Sari direct la conținut

Trei ani cu Nicușor Dan la Primăria Capitalei: 9 bune, 11 rele și multe zone gri

HotNews.ro
Nicusor Dan, Foto: Inquam Photos / George Calin
Nicusor Dan, Foto: Inquam Photos / George Calin

Au trecut 3 ani de când Nicușor Dan a fost ales primarul general al Bucureștiului. Ce s-a schimbat? Mulți ar spune că nu se vede mare lucru, însă, pentru prima oară din 2007, din mandatul primarului Adriean Videanu, Primăria Capitalei s-a apucat să rezolve problemele grave ale orașului, sunt măsuri care nu aduc voturi și capitalul de imagine pierdut este major, dar, în timp, îmbunătățesc calitatea vieții și reduc decalajele dintre noi și Europa civilizată. Sigur, cei 3 ani vin și cu multe nerealizări, promisiuni din campanie ignorate și cu dezamăgiri.

9 lucruri bune realizate în mandatul lui Nicușor Dan la PMB

1. Cea mai mai mare realizare a primarului Nicușor Dan este că a demarat lucrări fără precedent pentru modernizarea sistemului de termoficare, codașul investițiilor din București, fiindcă țevile nu pot fi arătate în campania electorală și nu prea votează nimeni un primar că le-a schimbat. Din păcate însă, schimbarea țevilor lasă bucureștenii cu săptămânile fără apă caldă și deranjează traficul, iar comunicarea primarului general și empatia pe acest subiect a fost aproape zero, ceea ce a stârnit furia oamenilor, chiar și a celor care îl simpatizau pe Nicușor Dan și înțeleg că Bucureștiul trebuie să investească în termoficare pentru a avea un oraș mai puțin poluat și o dezvoltare sustenabilă.

În mod clar, Nicușor Dan nu a schimbat 100 de km de rețea principală de termoficare/an, așa cum a spus în campanie, probabil o sută de km de rețea principală vor fi schimbați, în total, în primii 3 ani de mandat, dar până la finalul lui 2024, cu ajutorul proiectului finanțat din fonduri europene, dacă lucrările continuă ca anul acesta, sistemul de termoficare va fi cât de cât stabilizat. Vor mai fi avarii, dar nu va mai rămâne jumătate de București fără apă caldă și căldură decât dacă va cădea un CET (care e la Ministerul Energiei).

2. Un alt lucru bun, dar extrem de nepopular, pe care primarul Nicușor Dan și viceprimarul Stelian Bujduveanu au început să le facă este taxarea parcării în centrul orașului și eliberarea trotuarelor de mașini. Ținta este ca până la finalul mandatului să nu se mai poată parca gratis în inelul central. Măsura este aplicată de zeci de ani de capitalele europene civilizate, chiar și de orașe evoluate din România, pentru a fluidiza traficul și a reduce poluarea. Deocamdată sunt situații nedrepte, în care pe o stradă sunt parcări cu plată, iar pe alta parchează toată lumea pe trotuar, gratis, s-au trasat parcări pe străzi cu gropi, dar situația se va schimba când toate străzile din centru vor fi marcate, iar cei care blochează trotuarele, trecerile de pietoni și distrug spațiile verzi vor fi sancționați.

Strada Eforie înainte și după

3. Un alt lucru bun pe care primarul Nicușor Dan îl face, este că a făcut toate demersurile, acum se atribuie ultimele licitații, pentru modernizarea celor 50 de km de linie de tramvai aflate în stare avansată de degradare, de care niciun primar nu s-a atins după mandatul lui Adriean Videanu. Lucrările vor începe anul viitor, în mod clar nu se vor finaliza până la alegeri, în mod clar oamenii vor înjura fiindcă traficul și transportul public vor fi perturbate, dar asta este ce trebuie făcut, ca oamenii să lase de bună voie mașina acasă.

4: O bilă albă primește și pentru deblocarea licitațiilor pentru achiziția de noi mijloace de transport, cele 100 de tramvaie de la Astra Arad, cele 100 de autobuze electrice și 100 de troleibuze, care vor veni până la finalul mandatului. Sigur, mulți și-ar fi dorit ca licitațiile să fie câștigate de alți producători (față de Astra Arad la tramvaie și BMC la autobuze electrice) cu mai multă experiență pe piața europeană, însă ca și Otokarele cumpărate de Gabriela Firea, nu sunt de top, dar clar sunt un progres față de vechiturile care circulau pe străzi.

5. Nicușor Dan a reușit să blocheze haosul urbanistic, în principal pe centrul orașului, unde Primăria Capitalei are competențe, parțial și la sectoare prin blocarea PUZ-urilor de Sector (mai puțin 2 și 4 unde s-au emis autorizații pe ele). Însă soluția adoptată, de a nu aproba PUZ-uri derogatorii, este una temporară și care a stârnit și furia celor care doreau să construiască corect, câți or fi în București, dar și a rechinilor imobiliari care fac presiuni uriașe să se modifice legea urbanismului, iar PUZ-urile să fie date la Primăriile de Sector, ceea ce ar fi tragic.

Marea problemă pe partea de urbanism este că Nicușor Dan a deblocat abia anul acesta realizarea noului PUG, documentul care dacă este făcut corect, în beneficiul orașului, nu a unor rechini imobiliari, poate să oprească haosul urbanistic din București în următorii 10 ani. Acum se lucrează la noul PUG, însă, oricât de mult s-ar strădui Nicușor Dan, este greu de crezut că va putea fi aprobat până la finalul mandatului.

6. O altă realizare este că a reușit să redreseze financiar orașul și să desființeze o bună parte din companiile municipale care căpușau bugetul instituției. De la cele două miliarde datorii curente lăsate de administrația Firea, și conturile blocate, la o situație economică stabilă.

7. Primarul a oprit toaletările care distrugeau copacii din București – dintr-un copac rămânea doar trunchiul și două crengi – dar a oprit acest proces prin faptul că nu a mai dat avize de toaletare/defrișare nici măcar acolo unde era nevoie – adică pentru arbori uscați, crengi care deranjează, arbori găunoși. Parcurile, lăsate în mare paragină în primii 2 ani de mandat, arată cât de cât decent (Cișmigiul a fost curățat, a fost reabilitat podul mare, cuva lacului, s-a pus apă în locul mic, acum se schimbă locurile de joacă, în Tineretului se reabilitează aleile și podul). Marile restanțe sunt în Carol și Herăstrău, unde este nevoie de investiții majore.

8. Bucureștiul are în sfârșit marcaje rutiere. În 2021, pe majoritatea bulevardelor și străzilor din București, marcajele rutiere, esențiale pentru siguranța în trafic și siguranța pietonilor, lipseau sau erau șterse.

9. S-au finalizat lucrările la Pasajul Doamna Ghica. Primăria Capitalei a finalizat lucrările la pasajul rutier suprateran de la Doamna Ghica, cu o întârziere de trei ani. Șantierul a fost deschis în septembrie 2019, iar termenul inițial pentru finalizarea lucrărilor era mai 2020. Investiția se ridică la 110.034.377,95 lei fără TVA, cu o parte din bani contribuind și Primăria Sectorului 2.

11 probleme și nerealizări din mandatul lui Nicușor Dan la PMB

1. Lărgirea străzii Prelungirea Ghencea. Oamenii de acolo așteaptă ca Primăria Capitalei să lărgească această stradă de 20 de ani. Lucrarea a început în septembrie 2019, în mandatul Gabrielei Firea și avea termen de finalizare în septembrie 2021. Până acum Primăria a ajuns la 90% cu primul tronson din 4, între strada Brașov și strada Râul Doamnei, a început lucrările la tronsonul aflat între terminalul tramvaiului 41 și strada Brașov, cu relocarea utilităților, dar cam atât, iar pe tronsonul III, după intersecția cu Râul Doamnei, deși demolările s-au făcut anul trecut, cu scandal, și oamenii au fost evacuați din case, nu s-a mai întâmplat nimic. Abia recent, municipalitatea face licitație pentru a desemna un nou constructor pentru tronsoanele III și IV, deci până la finalul mandatului, vor fi gata, dacă vor fi, doar tronsoanele I și II.

2. Publicitatea stradală. Deși înainte de a fi primar, Nicușor Dan era un aspru critic al haosului din publicitatea stradală, nu a făcut nimic de când e primar, chiar numărul de reclame amplasate ilegal s-a înmulțit.

3. Piste biciclete și benzi unice. Deși sunt vitale pentru fluidizarea traficului și îmbunătățirea transportului public, în mandatul lui Nicușor Dan s-au făcut doar benzile unice și pistele de biciclete de pe Floreasca/Dorobanți, nesemnificativ pentru nevoile orașului.

4. Stagnarea programului de consolidare. În acest moment, sunt deschise doar două șantiere de consolidare, strada Blănari 14 și Bărăției 50. Cele 8 șantiere, deschise de vechea administrație, nu sunt nici acum finalizate din cauza litigiilor cu Compania de Consolidari, care nu a dorit să le predea Administrației Municipale pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic. Totuși, în cei 3 ani, administrația a expertizat 80 de imobile cu risc seismic, a obținut 60 de milioane euro din PNRR pentru consolidarea a 17 imobile și 80 milioane lei de la Ministerul Dezvoltării pentru consolidarea a 23 imobile. Lucrările ar urma să înceapă anul acesta și anul viitor.

5. Aspectul orașului, practic ceea ce vede omul în fiecare zi când iese din casă, nu s-a îmbunătățit. Sigur, nu se aștepta nimeni ca Nicușor Dan să pună borduri cu etaj, jardiniere cu flori, copaci exotici, fântâni cântătoare și altele, dar este de neînțeles de ce a fost nevoie de câțiva ani să amenajeze petecul de spațiu verde din fața TNB, să repare dalele din piața Unirii, pavajul din centrul Istoric, să îngrijească bd. Magheru, Pasajul Latin, chestii care se pot face rapid, cu resurse puține.

6. Trenul metropolitan este deocamdată o fantasmă, din ciclul autostrada suspendată promisă de Sorin Oprescu. Abia în vară, municipalitatea abia a scos la licitație studiul de fezabilitate pentru primele linii, însă de aici până când vor circula primele trenuri e un drum extrem de lung, iar municipalitatea s-a mișcat extrem, de greu pe acest subiect.

7. În mandatul lui Nicușor Dan, în ultimii 3 ani, cele 11 ha retrocedate în parcul IOR au fost distruse în mod sistematic – de la uscarea misterioasă a vegetației, până la incendiile frecvente. Primarul general – deși este cunoscut ca un salvator al spațiilor verzi, când era ONG-ist, nu a făcut nimic concret până acum pentru salvarea spațiului verde. Doar a comunicat că va analiza dacă retrocedarea a fost făcută legal, dar de atunci au trecut 9 luni, și încă nu a luat o decizie, dacă atacă în instanță titlul de proprietate, cumpăra terenul sau îl lasă așa.

8. Primarul general a reușit foarte greu să-și facă o echipă. Deși una dintre temele din campania electorală a fost caracatița Firea, o parte din caracatiță se află în continuare în Primărie, chiar și după 3 ani de mandat. La acesta se adaugă și lipsa de tact, certurile cu primarii din alianță.

9. Terasele din Herăstrău. Primarul a recunoscut de multe ori că o bună parte din acestea sunt construite ilegal, însă nu a făcut nimic să le demoleze, mai mult nu a pus în practică nici cele câteva dispoziții date de vechea administrație. Vezi aici câte terase sunt în parc.

10. Primii 3 ani din acest mandat au fost acaparați de urgențe (crapă țeava la apă caldă, sunt blocate conturile, nu sunt marcaje pe străzi, nu e tunsă iarba), însă nu am văzut niciun proiect major de investiții.

11. Sistemul inteligent de semanforizare, înțepenit. Primăria Capitalei a finalizat abia la finalul anului trecut licitația pentru realizarea SF-ului necesar modernizării sistemului. Valoarea totală estimată a investiției pentru modernizarea sistemului inteligent de semaforizare este de 50 de milioane de euro și la final Bucureștiul va avea 500 de semafoare inteligente, față de 220 cât are în prezent. Pentru prima etapă, care presupune modernizarea și reconfigurarea a 85 de intersecții, s-a obținut o finanțare nerambursabilă în valoare de 11,5 milioane euro prin PNRR. Intersecțiile sunt aferente unui număr de 5 radiale care asigură legătura dintre ieșirile importante din oraș cu zona centrală: Şoseaua Colentina, Şoseaua Alexandriei, Bd. Iuliu Maniu, Şoseaua Bucureşti – Târgovişte, Șoseaua Berceni. Etapa a doua urmărește creșterea capacității centrului de trafic actual. Este foarte bine că se face, doar că lucrările se mișcă foarte lent, iar lucrările nu au început nici măcar pentru prima etapă.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro