Capitalismul de stat: Cum au fost aleși cei care vor conduce două dintre societățile Primăriei Sectorului 3, care gestionează zeci de milioane de lei din bani publici și au sute de angajați
Consiliul local al Sectorului 3 a hotărât în două ședințe de îndată, care au avut loc luni și marți, cine va conduce două dintre societățile Primăriei Sector 3 – Administrare Active Sector 3 și Algorithm Residențial S3, care au un buget anual de zeci de milioane de lei și sute de angajați. Deși la nivel declarativ, în București, PNL este în alianță cu USR, pentru numirea membrilor în CA-ul celor două societăți PNL, PSD, PRO București 2020 și PMP și-au dat mâna, fiind numiți oameni de casă.
USR acuză că procedura de selecție pentru administratorii celor două societăți a fost viciată, iar interviurile pentru angajare au durat 10 minute și au presupus o prezentare a candidatului și două întrebări banale. Rămâne de văzut dacă USR va trece în opoziție și PNL, PSD, PRO București 2020 vor forma o nouă majoritate la nivelul Consiliului Local Sector 3.
Filmul evenimentelor
La ședința de îndată, de luni, a Consiliului Local Sector 3 au fost pe ordinea de zi 3 proiecte:
- numirea membrilor în Consiliul de Administrație al societății Administrare Active Sector 3;
- numirea membrilor în Consiliul de Administrație al societății Algorithm Residențial S3;
- desemnarea administratorului special al AS3- administrare Străzi S3 – în cadrul procedurii de insolvență.
Imediat după începerea ședinței, desemnarea administratorului special al AS3- Administrare Străzi Sector 3 a fost mutat de pe punctul 3 al ordinii de zi pe primul loc, noua ordine de zi fiind votată cu 20 de voturi pentru din 30 de consilieri prezenți. Reamintim că pe 2 decembrie 2021 Consiliul Local a adoptat o hotărâre privind demararea procedurii de insolvenţă a Administrare Străzi S3 SRL, astfel că se impunea numirea unui administrator special.
PNL a propus ca administrator special să fie Adrian Lozinschi, actualul președinte al Consiliului de Administrație, și acesta să primească o indemnizație de 9.000 lei net. Amendamentul privind indemnizația a trecut cu 22 de voturi pentru, restul abțineri sau voturi împotrivă, iar Lozinschi a fost ales administrator special cu 30 de voturi, toți consilierii prezenți.
Potrivit datelor din CV, în perioada 2009 – 2017, Lozinschi a fost consilier juridic specialist la Oficiul Național al Registrului Comerțului – Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Bucureşti. În perioada 2012-2016 a fost consilier local la Sectorul 3 din partea PNL. În 2006 a terminat Universitatea Ecologică București, fiind licențiat în drept.
Când s-a ajuns la proiectul privind numirea membrilor în Consiliul de Administrație a Administrare Active Sector 3, consilierii USR au anunțat că nu votează nici acest proiect, nici pe cel privind numirea CA-ului la Algorithm Residential S3, deoarece procedura de selecție a fost mimată și viciată.
”Având în vedere lipsa de profesionalism, superficialitatea și vădita lipsă de transparență prin care se propun decizii cu impact major asupra banilor publici, grupul USR nu va valida prin votul său o procedură viciată, mimată și lipsită de substanță”, a anunțat Mihaela Văcaru, consilier local USR.
Aceasta a argumentat că procedura de selecție nu s-a încadrat în perioada de timp aprobată de Consiliul Local, iar Primăria Sectorului 3, condusă de Robert Negoiță, nu a oferit informații despre pașii parcurși.
”HCL 210 și 211/26 august 2021 privind declanșarea procedurii de selecție pentru membrii Consiliului de Administrație la Algorithm Residențial și Administrare Active prevăd ca termen de finalizare a procedurii 100 de zile de la data intrării în vigoare a respectivelor hotărâri. Acestea au fost publicate pe pagina de internet a Primăriei pe 31 august 2021, termenul de finalizare fiind 9 decembrie, practic astăzi suntem în a 60 zi de când a expirat termenul. Am adresat repetat interpelări scrise și verbale privind stadiul procedurii, prezentarea expertului independent și a modului de organizare, nu am primit răspuns. Prima reacție de la Primărie, a venit pe 24 decembrie, la 15 zile după expirarea termenului procedurii de selecție, o invitație l o întâlnire cu expertul independent. Am reclamat că procedura a fost viciată întrucât s-a depășit termenul cu 2 săptămâni termenul de derulare”, a explicat Mihaela Văcaru.
Aceasta a spus că a solicitat organizarea unei noi proceduri de selecție, dar fără rezultat.
”Am solicitat din nou prezentarea expertului și derularea unei noi proceduri de selecție, iar pe 21 ianuarie 2022, am primit pe grupul de consilieri, 24 mailuri în spam de la o entitate necunoscută, octavianpoppopescu@pluri.ro, care ne invita ”stimate candidat”, să participăm la interviul pentru postul de administrator al celor două societăți. Nici azi nu știm calendarul în care s-a desfășurat procedura și cine a decis modificarea acesteia. Am întrebat Primăria, nu ni s-a răspuns”, a mai spus Mihaela Văcaru.
Aceasta spune că interviurile au durat 10 minute, timp insuficient pentru a evalua administratorul unei societăți care va gestiona zeci de milioane din bani publici, iar Primăria nu a comunicat CV-urile candidaților și mai multe date aferente.
”Pe 24 ianuarie, prima zi lucrătoare după ce am fost anunțați că vor avea loc interviurile, au avut loc interviuri online, prezentarea unui candidat și intervievarea acestuia a durat 10 minute. Deși am întrebat care este expertiza comisiei de selecție și cum poate evalua competențele unei persoane care va administra cifre de afaceri de 10 milioane de euro și sute de angajați, Primăria nu a răspuns. Deși am solicitat CV-urile candidaților de pe lista scurtă, punctajele obținute și înregistrarea interviurilor, nu ne-au fost puse la dispoziție. Prezentarea expertului independent și a metodologiei centrului de evaluare, primite cu foarte mare întârziere, sunt total neconcludente, nu înțelegem în ce au constat probele, cine a făcut evaluarea”, a mai spus Mihaela Văcaru.
În urma procedurii de selecție organizate de Primăria Sectorului 3 au fost propuse următoarele persoane pentru a ocupa în următorii 4 ani cele 3 posturi de administrator la societatea Administrare Active Sector 3: Brumă Vasile, Busea Alin Daniel, Dumitrescu Florin Alexandru, Panait Radu Alin, Bazga Ovidiu Constantin. Consiliul Local trebuia să aleagă prin vot 3 persoane dintre acestea, însă niciun candidat nu a strâns suficiente voturi, iar proiectul în ansamblu a fost respins.
Deși practic era vorba despre aceeași procedură de selecție, la următorul punct de pe ordinea de zi, numirea administratorilor la Algorithm Residential S3, în ciuda semnalului de alarmă tras de USR, proiectul a fost aprobat de restul partidelor din Consiliul Local Sector 3.
La Algorithm Residential S3 au fost propuși următorii pentru cele 3 funcții de administratori pe următorii 4 ani, în urma procedurii de selecție, următoarele persoane:
- Administrator 1: Alexandru Pânișoară și Dan Mihalcea. Alexandru Pânișoară a fost votat cu 20 de voturi pentru, restul de 10 nu au votat.
- Administrator 2: a fost propusă o singură persoană Mihail Ioan Bogdan, deci nu s-a mai supus la vot deoarece nu a avut contracandidat.
- Administrator 3: Măgureanu Emilia Carmen, Comănescu Mihai, Banu Daniel, Cânceanu Ștefan Giuseppe. Comănescu Mihai a fost votat cu 20 de voturi pentru, restul de 10 consilieri nu au votat.
Apoi a fost votată hotărârea în ansamblul ei, și au fost votați următorii membri în CA la Algorithm Residențial S3: Pânișoară Alexandru, Mihail Ioan Bogdan și Comănescu Mihai. Comănescu Mihai a fost ales și președinte al CA cu 20 de voturi pentru.
Consiliul Local Sector 3 are următoarea structură: USR – 9 consilieri; PNL – 7 consilieri; PSD- 8 consilieri; PMP-2 consilieri și PRO București 2020- 5 consilieri.
Astfel că fără votul USR – adică 9 consilieri din 30 prezenți rezultă că aproape toți consilierii de la celelalte partide trebuiau să voteze pentru a strânge 20 de voturi.
Cine sunt cei aleși prin procedura de selecție
Mihail Ioan Bogdan a candidat din partea PMP pentru un loc în Consiliul General la alegerile locale din 2020. În declarația de interese depusă la vremea respectivă acesta figurează ca secretar executiv PMP Sector 3.
Alexandru Pânișoară este urbanist licențiat la UAIM București și absolvent al Masterului „Dreptul Urbanismului și al planificării teritoriale” din cadrul Facultății de Drept, Universitatea București. Acesta este și președinte al Asociației pentru Dreptul Urbanismului care s-a remarcat în ultimul an prin faptul că a atacat în instanță hotărârile Consiliului General prin care au fost suspendate cele 5 PUZ-uri de Sector care betonau sute de hectare de spațiu verde și permiteau construirea de blocuri între case. Însă a pierdut toate procesele.
În septembrie 2021, numele lui Pânișoară apare într-un scandal din PNL. Mai exact, acesta, în calitate de mebru al PNL Sector 1 a contestat candidatura lui Florin Cîţu la şefia partidului, pe motiv că încalcă principiile şi valorile formaţiunii. PNL Sector 1 a anunțat public atunci că se delimitează de această inițiativă.
Comănescu Mihai este fost consilier general PNL, în mandatul 2016-2020, și candidat la funcția de primar al Sectorului 3, contra lui Liviu Negoiță, în 2008. În periodele 1996 – 2000 și 2004 – 2012 a fost consilier local La Sectorul 3.
Comănescu este absolvent al Institutului Politehnic Bucuresti.
Potrivit declarației de interese depuse la finalul mandatului de consilier general, în iunie 2020, acesta a trecut că este membru în biroul politic al PNL.
Potrivit Ordonanței de Urgență nr 109/2011 privind guvernanța corporativă, în cazul în care autoritatea tutelară a intreprinderilor publice propune candidați pentru funcțiile de membri în Consiliile de Administrație, propunerile respective trebuie să fie făcute în baza unei selecții prealabile efectuate de o comisie constituită prin act administrativ al autorității publice tutelare, compuse din specialiști în domenii ca resurse umane, juridic, economie asistați de un expert independent.
Urmărește aici toată ședința.
Marți, a fost convocată o nouă ședință de Consiliu Local Sector 3, tot de îndată, tot cu 3 proiecte pe ordinea de zi, două vizând modificarea cererilor de finanțare pentru cele două pasaje de la Pallady și strada Drumul între Tarlale pentru a obține finanțare pe Programul Național de Investiții Anghel Saligny, dar și declanșarea procedurii de selecție a membrilor Consiliului de Administrație și desemnarea administratorilor provizorii la societatea Administrare Active Sector 3. Practic Primăria a renunțat la proiectul respins cu o zi în urmă și la procedura de selecție oragnizată pentru administratorii acestei companii și a venit cu un nou proiect pentru numirea unor administratori provizorii, aici nefiind nevoie de procedură de selecție.
Primele două puncte de pe ordinea de zi s-au votat cu 30 de voturi pentru, adică toți consilierii prezenți.
Când s-a ajuns la punctul 3 privind numirea administratorilor provizorii la Administrare Active Sector 3 lucrurile au devenit interesante.
Mihaela Văcaru, consilier USR, învocând ”lipsa de profesionalism, superficialitatea si vadita lipsa de transparenta care au caracterizat procedura anterioara de selectie, care s-a derulat ca o procedura viciata, mimata si lipsita de substanta”, a propus un amendament prin care să fie transparentizată procedura de selecție pentru alegerea administratorilor pe 4 ani.
Acesta prevedea următoarele:
- In prima zi lucratoare dupa intrarea in vigoare a prezentei hotarari, calendarul, cu date si actiuni, de desfasurare a procedurii de selectie va fi pus la dispozitia Consiliului Local si va fi afisat pe pagina de Internet a Primariei.
- In prima zi lucratoare dupa intrarea in vigoare a prezentei hotarari vor fi puse la dispozitia Consiliului Local informatii privind expertiza si experienta in recrutare a membrilor Comisiei de selectie; expertiza si experienta in recrutare a reprezentantului expertului independent. Aceste informatii vor avea caracter public.
- Tipurile de probe din centrul de evaluare se vor stabili dupa consultari cu Consiliul Local si vor fi adaptate specificului societatii si caracterului acesteia de intreprindere publica.
- Durata interviului cu candidatii din lista scurta va fi de minim o ora per candidat si va cuprinde intrebari care sa permita evaluarea capacitatii de a administra o societate cu capital din bani publici.
- Odata cu propunerea de numire a membrilor Consiliului de Administratie vor fi puse la dispozitia Consiliului Local: CV-urile candidatilor de pe lista scurta; Rezultatele integrale din centrul evaluare ale candidatilor de pe lista scurta; Matricea de punctaje obtinute de fiecare candidat din lista scurta; Inregistrarea interviurilor cu candidatii din lista scurta.
Amendamentul a fost însă respins, votând pentru doar consilierii USR, restul consilierilor fie împotrivă, fie abținere.
Bogdan Apreotesei, director executiv Direcția Corp Control din Primăria Sector 3, prezent la ședință, a declarat că procedurile de selecție pentru administratorii celor două companii s-au făcut legal, prin Comisia de selecție este desemnată prin decizia primarului Robert Negoiță, iar pentru expertiza de recrutare a expertului independent, Primăria Sectorului a făcut procedură de achiziție, în baza unui caiet de sarcini la elaborarea căruia și consilierii USR au participat.
”În ceea ce privește CV-urile candidaților, punctajul, legiuitorul a stabilit care sunt documentele puse la dispoziție, legiuitorul a stablit că lista lungă este confidențială, prin urmare și lista scurtă care face parte din lista lungă este confidențială. Legiuitorul a stabilit clar documentele puse la dispoziția AGA. Din raportul final al comisiei care cuprinde nominalizările, AGA va alege membri CA”, a mai spus Apreotesei.
Mihaela Văcaru a cerut ca acesta să spună unde în lege spune că un interviu durează 10 minute și cele două întrebări puse – cum se obține profit la o intreprindere și ce capacitate de negociere – sunt suficiente pentru a evalua competențele candidatului.
După aceste discuții, fiecare grup politic a făcut propunerile pentru administratorii provizorii, care ocupă această funcție maxim 6 luni, până la finalizarea procedurii definitive pentru administratorii pe 4 ani.
Propunerile au fost următoarele:
- PNL- Administrator 1: Alexandru Dumitrescu;
- USR – Administrator 2: Marina Spulber și Administrator 3: Bogdan Chivu;
- PSD – Administrator 2: Odorog George;
- PB2020 – Administrator 3: Dincă Gabriel
După ce s-a supus la vot, cei 3 administratori aleși au fost: Alexandru Dumitrescu, propus de PNL (20 de voturi pentru); Odorog George, propus de PSD (19 voturi pentru) și Dincă Gabriel, propus de PB2020 (19 voturi pentru). Odorog George a fost votat și președintele consiliului de Administrație cu 17 voturi pentru din 30.
Proiectul în integralitate a fost votat cu 19 voturi pentru, 8 voturi împotrivă și două abțineri.
Cine sunt cei aleși să conducă compania?
George Odorog
Potrivit datelor din CV, din 1 ianuarie 2021 este director general al societății AUTOMATIC SERV SRL, iar în perioada 2018-2020 a fost economist – practician în insolvență stagiar la ART PRO INSOLV SPL. În 2012-2019 a fost evaluator autorizat ANEVAR, iar în 2005-2007 agent pază și protecție la ROMVIT GENERAL SECURITY SRL. În perioada 2004-2009 a urmat cursurile Academiei de Studii Economice București – Facultatea de Management, fiind licențiat.
Alexandru Dumitrescu
Potrivit datelor din CV, din iunie 2021 și până în prezent este avocat la propriul cabinet de avocatură. În perioada 2017 – 2020 – a fost consilier al directorului general al Societății Române de Televiune, iar în perioada 2019 – 2020 a fost consilier onorific la Ministerul Transporturilor, cabinet secretar de stat în domeniul comunicațiilor. Este licențiat în drept la Universitatea Ecologică București.
Gabriel Dincă
Potrivit datelor din CV, Gabriel Dincă a terminat Academia de Studii Economice, Facultatea de Contabilitate și Informatică de Gestiune. În perioada 1999-2000 a fost economist la Marmura SA, iar în perioada 2000-2017 a fost economist la Energomontaj SA.
Algorithm Residential a avut în 2020 peste 220 de angajați și o cifră de afaceri de 75 milioane lei, iar în 2021 circa 200 de angajați și o cifră de afaceri de circa 21 milioane lei.
Administrare Active Sector 3 a avut în 2020 peste 130 de angajați și o cifră de afaceri de 62 milioane lei, iar în 2021 peste 120 de angajați și o cifră de afaceri de circa 39 milioane lei.
UPDATEAsociația pentru Dreptul Urbanismului a transmis HotNews.ro următorul drept la replică:
- Prin formularea făcută în articolul sus-menționat se reduce și se pune într-o poziție derizorie întreaga activitate a Asociației, care militează pentru respectarea ordinii de drept, pentru îmbunătățirea calității serviciilor publice, eliminarea corupției, creșterea capacității administrative, profesionalism, eficiență și transparență în administrația publică din România.
- Activitatea este susținută de membrii Asociației care au experiență de peste 10 ani fiecare la nivel național și internațional. În acest sens, diminuarea importanței muncii acestora afectează profesional, moral și imaginea membrilor.
- Acțiunile întreprinse în fața instanțelor de judecată au ca scop corectarea arbitrariului și a abuzurilor, precum și a încălcării legilor de către administrația publică și nicidecum nu au vreo legătură și nu pot fi asociate cu interese particulare sau politice.