Sari direct la conținut

România, AD 2021- Educația timpurie sau copiii vs. bugetul de stat

Contributors.ro
Ioana Grindean, Foto: Arhiva personala
Ioana Grindean, Foto: Arhiva personala

Era primăvara lui 2016 și, confruntați cu declinul demografic, multitudinea de probleme ale sistemului românesc de educație precum rata de abandon și sporirea analfabetismului funcțional, specialiști în domenii diferite gândeau în locuri diferite, fiecare în propriul microunivers profesional, la reforma educației timpurii în România ca soluție de salvare a viitorului bugetului de pensii.

Cum ideile bune aduc oameni laolaltă, în toamna lui 2017, oamenii ăștia s-au întâlnit si au adus în Parlament soluțiile gândite de fiecare în parte pentru a le arăta țării și aleșilor ei. De atunci până în martie 2018 ei au depus inițiativele legislative pentru obligativitatea grădiniței, finanțarea per capita a ante-preșcolarilor (copii de la naștere la 3 ani) și creditul fiscal pentru educație timpurie.

Schimbarea propusă era uriașă: copiii României aveau să urmeze servicii de educație timpurie de calitate, garantate și susținute de stat prin mecanisme directe sau indirecte, într-un sistem unitar, coerent si sustenabil.

Doi ani mai târziu, necesitatea reformei serviciilor de educație timpurie a fost cuprinsă și în Strategia Națională de Apărare a Tarii și implicit, toate proiectele depuse deveneau instrumente în operaționalizarea acestei strategii. Ceea ce în primăvara lui 2016 era doar o viziune devenea prioritate națională, iar în ultima lună a lui 2020 părea că părinților le va rămâne doar să aleagă serviciile de educație timpurie din proximitate, mecanismele statului se ocupau de restul. Ideal!

Trei luni mai târziu, la final de martie 2021, suntem tot acolo unde eram în primăvara lui 2016, educația timpurie s-a impus doar ca sintagmă în texte din Monitorul Oficial.

  • Grupa mare e obligatorie, dar de fapt nu e, pentru ca nu avem un mecanism care sa ne spună ce se întâmpla cu copiii care nu au fost la grădinița atunci când se înscriu la școală
  • Costul de finanțare per capita la ante-preșcolari nu a fost calculat de mai marii educației și nu sunt semne ca legea ar intra în vigoare în toamna lui 2021 (data la care a fost prorogat de guvernul Dăncilă)
  • Creditul fiscal pentru educație timpurie a fost suspendat pana în decembrie 2021 pentru că ministerul de Finanțe a calculat alt impact bugetar decât în realitate și mult prea târziu după dezbaterea bugetului.

Altfel spus, copiii lui 2018 – peste două sute de mii la număr, cei ai lui 2019 – tot peste două sute de mii și copiii lui 2020 – puțini peste 178.000 (cei mai puțini născuți din ultima sută de ani) au disponibile 22.000 de locuri în creșele acestei Românii în care educația timpurie este o prioritate națională.

Copii lui 2017, ai lui 2016 si 2015, 2014, în medie 200.000 de copii pe an, adică aproape 800.000 au 520.000 de locuri în grădinițe publice și 30.000 de locuri în grădinițe private.

E adevărat că noi, românii, avem o vorba: “copii cresc și pe balta gării”, dar costurile non-investiției în sistemul de educație timpurie sunt enorme.

James Hackman a primit în anul 2000 Premiul Nobel pentru Economie pentru formula sa de calcul a randamentului investiției în educația timpurie: un dolar investit în educația timpurie aduce în viitor 13 dolari. Altfel spus, ce nu investim azi (crezând ca facem economie la bugetul de stat) ne va costa de 13 ori mai mult în viitorul nu foarte îndepărtat.

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro

ARHIVĂ COMENTARII
Cristi • 2007-12-17 09:29:53
din nou zapada. Avem flote intregi de masini pentru dezapazire prezentate cu mare fast, avem o taxa de drum care creste de la anul si avem si zapada necuratata pe drumuri. Ne-a surprins iarna din nou. Oare de ce mai stam in tara asta? Sau oare de ce nu-i dam afara pe toti care doar ne taxeaza. Nota 1 autoritatilor din Mures pentru curatarea drumurilor duminica seara.
0 1
Gogu • 2007-12-17 11:25:48
ce naspa e cind descoperi ca si in alte tari e absolut la fel, prima ninsoare (si urmatoarele) surprind intotdeauna autoritatile nepregatite... unde sa mai pleci? inghiti in sec si patinezi pe polei
0 0
Ego • 2007-12-17 11:29:34
Totusi este interesant ca daca in sudul tarii apare zapada, deja traficul este infernal, blocat etc. Bine ca noi in Ardeal putem circula fara probleme luni intregi cu zapada pe drumuri... Atentie soferi, fiti mai prudenti... atata tot
0 0
iuzar • 2007-12-17 11:38:51
Nu stiu de ce ne mira, din nou, situatia prezentata mai sus. Surpriza ar fi fost daca firmele angajate sa curete strazile si-ar fi facut treaba si s-ar fi circulat normal.....tara de kko...
0 0
Bahrin Constantin • 2007-12-17 12:31:39
Ieri am parcurs traseul Bucuresti-Craiova via Pitesti. Coada de masini incepea din Albota si se termina la Colonesti. Pot spune ca nu am vazut nici macar un utilaj de dezapezire pe aceasta portiune. Doar pe autostrada erau cateva masaini care imprastiau material antiderapant. Asa ca... m-am intors cu trenul la Bucuresti. Mai rapid si mai sigur.
0 0
Dragos • 2007-12-17 13:44:56
Nu mai vorbiti fara sa cunoasteti cum e procedura si in alte tari! In SUA si Canada (unde sunt ierni adevarate, nu ca la noi), NU (!!!) ies utilajele pe strazi cat timp tine ninsoarea, poa sa se faca si 1m inaltime stratul de zapada. Abia dupa ce se opreste ninsoarea se iese la dezapezire, si e adevarat ca se face ca la carte, repede si bine. Dar NU se iese cat timp ninge ! Se anunta soferii de conditiile meteo, sunt sfatuiti sa nu iasa cu masinile, cine iese e treba lui si cu asta basta cat timp ninge. A, si sunt OBLIGATORII cauciucurile de iarna, de cum incepe sezonul rece, indiferent ca ninge sau nu.
0 0
Bogdan • 2007-12-17 14:12:34
Oare de ce nu ma mira ca ne tot plangem. Dragos are dreptate. Nu are rost sa scoti masinile de la deszapezire pe drumuri atata vreme cat ninge. Daca ninge viscolit, la 5-10 min dupa ce trece o masina deja nu se mai cunoaste. Mai bine am fi cu totii atenti la atentionarile meteo si nu ne-am aventura in trafic daca se anunta conditii dificile. Daca totusi ne aventuram, atunci sa nu ne mai plangem ca nu ne scoate nimeni. Doar ne-am facut-o cu mana noastra si stiam in ce ne bagam. O mare parte din vina o au si soferii care pur si simplu nu stiu cum se conduce pe timp de iarna. Ori merg prea incet (prudenta exagerata) si creeaza o coloana in spate, ori merg prea tare (imprudenti) si fac accidente. Eu unul inainte de a pleca la drum ma informez si daca ninge si sunt conditii grele ori nu plec la drum, ori daca e obligatoriu caut mijloace alternative (tren). Daca trebuie sa plec cu masina atunci pregatesc lanturi, lopata si bineinteles plinul de carburant. Iarna placuta.
0 0
trustman • 2007-12-17 17:37:49
uite ca in canada in care stau eu, la montreal, a nins de sambata pana duminica cam de vreo 45 de cm. iar utilajele de dezapezire au mers non stop pe strada mea. iar tractorasul de dezapezit trotoarele a trecut de 3 ori. aaa, ca primaria va strange efectiv zapada in camioane abia de azi, asta e alta poveste. dar plugurile au trecut de cateva ori pe strada. si nu stau in centru sau pe o strada principala. la 45 de cm de zapada, romania murea cam 2-3 saptamani. la montreal se circula.
0 0
cetatean din Romania • 2007-12-17 15:09:28
titlul e cretin pentru ca nu ninsoarea face victime, ci oamenii care nu sunt capabili sa stapaneasca volanul pe vreme rea. Respectivii mai bine ar circula cu trenul, sau ar sta acasa. Am calatorit, in urma cu vreo 20 de ani, pe o zapada de minim 70 cm (pe marginea soselei), pe ruta Craiova-Slatina-Pitesti-Bucuresti. Eram cu o Dacie ca toate Daciile din tara de la vremea aceea. Am rulat foarte incet, cu mare grija si, dupa multe ore, am ajuns acasa nevatamati. Pe vremea aia de ce "zapada nu facea victime"? Nu mai invocati deszapezirea, zapada cade din cer si se pune repede. Ce ati vrea, sa stea niste oameni mereu sa curete soseaua, indiferent de ora, sa tina pasul cu zapada? Mai bine sa fim responsabili cand plecam la drum! Insa reporterii pun titluri ca sa sune bine, nu si ca sa exprime vreun adevar! Ninsoarea face victime... dar victimele prostiei le-ati numarat? Pe ale neatentiei, nepasarii, bravarii nebunesti?
0 1
Adi • 2007-12-17 23:49:20
Parcul de masini este foarte mare comparativ cu infrastructura rutiera. Daca mai punem si faptul ca in acest weekend s-a mers "la tara" dupa purcel si vinisor veti afla de ce a fost acest trafic infernal. Drumul Bucuresti - Alexandria a fost aproape curat dpdv al conditiilor de trafic pe vreme de iarna dar s-a circulat (de fapt mai mult se statea) prost din cauza aglomeratiei si a celor care se bagau pe contrasens si apoi nu se mai puteau replia in coloana si apoi se statea sa-i lase cei cu mai multa ingaduinta pe cei cu mai mult tupeu (needucati dpdv al respectului in trafic). O experienta trista pe care nu as mai dori s-o repet vreodata a fost acest traseu parurs in aproximativ 5 ore. daca mai adaug alte 2 ore blocaj in Alexandria si 3 ore dinspre Caracal pot spune ca am petrecut o zi pe drum. In alte conditii acest drum era parcurs in max 2 ore si un sfert.
0 0
INTERVIURILE HotNews.ro