Statul a semnat cu Vodafone un contract de 100 milioane euro pentru cloudul guvernamental. Ciolacu cere să nu se repete problemele de la ONRC
Premierul Marcel Ciolacu a cerut miercuri la Guvern „să nu se mai repete experiența de la Registrul Comerțului”, în contextul semnării cu Vodafone a unui contract de 100 de milioane de euro pentru realizarea unei componente din cloudul privat guvernamental, infrastructura IT prin care cetățenii vor accesa serviciile publice electronice.
Președintele Autorității pentru Digitalizarea României (ADR) și șeful Vodafone România au semnat miercuri la Guvern, în prezența premierului Marcel Ciolacu și a ministrului Digitalizării, Bogdan Ivan, un contract de 100 milioane de euro pentru componenta de cloud dedicat din viitoarea platformă de cloud privat guvernamental.
Vodafone a câștigat prin licitație acest contract ca lider al unei asocieri de firme, care pot fi consultate aici.
Ciolacu: Românii vor putea accesa toate serviciile publice digitale printr-un click pe telefon sau pe calculator
„Prin semnarea acestui contract astăzi toate serviciile publice oferite de instituții vor fi într-un singur loc, iar românii vor putea accesa toate serviciile publice digitale printr-un click pe telefon sau calculator. Toate instituțiile vor vorbi aceeași limbă și vor funcționa în același sistem informatic într-un mod securizat la cele mai înalte standarde”, a declarat premierul Marcel Ciolacu.
Potrivit acestuia, acest lucru ar trebui să se întâmple anul viitor după finalizarea contractului semnat miercuri, dar și a unui alt contract semnat în luna martie la Guvern.
„În 2025, odată cu finalizarea celor două contracte, cel semnat astăzi și cel semnat în martie vom putea interacționa digital cu institutiile publice, fiecare român putând solicita și primi documente digitale de oriunde, oricând și în deplină siguranță”, a spus Ciolacu.
Premierul s-a referit practic la Portalul Digital Unic al României (PDURo), un proiect în valoare de 96 milioane de lei (fără TVA), atribuit în luna martie din acest an.
„Închei cu o rugăminte: având în vedere experiența de la Registrul Comerțului vă solicit un singur lucru: faceți toate verificările necesare înainte de a trece sistemul din off-line în online. Digitalizarea trebuie să le simplifice oamenilor viața, nu să le-o îngreuneze”, a mai spus premierul.
Ministerul Digitalizării: Componenta de Cloud Dedicat va fi operațională în două din cele patru centre de date
UPDATE 19:11 Ministerul Digitalizării a revenit ulterior cu un comunicat de presă în care amintește că dezvoltarea cloudului guvernamental vizată de două investiții din PNRR – Componenta 7 Transformare Digitală:
- 374,73 milioane euro pentru implementarea efectivă a infrastructurii de cloud guvernamental
- 187,05 milioane de euro pentru migrarea sistemelor informatice ale instituțiilor publice în cloudul guvernamental
„Componenta de Cloud Dedicat va fi operațională în două din cele patru centre de date din cadrul Cloud-ului Guvernamental, precum și existența unei zone de administrare conectată la Internet și cu infrastructura operatorilor de cloud public, pentru a permite alocarea în timp real a resurselor de procesare și stocare a datelor. Termenul de finalizare al investiției este de 270 de zile”, spune Ministerul.
Tehnologia cloud computing permite ajustarea rapidă și eficientă a resurselor de calcul în funcție de necesitățile fiecărei instituții care va avea aplicații și sisteme informatice în cloud-ul guvernamental. Dacă o instituție va avea nevoie de mai mult spațiu de stocare, sau de mai multă putere de procesare, astfel de resurse suplimentare vor fi obținute în timp real, fără a fi nevoie de investiții suplimentare în echipamente sau soluții digitale.
Principalele beneficiile ale Cloud-ului Dedicat sunt:
- performanță excepțională în procesarea informațiilor, deci timp câștigat în relația cu statul de către români;
- securitate cibernetică de ultimă generație – risc minim de breșe de securitate;
- personalizarea serviciilor cloud – infrastructura cloud-ului guvernamental va răspunde așteptărilor pe care cetățenii le au acum și va putea fi adaptat nevoilor viitoare.
