Alt eveniment rutier mortal, de data asta în Bihor: Două persoane, printre care şi un minor, au murit iar alte cinci au fost rănite / România, țara cu cele mai multe persoane decedate în urma unui accident
După ce 7 persoane au decedat într-un accident produs, duminică, pe DN2 Bacău – Adjud, un alt accident a fost raportat duminică în Bihor, cu doi morți și 5 răniți, printre cei decedați fiind și un minor. Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Bihor, pompierii au fost anunţaţi duminică dimineaţa în legătură cu producerea unui grav accident rutier pe DN 19, în localitatea Biharia, eveniment în care au fost implicate şapte persoane aflate în două autoturisme.Aceste accidente ridică problema numărului uriaș de evenimente rutiere nedorite care au loc anual în România, țara noastră având, potrivit Eurostat, cele mai multe persoane decedate în 2019 (96 de decese la un milion de locuitori).
Dealtfel, România a înregistrat cel mai mic progres din uropa în această direcție. Dacă eliminăm anul 2020 (atipic, din cauza lockdownului), în 2019 în Europa au murit peste 22.500 de oameni în 32 de țări din cauza accidentelor rutiere în 2019, arată datele ETSC. Față de 2001 scăderea a fost de 56%.
România a fost țara cu cea mai mică scădere a numărului de decese în ultimii 19 ani, iar în cei mai ”negri” ani s-a depășit pragul de 3.000 de morți.
Numărul de decese din accidente rutiere în 32 de țări europene (date ETSC)
2001: 51.483
2006: 40.452
2011: 28.844
2015: 24.416
2019: 22.659
România
În ultimii 19 ani au murit peste 43.000 de români în accidente rutiere, maximul fiind în 2008, cu peste 3.000 de decese, iar minimul a fost în 2014, 1.818 decese.
Multe s-au schimbat din 2000 încoace pe șoselele românești, dar parcul auto a crescut enorm, de la 3 milioane, la 8 milioane de vehicule în două decenii. O parte dintre drumurile importante au fost modernizate, dar cu autostrăzile nu ne-am mișcat bine: în 1989 erau 113 km, în 2009 erau 263 km, iar în prezent sunt 850 km.
Numărul de decese din accidente rutiere în România
2001: 2.450
2004: 2.444
2008: 3.065
2011: 2.018
2015: 1.913
2018: 1.864
Cum s-a schimbat numărul de decese din accidente între 2001 și 2019 în câteva țări europene
Germania – 56%, de la 6.977, la 3.059
Italia – 56%, de la 7.096, la 3.130
Franța -61%, de la 8.253 la 3.244
Marea Britanie – 46%, de la 3.596, la 1.926
Spania, -68%, de la 5.517 la 1.724
Polonia – 47%, de la 5.534 la 2.909
Ungaria – 51% , de la 1.239 la 602
Bulgaria – 38%, de la 1.011 la 628
Serbia -38%, de la 1.245 la 534
Letonia – 76%, de la 558, la 132
Lituania, -74%, de la 706 la 184
Estonia, -74%, de la 199 la 52
Bilanțul accidentelor în UE în 2019
În 2019, cele mai sigure drumuri au fost cele din Suedia (22 de decese / milion de locuitori) și din Irlanda (29/milion), în timp ce România (96/milion), Bulgaria (89/milion) și Polonia (77/milion) au raportat cele mai ridicate rate ale mortalității. Media UE a fost de 51 de decese la un milion de locuitori, potrivit cifrelor preliminare publicate de Comisia Europeană.
Numărul persoanelor care și-au pierdut viața pe drumurile din UE în 2019 este mai mic decât cel din anii precedenți. Se estimează că 22.800 de persoane au murit într-un accident rutier anul trecut, cu aproximativ 7.000 de decese mai puțin decât în 2010, adică o scădere de 23%. În comparație cu 2018, numărul a scăzut cu 2%. Cu o medie de 51 de decese cauzate de accidente rutiere la 1 milion de locuitori, Europa rămâne, de departe, cea mai sigură regiune din lume în materie de siguranță rutieră.
Tendința de fond rămâne descendentă. Opt state membre au înregistrat o scădere record a numărului de accidente mortale în 2019: Croația, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Letonia, Luxemburg și Suedia. Cu toate acestea, progresele au încetinit în majoritatea țărilor. Prin urmare, obiectivul UE de a reduce la jumătate numărul deceselor cauzate de accidente rutiere între 2010 și sfârșitul anului 2020 nu va fi atins.