Tunelul rutier de sub Palatul Parlamentului, la un pas de aprobare. Primaria Capitalei inca nu stie cat costa lucrarea
Primaria Capitalei a organizat luni o sedinta de dezbatere publica in care i-a intrebat pe cetateni ce parere au despre traseul tronsonului II al bulevardului Buzesti-Berzei-Uranus. Artera va pleca de la Vasile Parvan, va trece peste Podul Hasdeu care va fi largit, pe str. Hasdeu unde va musca o bucata din Parcul Izvor, apoi va intra pe sub Palatul Parlamentului, municipalitatea urmand sa construiasca un tunel de circa 800 de metri, si va iesi din subteran dupa Catedrala Neamului, pe strada Uranus si va ajunge pana la intersectia Caii Rahova cu bd. Tudor Vladimirescu. Principala nemultumire a cetatenilor si ONG-istilor prezenti la dezbatere a fost ca drumul taie o bucata din Parcul Izvor si au cerut municipalitatii sa faca tunelul mai lung, astfel incat sa nu fie afectat parcul.
Traseul tronsonului II al bulevardului Buzesti-Berzei-Uranus
„Acest tronson din bulevard va avea o lungime de circa 3 km cu doua benzi pe sens si spatiu rezervat pentru linia de tramvai. Deocamdata nu facem si linia de tramvai, fiindca nu avem cum sa ne conectam cu bd. Unirii, Piata Unirii, insa in viitor vom face si asta. Am vrea sa punem tramvaiul pe bd Libertatii, sa facem conexiunea cu liniile de tramvai 32 si 31. Tramvaiul nu va subtraversa pasajul, dar va merge pe langa. Aceasta solutie propusa pentru bulevard nu necesita exproprieri si nu vom demola nicio cladire”, a declarat Ion Dedu, seful directiei de infrastructura din cadrul Primariei Capitalei, prezent la dezbatere.
Acesta spune ca deocamdata nu poate spune cat costa realizarea acestui tronson din bulevard, dupa aprobarea Planului Urbanistic Zonal care bate in cuie traseul drumului, urmand sa se faca un studiu de fezabilitate cu privire la costuri.
ONG-istii prezenti la dezbaterea publica si-au aratat ingrijorarea atat fata de faptul ca se ia o bucata din Parcul Izvor pentru largirea drumului cat si de faptul ca deocamdata municipalitatea nu stie cat va costa realizarea arterei. Reamintim ca pentru primul tronson al bulevardului, intre Piata Victoriei si Vasile Parvan, municipalitatea a platit circa 50 milioane de euro, dintre care 20 de milioane pentru exproprierea terenurilor necesare largirii strazilor Buzesti si Berzei (care sunt acum noul bulevard).
„Am fost de curand la Bonn. Jumatate din oras este parc, restul padure, sunt piste de biciclete peste tot. In parc nu am vazut alei betonate sau bituminate, totul natural. Ei niciodata nu au incurajat traficul prin centrul orasului. Lucrul acesta se intampla doar in tari estice care nu au o strategie de mediu si incurajeaza traficul ca sa le permita celor care cumpara masini sa le etaleze. Cu acest drum afectam aproape un ha din Parcul Izvor in conditiile in care Capitala este monitorizata pe mediu. Nu inteleg de ce nu ne gandim si la traversare subterana. Magistrala IV de metrou se suprapune cu tramvaiul propus pe acest nou bulevard. Scuturile ar putea strapunge de la Calea Plevnei pana la Uranus, sa faca un tunel, si sa se protejeze Parcul Izvor si spatiul verde de la Parlament. Cer sa se protejeze spatiul verde si sa se coreleze drumul cu magistrala IV de metrou”, a declarat Dan Trifu, vicepresedinte Ecocivica.
Ion Dedu, seful directiei de infrastructura din Primaria Capitalei spune ca nu este posibil tehnic sa faca tunelul mai lung, iar traseul bulevardului nu are legatura cu traseul magistralei de metrou. In plus, acesta spune ca pentru largirea drumului nu se foloseste decat 2% din Parc.
Arhitectul care a elaborat traseul drumului, Constantin Enache, spune ca a negociat impreuna cu specialistii de la Agentia de Mediu astfel incat sa fie afectata o parte cat mai mica din parc, pentru a mai salva din spatiul verde, pistele de biciclete fiind mutate de pe carosabil prin parc.
Mai mult, acesta spune ca a vorbit cu Patriarhul Daniel si acesta a fost de acord ca pentru amenajarea spatiului public din jurul Catedralei Neamului sa fie facut un concurs de solutii, iar acesta sa fie amenajat si ca spatiu verde, iar accesul masinilor sa nu fie permis.
„Patriarhia prin reprezentantul sau a afirmat ca nu au ce sa caute masinile foarte aproape de catedrala. Cei cu capacitati de deplasare pot intra prin zona Izvor – Calea 13 Septembrie. Ceilalti vor urca spre Catedrala pe jos, de la intersectia str. Hasdeu cu Natiunile Unite”, a explicat Enache.
Reprezentantul Patriarhiei Romane, preotul Nicolae Crangasu, a declarat ca biserica sustine acest proiect din motive „bisericesti”, in sensul ca faciliteaza accesul credinciosilor la Catedrala Mantuirii Neamului si la bisericile din zona.
Nicusor Dan, presedintele Asociatiei Salvati Bucurestiul, spune ca acest proiect este inutil. „Nu suntem de acord cu el, mai ales ca nu stim cat va costa tunelul si in mod sigur va fi costisitor. Cred ca este inutil”, a declarat acesta.
Daca la pentru primul tronson al bulevardului s-au demolat zeci de case si au fost expropriate sute de persoane, de data aceasta proiectantii ne dau garantii ca nu se va mai demola nimic in zona Uranus-Calea Rahovei, o zona cu multe cladiri de patrimoniu pe unde trece bulevardul.
Avem avizul Comisiei de la Ministerul Culturii pentru a demola monumentele din zona Uranus pentru a putea largi bulevardul si am primit recomandari sa facem asta, insa am decis sa nu o facem. O actiune de genul se putea face in cadrul unui proiect de regenerare urbana, dar el nu este posibil in Romania din cauza lipsei legislatiei. Acum am amanat momentul in care se poate gandi daca sa demolam sau nu acele cladiri monument. Trotuarele in zona Caii Rahovei au largime doi metri in proiectul propus de noi, iar cele doua benzi de circulatie o latime de 3 metri fiecare, deci incap fara probleme.
Dupa aceasta dezbatere publica, Primaria va decide daca tine cont sau nu de parerile cetatenilor, iar dupa proiectul va fi supus la vot in Consiliul General al Municipiului Bucuresti.