Sari direct la conținut

VIDEO Ludovic Orban, la HotNews.ro LIVE: Dacă adoptam OUG pentru alegerea primarilor în două tururi exista riscul să o atace Avocatul Poporului și să fie declarată neconstituțională /Intervenim și dacă modificarea privind alegerea preşedinţilor de CJ nu va fi adoptată în Parlament

HotNews.ro
VIDEO Ludovic Orban, la HotNews.ro LIVE: Dacă adoptam OUG pentru alegerea primarilor în două tururi exista riscul să o atace Avocatul Poporului și să fie declarată neconstituțională /Intervenim și dacă modificarea privind alegerea preşedinţilor de CJ nu va fi adoptată în Parlament

​​Premierul Ludovic Orban motivează alegerea variantei de angajare a răspunderii Guvernului pentru alegerea primarilor în două tururi prin faptul că ”are puține elemente care să permită PSD să aibă succes la Curtea Constituțională”. El a spus, la interviurile HotNews live, că dacă era adoptată o ordonanță de urgență pe modificarea legislației electorale exista riscul ca Avocatul Poporului să sesize Curtea și existau riscuri majore să fie declarată neconstituțională.

Premierul Ludovic Orban a fost invitat de la ora 9.00 la interviurile HotNews.ro LIVE.

”Nu puteam să adoptăm ordonanță de urgență atâta timp cât aveam la dispoziție și procedura angajării răspunderii. (…) Exista riscul ca Avocatul Poporului să sesize Curtea Constituțională și existau riscuri majore să fie declarată neconstituțională”, a declarat Orban.

Premierul a mai spus că Guvernul va interveni și în cazul în care modificarea privind alegerea preşedinţilor de consilii județene nu va fi adoptată în Parlament și vor fi „tergiversări procedurale”.

„În privinţa alegerii preşedinţilor de consilii judeţene, din cauză că şi UDMR susţine această alegere a preşedinţilor de consilii judeţene, există o şansă foarte mare ca acest proiect de lege să iasă din defuncta Comisie de cod electoral. Există o majoritate favorabilă să se poată adopta pe cale parlamentară, dar vom analiza să vedem clar ce se întâmplă. Şi aici vrem să intervenim în cazul în care prin tergiversări procedurale poate fi împiedicată adoptarea acestei modificări, adică, practic, respingerea Ordonanţei 40, cea care a reglementat schimbarea modului de alegere a preşedinţilor de consilii judeţene. Şi poziţia noastră este foarte clară – vrem ca preşedinţii de consilii judeţene să fie aleşi de consilierii judeţeni”, a declarat premierul Ludovic Orban, întrebat dacă Guvernul intenţionează vreo modificare şi în cazul alegerii preşedinţilor de consilii judeţene.

HotNews.ro a transmis livetext declarațiile premierului:

  • Despre asumarea răspunderii pentru alegerea primarilor în două tururi: Am ajuns la concluzia că e aproape imposibilă adoptarea proiectului în Parlament pentru că majoritatea din birourile permanente a făcut o șmecherie. Legea a fost trimisă la o comisie de cod electroral unde este o majoritate ostilă acestui proiect
  • Am ajuns la concluzia că nu puteam să adoptăm o ordonanță de urgență pentru că exista riscul să o atace Avocatul Poporului și să fie declarată neconstituțională
  • Este o reglementare mai amplă în această lege pe care ne asumăm răspunderea.
  • Nu este operată nicio modificare pe alegerea șefilor de consilii județene. Există șanse mari ca un proiect de lege în acest sens să iasă din defuncta comisie de cod electoral și să fie adoptată legea
  • În privinţa alegerii preşedinţilor de consilii judeţene, din cauză că şi UDMR susţine această alegere a preşedinţilor de consilii judeţene, există o şansă foarte mare ca acest proiect de lege să iasă din defuncta Comisie de cod electoral. Există o majoritate favorabilă să se poată adopta pe cale parlamentară, dar vom analiza să vedem clar ce se întâmplă
  • Şi aici vrem să intervenim în cazul în care prin tergiversări procedurale poate fi împiedicată adoptarea acestei modificări, adică, practic, respingerea Ordonanţei 40, cea care a reglementat schimbarea modului de alegere a preşedinţilor de consilii judeţene
  • Şi poziţia noastră este foarte clară – vrem ca preşedinţii de consilii judeţene să fie aleşi de consilierii judeţeni
  • Angajarea răspunderii este superioară OUG ca procedură și are puține elemente care să permită PSD să aibă succes la Curtea Constituțională
  • E vorba de o modificare care să permită o legitimitate mai mare pentru cei care susțin destinele comunităților locale. E o chestiune care întărește democrația
  • La momentul adoptării legii cu alegeri într-un tur eu am votat împotrivă, susțin din 1992 constant acest principiu de alegere
  • Sistemul de alegeri în două tururi permite cetățenilor să îl schimbe dacă primarul nu e bun
  • Vom avea și alegeri locale în 2 tururi și anticipate? Depinde dacă se depune moțiune de cenzură. Trebuie să vedem dacă Guvernul la moțiune și respinge de parlament două propuneri de premier
  • Dacă ajungem în situația declanșării de alegeri anticipate, parlamentarii PNL nu vor vota învestirea niciunui Guvern. Parlamentul actual reflectă votul din 2016, iar opțiunile oamenilor sunt radical schimbate acum
  • Parlamentul trebuie să fie oglinda fidelă a opțiunilor oamenilor, iar parlamentul actual este în contradicție totală cu opțiunile oamenilor
  • În plus, Parlamentul pune bețe în roate Guvernului și respinge orice proiect al Guvernului. De ex, peste 80% din cetățeni vor primari aleși în 2 tururi, PSD e împotrivă și are peste 40% din parlamentari
  • Vrem anticipate și pentru a putea asigura un suport stabil pentru guvernare, care să permită adoptarea proiectelor adoptate de guvern
  • Ca să fie clar – dacă PSD prin moțiune dărâmă Guvernul parlamentarii PNL vor vota împotriva următoarelor învestiri? Cu siguranță. Niciun vot nu va fi de la PNL pentru noi învestiri
  • La următoarea moțiune de cenzură a PSD parlamentarii PNL vor vota împotrivă clar, dar nu văd cum vor reuși să treacă. PSD și UDMR au în total 227 sau 228 de voturi, să vedem câți vor vota din ei. Nu pot aduna voturi decât dacă votează Ponta
  • Și cum declanșați anticipate dacă nu trece moțiunea? Vom mai da ocazia PSD să aibă moțiuni
  • E posibilă angajarea răspunderii și pe Secția specială și analizăm acum posibilitatea asumării răspunderii pe desființarea pensiilor speciale pentru parlamentari, să vedem atunci ce va face PSD
  • În ciuda discuțiilor din spațiul public, nu am evaluat până acum posibilitatea să demisionez
  • Aveți garanția de la președintele Iohnnis că veți fi următorul premier desemnat? Da, pentru că am garanția că vom câștiga alegerile, anticipate sau la termen
  • Despre candidatul pentru Primăria București: Săptămâna care începe, luni, va intra în teren un sondaj de opinie prin care vom testa potenţialii candidaţi ai partidului, patru la număr
  • Avem patru candidaţi pe care-i măsurăm, dar, evident, măsurăm şi alţi potenţiali candidaţi
  • Sunteți măsurat și dvs în acest sondaj pentru PMB? Nu, nu. Eu sunt măsurat numai ca grad de satisfacţie faţă de exercitarea funcţiei de premier, nu sunt măsurat ca şi candidat la Primăria Capitalei
  • Misiunea mea este să câştig alegerile locale şi parlamentare şi să asigur o bună guvernare, iar partidul m-a desemnat, nu pot să mă joc cu oamenii şi cu partidul meu, partidul m-a desemnat prin hotărârea Consiliului Naţional, care este forul cel mai important dintre congrese, m-a desemnat candidat la funcţia de prim-ministru
  • Nu pot să mă joc, să fiu sunt desemnat candidat la funcţia de prim-ministru şi după aia să mă sucesc şi să mă duc să candidez la Primărie
  • Alocațiile pentru copii – vor fi majorate în a doua jumătate a anului?: Dacă există resurse financiare
  • Majorarea alocațiilor generează o cheltuială suplimentară la buget de 6,3 miliarde de lei, adăugați încă 16 miliarde de lei pentru a asigura creșterea pensiilor și pe salarizare și vedem ce impact bugetar este
  • Guvernul nu are bani de casă și nu poate aduna bani din eter. Deficitul înseamnă cheltuirea unor bani care nu există
  • În nicio țară civilizată din lumea asta, dacă vine un partid și promite dublarea pensiilor, partidul acela nu e luat în serios
  • Nu există nicăieri în lume să dublezi alocarea alocațiilor de 2 ori într-un an. Această lege a fost o răzbunare a PSD pe noi
  • Despre creșterea gradului de colectare a impozitelor și informatizarea ANAF: Ministrul Finanțelor a anunțat că va înainta în CSAT o propunere pentru ca evaziunea fiscală să fie considerată pericol la adresa siguranței naționale. Asta ne permite să finalizăm procedurile de licitație pe digitalizarea ANAF
  • Toți comercianții și toți furnizorii de servicii și-au luat case de marcat fiscale cu transmiterea datelor online și ANAF-ul nu a făcut procedura pentru achiziționarea serverelor necesare pentru operaționalizarea sistemului, deși e în interesul fundamental, în primul rând al ANAF-ului, de a îmbunătăți colectarea ca urmare a datelor pe care le primesc prin intermediul acestor case de marcat
  • Guvernele dinaintea noastră au achiziționat softuri la prețuri extrem de mari și fără codul sursă. Noi vrem să simplificăm această procedură de achiziție și să o finalizăm cât mai rapid, să nu ne mai poată pune bețe în roate unii și alții pe această procedură
  • Obiectivul nostru este să asigurăm informatizarea ANAF într-un termen cât mai scurt. Dacă CSAT acceptă inițiativa, ANAF poate face achiziție directă sau face o procedură competitivă simplificată
  • Noi suntem în epoca de piatră legat de informatizare. A fost odată cu băieții deștepți
  • Dar creșterea gradului de colectare durează, se va face în minimum 6 luni
  • Deci, este posibil ca alocațiile să nu fie majorate în acest an? E o garanție că vom crește alocațiile pentru copii, cu cât le vom crește vom vedea. E cert că le creștem, vedem cum atunci când ne apropiem de termenul de rectificare a bugetului
  • Despre autostrăzi: Autostrada Tg Mureș-Iași Ungheni, eu sunt primul care a vorbit despre acest proiect în 2007. Acum, tronsonul Târgu Neamț-Ungheni este prevăzut să se realizeze prin PPP, ceea ce e o glumă. Vom depune cerere de finanțare. Avem un plan de acțiune pentru fiecare tronson de autostradă
  • A fost un fakenews că CE oprește finanțarea pentru tronsoanele autostrăzii Sibiu- Pitesti. E o minciuna gogonată
  • Comarnic-Brașov. Vedem cum o vom realiza. Până la finalul lunii ianuarie vom lua o decizie. Cred că trebuie făcută pe finanțare din buget, nu pe PPP. Trebuie revizuit de urgență studiul de fezabilitate și pornită licitația și finanțată din buget. Asta e soluția mea, care e cea mai simplă. Sunt cei mai mari indici de trafic pe DN1.
  • Dvs cum ajungeti la Brașov? Am mai multe variante, între care DN 1 A. Nu am folosit trenul în ultima perioadă. Și acolo este nereazilizat tronsonul Predeal -Brașov, încă vorbim care e soluția tehnică de modernizare a acestui tronson feroviar
  • Credeți că în 5 ani se face această autostradă? Da, dacă rămânem noi la guvernare. E valabil și pentru Sibiu-Pitești
  • Depolitizarea instituțiilor. Câte instituții au fost depolitizate? Încă suntem în faza de curățare a instituțiilor de cei care au intrat pe ușa din dos în guvernarea PSD. Folosim mai multe pârghii, una fiind încetarea detașărilor. Adoptăm organigramele și cel mai mare obiectiv este îmbunătățirea legislației pentru ocuparea funcției publice, prin concurs cu evaluare corectă
  • Obiectivul principal este îmbunătățirea legislației privitoare la ocuparea funcțiilor publice, astfel încât concursul să fie unica modalitate de ocupare a unui post, fie el de execuție sau de conducere. Trebuie îmbunătățite și prevederile legate de gestiunea carierei funcționarului public. Avem doar trei trepe în carierea funcționarului public. În alte sisteme sunt 9 trepte ierarhice. Dacă un om se angajează la 24-25 ani, după ce a terminat o facultate, poate sa ajungă la 35 ani în varful carierei de funcționar și nu mai are niciun stimulent suplimentar după ce ajunge la vârful carierei de funcționar. Este varza sistemul carierei funcționarului.
  • Trebuie sisteme de evaluare obiectivă. Informatizarea. De ce mulți sunt impotriva digitalizării? În momentul în care digitalizezi și ai și sistem, intranetul perfomant, în care tu poți să vezi… Nu mai umbli cu hârtii și introduci semnătura electronică și circulația documentelor să fie strict pe rețeaua de intranet. În momentul respectiv poți să evaluezi mult mai bine ce face un funcționar, pentru că știi exact ce procesează, ce activități depun și poți să măsori, poți să măsori comparativ între funcționari care au aceleași atribuții, să vezi care este cel mai performant
  • Să-l plătești mai bine pe cel care iși face mai bine treaba, nu pe cel care are relația mai bună cu șeful.
  • Inspectorii școlari numiți sunt membri PNL? Dacă avem oameni care sunt buni…Acum dacă e membru PNL să nu-l pun în funcție? Ar fi culmea
  • Trebuie realizat un sistem de concurs care să permită când se fac concursurile pentru inspectori să câștige cei mai buni
  • Despre vizita ministrului Educației în școli – Nu am văzut despre ce e vorba, nu am timp să mă uit la televizor
  • E normală o astfel de atitudine? E normal ca ministrul Educației să meargă în școli
  • În ceea ce privește faptul că a fost însoțită de media, să știți că există și un inters din partea lor de a fi parte la astfel de acțiuni
  • Am înțeles că au fost ceva discuții pentru faptul că a mustrat-o pe învățoare
  • Activitatea unui ministru este publică, eu îmi public agenda, dacă media este interesată să participe la unele activități nu pot să-i împiedic și cred că și doamna ministru își comunică agenda, iar prezența mass-media depinde de dorința lor de a fi prezenți
  • Nu cred că este o chestie intenționată, mi-am luat camerele ca să se vadă cum fac eu controale
  • O să am o discuție (cu Monica Anisie) pe tema asta. Important e ce face un om când nu are camerele asupra lui
  • Mie mi-au displăcut întotdeauna lucrurile astea cu spectacol
  • Da, era de preferat ca doamna Anisie să se ducă fără camerefără camere în acea vizită, în vizită inopinată
  • Depre numirile controversate de secretari de stat, cum a fost cea a lui Cătălin Bulf la Ministerul Economiei: Am avut discuții mai lungi cu PMP legate de această nominalizare. Ați văzut că a venit mai târziu. Până la urmă au insistat, am luat decizia, dar voi proceda similar cum am procedat în cazul secretarului de stat care a fost susținut tot de PMP, care era secretar de stat pe aviație, la Ministerul Transportului. În momentul în care am aflat că a refuzat să i se recolteze probele biologice, l-am demis instant.
  • Majoritatea numirilor făcute pe zona PNL nu au generat discuții publice. Eu verific cu rigurozitate, verific dacă se respectă criteriile de integritate, verific dacă au dosare penale. Am încercat să aducem oameni serioși și cel puțin pe zona PNL nu sunt probleme. Candidații PNL sunt supuși unor proceduri serioase.
  • Nu există nicio ezitare să schimbăm niște oameni
  • Despre mărirea pensiilor cu 40% din toamnă, așa cum este prevăzut în legea pensiilor: Nu e 100% asta
  • Banii sunt prevăzuți, dar totul depinde de cum evoluează economia, dacă reușim să asigurăm un trend economic solid, o crește economică consolidată, să relansăm investițiile, să îmbunătățim colectarea
  • De regulă, creșterile trebuie legate de indicatori economici obiectivi. PSD a făcut varză legea pensiilor, a crescut din burtă punctul de pensie. Pe ce bază, având la bază ce calcule, ce studiu de impact?
  • E o vraiște generalizată și omul nu știe la ce să se aștepte
  • Impactul pe 2020 e de aproximativ 16 miliarde, iar pe 2021, în jur de 150 de miliarde, iar impactul pe 2022 duce spre 180 de miliarde
  • România pentru a-și putea realiza infrastructura de transport va avea nevoie în următorii 10-12 ani de 40 de miliarde de euro
  • E foarte probabil ca efortul bugetar să crească pentru cofinanțarea proiectelor europene
  • Ne așteptăm la alocări de 4,5 mld de euro, iar dacă se acceptă fazarea, o parte din bani nu vor putea fi folosiți pe proiecte noi, ci pentru lucrări care trec de la un exercițiu bugetar la altul
  • Vom crește pensiile cu siguranță, dar nu vom lua o decizie care să afecteze evoluția economiei pe termen lung
  • Vom crește și alocațiile, vom încerca să asigurăm o creștere cât mai mare
  • Sper să nu vină și o criză economică. Ne va pune într-un impas extrem de grav, pentru că în ultimii 3 ani s-a dezechilibrat grav economia românească – deficitul bugetar, inflația, cursul euro-leu
  • Despre întâlnirea Vela-Cumpănașu: Sunt convins că domnul Vela s-a întâlnit întâmplător cu Cumpănașu pentru că el participa la un eveniment și dacă ați văzut s-au întâlnit pe un culoar, nu a fost o întâlnire stabilită, programată.
  • Sunt convins că aceste întâlniri întâmplătoare vor fi foarte rare în perioada următoare
  • PNL e suficient de deschis către societatea civilă, către patronate, sindicate, astfel încât astfel încât să ținem cont de toate propunerile pozitive care se fac din partea societății
  • Mai impozitați sau nu IT-iștii? Cu siguranță tratamentul fiscal egal al cetățenilor și al firmelor reprezintă un obiectiov al guvernării noastre. Când o vom face, o vom anunța
  • Întrebat cum a fost posibil să rămână atâta timp în funcție primarul PNL acuzat că a agresat sexual 2 fete, în sediul Primăriei: Am fost informat
  • Nu s-a știut de lucrul ăsta. Credeți că a știut cineva? Acum s-a văzut, ca urmare a unei depoziții făcute în instanță. El a fost demis din funcția de președinte al organizației (filiala locala a PNL) și nu o să mai candideze el, o sa avem alt candidat
  • Cum să știm de așa ceva? Dacă dumneavoastră vă imaginați că poti sa stii tot ce a facut orice candidat de primar acum 10-15-20 de ani … A trecut vremea aia în care se făcea dosarul la securitate și se știa tot despre fiecare
  • Despre proiectul BRUA. BRUA trebuie sa înceapă în Bulgaria, care se interconectează la conducta de gaz Turkish Stream. Da (se interconectează cu TurkStream). Vom avea o sursă de gaz din sud. Să vedem ce o să facă Ungaria, că încă nu este clar. În mod normal, trebuie să ajungă la Baumgarten (n.red. Austria)
  • Despre Reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă: Mie îmi este clar că nu o să meargă cu chinezii (…) Vom vedea cu ce partener (vor fi făcute reactoarele). Este vorba de partener și finanțare
  • Despre vânzare de către Exxon Mobil a participației de 50% pe care o deține în proiectul Neptun din Marea Neagră: Numai Exxon poate să decidă, nu putem decide noi. Ce putem face noi? Putem să găsim o soluție să impiedicăm o decizie care să nu ne convină. Până la urmă, decizia de vânzare a participației de 50% a Exxon o ia Exxon.
  • Aici putem să generăm o ofertă atractivă în care să fie implicată și o companie românească. Suntem implicați în realizarea unei oferte către Exxon care să fie atractivă și care să creeze o implicare și a României în acest proiect.
  • Exxon stabilește până la urmă dacă pleacă. Dacă nu poate să-și vândă participația la un preț care să-i convină, un preț estimat, dorit de conducerea Exxon, s-ar putea să decidă să rămână. Probabil, șansele nu sunt foarte mari. Asta depinde foarte mult de Exxon. Sigur, în discuțiile pe care le-am avut, am spus foarte clar: hotărâți-vă ce vreți să faceți, iar dacă vă hotărâți să vindeți, trebuie să știți de la noi care sunt punctele noastre de vedere.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro