Sari direct la conținut

Ungaria condamnă pedepsirea „brutală” de către Europa a producătorilor chinezi de mașini electrice

HotNews.ro
Xi Jinping si Viktor Orban, Foto: Szilard Koszticsak / AP / Profimedia
Xi Jinping si Viktor Orban, Foto: Szilard Koszticsak / AP / Profimedia

Ungaria nu este de acord cu pedepsirea „brutală” de către Europa a producătorilor chinezi de automobile electrice, a declarat miercuri ministrul economiei, la câteva ore după ce Comisia Europeană a anunțat că va impune taxe vamale suplimentare importurilor de vehicule electrice chinezești, scrie Reuters.

Budapesta și-a semnalat miercuri dezacordul cu decizia Comisiei Europene de a-i taxa suplimentar pe producătorii de mașini electrice. „În loc de tarife punitive, UE ar trebui să sprijine industria europeană a vehiculelor electrice”, a declarat ministerul economiei de la Budapesta.

Declarația a venit după ce Comisia Europeană a anunțat că va impune taxe suplimentare de până la 38,1% pentru mașinile electrice chinezești importate începând cu luna iulie.

„Nu suntem de acord cu pedepsirea brutală a producătorilor chinezi de automobile electrice cu tarife punitive”, a adăugat ministerul. „Protecționismul nu este soluția”, au mai spus oficialii de la Budapesta.

Ungaria a investit masiv, cheltuind peste 1 miliard de dolari în ultimii ani, cu scopul de a susține noi fabrici de baterii pe teritoriul său, inclusiv cea a gigantului chinez CATL.

De asemenea, Ungaria a obținut prima investiție europeană într-o fabrică din partea unui producător auto chinez, anunțată anul trecut de gigantul BYD în domeniul vehiculelor electrice, țara oferind bani pentru crearea de locuri de muncă, scutiri de taxe și reglementări relaxate în zonele vizate pentru a atrage investiții străine.

În același timp, Ungaria, sub conducerea premierului Viktor Orban, a devenit un partener comercial și de investiții important pentru China, spre deosebire de alte state din Uniunea Europeană care încearcă să devină mai puțin dependente de cea de-a doua mare economie a lumii.

Germania a reacționat și ea la decizia Comisiei, îndemnând la dialog. Germania încurajează Comisia Europeană să poarte discuții constructive cu Beijingul cu privire la impunerea de tarife pentru vehiculele electrice fabricate în China, a declarat miercuri un purtător de cuvânt al guvernului, adăugând că Berlinul nu dorește mai multe restricții comerciale, ci un comerț echitabil.

Beijingul acuză „protecționismul” european

Comisia Europeană le-a transmis miercuri producătorilor de automobile că va impune taxe suplimentare de până la 38,1% pentru mașinile electrice chinezești importate începând cu luna iulie, într-o măsură pe care China a calificat-o drept protecționistă, dar pe care industria sa auto a catalogat-o drept una fără un impact major.

Bruxelles-ul a declarat că va stabili tarife suplimentare de 17,4% pentru mașinile BYD, 20% pentru Geely și 38,1% pentru SAIC, pe lângă cele existente de 10%, din cauza a ceea ce a spus că sunt subvențiile excesive acordate de statul chinez producătorilor.

Acest lucru echivalează cu costuri suplimentare de miliarde de euro pentru producătorii de automobile, într-un moment în care aceștia se luptă cu reducerea cererii și scăderea prețurilor la nivel național, potrivit calculelor Reuters bazate pe datele comerciale ale UE pentru 2023.

Măsura vine în contextul în care constructorii europeni de automobile sunt afectați de un aflux de vehicule electrice cu costuri mai mici de la rivalii chinezi. Taxele provizorii ale UE urmează să se aplice până la 4 iulie, iar ancheta antisubvenții va continua până la 2 noiembrie, când s-ar putea aplica taxele definitive, de obicei pentru cinci ani.

„Această anchetă antisubvenții este un caz tipic de protecționism”, a declarat purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez de Externe, Lin Jian, adăugând că tarifele ar afecta cooperarea economică și comercială dintre China și UE și stabilitatea lanțului global de producție și aprovizionare cu automobile.

Lin a declarat că China a îndemnat UE să sprijine comerțul liber, adăugând că Beijingul va lua toate măsurile necesare pentru a-și „proteja ferm” drepturile și interesele legitime.

Asociația chineză a autoturismelor a părut mai puțin îngrijorată.

„Tarifele provizorii ale UE se încadrează practic în așteptările noastre, fiind în medie de aproximativ 20%, ceea ce nu va avea un impact prea mare asupra majorității firmelor chineze”, a declarat secretarul general al CPCA, Cui Dongshu.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro