Sari direct la conținut

​FOTOGALERIE De ce nu are Bucureștiul de mai bine de cinci ani marcaje rutiere și când se va rezolva problema

HotNews.ro
Marcaje rutiere București - 11, Foto: Hotnews
Marcaje rutiere București - 11, Foto: Hotnews

Pe majoritatea bulevardelor și străzilor din București, marcajele rutiere, esențiale pentru siguranța în trafic și siguranța pietonilor, lipsesc sau abia se mai văd. La finalul anului trecut, Primăria Capitalei a început să traseze marcaje rutiere pe bulevardele principale, însă în continuare sunt probleme majore. De exemplu, în Sectorul 2 sunt nemarcate principalele bulevarde: Colentina, Fundeni, Andronache, Calea Moșilor. Despre străzile secundare nici nu mai vorbim. Unele primării au făcut aceste lucrări, altele nu, invocând că nu au atribuții, acestea fiind la Primăria Capitalei. Când se va rezolva problema? Deocamdată nu este clar.

Bulevardele principale și străzile cu transport public sunt în administrarea Primăriei Capitalei, iar restul străzilor la primăriile de sector, deci aceste instituții sunt în linii mari responsabile. Sunt însă și bulevarde care au fost date în ultimii ani în administrarea primăriilor de sector, de exemplu bulevardul Iuliu Maniu la Sectorul 6. Dar, cu aceste excepții, cel puțin de marcajele rutiere de pe arterele principale trebuie să se ocupe Primăria Capitalei.

Pe Calea Moșilor nu se mai vede niciun marcaj

Cum am ajuns aici?

Problema marcajelor rutiere în București s-a acutizat în 2018, în timpul mandatului Gabrielei Firea. Nici înainte nu era totul în regulă, însă din când în când marcajele erau reîmprospătate.

Explicația? Serviciul nu a mai fost externalizat, tot ce s-a făcut fiind în regie proprie de Administrația Străzilor.

”Ultimul contract încheiat pentru acest tip de lucrări a fost încheiat în 15.09.2017 cu durata de execuție până la data de 20.12.2017”, se arată într-un răspuns transmis de Primăria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.

Și nu e nimic rău ca Administrația Străzilor să facă în regie proprie aceste lucrări, numai că nu a avut nici personal suficient, nici utilajele necesare să facă aceste lucrări în tot orașul. Trasarea marcajelor s-a făcut cu o vopsea simplă, iar la câteva luni acestea s-au șters.

Mai exact, Administrația Străzilor are 10 oameni care se ocupă de trasarea marcajelor și două utilaje, potrivit informațiilor obținute de HotNews.ro.

Bulevardul Ferdinand

Lucrurile au continuat la fel și în 2020 și 2021, după ce la conducerea primăriei a venit Nicușor Dan. Am întrebat la Primăria Capitalei ce lucrări s-au făcut în 2021, deoarece rezultatele nu prea se văd.

  • ”Administrația Străzilor a realizat în 2021 circa 27.000 mp lucrări de marcaje rutiere convenționale, în regie proprie cu Secția Marcaje Rutiere, pe străzile și bulevardele Municipiului București.
  • Lucrările realizate au constat în trasare treceri pietoni, marcaje longitudinale, locuri pentru parcările cu handicap, stații STB”, se arată în răspunsul transmis de municipalitate la solicitarea HotNews.ro.

Șoseaua Colentina

Intersecția de la Bucur Obor

Abia la finalul anului trecut, Administrația Străzilor a încheiat prin negociere directă mai multe contracte pentru trasarea marcajelor rutiere pe marile bulevarde, pe o perioadă de două luni și tot anul trecut au început și lucrările.

  • ”Marcajele rutiere executate de societăți comerciale în baza unor contracte de execuție lucrări au început în data de 25.10.2021. Pe data de 20.10.2021 au fost încheiate pe loturi 1-6 (sectoarele 1-6) mai multe contracte atribuite prin procedura negociată fără publicarea unui anunț de participare. Loturile 1 și 6 au fost câștigate de Asocierea SC VIALINE SYSTEMS SRL & SC ANDUNA SERVIMOB SRL – LIDER – SC VIALINE SYSTEMS SRL. Loturile 2, 3, 4 și 5 de SC VIAHAR SRL. Valoarea contractelor este de 5.882.919,05 lei”, se arată în răspunsul transmis de municipalitate la solicitarea HotNews.ro.

Potrivit datelor furnizate de municipalitate, în 2021, în baza acestor contracte s-au trasat marcaje rutiere pe următoarele artere:

  • Alexandru Șerbănescu, Aviatorilor, Nicolae Bălcescu, Beijing, Șos. București-Ploiești, Bucureștii Noi, Șos București Târgoviște, Nicolae Caramfil, Charles de Gaulle, Șos Chitilei, bd. Constantin Prezan, str. Coralilor, Dacia, Expoziției, Sisești, Magheru, str. Gheorghe Manu, Gloriei, Calea Griviței, Jandarmeriei, Jiului, Kiseleff, Lascăr catargiu, Ion Mihalache, Natației, Șos. Nordului, Piatra Morii, Poligrafiei, Stirbei Vodă, Oaspetilor, Polonă, Privighetorilor, Radu Beller, Vasile Pârvan, Witing, bd. Chișinău, Morarilor, Vargului, 1 Decembrie 1918, Str. Lucrețiu Pătrășcanu, Str. Constantin Istrati, B-dul Libertății, Calea Vitan, Șos. Vitan Bârzești, Calea 13 Septembrie, Șos. Alexandriei, Șos. Antiaeriană, Calea Ferentari, Str. Izvor, B-dul Mihail Kogălniceanu, B-dul Națiunile Unite, Str. Petre Ispirescu, Șos. Progresul, Șos. Sălaj, Str. Zețari, Str. Moinești, Str. Romancierilor, Str. Sibiu, B-dul Timișoara, Str. Apusului, Str. Drumul Sării, B-dul Geniului, Șos. Grozăvești, Șos. Virtuții.

br>

Marcajele trasate la finalul anului trecut pe bd. Basarabia, Morarilor, Calea Călărași au începu să se șteargă

Aceste contracte însă au expirat, fiind pe o perioadă de două luni, și practic ne-am întors la situația din trecut.

Pentru a rezolva problema, Administrația Străzilor a început o licitație pentru încheierea unui acord-cadru pe 4 ani. Deocamdată, procedura nu apare în sistemul electronic de achiziții publice.

  • ”În prezent, avem demarată procedura de achiziție publică licitație deschisă, procedura este împărțită pe loturi 1-6. Valoarea totală estimată pentru această procedură este de 128.854.630 lei.
  • Durata acordurilor cadru va fi de 4 ani. Menționăm că în cadrul acestei proceduri sunt prevăzute mai multe tipuri de lucrări de semnalizare rutieră: marcaje rutiere termoplasice, marcaje rutiere convenționale, covoare roșii pentru semnalizare unități de învățamânt, marcaje tactile, indicatoare rutiere, indicatoare rutiere „Trecere pentru pietoni” echipate cu lămpi cu led-uri alimentate de la panou fotovoltaice pe stâlpi simpli și pe console, panouri și indicatoare de orientare pe console, limitatoare de viteză, stâlpișori de protecție, separatori de sensuri, ansambluri luminoase, proiectare semnalizare rutieră, etc”, se arată în răspunsul transmis de Primăria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.

Am vorbit cu Stelian Bujduveanu, viceprimarul care a primit atribuții pe Administrația Străzilor despre marcajele din București:

  • ”Sunt două tipuri de marcaje: cu vopsea clasică, cel care s-a folosit în București în majoritatea zonelor, care are un cost mai mic, dar și o durată de viață mai mică, și marcajul cu termoplast, mai scump și mai rezistent. Termoplastul este acea vopsea mai groasă, care nu se șterge ușor.
  • În majoritatea orașelor din România se folosește marcajul clasic. Acolo unde se reabilitează o stradă în întregime este benefic să venim cu termoplast”.

El spune că Administrația Străzilor are personal și utilaje, dar nu are capacitatea să facă marcajele rutiere în tot orașul, fiind mai ieftin să externalizeze serviciul:

”Există utilaje pentru marcaje, inclusiv pentru termoplast, dar nu există operator special ca să execute lucrarea. Nu avem cum să facem lucrări în regie proprie pentru tot Bucureștiul, ne-ar trebui personal calificat plătit în permanență, ar fi costuri prea mari, mai degrabă apelăm la un serviciu extern. Dar avem marcatorii noștri pentru lucrări punctuale și de intervenție acolo unde este cazul”.

Întrebat când vom avea marcaje măcar pe toate bulevardele principale, Bujduveanu spune că după atribuirea acordului-cadru aflat în licitație:

  • ”Contractele încheiate anul trecut au fost punctuale, pentru anumite artere, unde trebuia să intrăm urgent. Cu ele am am intrat pe drumul spre normalitate. Dacă ne uităm la bulevardele unde s-au realizat marcaje anul trecut, o să vedem că rezistă destul de bine. Dacă vorbim despre marcaje cum trebuie, și ne raportăm la cele cu termoplast, nu văd să avem disponibile fonduri să marcăm tot Bucureștiul cu termoplast în anii următori. Vor fi tot marcaje clasice, refăcute la un interval de timp acolo unde se șterg, ca în orice alt oraș. Anul trecut a fost o îmbunătățire față de când am început mandatul și anul acesta va fi mai bine, vom continua în ritm mai alert dacă ne permite bugetul. Dacă finalizăm licitația pentru contractul-cadru nu o să nu mai avem astfel de probleme”.

”Până se atribuie licitația marcajele vor fi făcute de Administrația Străzilor, prin proceduri simplificate sau în regie proprie, în funcție de complexitatea lucrărilor”, a mai spus Bujduveanu.

Situația la sectoare

Am întrebat și la primăriile de sector, care au în administrare străzile secundare, de ce acestea nu sunt marcate și când sau dacă se vor apuca de treabă.

Primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, a spus pentru HotNews.ro că în acest moment nu este clar dacă pe străzile secundare lucrările trebuie făcute de Primăria de Sector și are nevoie de acordul Primăriei Capitalei pentru a se apuca de treabă.

  • ”Străzile secundare sunt în administrarea noastră, dar partea de marcaje rutiere și indicatoare sunt în continuare la Administrația Străzilor București.
  • În acest moment nu există o claritate asupra persoanei juridice care are aceste atribuții, vorbim despre străzile secundare. Pentru a avea această claritate avem nevoie ca Primăria Generală și Consiliul General să dea către Primăria de Sector, către Administrația Domeniului Public Sector 2, această atribuție de a reface marcajele și indicatoarele rutiere.
  • Toată lumea suflă și în iaurt în acest caz, să nu existe o problemă cu Curtea de Conturi apropo de cine face cheltuiala. Dacă nu există atribuții, nu există nici dreptul de a face cheltuieli. Anul acesta sperăm să încheiem un protocol cu Administrația Străzilor București în așa fel încât să putem reface marcajele”, a declarat Radu Mihaiu pentru HotNews.ro.

Pe strada Sfântul Ștefan din Sectorul 2 nu mai sunt marcaje rutiere de ani de zile

Primarul spune că în bugetul pe anul acesta au fost prevăzuți circa 7 milioane lei pentru marcaje, indicatoare și stâlpișori, iar dacă Primăria Capitalei își dă acordul, lucrările pot începe.

  • ”Anul trecut am făcut primul audit referitor la semnele de circulație și la marcajele rutiere din istoria Bucureștiului cred, sunt mii de indicatoare lipsă. Am prevăzut bani pentru a le înlocui, am pornit un caiet de sarcini pentru marcaje și indicatoare rutiere, dar avem nevoie de transferul acestor atribuții de la CGMB.
  • Suntem hotărâți să le facem. Am prevăzut 5 milioane lei pentru marcaje și indicatoare și încă 2 milioane lei pentru stâlpișori de pus pe trotuare ca să blocăm accesul mașinilor. Licitația o putem lansa în momentul în care avem atribuțiile. Sperăm ca la următoarea ședință de Consiliu General acest protocol să fie pe ordinea de zi, să fie votat, ca să putem începe licitația în martie”, a spus Radu Mihaiu.

Nici pe strada Olari din Sectorul 2 nu mai sunt marcaje

În Sectorul 4, Primăria a încheiat anul trecut un acord-cadru pentru trasarea marcajelor rutiere și face aceste lucrări pe străzile din administrare.

  • ”Sectorul 4 al Municipiului București, prin Direcția de Mobilitate Urbană, execută lucrări de trasare a marcajelor rutiere pe toate arterele de circulație pe care le are în administrare. Astfel, începând cu luna mai a anului 2021, aceste lucrări se realizează în baza Acordului Cadru Nr.233/05.5.2021 privind lucrări de semnalizare rutieră pe orizontală și verticală pe raza Sectorului 4”, se arată într-un răspuns transmis de instituție la solicitarea HotNews.ro.

În baza acordului-cadru au fost încheiate contracte subsecvente pentru trasarea marcajelor pietonale cu vopsea clasică, termoplast sau de tip K precum și pentru montarea de indicatoare rutiere aferente sistematizării circulației rutiere pe următoarele artere: Str. Stoian Militaru, Drumul Găzarului, Str. Reșița, Str. Izvorul Rece, Str. Alunișului, Bulevardul Metalurgiei, Calea Șerban Vodă, Calea Văcărești, Șos. Berceni, Șos. Giurgiului, Șos. Olteniței, Str. Luică, Str. Turnu Măgurele, Str. Ion Iriceanu, valoarea totală a lucrărilor executate fiind de 1.539.063 lei.

În paralel cu derularea acestor contracte subsecvente, Sectorul 4, prin Direcția Mobilitate Urbană Sector 4, execută și intervenții în regie proprie, pentru soluționarea punctuală, în regim de urgență a petițiilor cetățenilor Sectorului 4, constând în lucrări de renumerotare a locurilor de parcare, de refacere a marcajelor trecerilor de pietoni.

Și în Sectorul 6 primăria trasează marcaje pe străzile aflate în administrare.

Primarul Ciprian Ciucu spune că s-au făcut marcaje și pe străzi aflate în administrarea Primăriei Capitalei cu acordul instituției.

  • ”Anumite străzi din Sectorul 6 sunt în administrarea Primăriei Capitalei, altele sunt în administrarea noastră. Pe cele din administrarea noastră putem să trasăm marcaje rutiere noi sau să le refacem pe cele vechi. Avem o zonă delimitată de Strada Lujerului-Strada Liniei-Strada Moinești-Bulevardul Iuliu Maniu, în acest perimetru sunt și străzi administrate de Primăria Capitalei, noi am făcut proiectul de sistematizare, ne-am ocupat să obținem avizele de la Comisia de Circulație, iar la final am depus proiectul la Administrația Străzilor pentru a cere acordul lor de a-l implementa și a marca toate străzile de acolo, inclusiv cele din administrarea lor. Am primit acordul și putem să ne apucăm de treabă.
  • Dacă vrem să marcăm o stradă care este în administrarea lor, le cerem acordul”, a explicat Ciucu.

Anul trecut au fost refăcute marcajele de la trecerile de pietoni din proximitatea unităților de învățământ, s-au marcat noi treceri de pietoni și s-au făccut marcaje rutiere unde au fost implementate sensuri unice.

Marcajele de pe străzile secundare se fac cu vopsea convențională, iar cele de pe arterele principale cu termoplast. Pentru vopseaua normală garanția este de 6 luni, pentru termoplast – 2 ani. Lucrările s-au executat în baza unui acord-cadru, care a expirat în urmă cu câteva zile. Primăria Sectorului 6 urmează să lanseze licitația pentru încheierea unui nou acord-cadru.

  • ”Anul acesta vom reface marcajele rutiere la trecerile pentru pietoni cu vizibilitate redusă, mai avem treceri de pietoni noi și marcaje longitudinale în zonele unde s-a refăcut infrastructura. Avem un proiect care deja a fost implementat, între Valea Oltului – Prelungirea Ghencea – Strada Râul Doamnei și Drumul Taberei, unde trebuie să facem marcajele rutiere și unul care va fi implementat, urmează să facem sensuri unice, în zona delimitată de Valea Oltului, Valea Ialomiței, Romancierilor și bd. Timișoara”, promite Ciucu.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro