Sari direct la conținut

Estonia: Piloții avioanelor comerciale reclamă de 10-20 de ori pe zi bruiaje ale semnalului GPS / Toate indiciile duc spre Rusia

HotNews.ro
Cabina piloților pe un Boeing 737, Foto: Mariohagen, Dreamstime.com
Cabina piloților pe un Boeing 737, Foto: Mariohagen, Dreamstime.com

Estonia observă tot mai multe perturbări vizând navigaţia prin satelit GPS, pe care le pune pe seama activităţii în Rusia vecină, relatează agenţia DPA, preluată de Agerpres.

„Perturbările au devenit mai frecvente şi amploarea lor a crescut”, a declarat joi la televiziunea estonă Ivar Vark, şeful controlului traficului aerian în ţara baltică membră a UE şi NATO.

„În fiecare zi primim 10 până la 20 de informări de la piloţi că există interferenţe GPS în unele zone în care ei trec prin Estonia”, a adăugat el.

Vark crede că acest lucru este probabil o consecinţă a obiectivului Rusiei de a perturba activitatea şi desfăşurarea de drone de atac ucrainene, care pot pătrunde adânc în teritoriul Rusiei.

Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor şi Reglementare Tehnică (TTJA) estonă spune că interferenţa semnalului GPS vine din regiunea rusă Leningrad şi că a crescut semnificativ de la invadarea Ucrainei de către Rusia în februarie 2022.

O creştere a interferenţelor a fost observată în spaţiul aerian al Estoniei începând din vara anului trecut, iniţial mai ales în nord-estul ţării. De la începutul anului 2024, zona de interferenţă s-a extins la Golful Finic şi în zonele centrale ale Estoniei, a declarat un purtător de cuvânt al autorităţii la radioul eston.

Vark a declarat că nu au existat incidente până acum care să implice zboruri de pasageri din cauza interferenţei GPS în Estonia.

Bruierea semnalului GPS este probabil făcută de Rusia, spune Germania

Rusia se află „foarte probabil” în spatele seriei de perturbări care afectează navigația GPS în regiunea baltică, a afirmat joi Ministerul german al Apărării, indicând exclava Kaliningrad ca sursă a problemei.

„Perturbările persistente ale sistemului global de navigație prin satelit sunt foarte probabil de origine rusă și se bazează pe perturbări în spectrul electromagnetic, inclusiv cele care provin din regiunea Kaliningrad”, a declarat un purtător de cuvânt al ministerului pentru Reuters.

Acesta a refuzat să ofere detalii despre modul în care Berlinul a realizat analiza sau despre natura exactă a perturbărilor, invocând „motive de securitate militară”.

Enclava Kaliningrad se află între Lituania și Polonia, pe coasta Mării Baltice. A fost izolată de Moscova atunci când Lituania a devenit independentă în timpul destrămării Uniunii Sovietice în 1991. Ambasada Rusiei la Berlin nu a răspuns imediat la o solicitare de declarații trimisă prin e-mail.

Luna trecută, o sursă guvernamentală a declarat pentru Reuters că se crede că Rusia a bruiat semnalul de satelit al unui avion folosit de ministrul britanic al apărării, Grant Shapps, atunci când aeronava a zburat în apropiere de Kaliningrad.

Industria aviatică și-a exprimat îngrijorarea cu privire la o creștere a interferențelor GPS legate de conflictele din Ucraina și Orientul Mijlociu. Bruiajul semnalelor GPS poate fi un factor perturbator pentru avioanele comerciale, dar acestea pot de obicei să navigheze prin alte mijloace.

Foto articol: © Mariohagen | Dreamstime.com

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro