Subiectele Zilei: Valer Blidar: Romania are nevoie de tramvaie noi, cele care circula astazi au fost aruncate de altii la "fier vechi"; 29 iulie 2012: ziua cu 16 ore de votare; Universitatile romanesti au iesit la vanatoare de genii; Si ei isi pot pierde doctoratele. Victime colaterale ale incarcerarii lui Nastase
Universitatile romanesti au iesit la vanatoare de genii. O moda imprumutata de la elitistele Cambridge si Oxford ia nastere si in universitatile de la noi: se cauta tineri eminenti, nu elevi mediocri, care sa treaca prin facultate ca gasca prin apa. Sunt luati in vizor inca din liceu. Ca sa puna mana pe cei mai buni studenti, rectorii romani s-au „dezbracat” de orgolii si au inceput sa aplice reteta de succes a universitatilor occidentale: „curtarea” elevilor de zece. Cei mai castigati sunt tinerii, care au sansa de a ramane langa familie, dar pot calatori cu bursele internationale primite cadou. Unul dintre promotorii acestei metode este Marilen Pirtea, rectorul Universitatii de Vest, acolo unde, de cativa ani, exista chiar un departament special creat pentru a „detecta” sefii de promotie, olimpicii sau pe cei cu zece la Bac. „Vrem liderii de generatie, modele pentru ceilalti, ii vrem pe cei mai buni”, spune rectorul Pirtea, scrie EVZ.
Valer Blidar: Romania are nevoie de tramvaie noi, cele care circula astazi au fost aruncate de altii la „fier vechi”. Situatiile tot mai dese in care tramvaiele sunt implicate in diferite accidente soldate cu multi raniti arata ca aceste mijloace de transport au probleme. Astazi, in cartierul bucurestean Rahova, doua tramvaie s-au ciocnit, in urma impactului 16 victime avand nevoie de ingrijiri medicale. Sase persoane au fost transportate la Spitalul de Urgenta Universitar, sapte la Spitalul de Urgenta Floreasca, trei la Spitalul Bagdasar Arseni si la Spitalul Elias. Accidentul de astazi scoate din nou la iveala faptul ca parcul de tramvaie din Romania este depasit, iar multe dintre vehiculele care circula pe strazile marilor orase au depasit termenul la care trebuiau casate. Cum s-a ajuns intr-o astfel de situatie ne-a explicat Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane Calatori Arad, anunta Finantistii.
29 iulie 2012: ziua cu 16 ore de votare. Majoritatea USL din Parlament a decis ca referendumul pentru demiterea presedintelui se va desfasura intre orele 7.00 si 23.00, in loc de 8.00 si 20.00. PDL va depune contestatie la Curtea Constitutionala. Referendumul pentru demiterea presedintelui Traian Basescu va fi valabil in cazul in care vor participa jumatate plus unu din numarul total de alegatori, a decis, ieri, Parlamentul. Senatul si Camera Deputatilor au votat, in sedinte separate, legislatia privind referendumul, in conformitate cu decizia Curtii Constitutionale, care a solicitat, expres, existenta cvorumului. Parlamentarii au modificat, in acest sens, o ordonanta de urgenta prin care Guvernul Victor Ponta elimina necesitatea cvorumului in cazul demiterii presedintelui, informeaza Adevarul.
Si ei isi pot pierde doctoratele. Victime colaterale ale incarcerarii lui Nastase. Adrian Nastase a lasat in urma lui o situatie unica: un numar important de doctoranzi sunt in pericol de a nu mai obtine diploma de doctor desi au depus o munca de ani de zile pentru a ajunge la aceasta distinctie. In momentul incarcerarii fostului premier, un numar de opt persoane se pregateau pentru a obtine sub indrumarea sa titlul de doctor. Prin condamnarea sa la doi ani de inchisoare, Nastase nu le mai poate coordona lucrarile de doctorat astfel incat la Facultatea de Drept din Bucuresti unde fostul premier era profesor s-a produs o situatie fara precedent. Acest lucru ne-a fost confirmat de catre un profesor universitar care a tinut sa ne precizeze ca Scoala Doctorala se va intruni joi tocmai pentru a discuta situatia creata in urma arestarii lui Nastase, scrie Romania Libera.
Miezul neexplicit al raportului Comisiei Europene. Raportul CE constata un regres in ceea ce priveste respectarea criteriilor de baza ale unei democratii functionale si formuleaza obiective precise privitoare la Justitie si Curtea Constitutionala. In scurta sa prezentare, presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, a multumit prim-ministrului Victor Ponta, pentru promtitudinea cu care a raspuns la problemele ridicate, apreciind ca guvernul de la Bucuresti a reusit in ultima clipa sa evite tot ce putea fi mai rau. Cu toate acestea, raportul Comisiei este, din punct de vedere politic, catastrofal. Niciodata un guvern al Romaniei nu a avut parte de comentarii directe atat de negative si formulate fara prea multe precautii diplomatice. La un moment dat se spune ca noul guvern a aratat, inca de la numire, ca nu pare intru totul dispus „sa accepte ca statul de drept este un principiu fundamental”, cu trimitere, pesemne, la ministrul Culturii Mircea Diaconu, acuzat de incompatibilitate, si poate la candidatii si ministrii succesivi la educatie, Corina Dumitrescu si Ioan Mang, anunta Deutsche Welle.
Tismana, manastirea de sub cascada. Cea mai veche manastire din Tara Romaneasca, lacas care s-a pastrat pana astazi, este Tismana. Acolo a vietuit Nicodim (1320-1406), ocrotitorul Olteniei. Prima manastire din Tara Romaneasca, functionala si azi, a fost ridicata la Tismana, intre anii 1375 si 1378. Lacasul este situat la 40 de kilometri de Targu-Jiu, langa Carpati. Ctitoria apartine domnitorului Radu I (1377-1383), iar initiativa, calugarului Nicodim (circa 1320-1406), canonizat de Biserica Ortodoxa Romana. Legenda ctitoririi manastirii s-a transmis de-a lungul secolelor, de la o generatie la alta de calugari. In prima jumatate a secolului al XIX-lea, ieromonahul Stefan a consemnat-o intr-un volum, informeaza Adevarul.
Razboi romano-turc al camionagiilor. Negocierile romano-turce pe tema autorizatiilor de transport pe 2012 s-au terminat cu victoria tarii vecine. Avantajul acesteia a fost ca nu a avut nevoie sa primeasca autorizatii de transport a caror lipsa se rezolva la mica intelegere la granita Romaniei. Serviciile de transporturi rutiere prestate de camionagiii romani intre tarile UE si Turcia precum si pe relatia inversa, risca sa fie blocate pentru restul acestui an. Firmele de transport romanesti si-au epuizat stocul de 3.000 de autorizatii numite de terta tara necesare efectuarii transporturilor pe relatiile mentionate, iar negocieri purtate recent intre ministerele Transporturilor din cele doua tari au esuat. Deoarece Turcia are un acord bilateral in domeniu cu Romania, soferii romani si cei turci pot lua marfa din una dintre aceste tari si o pot transporta in cealalta, scrie Romania Libera.