Ce șanse au bucureștenii să nu mai stea la cozi interminabile în trafic, în viitorul apropiat / Investițiile făcute în ultimii ani în sistemul inteligent de management al traficului
Sistemul inteligent de management al traficului este una dintre principalele pârghii pe care Primăria Capitalei le are pentru fluidizarea traficului din București. În ultimii ani însă, instituția a investit puțini bani pentru a extinde și moderniza sistemul făcut în 2007-2008. Mai exact, în 2021 s-au investit doar 4,1 milioane lei, în 2020 aproape 10 milioane lei, iar în 2019 – 7,5 milioane lei. În bugetul pe anul acesta s-au prevăzut 10 milioane lei.
În acest moment sunt integrate în sistemul inteligent de management al traficului din București 220 de intersecții semaforizate din totalul de 440, adică jumătate. Acestea sunt în linii mari pe inelul median și pe principalele căi de intrare și ieșire din oraș: Calea 13 Septembrie, Aerogării, Aviatorilor, Batiștei, bd Timișoara, Bucureștii noi, Calea Dorobanți, Calea Griviței, Calea Moșilor, Calea Rahovei, Calea Văcărești, calea Plevnei, Calea Victoriei, Camil Ressu, Carol I, Colentina, Dacia, Dimitrie Cantemir, Șos Giurgiului, bd. Iancu de Hunedoara, bd. Iuliu Maniu, bd. Kiseleff, bd. Lascăr Catargiu, bd. Liviu Rebreanu, bd. Magheru, Mihai Bravu, Titulescu, Pache Protopopescu, Panduri, Pantelimon, bd. Unirii, Șos Viilor.
În comparație, în 2015 erau integrate în sistem 171 de intersectii. În 2018 erau integrate 177 de intersecții în sistem. Astfel că în ultimii 5 ani au fost integrate în sistem 43 de intersecții.
Sistemul permite reglarea timpilor de semaforizare în funcție de fluxul de trafic, astfel încât mașinile să prindă culoarea verde la semafoarele de pe arterele introduse în sistem, dar și prioritizarea mijloacelor de transport în comun.
În 2018 s-au aprobat investiții de 56 milioane lei
În cursul anilor 2019 – 2020, au fost integrate în sistem doar intersecțiile semaforizate de pe Șos. Colentina și Calea 13 Septembrie – Bd. Ghencea, potrivit unui răspuns transmis de municipalitate. Asta deși prin Hotărârea CGMB 40/2018 s-a aprobat modernizarea sistemului pe următoarele artere: Șos Colentina, bd. Camil Ressu- Th. Pallady, Calea 13 Septembrie-bd. Ghencea, Calea Griviței- Bucureștii Noi, Șos. Giurgiului. Cumulat, pe aceste artere 59 de intersecții trebuie incluse în sistemul inteligent de managementul traficului, investițiile estimate fiind de 56 milioane lei.
În ceea ce privește sumele investite, situația arată astfel, defalcată pe fiecare an:
- pentru anul 2019 – 7.486.552,95 lei cu TVA inclus
- pentr anul 2020 – 9.967.289,84 lei cu TVA inclus
- pentru anul 2021 – 4.106.115,38 lei cu TVA inclus
Potrivit informațiilor transmise de Primăria Capitalei la solicitarea Hotnews.ro în acest moment toate intersecțiile integrate în sistem funcționează.
Parcările neregulamentare în apropierea intersecțiilor avariază sistemul
Am întrebat câte zile a funcționat în 2021 sistemul de management al traficului și la cât la sută, dar și care sunt cauzele frecvente pentru defecțiuni.
Nu am primit un răspuns concret referitor la numărul de zile în care nu a funcționat, dar am aflat care sunt cauzele defecțiunilor.
”Sistemul funcționează frecvent cu dereglări, cauzele cele mai întâlnite ale defecțiunilor fiind: parcările neregulamentare în apropierea intersecțiilor, pe prima banda pe buclele inductive (buclele inductive transmit sistemului numărul de autovehicule care intră în intersecție), lucrările în carosabil (secționare bucle inductive, fibră optică, cabluri de alimentare), accidente rutiere, întreruperi energie electrică, etc”, se arată în răspunsul transmis de Primăria Capitalei.
În 2022 s-au propus investiții de peste 20 milioane lei
În bugetul pe anul 2022 pentru extinderea sistemului inteligent de management al traficului au fost prevăzute deocamdată 10 milioane lei (în bugetul Administrației Străzilor). Suma nu acoperă însă toate investițiile propuse, dar se pot aloca bani în plus la rectificare.
”În anul 2022, Administrația Străzilor București urmează să finalizeze lucrările de investiții demarate în anul 2021. De asemenea, va demara lucrările de integrare în sistemul BTMS a intersecțiilor de pe Bd. Camil Ressu – Bd. Theodor Pallady. Aceste lucrări vor fi executate în funcție de bugetul aprobat. Valoarea estimată a lucrărilor de modernizare a BTMS pentru anul 2022 este de 16.444.441 lei cu TVA inclus. De asemenea, sunt în curs de execuție lucrările de semaforizare pentru șase noi intersecții pe Bd. Timisoara și alte două pe Bd. Camil Ressu x str. Ilioara și Bd. Theodor Pallady x str. Jean Steriade, urmând ca, după finalizarea lucrărilor, acestea să fie integrate în BTMS. Valoarea estimată a lucrărilor pentru noile investiții în BTMS în anul 2022 este de 4.971,473 lei cu TVA inclus”, se arată în răspunsul transmis de Primăria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.
Toate intersecțiile trebuie introduse în sistem
Pentru fluidizarea traficului trebuie introduse în sistem toate intersecțiile semaforizate din București.
”Sistemul de management al traficului existent la nivelul municipiului București este functional și trebuie îmbunătațit prin integrarea în BTMS a tuturor intersecțiilor din Municipiul București, prin semaforizarea tuturor trecerilor pentru pietoni nesemaforizate (deoarece fragmentează traficul rutier și reduce eficiența sistemului) up-datarea echipamentelor și, nu în ultimul rând, conștientizarea conducătorilor auto pentru respectarea Codului Rutier în ceea ce privește parcarea/oprirea în apropierea intersecțiilor și staționarea pe buclele inductive”, se arată în răspunsul transmis de municipalitate.