Sari direct la conținut

Crește tensiunea în coaliție pe tema certificatului COVID. Rafila insistă ca Guvernul să-și asume răspunderea pe proiect și vorbește despre demisie, Cîțu vrea dezbatere în Parlament / Ședință a coaliției de la ora 14.00 – UPDATE

HotNews.ro
Nicolae Ciuca si Florin Citu, Foto: AGERPRES
Nicolae Ciuca si Florin Citu, Foto: AGERPRES

Tensiunile pe tema certificatului COVID obligatoriu la locul de muncă cresc în coaliție. Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, vrea ca Guvernul să își asume răspunderea pe proiectul de lege pe care l-a făcut și vorbește chiar despre demisie dacă nu va fi acceptată această variantă, în timp ce liderul PNL, Florin Cîțu, insistă ca proiectul să treacă prin dezbatere în Parlament.

UPDATE 12.30 Liderii coaliţiei de guvernare se reunesc de la ora 14.00, înaintea ședinței de guvern, programate de la ora 15.00, pentru a decide dacă proiectul de lege privind certificatul COVID va fi asumat de guvern sau va urma procedura parlamentară. Ședința coaliței va avea loc la guvern.

Surse politice au declarat pentru HotNews.ro că asumarea Guvernului pe proiectul de lege privind certificatul COVID este blocată și nu poate fi făcută atât timp cât există în procedură parlamentară o inițiativă legislativă pe aceiași temă.

„Există o decizie a Curții Constituționale care nu permite Guvernului să-și asume răspunderea atâta timp cât există un proiect de lege îndezbaterea Parlamentului. Cîțu nu dorește să-și retragă proiectul și de aici blocajul pe această temă. Dacă nu vor fi adoptate noi reguli în acest sens, varianta Omicron va face dezastru în ianurie-februarie și toți vom fi responsabili de asta” au explicat sursele citate.

Ministrul Sănătății insistă ca Guvernul să își asume răspunderea pe acest proiect de lege argumentând că adoptarea rapidă a certificatului este vitală.

Întrebat într-un interviu pentru Spomedia dacă ia în calcul demisia în cazul în care nu va fi acceptată angajarea răspunderii Guvernului şi nu va exista certificat verde în ianuarie, Rafila a răspuns: ”E o întrebare foarte bună. Pot să fac acest lucru, pentru că am o răspundere profesională şi morală pentru cetăţenii României. Şi dacă se va tergiversa şi repeta exerciţiul de imagine politică din vară, în mod evident, ar fi o soluţie onorabilă”.

  • ”Din punctul meu de vedere, procedura aplicabilă este asumarea răspunderii Guvernului. PSD sprijină soluţia, rămâne de văzut dacă şi-o vor asuma partenerii noştri de coaliţie.
  • Dacă vom tergiversa lucrurile, vom ajunge ca certificatul verde să fie aprobat foarte târziu şi efectele lui vor fi minime”, a mai afirmat ministrul Sănătăţii.

Cîțu: Poziţia noastră este foarte clară – vine un proiect de lege în Parlament, îl dezbatem şi trece

Liderul PNL, Florin Cîțu, insistă însă ca proiectul de lege privind certificatul COVID să fie trecut prin Parlament, și nu prin asumarea răspunderii Guvernului, în condițiile în care coaliția are o majoritate parlamentară de 70% și, susține el, ar fi adoptat fără nicio problemă.

Mai mult, Cîțu spune că nu a primit și nu a văzut o formă finală a acestui proiect.

  • ”Am aşteptat un alt proiect de lege, ni s-a spus că vine un alt proiect de lege şi încă îl aşteptăm. Poziţia noastră este foarte clară: vine un proiect de lege în Parlament, îl dezbatem şi trece. Noi susţinem orice proiect al certificatului COVD care duce la creşterea ratei de vaccinare”, a declarat Florin Cîțu, miercuri.

Întrebat despre posibilitatea asumării răspunderii Guvernului, Cîţu a spus: ”Astăzi în Parlament avem 70%, această coaliţie. Trecem bugetul României în 2 zile. Nu cred că este un efort foarte mare să trecem acest proiect atât de important, şi românii ar trebui să vadă dezbaterea din Parlament. Ăsta este punctul meu de vedere şi al PNL”.

Despre asumarea răspunderii Guvernului pe acest proiect, Cîțu a spus că aceasta este o decizie pe care o ia premierul, dar se face atunci când nu există majoritate în Parlament pentru a trece un proiect.

Întrebat cum vede calendarul adoptării certificatului verde, Cîţu a spus: ”Putem să vorbim de un calendar când avem un proiect. Avem câteva variante, niciuna nu a fost discutată în coaliţie”.

Cum arată forma finală a proiectului PSD privind certificatul electronic COVID-19

În forma finală, obținută de HotNews.ro, proiectul inițiat de Rafila stipulează că angajatorii din sectorul public şi privat au obligaţia de a solicita personalului certificatul electronic COVID-19. De asemenea, certificatul va fi eliberat atât pentru cei vaccinaţi, fie cu doză completă, fie cu cel puţin o doză, dar şi persoanelor care se vor testa cu PCR sau test antigen. Cei care nu vor avea certificatul vor avea contractele de muncă suspendate, fără plata salariului.

Principalele prevederi ale proiectului de lege:

Certificatul electronic COVID-19 este generat prin intermediul SII-CDC, în urma verificării informațiilor din platformele „Corona-forms” și „RENV”.

Certificatul electronic COVID-19 se emite:

  • a) pentru persoanele vaccinate cu cel puțin o doză, cu valabilitate pe perioada stabilită pentru efectuarea schemei complete de vaccinare.
  • b) pentru persoanele vaccinate cu schemă completă de vaccinare, cu valabilitate pe perioada stabilită pentru schema completă de vaccinare.
  • c) pentru persoanele infectate cu SARS-COV 2, cu valabilitate de 180 de zile de la data primului rezultat pozitiv la testul pentru SARS-CoV-2, înregistrat în platforma informatică „Corona-forms“;
  • d) pentru persoanele testate cu test antigen rapid înregistrat în platforma informatică „Corona-forms“, cu rezultat negativ, cu valabilitate de 48 de ore de la efectuarea testului;
  • e) pentru persoanele testate cu test NAAT/PCR, înregistrat în platforma informatică „Corona-forms“, cu rezultat negativ, cu valabilitate de 72 de ore de la efectuarea testului.

Pe perioada stării de alertă, angajatorii din sectorul public şi privat au obligația de a solicita personalului cu care își desfășoară activitatea certificatul electronic COVID-19 la intrarea la locul de muncă și corelativ personalul din sectorul public și cel privat are obligația prezentării certificatului ELECTRONIC COVID-19 la intrarea la locul de muncă, în cazul înregistrării unei creșteri săptămânale a numărului de cazuri confirmate la nivel naţional pe parcursul a trei săptămâni consecutiv.

De asemenea, prevederile se aplică și membrilor Camerei Deputaților și ai Senatului, persoanelor alese sau numite care ocupă funcții publice sau de demnitate publică ori asimilate acestora.

  • Analiza situației epidemiologice se face de către Institutul Național de Sănătate Publică în fiecare zi de luni pentru săptămâna anterioară, iar obligația solicitării certificatului ELECTRONIC COVID-19 potrivit art. 4, intră în vigoare la 72 de ore de la data îndeplinirii condiţiei de creștere cu un coeficient săptămânal mediu de cel puţin 1,5 ori a numărului de cazuri timp de trei săptămâni consecutive la nivel național.

Obligația solicitării certificatului electronic COVID-19 încetează în termen de 72 de ore de la data constatării îndeplinirii cumulative a următoarelor condiţii:

  • a) scădere timp de 3 săptamâni consecutive a numărului de cazuri la nivel național;
  • b) incidența cumulată pe ultimele 14 zile la nivel național este mai mică de 1 la mie.

Obligația solicitării și prezentării certificatului, precum și încetarea obligativității solicitării și prezentării acestuia, pe baza datelor prevazute la art. 5, furnizate de către Institutul Național de Sănătate Publică, vor fi stabilite prin hotărâre a Guvernului.

Personalul nevaccinat beneficiază de 15 vouchere pentru testare antigen rapidă, pe perioada existenţei obligaţiei de a prezenta certificatul ELECTRONIC COVID-19, din sumele alocate de la bugetul de stat, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.

Angajatorul are obligaţia de a lua măsurile necesare în vederea verificării certificatelor prin intermediul aplicației mobile „Check DCC”, prevazută la art. 1 alin. (4) lit. c) din OUG nr.68/2021 privind adoptarea unor măsuri pentru punerea în aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea şi acceptarea certificatului digital al Uniunii Europene privind COVID pentru a facilita libera circulaţie pe durata pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare, precum și în vederea interzicerii accesului temporar la locul de muncă al angajaţilor care nu prezintă certificatul ELECTRONIC COVID-19.

EXCEPȚII

  • Sunt exceptați de la aplicarea prevederilor prezentei legi angajatorii din sectorul privat cu până la 10 angajați, care nu efectuează activități de prestări de servicii care presupun interacțiuni directe cu clienții.
  • Este exceptat de la aplicarea prevederilor prezentei legi personalul care își desfășoară activitatea la domiciliu sau în regim de telemuncă.

SANCȚIUNI

  • În conformitate cu prevederile art. 50 lit i) din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, republicat, cu modificările și completările ulterioare, art. 513 alin. (1) lit.m) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, raportul de serviciu, contractul individual de muncă sau orice alt tip de contract în baza căruia își desfășoară activitatea personalul care nu prezintă la intrarea la locul de muncă un certificat ELECTRONIC COVID-19 valid se suspendă de drept, fără plata drepturilor salariale.
  • Suspendarea raportului de serviciu/contractului individual de muncă se constată prin dispoziția scrisă a angajatorului, emisă în condițiile legii.
  • Suspendarea constatată în condiţiile alin.(1) încetează la data la care persoana prezintă certificatul ELECTRONIC COVID-19, dar nu mai devreme de 15 zile de la data la care s-a dispus suspendarea.
  • (4) Suspendarea încetează și în cazul în care necesitatea prezentării certificatului încetează conform art. 5 alin. (2).
  • Decizia de suspendare a raporturilor de serviciu/de muncă dispusă în conformitate cu prezenta lege poate fi contestată la instanța competentă conform legii, după caz.
  • Nerespectarea obligațiilor prevăzute de prezenta lege de către angajator reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei.
  • Constatarea contravenției și aplicarea sancțiunii se realizează de personalul împuternicit din cadrul direcției de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București, din cadrul Inspecției Sanitare de Stat, a Inspecției Muncii, precum și de ofițerii și de subofițerii din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro