Sari direct la conținut

UE sprijina politic Nabucco, dar finantarea e incerta

HotNews.ro

La Budapesta, unde s-a desfasurat o reuniune la nivel inalt, tarile Uniunii Europene au reafirmat sprijinul pentru constructia gazoductului Nabucco, care ar reduce dependenta de gazul rusesc. Insa gasirea finantarii pentru acest proiect continua sa ramina o problema. Banca Europeana de Investitii s-a aratat decisa sa finanteze circa un sfert din costurile gazoductului.

Informatia pe scurt:

– UE nu va sprijini financiar proiectul Nabucco

– circa 25% din fonduri vor veni de la Banca Europeana de Investitii

Inalti oficiali din Bruxelles, dar si ai unor tari din Asia centrala si rasariteana, incluzind aici Irakul, Turcia sau Azerbaidjan s-au reunit marti la Budapesta in speranta ca recenta disputa ruso-ucraineana a gazului, care a lasat peste 140 de milioane de cetateni ai Europei Centrale fara gaz timp de mai multe saptamini, poate da un nou imbold proiectului Nabucco. Europenii au aparat proiectul gazoductului, dar in rest au fost mai mult vorbe frumoase, relateaza agentiile de presa.

Vorbind in numele presedintiei Uniunii Europene, premierul ceh Mirek Topolanek a subliniat ca proiectul are „sprijinul total al UE”, fiind un „proiect de pace, libertate si independenta” pentru tot continentul european, pentru ca va reduce dependeta energetica fata de Rusia. El a remarcat insa ca nu este un „proiect antirus”, conform NewsIn. „Nabucco nu este un proiect antirusesc…nu exista niciun antagonism aici. Nu ne dorim ca Nabucco sa fie impotriva cuiva, ci ne dorim sa fie pentru noi”, a explicat Topolanek.

Pe de alta parte, premierul ceh a subliniat ca planurile Rusiei de a construi conductele Nord Stream si South Stream, care ocolesc Ucraina si prin statele baltice, reprezinta o amenintare pentru Nabucco. „Aceste rute ocolesc Ucraina si Europa Centrala, mentinind o dependenta ridicata a Europei de Rusia. Este o amenintare directa a proiectului Nabucco”, a spus Topolanek.

La rindul sau, seful guvernului ungar a invitat Banca Europeana de Investitii (BEI) si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD), reprezentate la conferinta, sa acorde rapid imprumuturi proiectului, pentru a accelera concretizarea sa. BERD a anuntat marti ca ar putea contribui financiar la proiectul de construire a conductei de gaze naturale Nabucco. La rindul sau, BEI a primit o cerere din partea consortiului care gestioneaza proiectul Nabucco, in vederea sustinerii finantarii acestuia, dar banca are nevoie de mai multe informatii inainte de a lua o decizie.

Bani pentru un sfert de proiect

Premierul ungar Ferenc Gyurcsany, gazda reuniunii, a cerut deblocarea „in urmatoarele saptamini” a 200-300 de milioane de euro pentru a putea lansa in sfirsit constructia acestui gazoduct, al carui cost total este estimat la aproape opt miliarde de euro. In fata jurnalistilor, el a precizat ca „acesta nu este decit inceputul”, pentru ca se asteapta la un „sprijin de ordinul a doua miliarde de dolari din partea Uniunii Europene”.

UE nu poate sprijini insa financiar acest proiect. Comisarul european pentru energie, Andris Piebalgs, a respins de altfel o asemenea posibilitate, aratand ca in actualele conditii de criza financiara tot ceea ce poate face UE, tinind cont ca Nabucco este un proiect privat, este sa acorde imprumuturi sau garantii, dar nu poate avea o contribuitie financiara directa.

In cele din urma, reprezentanti ai Bancii Europene de Investitii au aratat ca BEI ar fi dispusa sa asigure pina la 25% din finantarea proiectului Nabucco, cu mai multe conditii, a anuntat presedintele BEI, Philippe Maystadt. „Daca toate criteriile economice, tehnologice si politice vor fi indeplinite, vom putea finanta pina la 25% din proiect”, a spus Maystadt, precizind ca banca sa este implicata deja in proiecte similare.

„Pentru a putea sa finantam, avem nevoie de angajamentul guvernelor prin acord interguvernamental”, a adaugat el, explicind ca acest acord asigura securitatea legala a proiectului. Maystadt a precizat ca institutia sa a primit cererea de finantare a proiectului de gazoduct, care vizeaza diversificarea aprovizionarii energetice a Europei. El a notat ca este inca „prea devreme pentru a spune care va fi raspunsul financiar la aceasta cerere”.

Bunele intentii nu au lipsit nici din partea partilor care pina acum au aratat retinere fata de proiect. Ministrul turc al energiei Hilmi Guler, a carui tara a amenintat ca se va retrage din proiect pentru a protesta fata de lentoarea negocierilor cu Bruxelles-ul pentru aderarea la UE, nu a reiterat amenintarea marti. El a explicat insa la conferinta ca „Turcia poseda un sistem energetic dezvoltat, care isi poate asigura nevoile interne”, desi Ankara „este angajata fata de proiectul Nabucco”.

Din partea furnizorilor potentiali de gaz pentru viitoarea conducat, presedintele azer Ilham Aliev a remarcat ca „armonizarea intereselor tuturor – tari furnizoare, consumatoare si tari de tranzit – este posibila, daca se poate asigura o aprovizionare stabila, un tranzit garantat si un pret adecvat”.

Comisarul european pentru energie, Andris Piebalgs, a spus ca „textul final al acordului interguvernamental trebuie finalizat la sfirsitul lunii martie, in paralel cu declaratiile de sustinere ale participantilor la proiect, pentru ca gazoductul sa poata fi construit cit mai curind posibil”.

Asteptare de un deceniu

Anuntat inca de acum zece ani, gazoductul Nabucco ar urma sa lege Marea Caspica si Orientul Mijlociu de platforma europeana de distributie din Baumgarten, Austria, pe circa 3.300 de kilometri, cu o capacitate de transport de 31 miliarde de metri cubi pe an. Traseul incepe la frontiera dintre Georgia si Turcia si trece prin Bulgaria, Romania, Ungaria si Austria.

Europa, care in prezent cumpara gazul din Rusia, Algeria si Norvegia, l-ar putea astfel primi din Iran, Irak, Turkmenistan sau Azerbaidjan.

Consortiul pentru construirea Nabucco regrupeaza in prezent sase parteneri economici: austriecii de la OMV, numarul doi german in domeniul energetic RWE, societatile nationale Botas (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria), MOL (Ungaria) si Transgaz (Romania).

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro