Sari direct la conținut

Rusia își face încă o „flotă fantomă”, cumpărând cele mai vechi nave de un anumit tip

HotNews.ro
Rusia își face încă o „flotă fantomă”, cumpărând cele mai vechi nave de un anumit tip
Nave de transport de gaz natural lichefiat - FOTO: Shutterstock,com

Misterioși cumpărători suspectați de legături cu Rusia au început să strângă zeci de nave capabile să transporte gaze naturale lichefiate (GNL), în cadrul unor acțiuni care sugerează că Moscova își extinde „flota fantomă” de nave capabile să transporte produse energetice, scrie Financial Times.

Surse din industria navală au spus pentru publicația citată că o serie de companii necunoscute până acum, multe înregistrate în Emiratele Arabe Unite, au achiziționat nave de transport GNL în ultimul an, crescând prețurile de pe piață, în special pentru cele mai vechi nave.

Valul de achiziții seamănă cu modul prin care Moscova a creat o „flotă fantomă” de petroliere pentru a transporta țiței în întreaga lume în ciuda sancțiunilor occidentale, folosind adesea Emiratele Arabe Unite ca centru pentru acest gen de comerț.

Deși vânzările rusești de GNL sunt mai puțin afectate de sancțiunile occidentale decât petrolul, Moscova pare că se pregătește pentru înăsprirea restricțiilor.

Flota fantomă de petroliere e deja „pe steroizi”

Numeroasele petroliere care transportă petrol care încalcă sancțiunile reprezintă o provocare, deoarece sunt greu de urmărit din cauza lipsei de transparență în privința proprietarilor și a utilizării de asigurări și a altor servicii maritime din țări din afara Occidentului, având puține stimulente pentru a respecta standarde de transport maritim, scria în mai Reuters.

„Se observă un număr mai mare de nave care au găsit modalități de a eluda sancțiunile prin operarea în afara jurisdicției occidentale”, a declarat Michelle Wiese Bockmann, analist principal la grupul de date maritime Lloyd’s List Intelligence.

„Flota fantomă e pe steroizi acum. Iar practicile înșelătoare de transport maritim în care se angajează devin din ce în ce mai complexe și mai sofisticate”, a adăugat acesta.

Printre acestea se numără transferurile periculoase de petrol de pe o navă pe alta în apele internaționale pentru a evita controalele, falsificarea numerelor de identificare a navelor, transmiterea de informații false de către navele-cisternă cu privire la poziția lor și navigația sub pavilioanele unor țări cu standarde scăzute de supraveghere tehnică, a explicat Bockmann.

Sute de nave sunt deja în „flota fantomă” de petroliere a Rusiei

Lovită de sancțiunle occidentale menite să-i reducă veniturile din țiței, Rusia a recurs la o „flotă fantomă” de petroliere pentru a-și vinde produsele energetice. Petrolul rusesc continuă să ajungă la cumpărătorii din întreaga lume, scria anul trecut CNN.

Pe măsură ce sancţiunile occidentale împotriva Rusiei s-au intensificat în urma invaziei sale în Ucraina, mai multe nave s-au alăturat unei flote existente de petroliere misterioase, gata să faciliteze exporturile de ţiţei ale Rusiei.

Pe măsură ce comercializarea petrolului rusesc a devenit mai dificilă în ultimul an, mulţi transportatori occidentali şi-au retras serviciile. În schimb, au intrat în joc actori noi şi obscuri, în unele cazuri fiind implicate companii fantomă din Dubai sau Hong Kong. Unii au cumpărat nave de la europeni, în timp ce alţii au exploatat nave vechi, care altfel ar fi putut ajunge la fier vechi.

Un grup de asigurători occidentali a spus că plafonarea prețului la petrolul rusesc a devenit inaplicabilă și nu a făcut decât să împingă tot mai multe nave să se alăture așa-numitei „flotei fantomă”.

Grupul spune că este format din 12 asigurători de răspundere civilă maritimă care acoperă 87% din transportul maritim de tonaj la nivel mondial.

„Plafonarea prețului petrolului pare din ce în ce mai inaplicabilă, pe măsură ce tot mai multe nave și servicii asociate se mută în acest comerț paralel”, a spus grupul format din 12 asigurători de răspundere civilă maritimă care acoperă 87% din transportul maritim de tonaj la nivel mondial.

„Estimăm că aproximativ 800 de tancuri petroliere au părăsit deja International Group Clubs ca urmare directă a introducerii plafonului prețului maxim al petrolului”.

INTERVIURILE HotNews.ro