Secretul financiar al autostrazii Comarnic – Brasov, facut public in sfarsit: Statul roman ar urma sa plateasca firmelor ce vor construi si intretine autostrada 325,2 milioane de euro pe an, adica 8,45 miliarde de euro in cei 26 de ani ai concesiunii
Documentul cu informatiile legate de proiectul de concesiune a autostrazii Comarnic-Brasov a fost facut public de catre Guvern si autoritatile de la Transport, dupa cum a promis marti premierul Ponta intr-o conferinta cand a dat termenuld e 15 februarie pentru a semna sau nu contractul de concesiune. Documentul expune in mare parte informatiile prezentate in urma cu un an cand a fost semnat memorandumul intre guvern si concesionarul Vinci-Aktor-Strabag precum lungimea de 53 de km, costul de 1,8 miliarde de euro pentru constructie si poiectare sau valoarea taxei de 7 lei pe autoturism. Ce apare nou este cuantumul sumei pe care statul roman ar urma sa o plateasca firmei concesionare: 325,2 milioane euro anual. In 26 de ani cat ar urma sa dureze concesiunea, statul roman ar urma sa plateasca in total 8,45 miliarde de euro pentru cei 53 de km de autostrada intre Comarnic si Brasov, adica 160 milioane de euro/km.
Documentul cu detaliile privind proiectul de concesiune al autostrazii Comarnic – Brasov a fost publicat miercuri de Ministerul Transporturilor si poate fi descarcat de aici.
Concesiunea a fost atribuita in decembrie 2013 catre asocierea Vinci-Strabag-Aktor, iar in ianuarie 2014 Guvernul Romaniei a semnat cu asocierea un memorandum si, astfel, au fost prezentate primele informatii concrete despre proiect.
O parte din aceste infromatii se regasesc si in documentul publicat miercuri de autoritati.
Comarnic – Brasov – 53 de km; 1,8 miliarde de euro costul constructiei; taxa de 7 lei
Astfel, fata de proiectele anterioare, traseul autostrazii Comarnic – Brasov a fost modificat, lungimea sa fiind de 53 de kilometri in loc de 58, insa cu 7 km de drum de legatura cu DN1 in zona Comarnic.
Costul autostrazii – constructie, proiectare, inginerie, alte costuri: 1,8 miliarde de euro. Potrivit documentului, informatiile financiare provind din propunerea financiara a ofertantului castigator, adica asocierea Vinci-strabag-Aktor.
Constructia ar urma sa dureze 4 ani, iar apoi timp de 26 de ani concesionarul se va ocupa de operarea si intretinerea autostrazii.
Taxa pentru folosirea autostrazii ar urma sa fie de 7 lei (cu TVA) pentru autoturisme, crescand in funcite de numarul de osii, si este stabilita de stat.
Ce nu se stia pana acum, si nici un oficial nu a facut-o public, este cuantumul platilor totale pe care statul roman le va face anual catre concesionar, adica asocierea Vinci-Aktor-Strabag.
Cat plateste statul anual catre concesionar? 325,2 milioane euro. In 26 de ani se ajunge la 8,45 miliarde de euro
La paginile 24-25-26 din document sunt detaliate modalitatile de plata catre concesionar.
„Plata de disponibilitate care este stabilită pentru fiecare perioadă conform regulilor contractuale este principala sursă de venituri a partenerului privat, care trebuie să îsi acopere toate costurile (pentru constructie, întretinere, operare, finantare etc.) din aceste venituri”, se arata in document.
Astfel, in document se arata ca, anual, totalul platilor de disponibilitate ale statului roman catre concesionar ar urma sa fie circa 325,2 milioane de euro. Aceste plati ar urma sa inceapa dupa cei 4 ani de constructie, timp de 26 de ani cat va dura concesiunea.
Astfel, la finalul perioadei de 30 de ani de concesiune, pe baza valorii anuale a platii de disponibilitate prezentate, statul roman ar urma sa fi platit pentru proiectul Comarnic – Brasov peste 8,45 de miliarde de euro.
In documentul facut public miercuri se precizeaza ca, in mod normal, autostrada (constructie, proiectare, operare si intretinere) ar urma sa coste 2,73 miliarde de euro pe cei 30 de ani, dar asta in situatia in care intreaga suma ar fi disponibila de azi.
Cu alte cuvinte, daca am avea acesti bani acum in buzunar, autostrada si operarea ei ne-ar costa 2,73 miliarde de euro pentru cei 30 de ani. Cum nu avem acesti bani de azi si ne bazam pe un consortiu de firme sa gaseasca fianantare si sa se ocupe de proiect timp de 30 de ani, proiectul ar urma sa ne coste 8,45 miliarde de euro.
Practic, statul roman ar urma sa plateasca la final un cost de nu mai putin de 160 de milioane de euro pentru constructia, operarea si intretinerea unui singur kilometru de autostrada pe Valea Prahovei.
Nota – Informatii mai detaliate despre cum a fost calculata plata de disponibilitate nu au fost facute publice.
Din plata anuala de disponibilitate se vor scadea incasarile din taxa. Cifrele arata ca din taxa se pote incasa in jur de 10 milioane de euro anual la nivelul anului 2020
Sub detalierea privind platile de disponibilitate, documentul precizeaza ca din totalul sumei vor fi scazute sumele incasate prin taxa si 60% din incasarile concesionarului din utilizarea infrastructurii secundare (panouri publicitare, inchiriere de spatii de servicii, benzinarii etc).
Chiar si asa, pentru a pune lucrurile in perspectiva, trebuie sa precizam ca suma pe care statul se poata baza anual ca se va strange din taxa e in zona de 9-10 milioane de euro.
Tabel MZA Comarnic-Brasov
Foto: CNADNR
Potrivit studiilor de trafic, Media Zilnica Anuala (MZA) de vehicule pe zona Comarnic Brasov la nivelul anului 2020 ar urma sa fie undeva de 16.000 pe cel mai aglomerat sector.
Daca am exagera si am considera aceasta medie pentru toate sectoarele si am inmulti cifrele cu taxa de 7 lei am ajunge la o valoare de 9,2 milioane de euro pe an. Un calcul grosier, dar care e suficient pentru o proiectie estimata a sumei acumulate din taxa de autostrada.
Aceasta suma de circa 10 milioane de euro ar urma sa fie scazuta din cele 325 de milioane de euro din plata anuala de disponibilitate.
Sigur, in document se mai precizeaza ca valoarea platii de disponibilitate poate varia in functie de gradul de disponibilitate a autostrazii.
„Principiul este că autoritatea va efectua plăti integrale de disponibilitate pentru o anumită perioadă numai în cazul disponibilitătii totale si corespunzatoare a activelor pe durata respectivă astfel cum este definită în contract (100% disponibilitate – 100% plată, 0 disponibilitate – 0 plată). Într-o situatie de indisponibilitate, autoritatea contractantă va aplica deduceri din plata de disponibilitate astfel cum este prevăzut în contractul de concesiune”, se arata in document.
Cu toate acestea, nu trebuie sa ne imaginam ca aceste deduceri pot fi prea mari, concesionarul avand tot interesul de a remedia orice problema pe autostrada pentru a beneficia de cati mai multi bani din platile de disponibilitate.