Traficul în rețelele de comunicații va crește cu peste 50% în această perioadă: Cum se va schimba modul în care folosesc românii internetul și telefonia – estimările ANCOM
În contextul în care din ce în ce mai multe companii au implementat procedura de muncă la distanță (telemuncă) pentru angajații lor, este de așteptat ca serviciile de comunicații electronice cele mai utilizate în aceste cazuri – respectiv serviciile de voce mobilă și serviciile de acces la internet fix și mobil, să cunoască o creștere semnificativă a traficului, au precizat miercuri pentru HotNews.ro oficialii Autorității de reglementare în comunicații (ANCOM). Unii furnizori estimează deja creșteri de trafic cu peste 50% față de situațiile normale, spune autoritatea.
Estimările ANCOM privind evoluţia traficului în rețelele şi comportamentul clienţilor în contextul COVID-19
Autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM) a anunțat miercurică este de așteptat o creștere cu peste 50% a traficului în rețelele telecom în această perioadă.
La solicitarea HotNews.ro,ANCOM a transmis și următoarele estimări legate de modul în care se va schimba consumul de internet și telefonie în perioada următoare:
- În contextul în care din ce în ce mai multe companii au implementat procedura de muncă la distanță (telemuncă) pentru angajații lor, este de așteptat ca serviciile de comunicații electronice cele mai utilizate în aceste cazuri – respectiv serviciile de voce mobilă și serviciile de acces la internet fix și mobil, să cunoască o creștere semnificativă a traficului. Este previzibil ca valorile de trafic (cantitatea de date transmisă) să se modifice, vârfurile de trafic anterioare să se aplatizeze, iar volumul total de trafic să crească semnificativ. Practic, acel trafic care în mod obișnuit se derula în interiorul unei rețele private (instituție, agent economic) urmează să se deruleze peste rețeaua publică. Suplimentar, înlocuirea întâlnirilor fizice cu audioconferințe și videoconferințe va contribui și ea la sporirea traficului total, utilizând resurse semnificative de rețea, cu caracteristici speciale de calitate a comunicației.
- În același timp, mutarea cursurilor școlare și universitare în mediul online va conduce la o intensificare a traficului serviciilor de comunicații electronice, trafic de tip flux video și de date, cu consum semnificativ de resurse.
- Concomitent, se poate estima o creștere semnificativă a componentei de entertainment online (ex. aplicații dedicate de filme, youtube, aplicații de socializare, fluxuri video/audio online, jocuri online) din perspectiva sporirii substanțiale a numărului de utilizatori rezidențiali și a duratei de utilizare a serviciilor de comunicații electronice. Componenta de entertainment online este de departe categoria cu potențial de a solicita cele mai multe resurse de rețea.
- Având în vedere aceste aspecte, furnizorii se pregătesc să ia măsurile necesare și posibile pentru a evita și/sau a soluționa posibilele situații de congestie sau întrerupere a traficului de voce și/sau de date.
- Avantajul României este acela că 71% (3,7 milioane) din conexiunile de internet fix permit deja viteze foarte mari, de peste 100Mbps, conform ultimului raport de date statistice realizat de ANCOM. De asemenea, la jumătatea anului trecut, 84% din numărul total al conexiunilor la internet mobil în România erau conexiuni de mare viteză (3G – 29% și 4G – 55%).
- În ceea ce privește decalajul dintre mediul urban și cel rural, cu unele excepții notabile precum localitățile din jurul marilor municipii, considerăm că procentul persoanelor care și-au schimbat obiceiurile de utilizare a comunicațiilor electronice este mai mic decât în marile centre urbane și, în lipsa unor evenimente ulterioare cu potențial de stimulare suplimentară a consumului de servicii de comunicații electronice nu estimăm o creștere semnificativă a utilizării serviciilor de comunicații electronice.
- Faptul că ne aflăm în stare de urgență declanșată de pandemia de COVID-19 este de natură să sporească numărul de apeluri la numărul unic 112 din partea utilizatorilor care solicită suport medical. Pe de altă parte, pe perioada situației de urgență, în lipsa unor evenimente bruște cu impact imediat asupra sentimentului de securitate individuală nu am identificat motive pentru o creștere semnificativă a numărului de apeluri la numărul unic 112 care să ducă la suprasolicitarea reţelelor și sau a serviciului de urgență 112.
- Ne alăturăm sfaturilor emise și în alte State Membre ale Uniunii Europene, adresate utilizatorilor privind utilizarea judicioasă a serviciilor de comunicații electronice, acolo unde se constată o deteriorare a condițiilor de furnizare a acestor servicii. Situația curentă reprezintă o situație ieșită din comun, cu posibile creșteri de trafic estimate de unii furnizori la peste 50% față de situațiile normale, reprezentând deci o provocare și pentru furnizarea de comunicații electronice.”
Creșteri importante ale traficului de internet și telefonie au început să fie anunțate de toți marii operatori de comunicații din România, care asigură însă că au luat măsuri pentru a asigura continuitatea serviciilor pe fondul creșterii traficului de date datorate izolării la domiciliu a populației. Totuși, atât Orange cât și Telekom au recomandat miercuri ca utilizatorii să aibă un consum rezonabil de tehnologie. Sunt așteptate audiențe record la televiziunile de știri și nu sunt excluse anumite blocaje în rețele în zonele rezidențiale. Vodafone spune că pentru serviciul Netflix a înregistrat o creștere de 40% a traficului în rețeaua UPC.