Sari direct la conținut

Trenuri mai lente decât pe vremea lui Carol al II-lea? – Care sunt zonele unde vitezele trenurilor românești au scăzut cel mai mult față de perioada când calea ferată era îngrijită cum trebuie

HotNews.ro
Trenuri, Foto: Stefania Gal
Trenuri, Foto: Stefania Gal

​Trenurile din România sunt enervant de lente, viteza medie este de 45 km/h și sunt o serie de zone unde timpii de călătorie au crescut și cu peste 50% față de anii 1978-1996, când vitezele au fost cele mai mari din istoria rețelei CFR. Pe unde sunt trenurile românești mai lente decât în 1939?

Informația pe scurt

  • Între București și Timișoara trenurile fac 10 ore pe 533 km ceea ce este extrem de rău fiindcă trenurile din 1939 erau mai rapide. Trenul a pierdut lupta cu avionul și automobilul pe această distanță unde câteva sectoare sunt groaznic de lente. De exemplu, între București și Craiova trenurile fac cu mai mult de o oră față de acum 25 de ani.
  • O mare problemă este că vitezele au scăzut drastic și pe rutele scurte, astfel că pe acolo naveta cu trenul nu mai este fezabilă. Sunt zone din țară unde parcurgi cu trenul 60 de km în două ore, net mai mult decât cu microbuzul sau mașina. Oamenii ar merge, cu trenul, dar să NU aibă viteze ca în secolul XIX.
  • Între Brașov și Predeal cei mai buni timpi din istoria Mersului Trenurilor au fost în 1978, când cele mai rapide trenuri făceau 24-25 de minute. În prezent distanța este parcursă în 33-35 de minute (în cel mai bun caz), fiind porțiuni consistente de 40-45 km/h. Când se va reveni la timpii de parcurs de la 1978? Dacă va fi să se întâmple, va fi mult după 2030, după lucrări ce vor dura enorm.
  • Sunt trasee unde călătoria durează mai mult decât la 1934. Groaznic de neglijată este linia Craiova – Calafat, unde media de viteză este de 35 km/h. Între Brașov și Sighișoara sunt lucrări ample, dar merg tare încet, astfel că drumul durează trei ore, cu o viteză medie de cel mult 43 km/h.
  • Pe liniile secundare cei mai buni timpi de parcurs erau la 1980, după ample lucrări de modernizare și întreținere. Pe o bună parte dintre aceste linii, timpii de parcurs sunt în prezent cu 30-50% mai mari.
  • Printre relațiile unde vitezele au scăzut puternic se numără Brașov – Sibiu, Ploiești – Buzău, Satu Mare – Baia Mare, Medgidia – Tulcea sau Bacău – Piatra Neamț.
  • Pe multe dintre liniile de zonele montane vitezele medii sunt pe la 45-50 km/h. Ar fi mult să cerem viteze medii de 90-100 km/h pe cele mai dificile zone ale rețelei, însă, dacă liniile ar fi atent modernizate, ar fi posibile viteze de 65-70 km/h.
  • Vitezele mici sunt din cauza numeroaselor restricții, pe o rețea unde s-au făcut foarte puține modernizări. Este nevoie să fie impuse multe restricții pentru ca trenurile să ruleze în siguranță. Din fericire în România nu s-a petrecut în ultimele decenii niciun accident feroviar care să fi făcut zeci de morți.

Rute unde vitezele au scăzut foarte mult față de perioada 1978-1995

București – Craiova

Sunt 209 km între cele două orașe, iar în vremurile bune erau lungi porțiunile cu viteze de 110-120 km/h, astfel că trenurile IC făceau 2 ore și 8 minute în 1996. În prezent, cel mai rapid tren face 3 ore și 23 minute, dar unele fac și peste 3 ore și 40 minute (trenuri IR).

Timpii de mers au crescut cu 50%. S-au tot introdus restricții de viteză, au crescut porțiunile cu limitări de sub 50 km/h. În 2005, cel mai rapid tren făcea 2 ore și 30 minute.

De la București la Videle, pe 51 km. se făceau 33 de minute fără oprire, acum se fac 49 de minute.

Caransebeș – Balota

La 1939 cel mai rapid tren făcea mai puțin decât cel mai rapid tren din 2023

Tot pe magistrala 100 avem un tronson cu peisaje superbe, cu multe zone complicate și cu viteze tot mai mici. Zona Balota este faimoasă pentru dificultatea ei, pentru accidente și pentru nevoia disperată de investiții.

Spre exemplu, între septembrie și decembrie 2019 s-au produs trei accidente feroviare în zona Balota – Valea Albă – Post Macazuri Șimian, accidente soldate cu deraieri de vehicule feroviare.

Sunt porțiuni unde viteza este sub 20 km/h.

Cel mai rapid tren face 2 ore și 51 minute pe cei 131 km. În anul de maxim 1996, trenurile IC parcurgeau distanța în sub 2 ore și 10 minute. Este o zonă cu relief dificil și nu putem cere viteze medii de 90 km/h, dar 65 km/h ar fi posibili pe o linie atent modernizată. În prezent, vitezele medii sunt pe la 40-45 km/h.

Craiova – Calafat

La 1934, cel mai rapid tren făcea 2 ore și 15 minute pe cei 108 km dintre Craiova și Calafat. În prezent se fac 3 ore și 10 minute. Este, probabil, cel mai elocvent exemplu de decădere a vitezei feroviare într-un secol.

La 1982 erau și personale care făceau două ore. așadar atingeau 70-80 km/h pe unele porțiuni, nu o „țineau” sub 35 km/h, cum se întâmplă în prezent. Din 2014 există și podul rutier+feroviar Vidin-Calafat, dar puține trenuri îl folosesc, mai ales că linia către Craiova este „praf” și de la Craiova trenurile fac mult și spre București și spre Timișoara și spre centrul țării.

În 2015, la un an după deschiderea podului, era traversat6 de un singur tren internațional de lung parcurs, Budapesta – Timișoara – Craiova – Sofia, o distanță totală de 1.023 km străbătută în…21 de ore. Trenul acesta nu mai este în prezent, dar ne arată cât de încet se circulă pe la noi.

Brașov – Predeal

Venind cu trenul de la București spre Brașov ați putut observa că după Predeal viteza scade mult pentru următoarele 20-25 de minute. Linia este în stare deloc grozavă și, spre exemplu, prin Tunelul Mare, de aproape un km lungime, viteza medie este sub 45 km/h.

Trenurile fac pe cei 26 km între 33 și 36 minute fără oprire, în timp ce în 1978 făceau 24-25 de minute, iar acum două decenii: 29 de minute. În loc de o viteză medie de peste 65 km/h, avem una de sub 50 km/h. Trenurile prind 80-90 km/h la intrarea în Brașov, după gara Dârste, dar încetinesc la macazurile de la intrarea în gara Brașov.

Sunt planuri de modernizare, lucrările vor începe în câțiva ani și sigur vor dura foarte mult.

Brașov – Sighișoara

Pe cei 128 km, cel mai rapid tren face 3 ore, iar cele care opresc peste tot fac mai mult de patru ore. Au început de peste doi ani lucrări ample de modernizare, traseul va fi scurtat cu 11 km în noua variantă, iar cele mai rapide trenuri ar trebui să facă…o oră.

Dar până atunci vor mai trece, probabil 8-10 ani în acest ritm, dacă este să fim realiști.

Drumul Brașov – Sighișoara dura o oră și 36 minute în 1989 și o oră și 37 de minute la 1970. Și mai mult, cele mai rapide trenuri tractate de locomotive cu abur făceau 2 ore și 29 minute în anul 1929.

Cel mai iute personal făcea 2 ore și 29 minute în 1989, mult mai puțin decât trenurile IC care rulează acum fără a opri. Cel mai iute Regio face 3 ore și 48 minute.

Ploiești – Buzău

Pare greu de crezut, dar cele mai rapide trenuri de la 1939 făceau sub o oră între cele două orașe.

Sunt 66 de km, la câmpie, pe magistrala 500 către Moldova. Cele mai rapide trenuri IC fac 62 – 64 de minute, cu viteze maxime de 80 km/h. Nu este chiar rău, dar în 1989 trenurile făceau 44 de minute, pe aproape tot drumul vitezele fiind de peste 100 km/h. Așadar, cel mai rapid tren din 2023 face cu 40% mai mult decât acum 34 de ani.

Arad – Deva

Sunt cinci ani de când se lucrează la modernizarea liniei și timpii de rulare încep să scadă, fiindcă sunt și porțiuni, nu departe de Arad, unde cele mai rapide trenuri ating 140 km/h.

Pe cei 149 km, cel mai rapid IR face 2 ore și 20 de minute. Acum 25 de ani, trenurile Expres făceau cam o oră și 45 de minute. Șantierul va mai continua câțiva ani, dar se va putea circula cu 160 km/h. Putem spera că în 2025-26 se va reveni la timpii de mers din 1997 și apoi va fi și mai bine.

Complicat este pentru cei care vor să facă naveta între diverse localități, pe distanțe mici, fiindcă sunt doar cinci trenuri pe sens care opresc în gările mici. Apar și întârzieri foarte des.

Baia Mare – Satu Mare

Sunt 59 de km între cele două orașe, iar naveta cu trenul nu prea este o soluție, fiindcă sunt șase trenuri pe sens în fiecare zi, iar cel mai rapid face o oră și 13 minute, media fiind pe la o oră și jumătate.

La 1980, un tren rapid făcea 40 de minute, tot în anii 80 erau normali timp de parcurs de 45-50 de minute, mult mai mici decât acum. Cel mai iute personal făcea 67-70 de minute în anii 80.

Este foarte lungă călătoria între cele două orașe: mai multe trenuri Regio fac o oră și 50 de minute, așadar cu o viteză medie de sub 40 km/h.

Brașov – Sibiu

Sunt 149 de km, iar cel mai rapid tren făcea la 1978 o oră și 59 de minute, cu oprire la Făgăraș. Foarte rar trenurile au făcut sub două ore pe această linie neelectrificată, dar trenurile Rapid puteau și în anii 90 să parcurgă distanța în 2 ore și 10 minute. În prezent, cel mai rapid tren face 2 ore și 36 de minute, cele mai rapide porțiuni sunt de 80 km/h, dar sunt multe zone cu restricții.

Medgidia – Tulcea

Dacă spre Constanța călătoria cu trenul este mai rapidă, datorită modernizării magistralei 800, către Tulcea, orașul supranumit „poarta Deltei”, drumul cu trenul este descurajant de lung. Timpii de parcurs au crescut cu 50% pe linia Medgidia – Tulcea, iar trenurile sunt tot mai puține, comparativ cu perioadele de aur. În cel mai bun caz drumul durează trei ore pe 144 km.

La 1978 făcea două ore și trei minute un accelerat cu patru opriri intermediare și porțiuni importante de peste 80 km/h. Sub trei pre făceau și personalele cu 15 opriri intermediare. Patru halte s-au desființat, așa că în prezent sunt doar 11 opriri, dar timpii au crescut.

În anii 80 viteza medie pentru cele mai rapide trenuri era 71 km/h, dar erau și porțiuni unde se atingea 100 km/h. Cei 28 km dintre Cogealac și Baia Dobrogea era parcurși cu o medie de 80 km/h, în prezent cel mai rapid tren rulează cu 56 km/h.

Brăila – Făurei

Pe magistrala 700, cei 60 km dintre Făurei și Brăila erai parcurși în 34 de minute în 2005 și 35 de minute la 1978, pentru că erau porțiuni lungi de 120 km/h. În prezent, cel mai rapid tren face 48 de minute, iar personalele, mai mult de o oră.

Dej – Jibou

Pe magistrala 400, cei 76 km dintre Dej și Jibou erau parcurși în 65 de minute acum un sfert de secol și s-a ajuns la 85 de minute cu cel mai rapid tren. Interesant este că un tren Regio cu șapte opriri intermediare face cu doar șapte minute mai mult.

Arad – Nădlac

Acum câteva decenii, cei 52 km ai liniei din zona de frontieră erau parcurși în 68 de minute. În prezent, trenurile fac, în cel mai bun caz, o oră și 23 de minute.

Sighișoara – Odorhei, 47 km

Cu peste 60% au crescut după revoluție timpii de parcurs pentru linia din Transilvania. Cei 47 km nu mai sunt parcurși într-o oră și 14 minute, ci în 98 de minute.

Pitești – Curtea de Argeș

Când trenul chiar are considerat important, exista și un Accelerat care făcea 33 de minute pe 38 km și erau, în total, opt trenuri pe zi, pe sens. Acum sunt doar trei și fac o oră. În anii 80 erau și personale care făceau 48 de minute, oprind peste tot.

Putna – Dornești

La 1980 cel mai rapid tren făcea o oră pe cei 40 km, în prezent, călătoria durează cam 94 – 97 de minute, ceea ce înseamnă o medie orară de 25 km/h. Sunt trei trenuri pe sens pe zi, față de șase în trecut. Vitezele nu sunt mici doar din cauza infrastructurii, ci și fiindcă trenurile staționează 15 minute la Dornești.

Cel mai lent personal în 1980 făcea mult mai puțin decât cel mai rapid Regio din prezent.

Dar, deși viteza medie este cumplit de mică, este o minune că trenurile mai circulă între cele două localități bucovinene: circulația a fost reluată în 2018, după un efort al comunităților locale și al celor care considerau că este important ca trenurile să revină pe acolo. Pe zeci de secții de cale ferată trenurile NU vor mai reveni și au fost demontate șinele.

Sf Gheorghe – Brețcu

Sunt 66 de km, cel mai rapid tren făcea o oră și 35 minute la 1980, iar în prezent face 2 ore și 5 minute, cu 17 opriri intermediare.

Ei bine, trenul care parcurge cel mai repede distanța nu staționează aproape nicăieri mai mult de un minut, astfel că viteza medie este de sub 33 km/h.

Probabil cel mai lent tren de pe rețeaua românească este un Regio care face 4 ore pe 98 km, între Brașov și Brețcu, cu o medie de sub 25 km/h. Este adevărat că face mult fiindcă, în total, staționează o oră la Sf Gheorghe și Covasna, dar nu are cum să fie atractiv un tren care face 4 ore pe 100 km, viteză mai mică decât acum 140 de ani!

Călărași Sud – Ciulnița – Slobozia Veche

Sunt 44 de km și nu mai există de ani buni trenuri directe, ci trebuie așteptat un alt tren la Ciulnița. Dacă este conexiune bună, drumul durează o oră și jumătate. dacă nu e bună, durează peste două ore.

Când exista tren direct, drumul dura chiar și 55 minute

Bacău – Piatra Neamț

Cel mai rapid tren făcea 53 de minute pe cei 80 km în anii 80, iar acum face 68 de minute. Cel mai lent tren Regio face 103 minute, c 12 opriri pe parcurs. În vremurile bune, pentru rută erau nouă trenuri pe zi. În prezent sunt șase.

Verești – Botoșani

Cel mai rapid tren face o oră și nouă minute, iar cel mai lent, o oră și 25 de minute. Acum 40 de ani erau trenuri accelerate care făceau 47 de minute și personale care făceau 58 de minute.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro