Sari direct la conținut

DOCUMENT Cum arata noul plan-cadru pentru gimnaziu, dupa care vor invata elevii incepand cu anul scolar 2017-2018

HotNews.ro
Noul plan cadru pentru gimnaziu, Foto: Ministerul Educatiei
Noul plan cadru pentru gimnaziu, Foto: Ministerul Educatiei

Ministerul Educatiei a adoptat noul plan-cadru pentru invatamantul gimnazial. Planul-cadru este documentul care prevede ce discipline vor face elevii de clasele V-VIII si cate ore ii vor fi alocate pe saptamana fiecarei materii. Potrivit noului plan-cadru, disciplina Limba si literatura romana pierde o ora la clasa a V-a. La ora actuala, elevii fac 5 ore/saptamana de Romana la clasa a V-a si 4 ore/saptamana la clasele VI-VIII, or noul plan prevede 4 ore/saptamana pentru toate clasele de gimnaziu. Materia Latina, in prezent studiata la clasa a VIII-a, va fi studiata doar la clasa VII-a, sub forma de Elemente de limba latina si de cultura romanica. Noul plan-cadru pentru clasele V-VIII urmeaza sa fie pus in aplicare incepand cu anul scolar 2017-2018.

Se introduce la toate clasele o noua disciplina obligatorie – Informatica si TIC (Tehnologia Informatiei si a Comunicatiilor).

La clasa a V-a, apare o ora in plus de istorie, fata de vechiul plan-cadu (2 ore/saptamana).

Cultura Civica devine Educatie sociala, iar in cadrul acestei discipline se vor studia urmatoarele: Gandire critica si drepturile copilului (clasa a V-a), Educatie interculturala (clasa a VI-a), Educatie pentru cetatenie democratica (clasa a VII-a) si Educatie economico-financiara (clasa a VIII-a).

Disciplinele Muzica si Arte Plastice primesc separat cate o ora pe parcursul celor 4 ani de studiu, inclusiv in clasa a VIII-a.

Religia ramane neschimbata – o ora pe saptamana.

Ministerul Educatiei nu a introdus optionalul Educatie pentru sanatate transformat in materie obligatorie, acesta ramanand ca optional. Amintim ca mai multe ONG-uri au cerut public guvernului Ponta sa introduca in scoli Educatia pentru Sanatate ca materie obligatorie, dupa care Asociatia „Parinti pentru Ora de Religie” (APOR) – sustinuta puternic de Patriarhie – a cerut ca „disciplina ‘Educatie pentru sanatate’, in masura in care aceasta isi propune sa includa ‘educatie sexuala’, sa ramana optionala, dupa modelul orei de religie„.

TC = trunchi comun

CDS = curriculum la decizia scolii

NOTA:

* Elevii pot opta, intr-un an de studiu, pentru 1-3 cursuri optionale (clasele V-VII) si 1-4 cursuri optionale (clasa a VIII-a), din care un optional integrat la nivelul mai multor arii curriculare este obligatoriu. Metodologia referitoare la regimul optionalelor va clarifica aceste optiuni.

**In cadrul disciplinei vor fi studiate: la clasa a V-a Gandire critica si drepturile copilului, la clasa a VI- a Educatie interculturala, la clasa a VII-a Educatie pentru cetatenie democratica si la clasa a VIII-a Educatie economico-financiara.

*** Curriculumul la decizia scolii (CDS) se constituie atat din optionale ofertate la nivelul unitatii de invatamant, cat si din optionale ofertate la nivel national. Programele scolare promovate ca oferta centrala reprezinta exemple de bune practici in dezvoltarea curriculumului la decizia scolii, relevante pentru disciplina si pentru aria curriculara de care apartin, pentru o abordare integrata la nivelul mai multor arii curriculare, dar si relevante sociala. Exemple de optionale promovate in prezent la nivel national:

– Educatie pentru sanatate, clasele V-VI, VII-VIII

– Creeaza-ti mediul!, clasele III-IV, V-VII

– Educatie ecologica si de protectie a mediului clasele V-VII

– Lectura si abilitatile de viata, clasele V-VI, VII-VIII

– Limba neoelena si civilizatia Greciei antice (doi ani de studiu)

– Radacini latine in cultura si civilizatia romaneasca (doi ani de studiu, clasele V-VI, VII-VIII)

– Mituri si legende greco-romane, clasele V-VI

– Expresii si proverbe latine, clasa a VII-a

– Cultura si traditii aromane, clasele V-VI, VII-VIII

– Matematica si stiinte in societatea cunoasterii (un an de studiu)

– Istorie orala: Istorie traita – Istorie povestita

– Educatie prin sah (doi ani de studiu)

– Limba si literatura maghiara pentru elevii care frecventeaza clasele cu predare in limba romana sau traiesc in doua culturi minoritare, clasele V-VIII

CDS este rezultatul initiativei si creativitatii cadrelor didactice, este rezultatul unui proces real si transparent de consultare si negociere cu elevii si parintii acestora, cu alti actori la nivel comunitar si valorifica oportunitati si nevoi specifice contextului cultural, social si economic local.

PRECIZARE:

Pentru invatamantul in limbile minoritatilor nationale si invatamantul integrat (invatamant de arte si sportiv) vor fi elaborate planuri cadru specifice avand ca reper varianta aprobata. Pentru invatamantul special grupuri de lucru desemnate vor elabora planuri cadru specifice, conform legislatiei in vigoare.

Noutatile din noul plan-cadru pentru gimnaziu:

* La clasa a V-a

  • Este redusa cu o ora alocarea pentru Limba romana;
  • O disciplina noua – Informatica si TIC;
  • Educatia tehnologica si aplicatii practice: accent pus pe latura aplicativa;
  • Educatia sociala: este introdus Studiul gandirii critice in contextul drepturilor si responsabilitatilor.
  • Alocarea pentru discplina Istorie creste la 2 ore/saptamana;
  • CDS cuprinde minimum o disciplina ce va fi predata integrat.

* La clasa a VI-a:

  • O noua disciplina, care continua studiul de la clasa a V-a – Informatica si TIC;
  • Este introdusa Educatia interculturala – in cadrul disciplinei Educatie sociala,
  • Educatia tehnologica si aplicatii practice: accent pus pe latura aplicativa;
  • CDS va cuprinde minimum o disciplina ce va fi predata integrat.

* La clasa a VII-a:

  • O noua disciplina, care continua studiul de la clasa a VI-a – Informatica si TIC; Este ontrodusa Educatia pentru cetatenie democratica -inclusiv elemente de educatie juridica- in cadrul disciplinei Educatie sociala;
  • Se introduce disciplina elemente de Limba latina si de cultura romanica.
  • Educatie tehnologica si aplicatii practice: se va pune accent pe latura aplicativa;
  • Ponderea CDS creste, numarul maxim de ore alocat fiind de trei ore pe saptamana.

* La clasa a VIII-a:

  • Noua disciplina, care continua studiul de la clasa a VII-a – Informatica si TIC;  Este introdusa Educatia financiar-economica si antreprenoriatul – in cadrul disciplinei Educatie sociala;
  • Este asigurata o alocare de o ora pe saptamana pentru ambele discipline din aria Arte (Muzica si Arte plastice).
  • Consilierea si dezvoltarea personala are o centrare puternica pe orientarea scolara; Educatie tehnologica si aplicatii practice: accent pus pe latura aplicativa.
  • Creste ponderea maxima de ore din CDS la 4 ore/saptamana;

Document Fundamentare Plan Cadru Gimnaziu ISE

Cu ce comparam – Planul-cadru pentru clasele V-VIII aflat in vigoare in prezent

Informatii de background

Elevii din clasele V-VIII studiaza, in prezent, dupa planuri-cadru aprobate acum aproape 15 ani (prin Ordinul M.E.C. nr. 3638 / 11.04.2001), explica Ministerul Educatiei, intr-un comunicat remis HotNews.ro.

Pana in prezent, Ministerul a modificat planurile-cadru si curriculumul scolar pentru invatamantul primar. Elevii care acum sunt in clasa a III-a reprezinta prima generatie care a invatat inca de la clasa pregatitoare dupa un curriculum nou.

In consecinta, Ministerul Educatiei este obligat sa schimbe curriculumul scolar si la gimnaziu, pentru ca elevii care azi sunt in clasa a III-a, care la anul vor invata dupa curriculum nou, sa studieze dupa un curriculum in concordanta si la gimnaziu.

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro