Studiu de caz: Cum investeste statul norvegian in inovatie
Cand vine vorba de inovatie, Norvegia isi propune nici mai mult, nici mai putin decat sa ocupe locul I in topul global al celor mai inovatoare state. Pentru a atinge acest obiectiv, guvernul norvegian a creat o agentie dedicata, Innovation Norway, care se ocupa de finantarea proiectelor noi, riscante, care altfel poate nu si-ar fi gasit sustinere in mediul privat. HotNews.ro a discutat la Oslo cu Hans Martin Vikdal, director in cadrul Innovation Norway, despre ce inseamna o politica publica orientata catre inovatie si care sunt beneficiile pe termen lung.
Context: Innovation Norway a fost fondat in anul 2004, prin contopirea mai multor institutii guvernamentale care se ocupau cu o paleta larga de servicii guvernamentale, de la finantarea dezvoltarii regionale, la organizatia responsabila cu promovarea turistica a tarii. La 8 ani de la fondare, Innovation Norway continua cele patru obiective primare pentru care a fost fondat:
- cresterea nivelului de inovatie in mediul privat din Norvegia
- cresterea nivelului de internationalizare a mediului de afaceri norvegian
- imbunatatirea marketing-ului turistic si a marketing-ului companiilor norvegiene in lume
- cresterea economiei pe baza atuurilor locale ale fiecarei regiuni din Norvegia.
Reporter: Ce este Innovation Norway?
Hans Vikdal: Exista un trend in Norvegia in sensul organizarii unui one-stop-shop, a unei singure usi la care companiile, antreprenorii, pot sa bata si sa gaseasca resursele de care au nevoie pentru a inova. In ultimii 20 de ani au avut loc 19 fuziuni intre institutii, iar crearea Innovation Norway este doar cea mai recenta. Innovation Norway este reprezentantul guvernului atunci cand vine vorba de stimularea inovatiei si a antreprenoriatului in Norvegia. Ca parte a unei politici orientate spre inovare, a fost necesara o agentie care sa fie specializata pe inovare si care sa ofere capital de risc, care sa poata oferi consultanta si oportunitati de networking.
Daca ne uitam la sistemul de inovatie norvegian, vedem ca Innovation Norway este principala agentie responsabila cu inovatia. In plus, exista si The Norwgian Research Council (Consiliul Norvegian pentru Cercetare, n.r.), care este principala agentie de stimulare a activitatilor de cercetare si dezvoltare. Acestea sunt cele doua agentii principale in domeniul inovatiei in Norvegia.
Proprietarii companiei Inovation Norway sunt Ministerul Industriei si Comertului, alaturi de cele 19 consilii regionale norvegiene, iar cei care pun la dispozitie finantarile pe care le oferim sunt cele 41 de departamente, consilii regionale si institutii locale care guverneaza la nivel local Norvegia. Ei ne dau o lista de lucruri pe care doresc sa le stimuleze, iar noi incercam sa le adunam si sa le agregam intr-un pachet coerent pe care sa il oferim companiilor norvegiene. Este o cooperare intre multe agentii si multi furnizori de fonduri.
R: Ce inseamna o politica orientata spre inovatie?
HV: Inseamna, in primul rand, ca atunci cand creezi o politica, iei in considerare toate agentiile care stimuleaza inovatia. Exista Research Council care stimuleaza cercetarea stiintifica, Innovation Norway, care se ocupa de inovatie si SIVA (The Industrial Development Corporation of Norway – Corporatia pentru Dezvoltare Industriala, n.r.), care creeaza incubatoare de afaceri in intreaga tara. Exista mai multi actori activi.
Avem o abordare foarte larga a conceptului de inovatie. Pentru noi, inovatie inseamna produse noi, procese noi de productie, noi forme de organizare si distributie, nu doar tehnologie. Orice inovatie trebuie sa adauge valoare in piata. Poti avea o idee buna sau o inventie, dar daca nu a fost facuta disponibila pe piata, daca nu genereaza valoare, nu poate fi numita cu adevarat inovatie. Definind astfel inovatia, putem sa stim mai bine ce ne dorim de la o politica orientata catre inovatie.
Recunoastem de asemenea ca in Norvegia exista 3 “motoare” principale care sustin inovatia. Primul este nevoia de a optimiza costurile, pentru ca in Norvegia acestea sunt foarte mari. Pentru a fi competitivi, toate produsele noastre trebuie sa aiba un cost de productie mai mic decat cel al competitorilor nostri.
Al doilea “motor” este ca orice inovatie trebuie sa fie dictata de piata: chiar daca suntem foarte eficienti in privinta costurilor de productie, nu putem sa scadem pretul per unitate daca produsul nu este perfect mulat pe nevoile pietei. Orientarea catre clienti este esentiala – in acest fel putem spune “produsul pe care il oferim este extrem de relevant pentru tine, deci isi merita pretul”.
Al treilea “motor” este cercetarea si dezvoltarea, lucruri esentiale in procesul de inovare. Pe baza acestor factori putem sa stabilim care sunt serviciile pe care le putem oferi la Innovation Norway.
R: De cand are Norvegia o politica orientata catre inovatie?
HV: Exista o dezbatere despre acest lucru. Actualul guvern a propus o astfel de politica la inceputul anului 2003, primul plan concret pentru inovatie, care a fost finalizat si reinnoit anul trecut. Daca ne uitam la departamentele guvernamentale, vedem ca fiecare este responsabil de o parte a politicii de inovare.
R: Care sunt elementele sustinerii guvernamentale a inovatiei in Norvegia?
HV: In primul rand, daca vrei sa ai antreprenori de succes si sa reusesti cu o politica orientata spre inovatie, climatul economic general trebuie sa fie bun. De la taxe la dobanzi bancare, la sistemul educational, la infrastructura, sunt foarte multe elemente importante. Porbabil cel mai important lucru este crearea unor institutii precum Innovation Norway si Research Council, care sa ofere ajutor acolo unde piata nu poate rezolva problemele.
Agentiile ca Innovation Norway ofera servicii care stimuleaza inovatia in mod direct. In principal este vorba despre capital de risc. Sectorul privat nu intra in zone cu grad de risc ridicat, chiar daca ar putea avea un potential foarte important, asa ca noi oferim granturi si imprumuturi pentru proiecte cu grad de risc mare. Totusi, acest lucru nu este suficient, asa ca trebuie sa adaugam si o parte de consultanta care sa ii ajute pe antreprenori. Cel mai usor lucru este sa ai o idee; sa transformi acea idee intr-o afacere si sa castigi bani de pe urma ei – nu este atat de usor. Drumul de la idee la succes pe piata nu inseamna doar capital, care este vital. E nevoie de consultanta, e nevoie de legaturi cu alti oameni, cu alte companii.
R: Care sunt cele mai mari dificultati cu care v-ati confruntat in cadrul Innovation Norway?
HV: Unul dintre lucrurile cu care ne vom confrunta mereu din postura noastra este ca nu putem intelege intotdeauna totul, pentru ca sunt lucruri noi. Daca exista o idee buna care poate fi pusa in practica, putem sa ajutam. Dar provocarea este comunicarea intre antreprenori si noi. Un antreprenor vine cu o idee iar noi venim cu solutiile pentru a o transforma intr-un produs. Nu poti merge singur pe piata, ai nevoie de ajutor.
Apoi, intotdeauna e nevoie de mai mult capital de risc decat este oferit de guvern. Intotdeauna apare o dezbatere atunci cand este negociat bugetul guvernamental. Noi oferim informatii si sfaturi guvernului inainte de a decide cum va fi impartit bugetul. In Norvegia avem cam 9000 de proiecte de antreprenoriat in fiecare an, din care invatam multe lucruri pe care apoi le transmitem guvernului, pentru a optimiza eforturile de a stimula inovatia.
R: Cat investeste guvernul ca procent din PIB in inovatie?
HV: Nu avem datele exacte, pentru ca in general sunt masurate cheltuielile de cercetare si dezvoltare, care sunt in jurul cifrei de 1.8%. Daca ne uitam la restul tarilor scandinave, procentul este de ~3 ori mai mare. Exista mai multe explicatii pentru acest lucru, dar ceea ce stim este ca procentul cheltuielilor de cercetare si dezvoltare este doar o mica parte din investitiile totale in inovatie ale unei tari. Cercetarea si dezvoltarea reprezinta doar primele faze. Inovatia intr-un context mai larg implica foarte multe costuri in drumul unei idei catre piata. Un studiu realizat in Marea Britanie a aratat ca cercetarea si dezvoltarea reprezinta doar 11% din costul total al inovatiei, dar nici o tara europeana nu masoara lucrurile in acest fel.
R: Care au fost beneficiile inovatiei pana acum si care credeti ca vor fi beneficiile pe termen lung?
HV: In primul rand, daca vrei sa cresti bunastarea si PIB-ul, ai nevoie de companii noi, de idei noi pe piata. Ai nevoie de inovatie pentru a-ti orienta economia in asa fel incat sa ai companii si produse noi, care sa creasca productivitatea si sa inlocuiasca ce a fost inaintea lor. Economia trebuie sa creasca – daca nu avem crestere, nu putem sustine bunastarea la nivelul tarii. Inovatia ne ajuta sa facem asta. Ne ajuta sa sustinem companii noi, care vor creste in viitor. Avem aproximativ 50.000 de noi companii in Norvegia in fiecare an, un numar bun comparativ cu numarul noilor-nascuti, care este de ~60.000 anual. Problema este ca dupa 5 ani, 70% din aceste companii au disparut – doar 30% din ele supravietuiesc. Dintre acestea, doar 1% au inregistrat cresteri mari. Ce incercam este sa crestem numarul companiilor care rezista in timp si sa stimulam ambitia de a creste foarte mult, de a-si folosi integral potentialul de crestere pe care il au.
R: Innovation Norway este activa in alte tari, in general ca o legatura pentru companiile norvegiene, dar si ca actor in programele financiare norvegiene. Care sunt rezultatele unor astfel de programe? Ce sperati sa realizati?
HV: Suntem prezenti in mai mult de 30 de tari din intreaga lume si avem rolul de a fi o legatura intre companiile norvegiene si piata globala. Daca ne dorim crestere, trebuie sa recunoastem ca intreaga piata norvegiana este la fel de mare ca 50% din orasul Paris. Nu poti sa cresti foarte mult cand ai o capacitate cat jumatate din capitala Frantei, asa ca trebuie sa ne orientam catre pietele externe. Legatura cu piata globala este foarte importanta.
Granturile pe care le implementam reprezina o oportunitate excelenta atat pentru companiile norvegiene, cat si pentru companiile locale. Innovation Norway are un program foarte important de CSR (Corporate Social Responsibility – Responsabilitate Sociala Corporativa, n.r.), iar aceasta este una dintre valorile pe care le aducem in tarile in care suntem activi. Cred ca structura granturilor aduce beneficii foarte mari tuturor tarilor implicate.
R: Care sunt cele mai mari dificultati pe care le-ati intampinat in implementarea de granturi in tarile in care activati?
HV: Trebuie sa intelegem cultura tarilor si sa vedem ce incearca sa realizeze, ce functioneaza si ce nu. Trebuie sa cream prezente pe pietele locale si sa le intelem, sa intelegem cum functioneaza, care sunt conexiunile.
R: Care este primul pas in implementarea unei politici orientate catre inovatie intr-o tara care nu are inca asa ceva?
HV: Exista doua lucruri importante. Primul este identificarea nevoii de inovatie si a lucrurilor pe care trebuie sa le ofere o astfel de politica pentru a asigura crestere economica. Definirea acestor lucruri este primul pas. Ce am fi putut face mai bine in Norvegia este definirea inovatiei ca un concept mai larg. Noi am inceput cu tehnologia, la fel ca restul Europei, de altfel, dar am ajuns la concluzia ca inovatia este un lucru mult mai amplu, care implica noi procese, noi piete, noi tehnologii, noi servicii. Este nevoie sa intelegem importanta acestui context, pentru ca impactul asupra economiei exista. Daca dorim crestere, trebuie sa ne gandim la factorii care influenteaza inovatia intr-o tara. Cel mai adesea se ajunge la necesitatea unui fond de capital de risc, la nevoia conectarii companiilor la pietele interne si externe, la consumatori.
Noi, de exemplu, dorim in urmatorii ani sa incurajam orientarea companiilor norvegiene catre clienti. Trebuie sa iti intelegi clientul in procesul de inovatie. Trebuie mai intai sa identifici o nevoie pe piata, nu sa ai un produs si apoi sa cauti un client pentru el. Cercetarile noastre ne spun ca multe companii pun un accent mai mare pe tehnologie decat pe piata si pe clienti. Incercam sa schimbam acest lucru. Deci, putem spune ca orientarea catre piata este un alt lucru esential.
R: Cum au reactionat companiile norvegiene la initiativele dvs.? Cum este orientata catre inovatie in comunitatea de afaceri norvegiana?
HV: Inovatia a devenit un buzz-word in ultimii 5-7 ani. Cred ca aceasta focalizare a atentiei a avut loc si din cauza fondarii Innovation Norway, care are inovatia chiar in nume. Intelegem nevoia inovatiei, pentru ca suntem o tara cu costuri foarte mari. Majoritatea companiilor care au nevoie de capital de risc ne spun ca intr-o tara bogata ca Norvegia nu exista foarte mult capital de risc privat. 95% din capitalul de risc disponibil este public, oferit de Innovation Norway. Sectorul privat practic este absent. In Suedia este disponibil foarte mult capital de risc privat, pentru ca in ultimii 50-60 de ani au creat multe ramuri industriale cu activitate internationala care ofera astfel de capital. In Norvegia nu avem cultura acestui lucru. Incercam sa implicam sectorul privat si vrem sa stimulam contributiile companiilor.
Acest articol a fost scris in urma unei vizite de documentare sustinute de Ambasada Norvegiei la Bucuresti.