Sari direct la conținut

Războiul din Ucraina a ajuns în tigăile din aproape toată Europa / Cum ne afectează direct luptele din portul Mariupol, unde sunt blocate vapoare încărcate cu ulei

HotNews.ro
Războiul din Ucraina a ajuns în tigăile din aproape toată Europa / Cum 
ne afectează direct luptele din portul Mariupol, unde sunt blocate 
vapoare încărcate cu ulei

Supermarketurile spaniole trag semnalul de alarmă: rafturile cu ulei de floarea soarelui sunt goale și, de îndată ce sunt reumplute, sunt iar luate cu asalt, scrie presa străină. Majoritatea lanțurilor de supermarketuri au raționalizat uleiul: nu mai mult de 5 litri/ cumpărător. Aproape 70% din uleiul de floarea soarelui consumat în Spania vine din Ucraina. Dar războiul a întrerupt livrările.

Mai jos, imagine dintr-un magazin madrilen din 18 martie. Sursa foto: Profimedia Images:

Criza de ulei pentru spanioli e o adevărată dramă, într-o țară a cărei bucătărie se bazează mult pe produsele prăjite

Familiile fac stocuri, chiar dacă toate brandurile spun că există probleme de aprovizionare în acest moment. Nu lipsa, ci teama de nu cumva să rămâi fără provizii în caz că se întâmplă ceva rău face ca oamenii să dea fuga la market să-și umple cămările.

Șeful Mercadona, principalul lanț comercial spaniol, Juan Roig, face apel la calm: „Nu e cazul să ne facem hiper-provizii, haideți să nu ne alarmăm. Lanțul nostru este pregătit”, spune el, subliniind că, chiar dacă a existat un deficit de floarea-soarelui, țara produce de trei ori mai mult ulei de măsline decât consumă.

Familiile de spanioli sunt supuse în această perioadă unei presiuni financiare severe. Creșterea prețurilor la energie a afectat deja facturile familiilor începând din toamna trecută. Inflația a ajuns la 7,4% în februarie, un nivel nemaivăzut de treizeci și trei de ani. Și încă nu s-a terminat cu creșterile de prețuri; experții spun că inflația va ajunge la 10% dacă nu se iau măsuri drastice.

Creșterea costurilor de producție și transport au început să afecteze prețurile produselor la raft înainte de începerea invaziei Ucrainei. În februarie, alimentele și băuturile nealcoolice au crescut cu 4,8% de la an la an, potrivit Institutului Național de Statistică al Spaniei.

Mai jos, imagine din alt magazin din Madrid din 18 martie. Sursa foto: Profimedia Images:

Acest lucru este suficient pentru a îngrijora populația, mai ales că o grevă recentă a camionagiilor care protestau împotriva scumpirii benzinei a complicat și mai mult aprovizionarea.

Penuria începe să apară pe rafturi, în special la produsele proaspete. La celălalt capăt al lanțului, asociațiile de protecție a consumatorilor sunt îngrijorate de impactul asupra cheltuielilor gospodăriilor. Pentru Enrique Garcia, purtătorul de cuvânt al unei asemenea asociații, „totul va depinde de strategiile comercianților și de capacitatea acestora de a-și reduce marjele de profit” pentru a lăsa clienții să respire.

De partea cealaltă, organizația patronală a companiilor din distribuție, vorbesc despre eforturile deja asumate: „În ultimul trimestru al anului 2021, comerțul a absorbit în medie 2,5 puncte de inflație”, spun acestea. Întrebarea este cât timp va fi posibil să mențină prețurile sub control, câtă vreme costurile de transport și operare continuă să crească.

În Germania, pastele s-au scumpit cu 40%, uleiul de floarea soarelui cu 28%

Consecințele războiului din Ucraina, creșterea costurilor cu energia și problemele cu aprovizionarea se simt și la germani. Aldi a fost primul discounter care a scumpit 400 de articole, adică o zecime din sortimentele de la raft, scrie „Lebensmittelzeitung”. Majorările variază de la zece cenți și ajung la un euro.

Inițiativa ALDI a provocat un șoc în Germania, unde distribuitorii tind să-și alinieze prețurile cu discounterul. Deocamdată, concurentul principal al lui ALDI, adică Lidl nu a spus ce intenții are referitoar la scumpiri. Dar prețurile sunt deja în creștere pe rafturile principalelor supermarketuri germane, de la Metro la Rewe, constată un studiu realizat de comparatorul de prețuri Smhaggle făcut la solicitarea Handelsblatt.

Mai jos, imagine din alt magazin din Germania din 18 martie. Sursa foto: Profimedia Images:

Creșteri de prețuri au cunoscut cafeaua, produsele pharma, cele de panificație, detergenții și produsele congelate. Pentru unele dintre ele, epuizarea stocurilor sau creșterea prețurilor sunt puse pe seama războiului din Ucraina. E cazul uleiului de floarea soarelui, ale cărui nevoi sunt acoperite în proporție de peste 50% de Ucraina.

Făina s-a scumpit cu 20% în mai multe supermarketuri, parțial din cauza perturbării exporturilor ucrainene sau a sancțiunilor impuse Rusiei, dar și din cauza creșterii costurilor la energie. Contribuie la asta și seceta din Canada (care a dus la cea mai slabă recoltă de grâu din ultimii 14 ani), ale căror exporturi de grâu în Germania s-au ”subțiat” foarte mult, notează Handelsblatt.

Confruntate cu creșterea costurilor, mai multe federații de producători au cerut distribuitorilor să renegocieze prețurile, în special în sectoarele cărnii și panificației.

Prețurile la alimente și băuturi nealcoolice au fost cu 5,1% mai mari în februarie 2022 față de februarie 2021, potrivit Biroului German de Statistică. Iar estimările sunt de accelerare a scumpirilor.

Austria e fericită: 86% din uleiul de floarea soarelui din Austria provine de la furnizori locali

„În prezent, nu observăm o cerere crescută și nu trebuie să ne temem de lipsuri de ulei de gătit”, a declarat pentru Kurier o purtătoare de cuvânt retailerilor. Achizițiile de paste, conserve sau alte alimente care rezistă pe perioade mai lungi de timp nu reprezintă în prezent nicio problemă.

La Spar, nu există blocaje de livrare și nici clienții nu și-au schimbat obiceiurile de consum. Unele articole au o cerere din ce în ce mai mare, a spus o purtătoare de cuvânt a Hofer, fără să precizeze despre ce articole e vorba, scrie Die Presse. La acele produse se aplică regula vânzării numai în „cantități de uz casnic”.

Marea Britanie: KTC a oprit toate vânzările de ulei de floarea-soarelui noi din cauza invaziei ruse a Ucrainei

„Încă încercăm să colaborăm cu furnizorii noștri să vedem dacă există posibilitatea de a aduce mai mult ulei de floarea soarelui de origine UE, sau chiar din Argentina, dar acest lucru va dura ceva timp”, a spus KTC, unul din cei mai mari importatori britanici de ulei, într-o notă transmisă acum două săptămâni.

Atât Ucraina, cât și Rusia au fost „furnizori importanți” și ar fi „extrem de dificil să înlocuim lipsa lor dacă războiul va continua mai multă vreme, a adăugat KTC.

„Deocamdată nu putem oferi nimic până când vom avea mai multă claritate cu privire la modul în care va putea fi reluată aprovizionarea.”, a declarat Gary Lewis, responsabil de importurile de ulei ale KTC și președintele Asociației Naționale a Distribuitorilor de Ulei pentru The Grocer. „Dacă nu pot cumpăra floarea soarelui, trebuie să încercăm să-l înlocuim cu ulei de palmier, rapiță sau soia”, a spus el.

„Unele regiuni în care se cultivă intens floarea-soarelui sunt în prezent sub controlul Rusiei și este foarte probabil ca următoarea cultură să fie afectată”, au mai spus reprezentanții KTC.

Prețurile uleiului au crescu însă și la sortimentele de rapiță canadiană, soia braziliană și uleiul de palmier din Malaezia, a avertizat KTC.

Italia: Stocurile sunt pe cale să se epuizeze

„Acest conflict”, avertizează Carlo Tampieri , președintele Assistol- asociația italiană a producătorilor de ulei „face foarte mult rău sectorului nostru, precum și consumatorilor și micilor firme de pe lanțul de distribuție. Închiderea porturilor de la Marea Neagră a blocat comerțul celor doi mari producători de floarea-soarelui din lume, Ucraina și Rusia, care aprovizionează industria europeană, inclusiv Italia. Navele care transportă ulei sau semințe de floarea soarelui staționează în Mariupol și Odesa, unde au loc bombardamente și de unde e imposibil să plece.

Mai jos, imagine din alt magazin din Italia din 18 martie. Sursa foto: Profimedia Images:

Consumul anual de ulei de floarea soarelui este de aproximativ 770 de mii de tone. E utilizat în productia de conserve, sosuri, maioneza, în toate produse destinate distributiei alimentare. Horeca îl preferă pentru prăjit, în principal. Industria italiană produce doar 250 de mii de tone de ulei, restul fiind adus din Rusia și Ucraina.

Potrivit datelor Assitol, începând cu anul 2015, ponderea importurilor de ulei din Ucraina a crescut de la 54% la 63%. „De la începutul conflictului și până astăzi, cel puțin 50 de mii de tone de ulei brut de floarea-soarelui au rămas în porturile ucrainene și nu au mai ajuns în Italia. Chiar dacă războiul s-ar încheia în următoarele zile, revenirea la normal ar fi complexă. Iar dacă acest conflict se prelungește situația s-ar putea complica și mai mult pentru că semănatul programat pentru primăvară nu ar mai avea loc”, mai spune Tampieri.

Mai jos, imagine din alt magazin din Italia din 18 martie. Sursa foto: Profimedia Images:

România: Cumpărăturile „de panică” continuă

Teama de penurie a ajuns și în România, iar unele lanțuri de magazine alimentare au decis limitarea vânzărilor anumitor produse de bază, după cum scrie presa locală.

La Târgu Jiu au început să dispară zahărul și uleiul din magazine, potrivit publicației Gazeta de Sud, care menționează că momentan sunt achiziționate produsele cele mai ieftine.

La Iași, bzi.ro arăta recent că încep să dispară produsele de bază de pe rafturi, fiind golite cele de ulei, făină și zahăr. Conform aceleiași surse, unele lanțuri de magazine din Iași au început să limiteze cantitatea de ulei, zahăr sau făină pe care o pot cumpăra localnicii.

La Constanța, Replica Online spune că un lanț de supermarketuri a stopat vânzarea în exces a uleiului, zahărului și făinei.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro