Totul despre autostrada Comarnic – Brasov: Cand va fi gata, ce taxa se va pune si cat va plati statul roman in fiecare luna
Autostrada de la Comarnic pana la Brasov va fi gata cel tarziu in 2017, au anuntat joi premierul Ponta si ministrul proiectelor de infrastructura Dan Sova. Autostrada va fi mai scurta fata de ce se stia pana acum – 53 de kilometri in loc de 58, insa cu 7 km de drum de legatura, iar costul va fi de 1,8 miliarde de euro, fata de 1,2 miliarde estimarea initiala. Taxa pentru folosirea autostrazii va fi initial de 7 lei, iar statul va fi cel care va incasa banii. Din 2017, in fiecare luna, statul roman se angajeaza sa plateasca peste 3,1 milioane de euro constructorului, insa cifrele si sumele anuntate de autoritati nu prezinta intreg aranjamentul financiar, iar costul final al autostrazii ar putea fi chiar triplu.
Autostrada Comarnic – Brasov – gata in 2017, nu 2016. Taxa va fi de 7 lei
Finalizarea lucrarilor la tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov – prima autostrada romaneasca realizata in concesiune – va avea loc pana in anul 2017, cel tarziu, iar costurile estimate se vor ridica la valoarea de 1,8 miliarde de euro, echivalentul a 28 de milioane de euro pentru fiecare kilometru, a declarat, joi, premierul Victor Ponta, intr-o conferinta de presa tinuta dupa semnarea unui Memorandum cu reprezentantii consortiului Vistrada Nord (Vinci – Strabag – Aktor), castigator al licitatiei pentru lucrarile la tronsonul Comarnic-Brasov.
Ponta a precizat ca, in urma discutiilor purtate cu constructorul, autostrada de la Comarnic la Brasov va avea o lungime de 53 de kilometri la care se adauga inca 7 kilometri de drumuri de legatura cu Centura Brasovului si cu DN1, inainte de Comarnic, acolo unde traficul se desfasoara pe 2X2.
Autostrada va avea 3 tuneluri in dreptul localitatilor Sinaia, Busteni si Predeal, 19 viaducte si 15 poduri, iar intre Sinaia si Busteni, la Predeal si la Rasnov vor fi prevazute noduri rutiere.
Perioada concesiunii este de 29 de ani, din care primii trei sunt dedicati proiectarii si constructiei.
Taxa de autostrada va fi stabilita de catre statul roman si nu de catre concesionar, iar tot statul va fi cel care va incasa banii. In prezent, premierul Ponta a declarat ca s-a stabilit un nivel al taxei de 5,7 lei fara TVA, iar din banii adunati la buget se vor plati sume regulate catre constructor.
Costul autostrazii a crescut de la 1,2 mld euro la 1,8 mld euro. Cat vom plati de fapt
Traseul autostrazii Comarnic – Brasov
Foto: Hotnews
Premierul Victor Ponta, impreuna cu ministrul Marilor Proiecte, Dan Sova, au precizat joi care este costul actualizat al autostrazii si au incercat sa explice si care este aranjamentul financiar ce sta in spatele acestui proiect.
Ponta a anuntat ca cei aproape 60 de km de autostrada vor costa circa 1,8 miliarde de euro, mai mult fata de estimarea initiala de 1,2 miliarde de euro, in timp ce Dan Sova a precizat ca intreg proiectul este finantat integral de catre banci si ca, pana nu este gata autostrada, constructorul nu vede nici un ban de la stat.
„Acest proiect se finanteaza integral de catre banci. Deci, orice cost este verificat de catre finantator. Cei 28 milioane de euro pentru fiecare kilometru sunt cu sapte milioane de euro mai putin fata de cat se negociase in 2011. Avem aproape 1,5 miliarde euro constructie, restul pana la 1,8 miliarde sunt cheltuieli de proiectare, management, consultanta etc. In proiectul initial de constructie existau 58 de kilometri, iar noi am fost nevoiti sa schimbam putin traseul autostrazii pentru a scadea pretul. (n.r. 53 km de autostrada si 7 km de drum de legatura cu Centura Brasovului si cu DN1, inainte de Comarnici, acolo udne traficul se desfasoara pe 2X2)”, a precizat Dan Sova.
Cu alte cuvinte, asocierea Vinci-Strabag-Aktor va accesa banii necesari costructiei prin credite de la banci, ceea ce insemna ca la finalul perioadei de concesiune, dupa cei 29 de ani, daca adaugam si dobanzile aferente, costul final ar putea ajunge sa fie chiar triplu, adica circa 5-6 miliarde de euro. Pentru aceste detalii autoritatile nu au oferit prea multe informatii.
Cat sustine Dan Sova ca va plati statul roman pe luna
Pentru lucrarile realizate, statul roman va incepe sa plateasca regulat o suma catre constructor incepand cu 2017, anul in care se presupune ca autostrada va fi finalizata in totalitate.
Intrebat de HotNews.ro cat va plati pe an statul roman catre constructor, Sova a spus ca statul va plati constructorului autostrazii Comarnic-Brasov maximum 52.000 de euro/kilometru in fiecare luna.
„Este foarte greu de apreciat in momentul asta, pentru ca acel ‘financial closing’ nu este finalizat. Evaluarea noastra arata ca vom plati (n.r. – din 2017) 52.000 de euro pe luna pentru fiecare kilometru. Inmultiti cu 60 de kilometri. Aceasta este suma maxima, iar ca sa ajungi sa si plateasca cineva suma maxima trebuie sa o justifici. Trebuie sa arati lucrarile pe care le-ai facut, intretinerea”, a explicat Sova.
Acesta a adaugat ca suma incasata din taxa de exploatare a autostrazii va fi utilizata la plata ratelor catre constructorul tronsonului.
„Taxele vor intra in bugetul de stat, la Trezorerie. Din ele vom achita acesti 52.000 de euro pe luna/kilometru. Dupa cum zicea si premierul Ponta, nivelul taxei va fi intotdeauna la latitudinea Guvernului. Probabil ca orice Guvern care va veni in urmatorii ani, va stabili in proiectia bugetara valoarea taxei pe Comarnic-Brasov. Noi, in acest moment, am stabilit ca de la Comarnic la Centura Brasovului se vor plati 5,7 lei plus TVA, adica 7 lei”, a declarat ministrul delegat.
Cu toate acestea, calculele bazate pe rata lunara anuntata de Dan Sova dau o suma mult mai mica decat costul de 1,8 miliarde de euro anuntat azi de autoritati, nemaivorbind de costul real de 5-6 miliarde de euro de la finalul perioadei de concesiune.
Calculand rata lunara pe km de maxim 52.000 de euro anuntata de Sova, statul roman ar urma deci sa plateasca maxim 37,5 milioane de euro pe an – adica peste 973 de milioane de euro pe toata perioada concesiunii.
Dan Sova ar fi precizat pentru Mediafax ca aceste costuri sunt separate de cele pentru constructia propriu-zisa a autostrazii, care sunt evaluate la aproximativ 1,5 miliarde euro. La acestea se adauga si cheltuieli de aproximativ 300 milioane euro pentru proiectare, project management, consultanti sau sisteme inteligente de transport, realizarea intregului proiect urmand sa coste in total 1,8 miliarde euro, fara TVA, potrivit publicatia citata.
- HotNews.ro a trimis solicitari oficiale la Compania Nationala de Autostrazi (CNADNR) si Departamentul pentru Infrastructura (DPIIS) condus de Dan Sova pentru a afla, detaliat, ce presupune costul de 1,8 miliarde de euro si sumele defalcate pe care statul roman se angajeaza sa le plateasca in fiecare an catre constructor.
Taxare cu bariera sau camere video, prin telefon sau abonament
Referitor la modalitatea de taxare, ministrul Dan Sova a precizat ca se va opta pentru mai multe metode printre care statii cu bariera, camere video, SMS-uri sau abonamente puse in barbriz.
„Nu se pune bariera la intrarea pe autostrada, ci probabil la iesire. Vor fi mixte, vor fi si cu camere, va fi si metoda platii prin SMS sau [n.r. cu permisul] pus in parbriz. Varianta cu bariera va fi pentru turistii accidentali. Nu s-a decis in acest moment care va fi solutia tehnica. Noi am cerut sa nu ne trezim cu cozi interminabile. Asta nu se va intampla pentru ca nu vom accepta astfel de variante”, a declarat Sova.
Tot traficul din Transilvania, de la granita de vest si din Moldova va ajunge la Comarnic. Ce se intampla cu bucata lipsa Comarnic – Ploiesti?
Brasov – nodul prin care tot traficul va traversa Carpatii spre Sud
Foto: Hotnews
Pana in 2017, atunci cand ar trebui sa fie gata Comarnic – Brasov, ministrul Sova spera sa fie gata si autostrada Sibiu – Brasov si, pana in 2018, sa fie realizata si autostrada Brasov – Bacau.
„Deci Comarnic va deveni un cos de circulatie pentru ca vor veni autoturismele de la Cluj pe Sebes-Turda, vor veni de la Nadlac si de la Bacau. Toate se vor strange intr-un cos care este Comarnic. Ma refer la traficul turistic pentru ca, probabil, o mare parte din transportul industrial se va duce pe Pitesti – Sibiu”, a declarat Sova.
In acest sens, intrebat de HotNews.ro cand si prin ce metoda se va face si bucata lipsa – tronsonul Comarnic – Ploiesti – ministrul Sova a inaintat ideea unei noi concesiuni pentru toata autostrada de la Brasov de la Bucuresti.
Ploiesti – Comarnic
Foto: Hotnews
„Noi trebuie sa dam o concesiune unui constructor de la Brasov si pana la Bucuresti. Noi vrem sa terminam Bucuresti – Ploiesti cu totul anul acesta si tot in 2014 vrem sa terminam extinderea la 4 benzi a centurii de nord a Bucurestiului. Cand se termina Comarnic – Brasov vrem sa concesionam tot ce inseamna de la Brasov pana in centura Bucurestiului, cu sarcina de a transforma in autostrada si partea dintre Comarnic si Ploiesti”, a declarat Sova.
„Discutiile vor incepe in 2017. Eu cred ca daca vom scoate in concesiune Brasov – Bucuresti, cei care fac Brasov – Comarnic vor participa la licitatie. Asta nu inseamna neaparat ca vor si castiga”, a mai completat ministrul delegat pentru proiectele de Infrastructura.
Cand se semneaza contractul, cand incep lucrarile si cand va fi gata autostrada
„In mod normal, pana pe 20 aprilie trebuie sa putem sa semnam, practic, contractul si sa inauguram organizarea de santier atat dinspre Comarnic, cat si dinspre Cristian”, a declarat premierul Ponta.
Potrivit acestuia, termenul de finalizare a autostrazii va fi inceputul anului 2017, insa premierul spera ca macar anumite tronsoane sa fie inaugurate chiar mai devreme.
La inceputul anului 2013 anunta ca si-a luat un angajament politic pentru a termina autostrada Comarnic – Brasov pana in 2016, anuntand ca daca nu va izbuti, nu va mai candida la alegerile parlamentare din acel an.
Joi, reprezentantii consortiului Vistrada Nord, compus din companiile Vinci, Strabag si Aktor, au parafat cu autoritatile romane un Memoradum privind finalizarea calendarului si a restului masurilor in ceea ce priveste atribuirea contractului de concesiune de lucrari publice referitor la proiectarea, construirea, finantarea, operarea si intretinerea Autostrazii Bucuresti – Brasov, tronsonul Comarnic – Brasov, potrivit Agerpres.
In data de 19 decembrie 2013, s-a finalizat selectia viitorului concesionar al autostrazii Comarnic- Brasov, acesta fiind un consortiu format din firme din Italia, Austria si Grecia, respectiv Vinci – Strabag – Aktor.
Ofertele in vederea atribuirii ‘Contractului de concesiune de lucrari publice privind proiectarea, construirea, finantarea, operarea si intretinerea Autostrazii Bucuresti – Brasov, tronsonul Comarnic – Brasov, km 110+600 – km 168+600’ au fost depuse de Asocierea Vistrada Nord (Vinci/Franta), Strabag/Austria si Aktor/Grecia) si Asocierea Impregilo SpA/Salini din Italia, potrivit Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine.
Tronsonul de autostrada va fi operat si intretinut de concesionar, iar perioada de garantie este inclusa in durata contractului de concesiune.
Care sunt previziunile de trafic
Tabel MZA Comarnic-Brasov
Foto: CNADNR
Chiar daca autostrada va fi facuta de catre o asociere de companii private, in documentatia descriptiva prezentata odata cu demararea procedurii de selectie a concesionarului, se precizeazqa ca „autostrada este proprietate publica, data in consesiune firmei constructoare pe perioada contractului. La finalul perioadei de concesiune, Compania de proiect va transfera, cu titlu gratuit, bunul public autoritatilor romane”.
Potrivit calculelor CNADNR, „in varianta cu tarif de utilizare, traficul pe noul tronson de autostrada va fi de 66,67% din traficul in situatia in care soferii nu ar trebui sa plateasca taxa de utilizare”.
Mai mult, in documentatia descriptiva a proiectului, CNADNR estimeaza ca media zilnica anuala (MZA) a traficului va creste de la 10.000-20.000 de autovehicule in 2015 la 22.000-36.000 in 2030 si la 36.000-59.000 in anul 2045. Vezi tabelul de alaturi.
Conform documentatiei descriptive initiale, autostrada va avea urmatoarele caracteristici:
Comarnic – Predeal:
- Lungime: 36,2 km
- Parte carosabila 2 x (2 x 3,50 m)
- Benzi de incadrare 4 x 0,25 m
- Benzi de urgenta 2 x 2,50 m
- Acostamente din pamant 2 x 0,50 m
- Spatii parapet 2 x 0,75 m
- Zona mediana (impermeabila) 2,50 m
- Poduri, pasaje si viaducte pe autostrada 35
- Viteza de proiectare 80 km/h si 120 km/h
- 2 noduri rutiere – Sinaia-Busteni si Predeal
- 5 intersectii denivelate fara acces la autostrada
Predeal – Brasov (Cristian):
- Lungime: 21,8 km
- Parte carosabila 2 x (2 x 3,750 m)
- Benzi de incadrare 4 x 0,50 m
- Benzi de urgenta 2 x 2,50 m
- Acostamente din pamant 2 x 0,50 m
- Spatii parapet 2 x 0,75 m
- Zona mediana (impermeabila) 3,00 m
- Poduri, pasaje si viaducte pe autostrada 18
- Viteza de proiectare: 80 km/h, 100 km/h si 120 km/h
- Nod rutier la Rasnov
- 6 intersectii denivelate fara acces la autostrada
Autostrada Comarnic – Brasov, la a treia incercare. Vinci a mai incercat si in 2004 si in 2009 alaturi de grecii de la Aktor
Realizarea autostrazii Comarnic – Brasov a ajuns in prezent la a treia incercare, dupa ce tentativele precedente au esuat inainte sa se ajunga la demararea vre-unei lucrari.
Prima incercare a avut loc in 2004, cand Guvernul condus atunci de Adrian Nastase a selectat trei firme pentru construirea tronsoanelor Bucuresti-Ploiesti (Strabag din Austria), Comarnic-Predeal (Vinci din Franta) si Predeal-Brasov (Ashtrom-Roichman, Israel).
In 2004, pe 18 octombrie, la Bucuresti in prezenta premierului francez de atunci, Jean-Pierre Raffarin si a prim-ministrului Adrian Nastase, ministrul Transporturilor de atunci Miron Mitrea semna cu Vinci contractul de parteneriat public-privat cu compania franceza Vinci pentru realizarea a 36 de km de autostrada intre Comarnic si Predeal. Costul: 480 milioane de euro.
Atunci, inainte de campania electorala pentru aegerile prezidentiale, presedintele PD Traian Basescu acuza ca delegatia franceza a venit in scop electoral la Bucuresti si ca „a venit sa-si ia tainul”.
Traian Basescu sustinea ca nu a existat nici un fel de licitatie pentru construirea autostrazii Brasov-Bucuresti si ca a fost „cel mult o selectie de oferte, ceea ce este ilegal pentru lucrari mai mari de 100.000 de euro”, iar contractul pentru compania franceza Vinci, care va construi aceasta autostrada, este un cadou oferit de Adrian Nastase premierului francez.
Vezi aici detalii despre cum s-a semnat in 2004 contractul fara a se organiza o licitatie.
Ulterior, la schimbarea Guvernului la finele lui 2004 si dupa ce Comisia Europeana si-a exprimat dezacordul privin modul cum au fost selectati concesionarii, contractul pentru autostrada spre Brasov nu a mai fost semnat.
Discutiile privind realizarea autostrazii macar intre Comarnic si Brasov au continuat, iar in 2009 asocierea Vinci – Aktor (Franta – Grecia) era desemnata licitatia pentru realizarea proiectului in parteneriat public-privat. Autostrada de la Comarnic pana la Brasov ar fi trebuit sa aiba 58 de kilometri si ministrul transporturilor de atunci, Radu Berceanu estima ca va costa 1,5 miliarde de euro. Vezi aici detalii.
In aprilie 2010, insa, consortiul Vinci – Aktor a denuntat unilateral contractul, motivul oficial fiind lipsa fondurilor. Reprezentantii consortiului au aratat ca statul roman nu a acceptat anumite clauze, situatie care a condus la imposibilitatea de a obtine finantare pentru proiect.
- Vezi aici o HARTA INTERACTIVA cu traseul autostrazii Comarnic – Brasov, asa cum apare el in documentatia publicata de CNADNR.