Sari direct la conținut

România are cea mai ridicată rată de adopție a vehiculelor pur electrice din Europa Centrală și de Est, arată un studiu. Care sunt obstacolele din calea acestor mașini

HotNews.ro
Masina electrica la incarcat, Foto: Shutterstock
Masina electrica la incarcat, Foto: Shutterstock

România a avut un an 2023 foarte bun pentru mașinile 100% electrice, dar 2024 este mai slab. Un studiu Roland Berger arată că a crescut numărul românilor care sunt mulțumiți de infrastructura de încărcare, însă rămân o serie de probleme, dincolo de viteza medie de încărcare.

România stă ceva mai bine la capitolul rețea de încărcare pentru electrice

„România are cea mai ridicată rată de adopție a vehiculelor pur electrice din Europa Centrală și de Est, dar există în continuare potențial semnificativ de creștere, situându-se totuși sub media europeană și cea globală”, susține Szabolcs Nemes, Managing Partner în cadrul Roland Berger România.

„Piața vehiculelor electrice se confruntă în prezent cu o serie de provocări, inclusiv în ceea ce privește costurile cu energia, inflația, reducerea sau chiar eliminarea subvențiilor guvernamentale acordate în diferite țări, accesibilitatea mai redusă în raport cu mașinile tradiționale sau preocuparea consumatorilor referitoare la numărul încă redus de stații de încărcare. Cu toate acestea, considerăm că perspectivele pe termen mediu și lung rămân optimiste”, a mai declarat Szabolcs Nemes.

Infrastructura de reîncărcare electrică din România a continuat să se extindă, numărul de locații publice de încărcare crescând cu aproximativ 50%. Numărul mediu de vehicule electrice per punct public de încărcare, de 14,2, s-a menținut ușor peste media europeană (16,5) și cea globală (15,3), deși a prezentat un ușor declin față de anul precedent, având în vedere viteza mai rapidă de creștere a parcului auto electrificat.

Ținând cont de obiectivul ambițios asumat de România prin Planul Național de Recuperare și Reziliență (PNRR) de a ajunge la aproximativ 30.000 de puncte de încărcare până în 2026, se anticipează că dezvoltarea rețelei naționale de reîncărcare electrică va continua într-un ritm accelerat.

De ce este bună eliminarea încărcării gratuite a mașinilor electrice

Un pas important în această direcție este și eliminarea încărcării gratuite a mașinilor electrice, inclusiv în stațiile gestionate de primării, acesta fiind un pas necesar pentru asigurarea viabilității economice a acestor servicii. În plus, se observă și tendința de consolidare, marcată de achiziția recentă a unui dintre principalii operatori de stații de încărcare din România. În același timp, este important ca apariția de noi puncte de încărcare să se facă pe baza unei strategii care să aducă aceste puncte pe rutele tranzitate, atât pe autostrăzi cât și pe drumuri județene/naționale.

Un exemplu în acest sens este introducerea unei astfel de obligativități în caietele de sarcini pentru amenajarea parcărilor, punctelor de odihnă sau stațiilor de alimentare de pe autostrăzi, lucru pe care autoritățile au început să-l facă. Numai că nu este suficient, drumurile naționale/europene din România suferă la acest capitol.”, este de părere Dragoș Fundulea, Principal și expert în e-mobilitate la Roland Berger.

Nivelul general de satisfacție față de infrastructura de reîncărcare electrică este peste media europeană și cea globală, însă viteza de încărcare rămâne o preocupare, se mai spune în studiu.

Conform studiului EV Charging Index 2024, în România, 86% dintre proprietarii de vehicule electrice intervievați au declarat că sunt mulțumiți de experiența generală de încărcare, iar 87% dintre ei consideră că încărcarea la stațiile publice a devenit mai ușoară în ultimele 6 luni, în creștere cu 11 și, respectiv, 3 puncte procentuale față de anul trecut. Mai mult, aceste valori sunt peste media europeană și cea globală.

Și percepția față de viteza de încărcare s-a îmbunătățit față de ediția anterioară, dar rămâne în continuare o preocupare: doar 59% dintre respondenți sunt mulțumiți de viteza de încărcare la stațiile publice, o pondere ușor mai ridicată decât media globală de 55%.

„România se numără printre țările europene cu cea mai mare pondere a stațiilor de încărcare rapidă și ultra rapidă ceea ce face ca acest rezultat să fie mai puțin surprinzător. Fără îndoială, este necesară continuarea eforturilor de dezvoltare a rețelei de încărcare electrică pentru a ține pasul cu creșterea parcului auto electrificat și așteptările clienților. În momentul în care vom avea o rețea de încărcare rapidă de-a lungul celor mai importante coridoare de transport, densitatea rețelei nu va mai fi principala problemă a șoferilor care se tem că autonomia mașinii nu ar fi suficientă.”, spune Szabolcs Nemes, Managing Partner la Roland Berger România.

România stă destul de bine în clasamentul general

România a urcat 5 poziții, până pe locul 20, cu 46 de puncte din maximum de 100, în cea de-a 5-a ediție a studiului „EV Charging Index”, realizat de compania de consultantă strategică Roland Berger. În ediția anterioară, realizată în vara anului 2023, țara noastră ocupa locul 25, cu un total de 39 de puncte.

Studiul analizează tendințele în sectorul electromobilității, acoperă 32 de piețe din cinci regiuni și se bazează pe 31 de indicatori, fiind rezultatul interviurilor cu experți din industrie, analizei celor mai recente date de piață și a unui sondaj de opinie la care au participat peste 16.000 de persoane din toate țările analizate.

La vârful clasamentului rămâne China, cu un total de 82 de puncte. Principalii săi competitori – Germania, Statele Unite ale Americii, Olanda – au înregistrat fie o stagnare, fie o scădere a scorurilor, o tendință observată în 2023 în majoritatea piețelor dezvoltate.

Studiul realizat de Roland Berger detaliază patru factori cheie de influență care au contribuit la această evoluție, inclusiv rata de adopție a vehiculelor electrice, cadrul politic și legislativ, infrastructura de reîncărcare electrică, precum și dinamica pieței.

INTERVIURILE HotNews.ro