Sari direct la conținut

Uciderea tinerei japonezei si combinatorii de pe Aeroportul Otopeni. De ce in Romania trebuie sa se discute lacunele legislative abia dupa ce moare cineva. Politia a fost sesizata in mai multe randuri ca ucigasul acosta persoane in aeroport

HotNews.ro
Sesizari pe numele lui Nicolae Vlad, Foto: Hotnews
Sesizari pe numele lui Nicolae Vlad, Foto: Hotnews

O tanara japoneza, in varsta de 20 de ani, a fost ucisa pe 15 august de catre un asa zis „combinator” care a acostat-o pe aeroportul Otopeni pentru a-i oferi un taxi. Potrivit regulamentului aeroportului este interzisa orice practica de abordare si/sau preluare a clientilor in perimetrul aeroportuar de catre taximetristi sau interpusi.

Taximetristii trebuie sa-si astepte clientii in ordine, in masina, in spatiul special amenajat din fata terminalului sosiri. De respectarea acestui regulament ar trebui sa se ocupe Aeroportul Otopeni prin firma de paza angajata in acest scop si Politia Transporturi Aeriene. In realitate insa, firma de paza nu poate sa-i legitimeze pe acostatori si sa-i retina, neavand competente.

De fiecare data cand observa un astfel de personaj, agentii de paza sesiseaza Politia. Politia are doar un singur om detasat permanent in sala de sosiri, acest numar putand fi suplimentat la nevoie. Nici oamenii legii nu pot face mare lucru singura prevedere legala fiind amendarea faptasilor. Acestia nu platesc amenzile si se intorc a doua zi la treaba.

Informatia pe scurt:

  • Conducerea aeroportului a sesizat in cateva randuri politia ca Nicolae Vlad acosteaza persoane in aeroport
  • Ucigasul tinerei japoneze a fost amendat in 2011 de 7-8 ori
  • Unii combinatori sau taximetristi fara licenta au acumulat amenzi de 300-400 milioane lei
  • Tariful de 3,5 lei pe km este stabilit de administratia locala
  • Este posibila modificarea legislatiei, in sensul acordarii mai multor competente fortelor de ordine sau amenzi mai drastice

Pe Aeroportul Otopeni, in spatiile special amenajate pentru taximetristi pot intra doar soferii care au obtinut un permis special de acces de la administratia aerogarii. Acestia preiau clientii de pe peronul din fata terminalului de sosiri, unde au voie maxim 6 masini, restul asteptand randul in parcarea special amenajata. Cand un taxi pleaca, un altul este chemat din parcare prin intermediul dispeceratului creat de aeroport. In realitate insa exista multe alte taximetre care momesc clientii. „Este vorba de taxiuri care au autorizatie de functionare si acte in regula, dar care nu au permis de acces in incinta aeroportului. Nu au acest permis pentru ca nu l-au cerut, nu pentru ca le-ar fi interzis cineva. Prefera sa astepte clientii pe drumurile publice din incinta aeroportului sau la intrarea pe DN1, in zona terminalului sosiri decat sa isi ia permisul de acces si sa astepte sa le vina randul la gramada cu ceilalti taximetristi. Uneori asteapta circa 200 de taxiuri si le poate veni randul dupa 5-6 ore. O a doua categorie sunt masinile care nu au insemne de taxi sau au insemne detasabile si intra in parcarea aeroportului ca orice masina, dupa care acosteaza clientii. Este interzis prin lege ca taxiurile sa intre in parcarea amenajata pentru clienti”, a declarat pentru HotNews.ro, Valentin Iordache, purtatorul de cuvant al aeroportului.

Administratia aeroportului ii poate sanctiona doar pe taximetristii care au permis de intrare in aeroport, daca incalca regulamentul si acosteaza clientii personal sau prin interpusi. „De obicei insa acestia nu au niciun interes sa acosteze persoane deoarece, cand le vine randul, oamenii oricum vin la ei. Incalca insa alte reguli, cum ar fi refuzarea unui client pentru ca este cursa prea scurta, iar pentru astfel de abateri le putem suspenda permisul de acces pentru trei luni si se platesc taxe de 10-20 de euro. Au interesul sa acosteze persoane taximetristii care nu au permis de acces si masinile pirat. De sanctionarea acestora se ocupa doar Politia. Acestia fac razii saptamanale insa nu sunt destui oameni si nu au suficienta putere pentru a eradica fenomenul. Amenzile pe care le dau sunt foarte mici”, spune Valentin Iordache.

De ce apeleaza lumea la taximetrele care intra ilegal in aeroport si merg pe mana „combinatorilor” in loc sa ia civilizat o masina din fata terminalului sosiri? „Este vorba de bani. La taximetrele care au permis de acces pe aeroport tariful este de 3,5 lei pe km. Ceilalti merg cu tarife mai mici: 1,5 lei/km, 2 lei. Nu am stabilit noi tariful de 3,5 lei. Este stabilit de administratia locala care a dat licenta. Este un cerc vicios. Taximetristii care asteapta 5-6 ore la coada si fac doua curse pe zi nu isi permit sa lase la pret. Acestia ar face curse mai multe daca ar lasa la tarif deoarece lumea nu ar mai lua masinile pirat care momesc clientii cu un pret mai mic. Masinile pirat nu vor sa astepte la coada cu ceilalti taximetristi deoarece ar trebui sa faca mai putine curse si nu ar putea mentine tariful. In urma cu ceva vreme am incercat chiar sa stabilim noi un tarif, mai mic, poate nu 1,5 lei, cat este in Bucuresti, dar nu 3,5 lei. Consiliul Concurentei ne-a spus insa ca este neconcurential”, explica purtatorul de cuvant al aeroportului. O cursa din centrul Capitalei pana la Aeroport costa circa 50 de lei (cu mici exceptii firmele din Bucuresti practica tariful de 1,5 lei/km), iar de la aeroport in oras, luand taxiurile din fata terminalului „Sosiri” cu tarif de 3,5 lei/km, costa circa 150 lei.

Valentin Iordache afirma ca taxiul in care a mers tanara japoneza impreuna cu persoana care a acostat-o, ucigasul, nu avea permis de acces in incinta aeroportului. Totusi, ucigasul a intrat in sala de sosiri a aeroportului si a momit-o pe victima, incalcand regulamentul aeroportului, si nimeni nu l-a observat sau sanctionat. Purtatorul de cuvant al Aeroportului Otopeni spune ca firma care asigura paza aerogarii, Romprest Security, urmareste daca se petrec astfel de incidente insa nu-i poate legitima si retine pe combinatori deoarece legea nu ii permite, fiind de competenta Politiei Transporturi Aeriene. Politia are un singur angajat permanent in incinta salii de sosiri pe unde, in zile aglomerate, trec 15.000 de pasageri. „Securitatea aeronautica este realizata de Directia de Securitate Aeroportuara si SRI. De securitatea cetatenilor, respectiv tulburarea linistii publice, se ocupa Politia Transporturi Aeriene si Aeroportul prin firma de paza pe care a angajat-o. Fiind o zona publica, agentii firmei de paza nu pot insa sa-i legitimeze si sa-i retina pe asa zisii „combinatori” deoarece aceasta este de competenta politiei. De fiecare data cand vad o astfel de persoana care incearca sa acosteze clienti sesizeaza politia. De regula cestia intervin, ii legitimeaza, ii amendeaza pe faptasi si ii scot din incinta aeroportului”, explica Valentin Iordache. In ultimii ani, reprezentantii Aeroportului sustin ca au fost trimise catre Politie mii se sesizari care reclama astfel de incidente. Printre acestea se numara cateva sesizari cu privire la acostarea de persoane in incinta aeroportului impotriva ucigasului tinerei japoneze, Vlad Nicolae.

Politia Transporturi Aeriene spune ca pe Aeroportul Otopeni are in total 29 de oameni, numar care include si personalul de conducere, si incearca sa-si faca treaba cat mai bine posibil cu acestia. De asemenea, oamenii legii sustin ca legea nu-i ajuta foarte mult in eradicarea acesui fenomen deoarece singurul lucru pe care-l pot face este sa-i amendeze pe combinatori, iar acestia nu platesc amenzile si se reintorc. „Firma de paza din aeroport trebuie sa observe persoanele care nu-si justifica prezenta acolo si sa aduca la cunostinfa ofiterului de serviciu. In sala de sosri avem in permanenta un singur om, iar in functie de necesitate mai pot veni unul, doi. In total in aeroport suntem 29 de persoane si trebuie sa monitorizam tot aeroportul, zonele de marfa, defluirea circulatiei, urmariti penali, nu doar zonele publice. In ceea ce priveste persoanele care acosteaza pasageri, amenzile sunt singura masura legala pe care o putem lua, dupa care ii scoatem din incinta. Sunt foarte putini care platesc aceste amenzi si se reintorc. Am cerut date de la primarie si ni s-a comunicat ca sunt persoane care au acumulat amenzi de 300-400 milioane lei. Daca am putea sa-i si arestam cred ca situatia s-ar schimba. Initial, in Legea taximetriei nici macar nu erau prevazute amenzi pentru acostarea persoanelor”, a declarat pentru HotNews.ro Nicolae Giugium, seful biroului Politiei Transporturi Aeriene Aeroportul Otopeni. Acesta spune ca prind in medie 1-2 combinatori pe zi si au dat circa 250 de amenzi de la inceputul anului pana in prezent. Nicolae Giugium spune ca l-au amendat in 2011 pe ucigasul japonezei de circa 7-8 ori: „Era aciuat pe langa Aeroport. Nu era neaparat un combinator asa cum s-a spus ci cara bagaje pentru doi lei ca sa faca bani de tigari dupa care pleca acasa. In 2011 l-am sanctionat cu 7-8 amenzi, il indepartam de aeroport dupa care se intorcea. De la inceputul anului l-am vazut mult mai rar”.

Dupa ce tanara japoneza a fost omorata, Ministerul Transporturilor a convocat vineri o sedinta cu toti factorii implicati in paza aeroportului pentru a regandi strategia. „Domnul Valentin Preda (secretarul de stat pe aceasta problema) a convocat IGPR, SRI, firma de paza, camerele taximetristilor, Directia de Securitate a Aeroportului pentru a asculta ce are de spus fiecare parte si a incerca sa gasim de comun acord o solutie pentru rezolvarea problemei”, a declarat pentru HotNews.ro Lavinia Cazan, sefa de cabinet. Valentin Iordache spune ca in urma acestei intalniri s-ar putea modifica legislatia in domeniu astfel incat sa aiba mai multe competente sau sanctionarea celor care nu respecta regulamentul sa fie mai drastica.

Intre timp, in urma nefericitului incident, Aeroportul a elaborat niste norme de conduita prin care se interzice in incinta aerogarii:

  • cersitul;
  • acostarea persoanelor;
  • accesul in stare de ebrietate.

Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti (CNAB) a atribuit firmei Romprest Security contractul de paza a Aeroportului Otopeni, pe 31 decembrie 2010, contra sumei de 1.242.255 euro, fara TVA. La licitatie au participat trei firme.

In seara de 15 august 2012, pe raza comunei Corbeanca, judetul Ilfov, intr-o zona impadurita, in imediata apropiere a unui drum public (DN1), Nicolae Vlad a ucis-o pe numita Yurika M. (cetatean japonez), cauza mortii victimei fiind reprezentata de asfixia mecanica prin comprimare cervico-toracala, a explicat Ministerul Public.

Japoneza a fost abordata de Nicolae Vlad la scurt timp dupa ce a coborat din avion, la Aeroportul International Henri Coanda, el propunandu-i s-o duca cu taxiul la locul de destinatie. Insa tanara si Vlad au coborat la marginea padurii, unde doua zile mai tarziu femeia a fost gasita moarta.

Nicolae Vlad (26 de ani), nascut in Bucuresti, dar domiciliat in Balotesti, a fost arestat in 19 august.

Ulterior, au aparut indicii temeinice in sensul ca, anterior comiterii acestui asasinat, Nicolae Vlad mai comisese o infractiune de omor, in noaptea de 5 spre 6 august 2012, in localitatea Balotesti, victima sa fiind Tudora S.

Citeste mai mult despre infractiunile comise de Nicolae Vlad aici.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro