Scandalul Autostrazii Transilvania: Dupa ce a reziliat contractul cu Bechtel si a platit si 38 de milioane de euro despagubiri, Dan Sova vrea sa plateasca noului constructor aproape aceeasi suma pe care o cerea compania americana pentru a termina lucrarile
Finalizarea celor 60 de kilometri din autostrada Transilvania dintre Bors si Suplacu de Barcau, autostrada construita deja in proportie de circa 50% de catre americanii de la Bechtel, a fost scoasa la licitatie de catre Compania de Autostrazi pentru o valoare cuprinsa intre 219 si 263 de milioane de euro. Trebuie subliniat ca in urma cu un an, sub conducerea lui Dan Sova, Compania de Autostrazi a reziliat contractul cu firma americana Bechtel pentru tronsonul de autostrada in cauza pentru ca, oficial, suma necesara finalizarii era de 250 de milioane de euro, considerata neacceptabila de catre autoritati. In plus, pentru reziliere, statul roman a platit despagubiri de 38 de milioane de euro catre Bechtel, iar de atunci si pana la relicitarea contractului a trecut un an, timp in care lucrarile deja facute au ramas in conservare.
Finalizarea autostrazii dintre Bors si Suplacu de Barcau, intre 219 si 263 milioane de euro
Compania Nationala de Autostrazi (CNADNR) a publicat marti in SEAP anuntul cu nr 151083/27.05.2014 prin care s-a scos la licitatie finalizarea lucrarilor pe autostrada Bors- Suplacu de Barcau, tronson din fosta Autostrada Transilvania.
Tronsonul in cauza este cel realizat in proportie de circa 50% de catre compania americana Bechtel si al carui contract a fost reziliat cu mare tam-tam in urma cu un an.
Pentru finalizarea lucrarilor statul estimeaza un cost intre 987.099.687 lei fara TVA (cca 219 mil euro) si 1.184.519.625 lei fara TVA (cca 263 mil euro), valoarea maxima.
“Valoarea minima a intervalului reprezinta valoarea estimata a prezentei proceduri, iar valoarea maxima reprezinta valoarea estimata ce contine si valoarea posibilelor suplimentari”, se detaliaza in anuntul din SEAP.
Durata contractului ar urma sa fie de 54 de luni din care 24 de luni perioada de proiectare si executie si 30 de luni perioada de garantie. Termenul limita de depunere a ofertelor este 9 iulie 2014.
Costurile estimate pentru finalizare, aproape aceleasi ca si in cazul Bechtel
Sumele vehiculate in anuntul de licitatie au natura de a naste controverse avand in vedere ca in urma cu un an, inaintea rezilierii contractului cu Bechtel, ministrul Dan Sova a sustinut in repetate randuri ca pentru finalizarea autostrazii de catre compania americana ar mai fi nevoie de 250 de milioane de dolari, suma considerata a fi de neacceptat.
- “Am avut o întâlnire şi cu ei, le-am spus intenţia mea, au înţeles situaţia foarte concretă, am discutat cu documentele în faţă şi am dus acţiunea diplomatică până la capăt. M-am întâlnit cu însărcinatul cu afaceri al SUA şi cu consilierul economic. Am pus la dispoziţie raportul cu privire la situaţia financiară şi de lucrări a acestei autostrăzi şi le-am explicat că statul român nu mai are bani la buget nici măcar să termine tronsonul Suplacu de Barcău-Borş, care ar presupune încă 250 milioane euro pentru ca 62 km să fie terminaţi, pe lângă cele 250 milioane care s-au plătit deja. Eu am spus aşa: haide să închidem acest contract, pentru că în mod evident nu funcţionează şi este extrem de costisitor”, a explicat Dan Sova. (sursa) [n.r. sublinierea apartine redactiei]
Declaratii asemanatoare aici, aici, aici si aici.
38 de milioane de euro despagubiri si un an si jumatate pierdut degeaba
In plus, trebuie subliniat ca pe langa rezilierea contractului, statul roman a platit inca 38 de milioane de euro catre Bechtel drept despagubiri.
Tronsonul Bors – Suplacu de Barcau (tronsonul Bechtel)
Foto: Hotnews
Mai mult, timp de un an santierul autostrazii Bors – Suplacu de Barcau a stat in conservare, iar statul roman nu a lansat relicitarea contractului decat abia acum.
Chiar si intr-o varianta pozitiva in care prezenta licitatie s-ar finaliza in circa 4 luni (perioada de depunere si evaluare oferte, contestatii si rezolvarea lor in instanta etc) santierul autostrazii va implini aproape 18 luni in care nu s-a realizat nimic.
In mai 2013, guvernul a decis rezilierea contractului cu firma Bechtel pentru realizarea autostrazii Transilvania, un contract pagubos pentru statul roman care a platit circa 1,4 miliarde de euro in 10 ani pentru 52 de kilometri de autostrada in functiune si alti 64 de km (intre Suplacu de Barcau si Bors) pe jumatate gata.
Practic, pe tronsonul de 64 de km de la Bors la Suplacu de Barcau, stadiul lucrarilor este de circa 50%. Pentru acest tronson, autoritatile au recunoscut ca s-au platit 250 de milioane de euro si ar mai fi fost nevoie de inca pe atat pentru a-l finaliza. Acum, relicitarea contractului reziliat prevede sume asemanatoare, intre 219 si 263 milioane de euro.