Sari direct la conținut

Unul dintre cele mai complicate proiecte feroviare a mai primit o șansă – Se va construi linia Nepal – Tibet?

HotNews.ro
Tren in Tibet, Foto: Xuefei Yuan, Dreamstime.com
Tren in Tibet, Foto: Xuefei Yuan, Dreamstime.com

​Încă din 2016 China și statul Nepal au discutat despre construcția unei căile ferate din Tibet până la Kathmandu, iar în 2018 a fost semnată o înțelegere. Nimic nu s-a concretizat, pentru că ideea s-a dovedit a fi prea dificil de pus în practică și prea scumpă. Dar totuși are șanse să devină realitate, mai ales că se extind căile ferate în regiunea Tibet.

Ministrul chinez de externe a anunțat recent că vor fi trimiși specialiști pentru a vedea dacă este fezabilă o cale ferată între regiunea chineză Tibet și capitala nepaleză Kathmandu.

În 2016, la primele discuții, cei mai optimiști spuneau că această cale ferată ar putea fi gata până în 2025. Dacă lucrul ar începe în 2-3 ani, ar fi probabil gata spre 2032. Amânări au apărut și din cauză că economia Nepalului a fost grav afectată de pandemie, iar țara a trecut și printr-o criză politică.

Chinezii au declarat de mai multe ori în ultimii ani că vor să contribuie, cu finanțare, dar și cu tehnologie, la construcția unei linii de tren de la Kathmandu spre Tibet, linie care după unele estimări va costa 5 miliarde dolari, iar după altele, peste 8 miliarde dolari.

Estimările serioase indică o durată de nouă ani pentru o astfel de linie de cale ferată care ar fi printre cele mai complicate din lume pentru că ar fi nevoie de săparea unor tuneluri lungi prin munți, în zone cu risc seismic mare și ar fi nevoie să se facă lucrări complicate în zone superbe de natură, unde echilibrul ecologic este în pericol.

Linia propusă merge de la Kerung la Kathmandu, ar avea 170 km lungime și peste 50 km ar fi prin tuneluri ce ar trebui săpate în munții Himalaya. Pentru proiect a fost semnat un memorandum de înțelegere între China și Nepal, în 2018, iar chinezii au făcut un studiu de pre-fezabilitate ce arăta cu argumente că ar fi un proiect extrem de complicat.

O problemă este că din Tibet către văile din Nepal linia ar coborî mult prea brusc, în zone instabile din punct de vedere geologic.

Nepalul nu poate construi singură nici măcar o cale ferată scumpă și simplă pentru că nu are tradiție în domeniu, nu prea are ingineri feroviari și nici companii de construcții de căi ferate. Căile ferate ar putea fi construite în Nepal fie de către China, fie de către India, dar prima variantă pare mult mai probabilă.

Ideea unei linii de cale ferată între Nepal și Tibet a fost enunțată în 1973 de Mao Tze-Dun care s-a întâlnit cu regele Birendra al Nepalului, dar nu s-a concretizat nimic atunci.

Marele vecin de la nord, China, a influențat încă de acum câteva zeci de ani viața politică din Nepal, unde rebelii maoiști au purtat război între 1995 și 2006 cu monarhia constituțională și au murit mii de oameni în lupte.

În ultimii ani însă autoritățile nepaleze privesc cu mult mai multă speranță către Beijing, decât spre New Delhi, iar China a integrat Nepalul în uriașul program de infrastructură „One Belt One Road”.

China are o strategie clară în zonă, dorind să-și extindă influența în teritorii aflate în sfera Indiei. Chinezii au investit masiv în infrastructura nepaleză și au relații extrem de bune cu cel mai mare dușman al Indiei – Pakistanul, cu care au semnat acorduri comerciale de zeci de miliarde de dolari. Cele mai recente acorduri comerciale sino-nepaleze au fost semnate în octombrie 2019, când președintele chinez Xi Jinping a vizitat Nepalul, fiind primul lider chinez care vizitează Nepalul după 1997.

Mulți nepalezi văd în apropierea de China o mult-dorită depărtare de India despre care se spune că a influențat foarte mult modul în care s-a dezvoltat Nepalul. Însă, mințile raționale sunt conștiente de faptul că nu se poate realiza o înstrăinare de India, mai ales că India este, de departe, principalul partener comercial al țării.

Surse: South China Morning Post, International Railway Journal,

Sursa foto: Dreamstime.com

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro