Toamna patriarhului nostru
Sint ortodox, dar si ziarist. La HotNews.ro am scris adesea despre excesele Patriarhului Daniel, ale Patriarhiei si ale unor preoti, cu mihnirea ca trebuie sa critic o institutie esentiala, dar cu credinta ca e in interes public. Comportamentul Patriarhului in tragedia Colectiv a avut o mare doza de inadecvare, dar indreptarea furiei publice catre aceasta institutie are radacini mult mai adinci. Patriarhul a primit o lectie dura, cea mai dura posibila. Si-a cerut iertare. Cred ca de acum trebuie sa-i dam credit si sa-l sprijinim pe noul drum. Si sa intelegem ca nu Patriarhul si Biserica Ortodoxa sint vinovati pentru tragedia din Colectiv, cum vor sa ne faca sa credem citiva maestri ai manipularii. Inlocuirea lui Daniel sub presiunea strazii (oare a strazii?) ar deschide calea spre un nou patriarh anti-occidental si dogma rusa.
Revarsarea furiei impotriva Patriarhului Daniel dupa tragedia din Clubul Colectiv a inceput cind sute, mii de internauti au scris in acele ore dramatice ca incendiul a fost pedeapsa pentru niste rockeri satanisti care petreceau de Halloween. Ura picurata de ei pe internet a fost intretinuta de citiva preoti care le-au tinut isonul. In tot acest timp, nici o delimitare din partea Patriarhiei. Asta s-a intimplat pe fondul scandalului petrecut cu 2 zile inainte, cind o asociatie de parinti ortodocsi a cerut ca in scolile si gradinitele din Bucuresti sa nu se mai faca petreceri de Halloween (sarbatoare satanica in creierii lor incinsi), iar unii directori au cedat. Oamenii de buna credinta au cedat si au vazut in Daniel un habotnic, un lider incapabil sa-si tina oamenii in friu.
Oamenii iesiti in strada si-au amintit de lacomia preotilor transformati in bancomate, de implicarea bisericii in politica, de manualele inepte de religie, de lobby-ul intens pentru religia in scoli, de disperarea ctitoririi de noi biserici pe fiecare metru de spatiu verde dintre blocuri, de calugari si preoti care propovaduiesc idei legionare si anti-occidentale (vezi scandalurile cu cardurile de identitate, cu donarea de organe, cu gazele de sist).
Toate aceste pacate ale unei biserici prea arogante au fost trecute in revista de un preot exceptional, parintele Ioan Florin Florescu, pe blogul sau. I se imuta toate Patriarhului Daniel? Nu, dar oamenii au vazut ca Patriarhul tace in prezenta exceselor, ca le cautioneaza prin pozitia sa.
In paralel insa, Biserica Ortodoxa a construit, in liniste, sute de fapte bune. A deschis zeci de camine, centre pentru nevoiasi, scoli si gradinite. Ar fi nedrept sa nu-i amintim si aceasta lucrare (Vezi aici o harta interactiva cu ctitoriile BOR).
Dar, la fel de important, Patriarhul Daniel a imprimat Bisericii Ortodoxe o directie strategica similara cu cea a Statului roman: spre Occident. Daniel, un preot cu menire ecumenica, a pastrat si ca manager al Bisericii aceeasi linie. A refuzat cu incapatinare cintecul de sirena al Bisericii Ortodoxe Ruse, a facut chiar gesturi ostentative: anul trecut i-a acordat o atentie minima, la limita diplomatiei, numarului 2 din Biserica Ortodoxa Rusa, venit in Romania sa ia pulsul tarii. Acelasi personaj a fost insa primit cu un fast incredibil de Teofan, Mitropolitul Moldovei: au tinut impreuna o slujba in fata a peste 10.000 de oameni.
Inapoi la actualitate. Primul pas, urias pentru capul unei biserici, a fost facut: Patriarhul si-a cerut public iertare. Am vazut in imagini un om mai putin trufas decit de obicei, mai degraba speriat dupa ce o multime de tineri furiosi a trecut pe linga palatul sau si i-a cerut demisia. A inteles Patriarhul ce i s-a intamplat? Nu stiu, dar exista o sansa. Care e alternativa? Daca Daniel nu va mai fi Patriarh, in mod traditional locul sau va fi ocupat de Mitropolitul Moldovei, Teofan.
Scriam in septembrie 2014 ca unul dintre vectorii de influenta ai Rusiei in Romania e reprezentat de o factiune ultra-conservatoare din sinul Bisericii Ortodoxe Romane. O sa va intrebati cum e posibil ca Rusia sa poata fi ajutata in acest fel? Explicatia e simpla si ea arata jocul ceva mai subtil facut de urmasii KGB: Rusia nu isi doreste acum ca romanii (si puteti pune aici polonezii, cehii, ungurii etc) sa iubeasca Rusia, asa ceva e foarte greu. Nu, Rusia isi doreste ca romanii sa inceapa se deteste Occidentul si valorile sale. Acesta e primul pas spre ruperea coeziunii intre Romania si UE/NATO, o bresa in care apoi Rusia isi poate strecura „oferta”.
Aici intervine factiunea ultra-conservatoare de care vorbeam. E o factiune cu radacini adinci in Mitropolia Moldovei (apropiata si geografic de Rusia), care refuza ecumenismul (dialogul intre religii), care promoveaza o inchistare ingrozitoare intr-un trecut medieval. Nu intimplator veti gasi pe site-ul pastorit de aceasta Mitropolie, doxologia.ro, zeci de articole impotriva sarbatorii de Halloween, vazuta ca un obicei satanist. Din aceasta zona vine pericolul apropierii de Rusia. Teofan si oamenii sai, chiar daca nu direct legati de Rusia, promoveaza exact ideile de care Kremlinul se foloseste atunci cand deturnează mesajul tradiției Bisericii pentru a-l suprapune peste proiectul „Sfintei Rusii” (Corectura si adaugire ulterioara, multumesc Andrei Gaitanaru – n.aut.).
Cred ca Patriarhul Daniel poate repune Biserica Orodoxa pe drumul corect, dupa lectia primita in aceasta toamna a schimbarii.
Ce putem face noi? Doar sa-i dam citeva idei. Pentru inceput, Patriarhul poate face trei lucruri care sa arate ca a inteles ce ii cer oamenii: sa revizuiasca manualele de religie inadecvate la lumea in care traim, sa deschida o linie verde unde parintii sa poate reclama comportamente neadecvate ale profesorilor de religie, si sa stopeze acum toate procesele deschise de preoti impotriva cetatenilor care se impotrivesc construirii de noi biserici pe spatii verzi, sub balcoanele lor.
Depinde de Patriarh sa le accepte. Depinde de Patriarh sa isi aduca Biserica in secolul 21, sa o modernizeze, sa intre in marile dezbateri ale societatii, sa nu mai vorbeasca despre tehnologie si inovatie – de exemplu – ca despre un bau-bau. Depinde de Patriarh sa isi scoata enoriasii din bezna in care multi preoti si calugari incearca sa-i tina, el poate da startul innoirii interne Trebuie sa inteleaga ca e mai important sa ramina in istorie ca seful unei biserici modernizate decit drept antreprenorul imobiliar al unei catedrale faraonice si controversate.