Cum vrea Ministerul Justiției să rezolve blocajele firmelor cu noul portal al ONRC
Ministerul Justiției încearcă să rezolve blocajul de la ONRC din cauza noii infrastructuri IT, care nu este funcțională, printr-o mică reorganizare ce are rolul de a soluționa cererile antreprenorilor, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență aflat miercuri pe agenda Guvernului.
Este vorba despre cereri de înregistrare ce necesită operațiuni de procesare pentru mai multe categorii de date și eliberarea de mai multe documente de înregistrare (cum ar fi înființare firmă, modificări obiecte de activitate, autorizări desfășurare de activități, înființare/desființare puncte de lucru).
Instituția menționează că din cele 1.792 posturi ale instituției, 549 de posturi sunt vacante, iar dintre acestea, 46 sunt posturi de registrator care ar trebui să rezolve astfel de probleme. Cu alte cuvinte, nu sunt destule persoane care să rezolve cererile.
Ministerul Justiției a pregătit un proiect de OUG care are în vedere necesitatea simplificării și reducerii numărului de documente sau informații ce se eliberează profesioniștilor la înregistrare.
În proiect se propune reîncadrarea ca registratori, la cerere, a personalului de specialitate juridică-consilieri juridici, acordându-se un termen de 15 zile pentru depunerea cererilor.
O a doua soluție propusă de Minister vizează exercitarea temporară, pe o perioadă de 1 an, de către personalul cu funcții de conducere a controlului prealabil înregistrării în registrul comerțului (așadar a atribuțiilor specifice funcției de registrator).
Totodată, se prevede reducerea documentelor/informațiilor ce însoțesc certificatele eliberate de oficiile registrului comerțului la finalizarea procedurii de înregistrare în registrul comerțului.
Conform notei de fundamentare, la momentul punerii în funcțiune a noii infrastructuri informatice, pentru cererile aflate în diferite etape de soluționare (3.977 de cereri), operațiunile aferente înregistrării a fost necesar să fie executate manual, întrucât aceste cereri nu erau compatibile cu noile funcționalități.
“În perioada de suspendare a activității instituției în vederea utilizării integrale a noului sistem informatic au fost primite, în continuare, cereri de înregistrare prin celelalte modalități de depunere (e-mail, poștă sau corespondență), iar acestea au fost înregistrate în paralel cu cererile care au fost primite pe noul sistem informatic, fapt ce a condus la creșterea semnificativă a volumului de muncă, acesta fiind peste capacitatea resurselor umane disponibile”, menționează sursa citată.
Totodată, spune documentul, a crescut semnificativ și numărul cererilor de înregistrare ce necesită operațiuni de procesare pentru mai multe categorii de date și eliberarea de mai multe documente de înregistrare (cum ar fi înființare firmă, modificări obiecte de activitate, autorizări desfășurare de activități, înființare/desființare puncte de lucru).
Astfel, comparativ cu perioada corespondentă a anului trecut (26.07.2023 – 02.09.2023), când s-au înregistrat 257.711 de solicitări, din care 152.509 de solicitări online, în perioada 26 iulie 2024 – 2 august 2024 s-au înregistrat 291.995 de solicitări, din care 190.972 de solicitări online.
Reamintim că în august, ministrul Justiţiei, Alina Gorghiu, a anunțat că a trimis Corpul de Control pentru a face verificări la Registrul Comerţului, după ce reprezentanţi ai mediului de afaceri, avocaţi şi contabili au făcut sesizări cu privire la blocaje și problemele noului portal ONRC, pus recent în funcţiune în urma unei investiţii de câteva zeci de milioane de euro.
Gorghiu a spus că nu are atribuţii cu privire la activitatea Registrului Comerţului, ci doar cu privire la numirea şi schimbarea directorului acestei instituţii şi cu privire la îmbunătăţiri legislative care să vizeze activitatea instituţiei.