Sari direct la conținut

Guvernul declanseaza amnistierea plagiatorilor: Cum explica noul ministru al Educatiei ca a modificat legea pentru un singur om si cum poate renunta un plagiator, gratis, la doctoratul facut pe banii statului

HotNews.ro
Sorin Cimpeanu si Victor Ponta, Foto: Colaj / Sursa foto: Agerpres
Sorin Cimpeanu si Victor Ponta, Foto: Colaj / Sursa foto: Agerpres

Sorin Cimpeanu, noul ministru al Educatiei, a sustinut la finalul sedintei de guvern de astazi, 29 decembrie, o conferinta de presa la Palatul Victoria despre Ordonanta de Urgenta adoptata astazi care le permite doctorilor sa renunte la titlul de doctor. O conferinta de presa pe care nu a transmis-o in direct nicio televiziune. Campeanu a explicat ca, dupa ce premierul Ponta a spus ca renunta la titlul de doctor, pentru ca nu exista baza legala prin care sa renunte, a fost promovata OUG care prevede ca titularul unui titlu stiintific poate solicita Ministerului Educatiei renuntarea la titlu, fara nicio explicatie. Amintim ca Universitatea din Bucuresti a constatat in urma cu 2 ani ca Victor Ponta a plagiat in teza sa de doctorat, dar Ministerul Educatiei nu a luat in seama analiza universitatii de top.

Amintim ca Guvernul a modificat astazi, in ultima sedinta a executivului din acest an, legea educatiei astfel incat doctorii sa poata renunta la titlul de doctor. Modificarea vine la mai putin de doua saptamani dupa ce premierul Victor Ponta a anuntat pe Facebook ca renunta la titlul de doctor, insa acel anunt nu avea la acel moment niciun efect juridic, pentru ca nu exista pana acum baza legala pentru renuntarea la un titlu.

Sorin Cimpeanu, noul ministru al Educatiei, a vorbit despre aceasta modificare a legii la finalul unei conferinte sustinute la guvern, dupa ce a prezentat toate celelalte prevederi ale OUG. Ce a spus noul ministru:

  • Exact de asta uitasem. Este vorba despre completarea cadrului legal care reglementeaza regimul titlurilor stiintifice.
  • Exista o solicitare din partea beneficiarilor unor titluri stiintifice, din partea societatii civile, din partea presei, pe care, ca sa o pot duce la indeplinire asa cum m-am angajat, necesita un cadru legal. Cadru legal care, inainte de aparitia acestei ordonante de urgenta, nu exista.
  • As vrea sa precizez faptul ca renuntarea la un titlu stiintific trebuie facuta cu maxima responsabilitate. Doar doua lucruri as vrea sa le precizez: o data cu renuntarea, nu renunti doar la diploma, renunti la intreg procesul de pregatire care a fost urmat pentru obtinerea acelei diplome.
  • Al doilea lucru: este cunoscut faptul ca prin lege se poate asigura finantarea pentru o persoana la o forma de invatamant de la bugetul de stat o singura data. Deci carevasazica, daca o persoana care renunta la un titlu doreste sa acceseze din nou acel titlu stiintific, trebuie sa reia pe de o parte intreg procesul de pregatire de 3 ani la doctorat, 3-4 ani la licenta, 2 ani la master, cat si sa plateasca sa urmeze la forma de pregatire cu plata, deci cu taxa, acest proces.
  • Intrebare: Daca o persoana decide sa i se retraga titlul, exista si cadrul legal ca statul sa ceara despagubiri pentru anii de invatamant pe care i-a facut pe banii statului ca sa obtina acel titlu? Aceasta OUG nu putea sa regleze toate aspectele. Stim bine ca este o problema foarte veche si de interes national, in ultima instanta. Se investesc bani in pregatirea medicilor, inginerilor, care, ma rog, mai apoi decid sa profeseze in afara comunitatii europene.
  • Intrebare: Exista in alta legislatie europeana prevederea sa poti renunta la doctorat, tu, detinator de titlu stiintific? Nu pot sa exemplific acum, dar cu siguranta exista. Este un drept la care se poate renunta, in anumite conditii, care trebuie atent reglementate. Ceea ce am incercat sa facem prin aceasta ordonanta.
  • Intrebare: Trebuie sa invoce motive persoana care renunta la acel titlu? Nu. Nu avem nicio prevedere expresa in acest sens. Titularul este singurul care poate face aceasta solicitare. Nu [ii cere nimeni explicatii]. O alta cale de retragere a unei diplome este aceea a unei hotarari judecatoresti. In masura in care exista o hotarare judecatoareasca definitiva care sa stabileasca un anumit lucru, intr-adevar exista posibilitatea legala de retragere. In absenta unei hotarari judecatoresti, nu exista pana la aparitia acestei OUG cadru legal pentru a indeplini acea solicitare.
  • Intrebare: Cate cazuri de solicitari de renuntare la un titlu s-au inregistrat? Atata vreme cat nu exista baza legala, am cunostinte de una singura. In momentul in care apare aceasta baza legala, s-ar putea – cu tot apelul la responsabilitatea maxima pentru intocmirea acestor solicitari – s-ar putea sa constatam ca exista multi cetateni care isi doresc acest lucru, nu aveau baza legala pentru asa ceva.
  • Intrebare: A fost nevoie de modificarea cadrului legislativ pentru un caz? Nu. Nu am modificat cadrul legislativ, l-am completat. Din moment ce a ajuns o problema nationala, din moment ce exista o solicitare de rezolvare a acestei probleme, am considerat necesar si oportun sa avem o astfel de reglementare. As vrea sa va precizez faptul ca in calitatea mea de presedinte al Consiliului National al Rectorilor din Romania, in ultimii ani am initiat un proces de consultare a universitatilor romanesti cu privire la orice modificare adusa unei reglementari in domeniul educatiei, fie ea ordonanta de urgenta, hotarare de guvern sau ordin de ministru. A fost un singur document pe care nu l-am semnat in calitate de presedinte al Consiliului National al Rectorilor, de ce: pentru ca reactia a fost negativa din partea sistemului. Acelasi lucru l-am facut si de aceasta data, acum o saptamana toate aceste modificari pe care vi le-am prezentat au fost transmise tuturor celor 92 de universitati romanesti acreditate, 55 publice, 37 private acreditate. Nu am inregistrat reactii negative in sistemul de invatamant superior, mai mult decat atat, biroul permanent al Consiliului National al Rectorilor, format din rectorii a 13 universitati, si-a mentionat in mod expres acordul cu privire la necesitatea si oportunitatea acestor reglementari.
  • Intrebare: Premierul Ponta a trimis o adresa Universitatii. E suficienta acea adresa sau trebuie sa faca o cerere explicita in care sa solicite retragerea, pentru ca acolo se spune ca renunta dansul la titlu. Care este procedura? Din punctul meu de vedere, ca ministru al Educatiei si Cercetarii Stiintifice, am primit acea solicitare via Universitatea Bucuresti. Am primit-o intr-un moment in care nu exista cadru legal.
  • Acum va trebuie sa solicite de asemenea in baza acestui articol care spune: “titularul unui titlu stiintific poate solicita Ministerului Educatiei si Cercetarii Stiintifice renuntarea la titlul in cauza. In acest caz, Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice ia act de renuntare printr-un ordin de revocare emis in acest scop”. Urmatorul aliniat: “Actul administrativ constatator al titlului stiintific – este diploma, este cartonul care este emis de universitate in baza ordinului de ministru – devine nul de la data emiterii ordinului de revocare”. 
  • Sunt convins ca intelege ca prin aparitia acestei reglementari va reveni cu solicitarea bazata pe acest articol din ordonanta de urgenta.
  • Intrebare: Persoanele care au primit sporuri pe baza titlului de doctor trebuie sa dea banii inapoi, daca renunta la titlu? Actul devine nul de la data emiterii ordinului de revocare. Legea nu retroactiveaza. Nu poate sa produca efecte retroactiv.

Declaratiile ministrului Educatiei despre celelalte prevederi ale Ordonantei de Urgenta promovata astazi:

  • Ordonanta de urgenta adoptata astazi [29 decembrie 2014 – n.red.] in guvern vizeaza 5 schimbari, completari, modificari aduse la Legea Educatiei Nationale nr. 1/2011 si vizeaza de asemenea o modificare adusa la Ordonanta de Urgenta nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii in educatie.
  • Prima din cele 5 modificari aduse legii 1/2011 vizeaza invatamantul dual ca forma de organizare a invatamantului profesional si tehnic. Pentru prima oara, intr-o lege a educatiei se introduce notiunea de invatamant dual ca si forma de pregatire in alternanta pregatire teoretica in unitatile de invatamant, cu pregatire practica in cadrul unitatilor economice a viitorilor angajatori.
  • Urgenta introducerii acestei prevederi cu reglementarile aferente consta in faptul ca la inceputul lunii februarie trebuie facuta publica oferta educationala pentru absolventii clasei a X-a. Pentru ca aceasta oferta educationala sa poata fi facuta public, ea trebuie sa existe, trebuie sa se bazeze pe reglementari legale si trebuie sa se bazeze mai cu seama pe contracte de parteneriat incheiate intre liceele profesionale si agentii economici ca viitori angajatori.
  • In acest fel, consideram ca putem consolida dimensiunea aplicativa a invatamantului profesional, este drept la nivel de liceu. Invatamantul dual poate, ca si forma de organizare, sa se refere si la invatamantul universitar.

Precizam ca invatamantul profesional dual a fost introdus inca din 2012 de fostul ministru Daniel Funeriu, cea mai cunoscuta scoala profesionala in regim dual este Scoala Profesionala Germana Kronstadt din Brasov care functioneaza deja de 2 ani de zile si vara aceasta a iesit de pe bancile scolilor profesionale din Romania prima generatie de absolventi de invatamant profesional de scurta durata. Scoala Profesionala Germana Kronstadt a anuntat ca peste 90% dintre elevii sai sunt angajati de companiile la care au facut practica. Vezi aici un reportaj pe care HotNews.ro l-a facut in urma cu 2 ani cu scoala profesionala duala din Brasov. Citeste cum a fost introdus invatamantul profesional dual in 2012, invatamant care exista si astazi.

  • O a doua modificare adusa legii 1/2011 vizeaza un numar de peste 1.000 de cadre didactice din universitatile romanesti, care detin titlul de asistent sau lector, respectiv sef de lucrari, fara a avea lucrarea de doctorat finalizata. Legea educatiei prevede ca la 4 ani de la intrarea in vigoare, carevasazica in data de 9 februarie 2015 cand se implinesc 4 ani de la intrarea in vigoare a legii 1, 9 februarie 2011, aceste cadre didactice trebuie sa paraseasca sistemul educational. Avand in vedere faptul ca aceste cadre didactice in luna octombrie 2014 au inceput un proces de pregatire cu studentii, au predat lucrari practice, au predat ore de laborator, o parasire intempestiva, la o data arbitrara, 9 februarie 2015, ar prejudicia grav sistemul educational in mediul universitar.
  • Aceasta modificare nu face decat sa proroge iesirea din sistem a acestor cadre didactice care n-au reusit sa finalizeze pregatirea doctorala, prorogarea pana la 30 septembrie 2015, deci pana la finele anului universitar. Acest lucru a fost solicitat de catre universitatile romanesti, el fiind deja valabil pentru colegii cadre didactice care implinesc varsta de pensionare la o data oarecare si care beneficiaza de mentinerea in activitate pana la finele anului universitar, pe baza aceleiasi explicatii logice: un proces didactic inceput in octombrie, cand incepe anul universitar, trebuie sa se finalizeze.
  • O a treia modificare vizeaza corelarea legislativa absolut necesara pentru pastrarea autonomiei universitare. Exista un articol in Legea Educatiei Nationale, 223, care prevede ca toate categoriile de cheltuieli se aproba prin Hotarari de Guvern. Carevasazica, atunci cand Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice distribuie finantarea de baza sau finantarea complementara universitatilor, trebuie sa le regleze foarte clar pe cat cheltuie pe salarii, cat cheltuie pe burse, cat cheltuie pe reparatii, cat cheltuie pe fiecare categorie de cheltuieli. Acest lucru ar afecta foarte grav autonomia universitara.
  • Cea de-a patra modificare vizeaza de asemenea rezolvarea unei probleme asteptate de universitatile romanesti, si anume metodologia de abilitare, care conform legii trebuie promovata prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii stiintifice. Este vorba de atribuirea calitatii de conducator de doctorat. Exista o neconcordanta tehnica, legea prevedea ca aceasta taxa de abilitare se stabileste si se incaseaza de catre o unitate executiva, in timp ce derularea procesului de abilitare, cu toate cheltuielile aferente, se face in universitati. Aceasta modificare nu vizeaza decat dreptul legal al universitatilor, ca si organizatori ai procesului de abilitare, de a incasa aceasta taxa de abilitare. Este o reglementare pur tehnica. 
  • Pe de alta parte, fara cea de-a sasea modificare, adusa de data asta a Ordonantei de Urgenta 75/2005 Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior n-ar mai fi putut functiona incepand cu 1 ianuarie 2015. Ori, in orice sistem european de invatamant superior este inimaginabila functionarea fara o agentie independenta de asigurare a calitatii. Cu acest prilej, numarul membrilor Consiliului general ARACIS a fost micsorat de la 25 la 21, cu acelasi prilej am satisfacut solicitarile organismelor europene – Enqa si Eqar – sunt organisme europene de asigurare a calitatii in invatamantul superior, prin care se solicita alaturi de cei 2 reprezentanti ai studentilor in Consiliul general ARACIS, prezenta unui reprezentant al patronatului, al angajatorilor – lucru absolut firesc, pana acum nu era – si de asemenea un reprezentant al sindicatelor din invatamantul superior. Ceilalti 17 care se adauga la acesti 4 sunt cadre didactice cu expertiza in domeniul didactic, in domeniul evaluarii procesului de invatamant, care incercam sa acopere atat domeniile de studii universitare, cat si centrele universitare existente la nivel national. Acestea au fost modificarile.

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro