scenică, gesturile – „oprindu-se în prag”, „arată biroul” etc.

Întrebată despre dificultatea acestei cerințe, Cristina Marian Ionescu plasează rolul notațiilor autorului într-o categorie ușor de distins.

Rezolvare subiectul III la Română la BAC 2024

„Au avut un subiect la alegere. Puteau alege orice nuvelă studiată în liceu – Moara cu noroc, În vreme de război, Alexandru Lăpușneanu și așa mai departe”, ne spune profesoara Cristina Marian Ionescu, adăugând că realizarea eseului de 400 de cuvinte nu ar fi trebuit să le aducă elevilor vreo dificultate. Aceasta a mai precizat că elevii nu vor fi punctați pentru redactare, dacă nu au atins minimul de cuvinte.

La fel de important este să respecte și să rezolve cerința dată, mai spune ea: „Dacă un elev la uman, în loc de caracterizarea personajului prezintă acțiunea, nu i se va acorda punctaj de niciun fel”.

Ce ar fi trebuit să scrie elevii pentru un răspuns corect, explicat de dna. profesoară:

  • să aibă grijă la selectarea operei și să o numească corect, împreună cu autorul;
  • să urmărească atent reperele: „Este importantă comentarea unor episoade, atât în prezentarea operei (episoade care au legătură cu tema operei), cât și episoade care au legătură cu personajul sau cu trăsăturile acestuia. Nu este suficient să amintim de ea pentru a obține punctajul”;
  • să analizeze a două elemente de structură sau de limbaj, menționate în paranteză: „Să dovedească, prin analiză, că opera se cunoaște”.

Am întrebat-o doamna profesoară și unde se situează nuvela, din punct de vedere al dificultății elaborării eseului, dintre toate operele care ar fi putut pica la subiectul III BAC 2024:

„Nivelul de dificultate este mediu și nu un subiect la care să nu se fi așteptat. Pentru unii, chiar a fost un subiect pe care, văzându-l, s-au bucurat să-l aibă în față”.

Ce subiecte au picat la Română BAC 2024

Primele poze cu subiecte au fost publicate de stirileprotv.ro, la 20 de minute de la începutul oficial al probei. Ulterior, după terminarea probei la Română BAC 2024, edupedu.ro, site-ul specializat pe educație, a publicat subiectele primite luni de absolvenții de liceu.

Subiectul I

În partea A a primului subiect, elevii au avut de rezolvat cinci exerciții pe baza fragmentului primit la prima vedere și anume „O vizită la Tudor Arghezi” (din volumul „Amintiri și portrete”), de Gabriel Dimisianu.

La primul exercițiu, elevii au avut de indicat sensul din text al secvenței „pe neașteptate” și al cuvântului „împrejurare”.

La al doilea exercițiu, au avut de numit revista la xare lucrează un personaj din textul dat.

La al treilea exercițiu, elevii trebuiau să justifice, printr-o secvență din text, cum își propune să se comporte Dimisianu în vizită la Arghezi.

La al patrulea exercițiu, elevii au avut de explicat motivul pentru care Gabriel Dimisianu este surprins când Tudor Arghezi intră în cameră.

La ultimul exercițiu din partea A, candidații au prezentat o trăsătură morală a lui Gabriel Dimisianu, pe baza informațiilor din text.

La partea B, cerința a fost de a redacta un text argumentativ de minim 150 de cuvinte, în care să prezinte dacă emoțiile influențează sau nu sinceritatea exprimării.

Subiectul II

Elevii au avut de prezentat rolul notațiilor autorului, pe baza unui fragment din piesa de teatru „Omul cu mârțoaga”, de George Ciprian.

Subiectul III

La ultimul subiect, cel mai amplu al examenului de Bacalaureat, candidații de la profilul real au avut de scris un eseu de minim 400 de cuvinte, în care să prezinte particularitățile nuvelei „Moara cu noroc”, de Ioan Slavici.

Elevii de la profilul uman au avut de elaborat caracterizarea unui personaj din „Moara cu noroc”, potrivit stirileprotv.ro și observatornews.ro.

Elevii au avut la dispoziție trei ore pentru a rezolva exercițiile primite la Limba română la examenul de Bacalaureat 2024.

Marți, 2 iulie, urmează să aibă loc proba obligatorie a profilului de la examenul de BAC 2024, la Matematică – pentru profilul real – sau Istorie – pentru profilul uman. 

Joi, 4 iulie, va avea loc proba la alegere a profilului. 

Primele note de la examenul de BAC 2024 vor fi făcute publice pe 8 iulie. În aceeași zi, între orele 12:00-18:00, cei nemulțumiți de nota primită vor putea depune contestații. Notele finale vor fi publicate în 12 iulie.

INTERVIURILE HotNews.ro