Sari direct la conținut

Ultimul SNA: semne de clarificare pe piata cotidienelor

Media lui Comanescu

Piata presei cotidiene din Romania da primele semne de clarificare, dupa investitiile masive ale lui Patriciu, Vintu si Voiculescu din perioada 2005-2007. Categoria istorica a cotidienelor „de referinta” o duce rau, ziarele de sport scad, dar doua noi tabloide, „Can-Can” si „Click!” se impun in peisaj cu tiraje care le plaseaza in top 3. Urmeaza decesele?

Cifre si corectii legate de metoda

Ultimele date referitoare la presa scrisa provin din Studiul National de Audienta (SNA), care masoara audienta (numarul de cititori ai unei publicatii) in valuri anuale. Rezultatele nou aparute se refera la perioada aprilie 2007-aprilie 2008. Locurile obtinute de „Can-Can” si „Click!” sunt mai slabe decat in topul tirajelor, ceea ce nu trebuie sa ne mire. Asa cum spuneam si in „Evenimentul zilei”, explicatia probabila este notorietatea pe care o masoara implicit SNA. Un brand mai vechi sau care reprezinta extensia unei televiziuni („Pro TV Magazin” intruneste ambele atribute) va fi pomenit mai des de respondentii la sondaj, la categoria „am citit”, fara sa fie vorba de o lectura efectiva.

In plus, a compara clasamentul rezultat din media audientei pe aprilie 2007-aprilie 2008 cu topul tirajelor din 2008 e destul de arbitrar. Probabil ca media pe acest an e mai buna la „Click!” si „Can-Can” decat cea pe 12 luni.

Structura pietei

Cateva publicatii nu au cifre si in valul anterior, dar insasi intrarea in masuratori a mai multor titluri denota seriozitate din partea publisherilor, care cauta reclama vanduta pe baza cifrelor de audienta. Dincolo de relativizarile de mai sus, piata cotidienelor romanesti capata un aspect mai clar si mai segmentat decat in anii trecuti:

1. Tabloide: Biroul Roman de Audit al Tirajelor, de unde am luat graficul, arata ca „Libertatea” este urmata in topul tirajelor de „Click!” si „Can-Can”.

Libertatea vs. Can-Can vs. Click!

„Gazeta Sporturilor” reuseste sa-l depaseasca vizibil pe acesta din urma in martie, dar din situatia tirajelor e destul de clar ca tabloidele sunt tripleta castigatoare.

„Click!”, editat de Patriciu, nu are elemente diferentiatoare puternice fata de lider, lucru care provine si din faptul ca este realizat de aceleasi echipa condusa de aceiasi Adrian Halpert si Razvan Corneteanu ca „Libertatea” de acum doi ani. Totusi, peste 100 de mii de exemplare vandute, doi competitori cu o strategie asemanatoare pot coabita destul de bine. „Can-Can” are o abordare mai „yellow”, axata mai puternic pe vedete, decat cele doua titluri deja amintite si a fost preluat de Adrian Sarbu, macar, in mod oficial, prin distributie si vanzarea de publicitate.

2. Ziare „de referinta” Sunt liderii din anii ‘90, insa nici tirajele, nici strucura publicului nu le fac foarte asemanatoare cu echivalentul lor strain, „quality newspapers” sau „ziare de calitate”. O comparatie intre ultimul val SNA si cel de cu un an in urma (aprilie 2006-aprilie 2007) arata ca aici problemele sunt cele mai mari.

Citeste articolul complet pe blogul lui Iulian Comanescu

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro